Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Eli pistetään tämmöinen ihmettey pystöön, jossa voi yleisesti miettiä kolinoita sun muita.

Eli mietin kovasti mikä itsellä tuossa VR4 Galantissa kolisee koska katsastusmies ei löytänyt alapuolelta vikaa, ja minä vaihdoin vasemman puolen iskarinkin, ja pallonivelen jne, ja auto on "normaaleihin monttuihin" ajellessa suht jees. Mutta auta armias jos tulee joko isompi jousto tai esim. hidastetöyssy (ei semmoinen iso jonka yli ajetaan, vaan semmonen jonka yli rengas kolahtaa), niin tuntuu että auto hajoaa. Vasemmalla puolella kolahdus on kuultavissa, mutta oikean puolen rengas kun osuu töyssyyn niin kuuluu oikeasti kunnon "runko paukahdus". Eli jokin kolahtaa kovaa..

Sama tapahtui myös talvella jos yritti sivuttain ajaa epätasaisella, nyt sään lämmettyä tuo suora joustopaukahdus on "hiljentynyt", mutta on yhä läsnä.. Joskus sopivasti ajamalla ei kolahda yhtään. Eli mahdollisia vikapaikkoja, Moni on veikannut että iskarin yläpäät ovat paskana mutta kun minähän vaihdoin sen vasemman puolen etuiskarin (Toki vaihdon sen käytettyyn, mutta silti). Ja eikös jos iskarin yläpää on paskana kolina kuulus kokoajan.. Nyt kuitenkin tuntee selkeesti sen että auto "EI ime" tien epätasaisuuksia" vaan kolisee enemmän tai vähemmän.. Eli mitkä osat edellämainituissa skenaarioissa pääsee niin liikkumaan/tuo tuollaista tunnetta.. kuitenkin semmoiset sopivan kokoiset töyssyt auto syö "hienosti", mut vähänkin isommat/kovemmat ei.

Ja verrattuna tuohon E55 galanttiin niin sillä voi ajaa vaikka kanttarin yli että kuuluu mitään kun tällä ei tarvi kummostakaan töyssyä olla.

Ehdotuksia?, Kyllä kai katsastusmies ois huomannut kaikki löysät puslat ainakin (tosin joku veikkas kallistuksen vakaajaakin) Eli mitkä voisivat tehdä tuommosen oikeasti "jokin on irti" kuuloisen äänen. Ja jos uudet iskarit laittaa niin jos se ei ole iskari niin onko uudet iskarit sit entiset ensimmäisessä montussa. Ajatuksia? ???
 

Blizzard^

tasan ei mee nallekarkit...=)
Liittynyt
16 Joulukuu 2005
Sijainti
Vihti
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

99' gdi galantissa sama ongelma, mutta oikealla eikä katsuri löytänyt mitään vikaa mistään. Putkea veikkailtu, mutta ollut sen verran laiska ettei ole saanut aikaan selvitettyä.. kuvailusi kuulostaa muuten samalta mutta lisänä mulla kuuluu myös jos auto pienen kuopan reunalla ja jarrun kun päästää niin kolahtaa siihen malliin et keula putoo kolmesta metristä..
 

Turri

Lancer 1.5HB -91 4G15
Liittynyt
25 Heinäkuu 2005
Sijainti
Turku/Köyliö
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Samoin lancerista takapäästä kuuluu kumea kolahdus aina kun tulee tietynlainen kurvi, mutta ei läheskään aina, silloin tällöin. "Vika" ilmennyt jo entisellä omistajalla ja sen jälkeen vaihdettu osia, hänkin vaihtanut eikä osannut paikallistaa mistä tulee, ja katsastuksessa ei ole mitään sanottu. Ja nyt ruvennut etupäästä hanttarin puolelta paukahtelemaan. Vähän aika sitte vaihdettiin paljon edestä. Kaikki koitin kattoa eikä mitään ihmeellistä. Liekö tämä sen tapa ilmaista että jo riittää, eläkkeelle. ;D Mutta hyvin kulkee eikä mitään katsurikaan sanonu (tosin se nyt ei paljoa kerro... ::) ), joten kaipa siellä kaikki ok on.
 

