AYC öljyjen vaihto?

Temppas

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2010
Sijainti
Hki
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Kuinka paljon tuota ayc öljyä kuluu yleensä? Vai onko jo jotain häikkää jos kuluu?

Viikko ja n. 700km sitten oli säiliössä vielä hieman vajaa maximi määrä ja nyt jo hieman alle minimin. Ajo on kyllä ollut melko raskasta, luisua on menty ja jäälläkin tuli käytyä ryömimässä paksun lumikerroksen seassa..

Tuntuu kuitenkin hieman suurelta tuo hävikki. Vuotoja en ole havainnut.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Temppas sanoi
Kuinka paljon tuota ayc öljyä kuluu yleensä? Vai onko jo jotain häikkää jos kuluu?

Viikko ja n. 700km sitten oli säiliössä vielä hieman vajaa maximi määrä ja nyt jo hieman alle minimin. Ajo on kyllä ollut melko raskasta, luisua on menty ja jäälläkin tuli käytyä ryömimässä paksun lumikerroksen seassa..

Tuntuu kuitenkin hieman suurelta tuo hävikki. Vuotoja en ole havainnut.

Oletko katsonut öljyn määrän siis yön seisomisen jälkeen (tällöin näyttää max yleensä) Ajon jälkeen tai ajossa näyttää huomattavasti vähemmän. En usko vuotoon.
 

Temppas

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2010
Sijainti
Hki
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Harri K sanoi
Oletko katsonut öljyn määrän siis yön seisomisen jälkeen (tällöin näyttää max yleensä) Ajon jälkeen tai ajossa näyttää huomattavasti vähemmän. En usko vuotoon.

Hmm, itseasiassa silloin kun se näytti lähes max. oli auto seissyt n. tunnin. Ja nyt viimeksi kun katsoin niin seissyt varmaan vielä vähemmän. Täytyypä aamulla katsoa mitä se näyttää.

Kiitoksia vinkistä!
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: AYC öljyjen vaihto?

puerco sanoi
Mulla puski auto aivan hulluna kun sen ostin reilu 1v sitten. Öljyjä ei varmaan ollut koskaan vaihdettu ? (ei merkintää ainakaan) Ajetttu oli 71000km. Itse vaihdoin AYC öljyt niin alkoi neliveto toimimaan niinkuin pitääkin.

Ei kuulunut mitään ääniä.

Samankaltaiset kokemukset täällä. n. 1kk sitten autoon vaihdettiin öljyt ja sen jälkeen meno ollut erillaista. Aikaisemmin tuntui tietyissä tilanteissa , että hivenen puski ,mutta vaihdon jälkeen vetää mukavemmin sladiin ym. ym. auto paremmin hallittavissa.

Sellainen huomio vielä , että huollon kaveri kertoi ilmanneensa järjestelmän 2:teen kertaan koska ilmaa oli järjestelmästä tullut ?

Mukava olisi tietää miten suljettuun piiriin ilmaa pääsee muodostumaan ? No kuitenkin... kyllä se vaan kannattaa niitä nesteitä vaihdella , vaikka ääniä ei kuuluisikaan.
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Miltä valmistajilta noita litkuja nyt löytyy? ST-Motorssilla käyttävät Valvolinea.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Peke sanoi
Miltä valmistajilta noita litkuja nyt löytyy? ST-Motorssilla käyttävät Valvolinea.

Mä olen hakenut timanttitiskiltä. Jotain 20 eur tienoilla se tais olla litra..
 

TRollis

[s]1[/s]2JZ
Liittynyt
13 Lokakuu 2009
Sijainti
Kaljaani
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Makeko sanoi
Air Bleeding (activate) -> start datalogger. sit lähtee pymppu käymää.
ekana ilmaa vasemman niin ton perää sit OP Check L (activate) -> start datalogger.
lopuks nippa kii.
tän jälkee oikeelle nipalle sama homma, Air Bleeding (activate) -> start datalogger...

samal kannattaa ilmata myös keskilukko. riittä toi Air Bleeding.

