Auton taka osassa tärisee!

4

4x4_forever

Guest
Tämä nyt vaikuttaa siltä, että olisin luulosairas, mutta autoni on tällä hetkellä aivan pas*a! :mad:

Tuon perän ulinan lisäksi, auton takaosassa syntyy voimakasta tärinää kun kiihdyttää kierrosten ollessa 1800-2300r/min. Tärinä esiintyy etenkin 3. 4. ja 5. vaihteella.

Tasaisella nopeudella se on aivan normaali, mutta kun painaa kaasua, niin alkaa tärinä, ja sitä kestää niin kauan kun kierrokset on noussut tonne 2300 paremmalle puolelle.

Kardaanista on etummainen ristikko hieman väljä.

Auto oli autoliikkeen "sopimuskorjaamolla", ja ne väitti, että tarinä syntyy pakoputkesta!

En oikein jaksa uskoa tuohon väitteeseen, kyllä pakoputki voi pörinää pitää, mutta ei sen pitäisi sentään koko autoa täristää... :mad:
 
Ei ole.

Katsastuksessa katottiin kaikki alustan nivelet ym. pyöräntuennan osat, erityisellä tarkkuudella...

kardaanin välys on n. 5mm, ilman että vetarit liikahtaa.
jos vääntää ihan ääripäästä toiseen niin välys on 7mm.

Eli takapään vetarit liikahtaa hieman, mutta ulompien nivelten välys ei pitäisi kuulemma olla vian aiheuttaja.
 
Tuolla kierrosalueella munkin auto ehkei nyt tärise mutta erilaista elämää se pitää, mutta jos sieltä jostain löytyy joku selvä vian aiheuttaja niin kertoileppa siitä täällä niin tieto leviää

kyllä tossa munkin koslassa tuntus perässä välystä olevan, tiedä sitten...

Eki
 
Moi 4x4.
Ooon Ekin kanssa samaa mieltä tosta kierrosalueesta,
kun ajattelee ks. auton mosan vääntöaluetta (paras
vääntö 159Nm/4500@) ja vs. auton paino. Kyllä oikeesti
3,4 ja 5 vaihteella 1800-2300@ kierroksessa näillä isom-
milla vaihteilla ollaan täysin poissa vääntö "skaala" alu-
eelta, ettei tavallaan ihme et alkaa erinnäiset kompo-
nentit/ koko auto täristä ;) :)... no tiedäppä sitte siitä?
Et tämmöstä.
t:Arska :)
 
Joo, mutta tärinä ei tuu moottorista, vaan kardaanista taaksepäin.

Väännön puute pitäis ilmetä lähinnä etu osassa.

Tuo tärinä alkaa heti kaasun hipaisusta, ei siis pohjaan survomalla.

Mä nostan auton pukeille viikonloppuna ja tutkin mistä tärinä johtuu. Kerron sit lisää jos jotain löytyy...
 
Joo, mutta tärinä ei tuu moottorista, vaan kardaanista taaksepäin.

Väännön puute pitäis ilmetä lähinnä etu osassa.

Tuo tärinä alkaa heti kaasun hipaisusta, ei siis pohjaan survomalla.

Mä nostan auton pukeille viikonloppuna ja tutkin mistä tärinä johtuu. Kerron sit lisää jos jotain löytyy...

Jeps, tarkoitinkin lähinnä kaikkea muuta niillä "kompone-
teilla" kun moottoria... :)
Ja väännön puute ilmenee kyllä aina koko autossa ;D
 
Kuulostaa että kardaanissa se vika on! UUdet ristikot ja tasapainotus ens alkuun, niin voi loppua siihen paikkaan! Eikä ole edes kallis operaatio, mutta tasapainotus on annettava homman osaavan harteille! Meiltä meni toissatalvena uusi ristikko paskaksi rallissa 7 kilometrin jälkeen, ei ollut tasapainotettu! Ralli on tietysti rankempaa kardaanille, mutta eipä kyllä tule niin paljon kilsojakaan!
 
Todii,

vaihdoin nyt sen etummaisen nivelristikon.
Ulinat on poissa, mutta tärinä jatkuu (vain kiihdytyksessä).

Mielestäni tasapainotusta ei tarvita koska ritsikko lukitaan seger -renkailla ja ne keskittää sen aivan samaan paikaan kun alkuperäinenkin ristikko oli. Lisäksi kun laittaa akselin täysin samaan asentoon missä se oli niin kaikki on bueno... ei ainakaan tärise (vapaalla rullatessa).

Tasaisella kaasulla "lipuu" komiasti.
Pitää kai uskoa et koneessa ei oo tarpeeks puhtia ja se pistää tärisemään.

Pukkien päällä auto ei tärissy kiihdytyksessä ollenkaan (ei ollu vastusta, koitin myös jarruttaa mut ei).

Autossa on vielä talvinakit alla ja ne alko tärisemään tossa 100 kieppeillä melko vimmatusti (täytyy tasapainottaa ennen ens talvee).

Pistän huomenissa kesänakit alle, täytyy kattoo millanen se sit on.
 
Re: Ilmeni taas lisää vikoja

Taisin nuolasta ennen kun tipahti :'(

Hiljasilla renkailla kun ajelee niin, ulina kuuluu selvästi oikeasta takapyörästä kun ajelee n. 100km/h.

Taitaa olla laakeri finaalis. Onko paha vaihtaa??

Sitten ilmeni taas uusi vika, kun ajellee normaalisti niin ilmeisesti vaihdelaatikosta kuuluu "suhinaa". Kun päästää kaasusta niin suhina loppuu. :-/

Se on vähän kun moottorin imuääni, mutta vapaalla ei kuulu mitään.

Ja kun kytkinpoljinta painaa nin moottoritilassa
"narisee". :'(
 
Takaisin
Ylös Bottom