Pumpkinca

New Member
Liittynyt
10 Elokuu 2008
Sijainti
Kortesjärvi
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Turri sanoi
Samoin lancerista takapäästä kuuluu kumea kolahdus aina kun tulee tietynlainen kurvi, mutta ei läheskään aina, silloin tällöin. "Vika" ilmennyt jo entisellä omistajalla ja sen jälkeen vaihdettu osia, hänkin vaihtanut eikä osannut paikallistaa mistä tulee, ja katsastuksessa ei ole mitään sanottu. Ja nyt ruvennut etupäästä hanttarin puolelta paukahtelemaan. Vähän aika sitte vaihdettiin paljon edestä. Kaikki koitin kattoa eikä mitään ihmeellistä. Liekö tämä sen tapa ilmaista että jo riittää, eläkkeelle. ;D Mutta hyvin kulkee eikä mitään katsurikaan sanonu (tosin se nyt ei paljoa kerro... ::) ), joten kaipa siellä kaikki ok on.

Itsellä sama juttu..Kolahdus kuulostaa jousen pamahdukselta mutta sielä kuitenkin kaikki ok..Mystistä.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

etu alatukivarren takimmainen kumi pusla antaa periksi niin paljon että pultin kanta osuu runkoon... näin ainakin omassa gti:ssä...
pitäs puslat vaihta eteen...
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

pitää tarkistaa omasta mutta on kyllä ihan bränikkä mitsun koko alatukivarsi paikallaan (tarratkin vielä näkyy) että ei jaksais uskoa että ois pusla paskana.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

mulla näki selvästi siitä tukivarren päästä että on ottanu runkoon, vähän murtunu kumipusla.
 

Pumpkinca

New Member
Liittynyt
10 Elokuu 2008
Sijainti
Kortesjärvi
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Pumpkinca sanoi
Itsellä sama juttu..Kolahdus kuulostaa jousen pamahdukselta mutta sielä kuitenkin kaikki ok..Mystistä.
Ja tosiaan itsellä tuo ääni kuuluu takaa apukuskin puolelta.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Mulla kolisee CS lankussa sekä etu että takapäät aina paikotellen. Tosin tässä se on tyyppivika. Yleensä kuuluu semmonen edestä "boing" jos iskarin yläpää vähän jumittaa. On kyl viimeeks toissa viikonloppuna ollu paikat auki ja ei siellä vikaa ole. Lienee ominaisuuksia eikä vikoja. Tosin ajattelin että kun pitää vaihtaa vuoden kuluessa (katsurin kanssa todettiin että takapäässä alatukivarren pitkittäinen pusla molemmilla puolilla "pehmeä") niin vaihtaa sitten enempi samalla kertaa. Mieluiten polyuretaanisia.

EVO 7 manuaalissa ohjeistettiin täyttää iskarin yläpään kupit "Multifunctional Grease":lla huollon yhteydessä. Mulla oli ollut koko mun omistajakauden kuivat. Laitoin sitten rasvaa sinne. Ei ainakaan vaikuttanu toton asiaan. Onks kukaan muu rasvaillu?
 
M

mikada

Guest
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Mulla kuului aikaisemmin gdi Galantista, kun ajoi esim. korotetuille suojateille kohtisuoraan klok ääni keulasta. Ja sitä tuli ihmeteltyä pitkään ja monena kertana valittelin katsastuksessakin sitä, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Sitten kun vaihdoin iskarin, niin huomasin, että jousi ei ollut asettunut jousilautaselle oikein edellisen kerran kun oli siihen etuiskarit vaihdettu. Jousen pää ei ollut jousilautasella tiiviisti sitä topparia vasten. Laitoin vielä pätkän puutarhaletkua alimmalle jousen kierukalle sekä jätin letkua pehmittämään jousilautasen topparin ja jousenpään väliin, niin kolahtelut loppuivat siihen.
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?


CS2A Lanceriin uusittiin juuri taakse molemmat koiranluut. Sen alueen nitinät, natinat ja kolinat hävisivät ainakin tämän lyhyen koeajon perusteella mitä ajelin. Tästä ilmeisesti voisi vetää johtopäätöksen, että koiranluiden puslat menee näistä suht herkästi varsinkin sporttimalleissa missä on tehdasmadallettu alusta? Auton takapäähän on natissut koko tämän pari vuotta mitä auto on meillä ollut. Puslia ei saanut irtonaisena, joten koko luu meni uusiksi. Hintaa reippaat satkun per puoli timankitiskiltä.

Etupää jämäköityi myös hieman kun uusittiin vakaajan kiinnikkeet, oli molemmilta puolilta irti. Se pieni jousikolina siellä vielä on kyllä läsnä, mutta enpä taida moisen takia jaksaa värkätä enempää. :)
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Itsellä tosiaankin on se ero että auto joustaa ilmeisesti eka tuosta kolahtavasta osasta. Koska tuntuu niinkuin iskareita ei olis ollenkaan :) (mut taas normaalit loivat kuopat joustetaan ihan normaalisti ja ilman kolinoita), ja sellaiset pikkurapinat tienpinnassa taas saattaa aiheuttaa ääniä.

Tiedettehän. Voi ajaa töyssyyn ja auto vaan imasee töyssyn kauniin bumpbump äänen kera. vs että kuuluu bäng bäng ja joku puolikas vaimennus.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Biim sanoi
CS2A Lanceriin uusittiin juuri taakse molemmat koiranluut. Sen alueen nitinät, natinat ja kolinat hävisivät ainakin tämän lyhyen koeajon perusteella mitä ajelin. Tästä ilmeisesti voisi vetää johtopäätöksen, että koiranluiden puslat menee näistä suht herkästi varsinkin sporttimalleissa missä on tehdasmadallettu alusta? Auton takapäähän on natissut koko tämän pari vuotta mitä auto on meillä ollut. Puslia ei saanut irtonaisena, joten koko luu meni uusiksi. Hintaa reippaat satkun per puoli timankitiskiltä.

Etupää jämäköityi myös hieman kun uusittiin vakaajan kiinnikkeet, oli molemmilta puolilta irti. Se pieni jousikolina siellä vielä on kyllä läsnä, mutta enpä taida moisen takia jaksaa värkätä enempää. :)

Itse juuri viime viikonloppuna vaihtaneena komppaan. Väheni kylläkin. Mulla siis CS9W farkku, missä siis tehdasmadallettu sarja, ja sitä on karvan vielä tiputettu siitäkin. Puslia saa lähes varmasti tarvikkeena, kun tietää mistä etsiä. Ja timanttitiskiltä niitä saa. Mutta väittäisin että vähänkään enempää ajettuja puslia ei pääse vaihtamaan, kun taka-koiranluut tuppaa katkeamaan kun niitä yrittää irroittaa alatukivarresta, näin siis ainakin itsellä.

Lisäksi kysyisin mistä ostit luut kun noin maksoi? Mulle timanttitiski (Mäkelän Kone Oy) antoi hinnaksi 58e/puoli ja lopulta hain Volvo V40/Mitsu Carisma -koiranluut mätänetistä hintaan 19,90e/puoli. Kun olivat ~samoilla strategisilla mitoilla. Siis alatukivarren kiinnityskohta oli ~2mm ylempänä luuta, kuin alkuperäisessä. Ja näissä tuli puslatkin mukana.

Olen myös itse miettinyt että pitäisikö ne vakaajan kiinnikkeet, ja niiden puslat laittaa uusiks + etukoiranluut. Täytyy ottaa harkintaan..

E159609088.gif

41631 = MR476595. Siitä uudet puslat timanttitiskiltä.
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Urran sanoi
Itse juuri viime viikonloppuna vaihtaneena komppaan. Väheni kylläkin. Mulla siis CS9W farkku, missä siis tehdasmadallettu sarja, ja sitä on karvan vielä tiputettu siitäkin. Puslia saa lähes varmasti tarvikkeena, kun tietää mistä etsiä. Ja timanttitiskiltä niitä saa. Mutta väittäisin että vähänkään enempää ajettuja puslia ei pääse vaihtamaan, kun taka-koiranluut tuppaa katkeamaan kun niitä yrittää irroittaa alatukivarresta, näin siis ainakin itsellä.

Lisäksi kysyisin mistä ostit luut kun noin maksoi? Mulle timanttitiski (Mäkelän Kone Oy) antoi hinnaksi 58e/puoli ja lopulta hain Volvo V40/Mitsu Carisma -koiranluut mätänetistä hintaan 19,90e/puoli. Kun olivat ~samoilla strategisilla mitoilla. Siis alatukivarren kiinnityskohta oli ~2mm ylempänä luuta, kuin alkuperäisessä. Ja näissä tuli puslatkin mukana.

Olen myös itse miettinyt että pitäisikö ne vakaajan kiinnikkeet, ja niiden puslat laittaa uusiks + etukoiranluut. Täytyy ottaa harkintaan..

E159609088.gif

41631 = MR476595. Siitä uudet puslat timanttitiskiltä.

Äh, ei pitäis puhua monesta asiasta samalla ajatuksella. :) Tarkoitin toki, että takaylätukivarret maksoi tuon toista sataa kipale. Nyt en muista mitä koirikset oli, mutta paljon vähemmän. Tukivarsista korjaamo sanoi etsineensä pelkkiä puslia, mutta ei löytynyt joten koko varsi meni uusiksi.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Biim sanoi
Äh, ei pitäis puhua monesta asiasta samalla ajatuksella. :) Tarkoitin toki, että takaylätukivarret maksoi tuon toista sataa kipale. Nyt en muista mitä koirikset oli, mutta paljon vähemmän. Tukivarsista korjaamo sanoi etsineensä pelkkiä puslia, mutta ei löytynyt joten koko varsi meni uusiksi.
Juuri näin :)

Tosin itsellä myös vaihdettiin toinen ylätukivarsi auton myyjän toimesta (en itse asiaan puuttunut) ja tällä foorumilla jossain oli tieto mikä audin pusla käy paikalleen, eli ei sitäkään tarvitsisi uusia, pusla vain. Noi ylätukivarren ulommat tuntuu juttujen perusteella olevan tyyppivika. Haulla varmaan löytää mikä pusla se oli.

Ja jos on muutenkin mahdollisuus osa kainalossa mennä esim. mätänetin tiskille niin monesti löytää haluamansa, ja paljon halvemmalla. Näin myös raidetankojen kanssa. Myös superflex on aiemmin auttanut löytämään sopivia puslia pelkillä strategisilla mitoilla, tilannut sitten sporttiauton kautta.
 

A.Pirinen

Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2007
Sijainti
leppävesi
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

itelle on tullu vastaan parin erimerkkisen auton kohdalla vastaan kallistuksen vakaajankumit mitkä on aiheuttanut kolinoita... on onneks edullinen korjata...
 

Blizzard^

tasan ei mee nallekarkit...=)
Liittynyt
16 Joulukuu 2005
Sijainti
Vihti
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Taaempi alatukivarsi menee uusiks lähi aikoina.. loppunee kolistelut siihen omasta.
 

P.Kaunisto

Member
Liittynyt
2 Kesäkuu 2008
Sijainti
Rauma
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Mulla pitää gti galantin oikea etukulma sellasen pehmeän kolahduksen montuissa. pyörän laakeri se ei voi olla koska se vaihdettii joku aika sitten ja auto on pitänyt sitä niin kauan ku auto minulla on ollut (3-4v). ideoita?
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Pehmeä kolahdus tulee vakaajan runkokiinnikkeiden puslista.

Tarvikeliikkeistä tulee sitten väärät, vaikka miten lupaavat Gti:hin sopivan. Merkkiliikkeessä 7e per puoli
 

P.Kaunisto

Member
Liittynyt
2 Kesäkuu 2008
Sijainti
Rauma
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

korsma sanoi
Pehmeä kolahdus tulee vakaajan runkokiinnikkeiden puslista.

Tarvikeliikkeistä tulee sitten väärät, vaikka miten lupaavat Gti:hin sopivan. Merkkiliikkeessä 7e per puoli

ja tuolla lähtis kolinat? onko ite vaihdettavissa??
 

2bad4you

Member
Liittynyt
9 Maaliskuu 2004
Sijainti
Helsinki
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

On itse vaihdettavissa, auton alle toki täytyy päästä.
 

P.Kaunisto

Member
Liittynyt
2 Kesäkuu 2008
Sijainti
Rauma
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

2bad4you sanoi
On itse vaihdettavissa, auton alle toki täytyy päästä.

riittääkö ihan että tunkilla nostaa yhden kulman? itsellä ei ihan tarkkaa tietoa ole kyseisen osan sijainnista. vaihtoon saan apua tarvittaessa tutulta autonasentajalta, mut olis kiva tietää eka mihin on ryhtymässä että osaan varautua :)
 

Olmar

New Member
Liittynyt
30 Marraskuu 2011
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Itsellä alkanut kuulumaan "pehmeä" kolahdus jarruttaessa ilmeisesti vasemmalta edestä. Ääni kyllä vaikuttaa häviävän/vaimentuvan pienen ajon jälkeen.
Tämän threadin perusteella tulisi siis tarkastaa ainakin vakaajan puslaa ja alatukivarren puslaa.
Jos on muita epäillyksiä kenelläkään niin kertokaa toki. Autona siis sedan Galant 2.0 -2000.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

P.Kaunisto sanoi
riittääkö ihan että tunkilla nostaa yhden kulman? itsellä ei ihan tarkkaa tietoa ole kyseisen osan sijainnista. vaihtoon saan apua tarvittaessa tutulta autonasentajalta, mut olis kiva tietää eka mihin on ryhtymässä että osaan varautua :)

Eteen saa vaihdettua ihan pyöräkotelosta käsin, auto tunkin varassa. Takaa vaatii päästä alle.
Laatuauton kyseessä ollen oli näiden pultitkin keltapassivoituja, ihan puhtaat kierteet vaikka tuskin koskaan avattu
 

RS_COS

VIII
Liittynyt
27 Heinäkuu 2011
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Tänään löysin vian koko talven vaivanneelle etupään kolinalle, joka kuului lähes jokaiseen epätasaisuuteen ajaessa lonksahduksena edessä apukuskin puolella. Iskunvaimentimen yläpää oli löysällä, sen kun kiristi niin kolina loppui siihen.
 

aavikko-mursu

2JZ-GTE - Forged by god himself
Liittynyt
27 Huhtikuu 2009
Sijainti
Seinäjoki
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

En tiiä onko offtopic mutta viime aikoina on kiihdyttäessä alkanu tulemaan dynyssä sellanen **tun moinen jyskytys takaa. en tiiä mistä se vois olla.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

RS_COS sanoi
Tänään löysin vian koko talven vaivanneelle etupään kolinalle, joka kuului lähes jokaiseen epätasaisuuteen ajaessa lonksahduksena edessä apukuskin puolella. Iskunvaimentimen yläpää oli löysällä, sen kun kiristi niin kolina loppui siihen.

Mulla oli täsmälleen sama vika Galantissa talvella.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Ja itellä oli etuiskarit paskana, vaikka katsastuksesta läpi menikin, iskarit vaihdettu = tuntuu niinku iskarit ois.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Missäs vika kun Carisma täryyttää n. 100km/h vauhdissa, varsinkin jos höllää kaasun ja päästää auton rullaamaan. Tärinä loppuu heti kun kiihdyttää tai hidastaa yli +/-10km/h. Kyseistä ilmiötä ei esiinny talvirenkailla, joten ensimmäisenä käytin kesärenkaat tasapainotuksessa, tärinä ei tosin hävinnyt mihinkään. Itse olen tarkastanut puslat yms. alustasta ja ehjiä ainakin silmämääräisesti ja käsikopelolla olivat, myöskään katsastuksessa ei mainittu mitään vikaa alustassa.

Voiko tuollainen tärinä johtua aurauskulmista vai mikäs helkkari tuossa on vikana. Ihmetyttää vain tuo tietty nopeus jolla tärinää esiintyy ja kaasun höllätessä tuossa "alueella" tärinä kasvaa potenssiin kolme... ???

Autossa tosin on joku vetarin/laakerien paikka väljänä kun oikean puolen etupää kolahtaa joka kerta kun kytkintä nostaa ja renkailla menee ns veto päälle. Tärinä vaan ei 100% varmuudella johdu tästä koska auto tärisi jo viime syksynä eikä mitään tällaisia kolauksia silloin vielä kuulunut...
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Vastataan nyt itse itselle ja ihan vaikka varotuksena muille jos harkitsette halpisrenkaita kesäksi.

Eli 99% varmuudella kaikenlaiset tärinät ym. omituisuudet ajellessa johtuu noista Fortuna F1000 renkaista jotka edellinen omistaja tähän on joskus hommannut. Renkaan kyljessä merkintä M+S eli yrittävät ainakin olla jonkin sortin talvi/kitkarenkaat(?), liekkö sitten liian paskoja ko. käyttöön euroopassa kun joka paikassa näitä myyvät kesärenkaina...halpoja tosin ovatkin ;D Jotain kertoo jo se, että renkaan kylkeä saa kohtuu vaivattomasti vaikka pikkurillillä painettua sisään ihan kuin jotain polkupyöränrengasta...mitälie valuvikaisia leikkirenkaita.

Tosin tuo "veto päälle mennessä kolahtaa" vika on edelleen, eikä näin maallikon silmin/käsin sieltä mitään väljää löydy, joten siihen jos jollain on ideaa missä vika niin kiitän. Iskari ja sen kiinnitykset on vielä tarkistamatta, ja senkin mahdollisuuden älysin vasta kun mukulakivetyksellä kääntyessä jostain samalta suunnalta kuului räminää...
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Miixxa sanoi
Vastataan nyt itse itselle ja ihan vaikka varotuksena muille jos harkitsette halpisrenkaita kesäksi.

Eli 99% varmuudella kaikenlaiset tärinät ym. omituisuudet ajellessa johtuu noista Fortuna F1000 renkaista jotka edellinen omistaja tähän on joskus hommannut. Renkaan kyljessä merkintä M+S eli yrittävät ainakin olla jonkin sortin talvi/kitkarenkaat(?), liekkö sitten liian paskoja ko. käyttöön euroopassa kun joka paikassa näitä myyvät kesärenkaina...halpoja tosin ovatkin ;D Jotain kertoo jo se, että renkaan kylkeä saa kohtuu vaivattomasti vaikka pikkurillillä painettua sisään ihan kuin jotain polkupyöränrengasta...mitälie valuvikaisia leikkirenkaita.

Tosin tuo "veto päälle mennessä kolahtaa" vika on edelleen, eikä näin maallikon silmin/käsin sieltä mitään väljää löydy, joten siihen jos jollain on ideaa missä vika niin kiitän. Iskari ja sen kiinnitykset on vielä tarkistamatta, ja senkin mahdollisuuden älysin vasta kun mukulakivetyksellä kääntyessä jostain samalta suunnalta kuului räminää...

koneen kyljessä oleva kanneke kumi murtunu(etummainen avoin rakenne), paukahtaa kun veto tulee
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Mr mmc sanoi
koneen kyljessä oleva kanneke kumi murtunu(etummainen avoin rakenne), paukahtaa kun veto tulee
Nope, tarkistin ko. paikan tänään ja aivan ehjältä jos ei jopa uudelta näytti ja tuntui. Eli kyllä se kolina jostain pyöränkotelon alapuolelta löytyy jos löytyy. Ainakin iskari/jousi kiinnikkeineen menee nyt syyniin kun tuo kolahtelu muuttuu räminäksi mm. mukulakivetyksellä, riippumatta siitä onko veto päällä vai ei...
 

zalskin

New Member
Liittynyt
21 Marraskuu 2011
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

käännyttäessä oikelta takaa kuuluu kolahdus/paukahdus, mikähän voisi olla? Carisma -00 GDI
 

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

zalskin sanoi
käännyttäessä oikelta takaa kuuluu kolahdus/paukahdus, mikähän voisi olla? Carisma -00 GDI

Takajousi poikki?
 

galant2.0auto

New Member
Liittynyt
30 Elokuu 2012
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

noniin pitkän ajan jälkeen palasin mitsubisheihin. elikkä yksi ongelma tossa autossa on, kysesssä 91 galant hatchback automaatti. ja ihan pienistä tien epätasaisuuksista kolisee perässä joku? en oo varma tuleeko molemmilta puolilta mutta ainakin kuskin puolelta. ja jarrua jos painaa niin vähän että ei edes jarruta niin kolina häviää? missä siellä siis on klappia??
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Vaikea sanoa.
Auto ylös ja eiku tutkimaan.
- kallistuksenvakaajan yhdystanko eli koiranluu? (jos täs mallis semmone lie on?)
- tukivarsia heilutellen. Auto maassa tai pyörä irti maasta...
- pyöränlaakeri?
- tunkki kontissa irti?
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

galant2.0auto sanoi
noniin pitkän ajan jälkeen palasin mitsubisheihin. elikkä yksi ongelma tossa autossa on, kysesssä 91 galant hatchback automaatti. ja ihan pienistä tien epätasaisuuksista kolisee perässä joku? en oo varma tuleeko molemmilta puolilta mutta ainakin kuskin puolelta. ja jarrua jos painaa niin vähän että ei edes jarruta niin kolina häviää? missä siellä siis on klappia??

jarrupaloista jos puuttuu ne kitinä pellit, hyvin toimivat jarrut kolisee ja ääni häviää kun vähän koskee jarruun.
tai sitten takajarru satula on löysällä / liuku ihan "loppu" tms.

mutta mun kokemuksen mukaan etuveto e33 galanteissa kolina takana levyjarrullisessa on 90% jarruista johtuvaa
 

galant2.0auto

New Member
Liittynyt
30 Elokuu 2012
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

okei kiitoksia ideoista. kyllä mä ajattelin silti nyt ainaki ottaa fillarin irti ja kurkata miltä sieltä näyttää. sit vaaan kovaa ajoa :driver
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

E33:n tapauksessa, takapään kolkotellessa kannattaa tutkia panhardin kiinnitys koriin....tulee meinaan metka ajaa kun se irtoaa.... 8)
 

galant2.0auto

New Member
Liittynyt
30 Elokuu 2012
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

kaikki on muuten hyvin takapäässä mutta kuskinpuolen satula on vaihdettu kun on niin kiiltävä. se klappaa. kokeilin kiristää mutta ei auta. klappaa ja kun jarruttaa niin sittenhän se kiristyy levyä vasten. eli ei vissiin ole vakavaa? ainoastaan toi melodinen puoli klonk klonk. :p
 
M

mikada

Guest
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

En nyt tiedä mistä klappaamisesta puhut, mutta jos nuo jarrut ei laahaa/jumita niin nehän kuuluukin klapata eli liikkuvat herkästi jarrutappien varassa. jos on jarrutapit jumissa, niin ei klappaa mutta jarrut laahaavat. Mutta nyt en kyllä hoksaa mitä klappaamista tarkoitat. Tai nyt ite puhun kyllä EA Galantin jarruista, mutta eiköhän nuo vissiin ole samalla periaatteella tuossa vanhemmassakin versiossa.
 

galant2.0auto

New Member
Liittynyt
30 Elokuu 2012
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

en osaa selittää mutta siis se klappaa niinku ei levyn suuntasesti vaan sivusuunnassa, eikä niiinku liukutappien suuntasesti vaan kaareellisesti :D emmä osaa selittää. toinen murhe, kun tomaatti vaihtaa isoimman vaihteen siis yli vaihteenn niin täristää perkuleesti kun kierrokset on 3000rpm ja siitä eteen päin. pinta kaasulla ei mutta kun kuormittaa. jos painaa OD offille eli tiputtaa vaihteen niin sillä voi huoletta kiihdyttää sitten.mistä toi ottaa ton ilman tonne sisäilma puhaltimelle? kun kone on lämmin ja pysähtyy niin pieni käry tulee sisään, mutta kun nostaa jalan jarrulta niin sekin vauhti riittää että haju loppuu?
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Galantin takajarruihin ei ole vielä tullut tutustuttua, mutta:

Onhan siellä satulassa kaikki osat paikallaan? Ettei liukutapin ja satulan välistä puutu joku kumi tms. holkki?

Semmonenkin joskus nähty, että palat kolisee kun asennuspellit puuttuu.
 

galant2.0auto

New Member
Liittynyt
30 Elokuu 2012
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

onko tosta tärinästä hajua kellään, kun tomaatti vaihtaa isoimman vaihteen siis yli vaihteenn niin täristää perkuleesti kun kierrokset on 3000rpm ja siitä eteen päin. pinta kaasulla ei, mutta kun kuormittaa. jos painaa OD offille eli tiputtaa vaihteen niin sillä voi huoletta kiihdyttää sitten. JA mistä toi ottaa ton ilman tonne sisäilma puhaltimelle? kun kone on lämmin ja pysähtyy niin pieni käry tulee sisään, mutta kun nostaa jalan jarrulta niin sekin vauhti riittää että haju loppuu?
 

juikkipuikki

Mitsubishi Space Wagon 2.0 TDI
Liittynyt
18 Toukokuu 2012
Sijainti
Riihimäki
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Mulla on tullut space wagoniin semmonen ongelma, että kaasu jää itsestään pohjaan kun vaihdetaan vaihteita ylöspäin.
Mitä tuossa kannattaisi lähteä tutkimaan vai samantien uutta kaasuvaijeria kehiin?
 

galant2.0auto

New Member
Liittynyt
30 Elokuu 2012
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Mistäs toi johtuu tuo koko auton voblaaminen kun tomaatti on saanut ylivaihteen päälle ja sitten kuormittaa konetta? korostuu 3000rpm jälkeen enemmän. mutta 3 vaihteella voi ihan huoletta antaa kenkää ja ei esiinny tota voblaamista?
 

P.Kaunisto

Member
Liittynyt
2 Kesäkuu 2008
Sijainti
Rauma
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

vaihdoin galantista nyt tuon vakaajan runkokiinnikkeen puslan. tuntuu että kolinat olis vähentyny, mut nyt huomas että joku muukin kolisee. hantin puolelta edestä kun lokarin kohdalta autoa heiluttaa ja pitää iskarin yläpäästä kiinni niin iskarissa tuntuu pieni nytkähdys ja kuuluu kolahdus. laakeri sökö?
 

P.Kaunisto

Member
Liittynyt
2 Kesäkuu 2008
Sijainti
Rauma
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

P.Kaunisto sanoi
vaihdoin galantista nyt tuon vakaajan runkokiinnikkeen puslan. tuntuu että kolinat olis vähentyny, mut nyt huomas että joku muukin kolisee. hantin puolelta edestä kun lokarin kohdalta autoa heiluttaa ja pitää iskarin yläpäästä kiinni niin iskarissa tuntuu pieni nytkähdys ja kuuluu kolahdus. laakeri sökö?

Itse itselleni vastaten. kokeile samaa kun 2 muuta jo tässä ketjussa. kiristä iskarin ylämutteri ni tulee helvetin hyvä! :peukku :driver tosiaan oli se ylämutteri löystynyt jonkun verran. kiristin ja kävin rallittelemassa eikä kuulunut ylämääräsiä ääniä! :driver :driver
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Voi olla tyhmä kysymys mutta...

Milläs ihmeen tempulla nuo etupään iskarien ylämutterit saa ylipäätään kiristettyä? Koitin tuskailla ja kiristää vaan ei oikein onnistunut kun iskari pyörii/kääntyy mukana kun mutterista vääntää...enkä ainakaan toistaiseksi millään onnistunut sieltä jousen välistä pitämään itse iskarista kiinni.
 
Ylös Bottom