Miten tuo öljyjen vaihto tapahtuu? Imaistaanko vanhat vaan säiliön kautta pois vai onko siellä jossain joku tyhjennysproppu?
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Tänään kävi oma Evo ST-Motorssilla, vaihtovat öljyt perään, jakolaatikkoon ja AYC:hen. Valvolineä laittovat, eikö kellään oo kokemuksia Valvolinen öljyistä?
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Peke sanoi
Tänään kävi oma Evo ST-Motorssilla, vaihtovat öljyt perään, jakolaatikkoon ja AYC:hen. Valvolineä laittovat, eikö kellään oo kokemuksia Valvolinen öljyistä?

Laitahan raporttia muuttuiko auton käytöksessä mitään ? Äänimaailma ?
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Valvolineltä vielä löytyy näköjään kaikki litkut jäähdytinnesteestä lähtien.
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: AYC öljyjen vaihto?

ST-Motorssilla vaihdetut Valvolinet voimansiirrossa myös. Ei mitään valittamista.
AYC:stä ei kuulu mitää ääniä. Saattaa johtua siitäkin, että sitä ei ole ollenkaan tässä autossa...
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Teemu T. sanoi
ST-Motorssilla vaihdetut Valvolinet voimansiirrossa myös. Ei mitään valittamista.
AYC:stä ei kuulu mitää ääniä. Saattaa johtua siitäkin, että sitä ei ole ollenkaan tässä autossa...

Jahas, mekaaniset lukot tilalla..? :O
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Auto kävi ST-Motorssilla ja nyt on pinta näin:
Ylitytt.jpg

???
Auto seissyt pari päivää lämpimäs tallissa.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Peke sanoi
Auto kävi ST-Motorssilla ja nyt on pinta näin:
Ylitytt.jpg

???
Auto seissyt pari päivää lämpimäs tallissa.

Tonverran se just nousee jos se on käynnin jälkee täytetty MAX-tasoon....
 

uusis

New Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2009
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Harri K sanoi
ei niin...eli ylitäytössä se on nyt.


tuo pinnan vaihtelu on vähän ihmeellinen tuossa..kun mulla sillon piti sitä uikutusta kylmänä niin lämpimänä oli min ja max välissä pinta mutta kylmänä max kohdassa.
no lisäsin sitä vajaan desin sinne lämpimänä että max rajaan tuli.
kylmänä kun katoin niin se pinta oli noussu ihan helv..enempi kun mitä olin edes lisännyt.
no äänet hävis ja ylitäytöllä on nyt.mutta pakko sinne oli lisätä vaikka se kylmänä oli max rajassa,muuten se uikuttas vieläkin.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: AYC öljyjen vaihto?

uusis sanoi
tuo pinnan vaihtelu on vähän ihmeellinen tuossa..kun mulla sillon piti sitä uikutusta kylmänä niin lämpimänä oli min ja max välissä pinta mutta kylmänä max kohdassa.
no lisäsin sitä vajaan desin sinne lämpimänä että max rajaan tuli.
kylmänä kun katoin niin se pinta oli noussu ihan helv..enempi kun mitä olin edes lisännyt.
no äänet hävis ja ylitäytöllä on nyt.mutta pakko sinne oli lisätä vaikka se kylmänä oli max rajassa,muuten se uikuttas vieläkin.

en kertakaikkiaan usko tuohon uikutukseen tuon olevan syynä.
Itselläni nyt 1kk mennyt ilman uikutteluita taas, vaikken o ayc purkkiin kurkistanutkaa. 1.5v aikana en ole vielä AYC nesteisiin millään tavalla koskenut. Ne oli UK:ssa vaihdettu kuiteki kun auto tuli mulle...

edit: nesteen määräl ei siis ole mitään merkitystä, KUNHAN se on 90min seisomisen jälkeen vähintään MIN-rajan yli.
 

epestrand

evoVIII
Liittynyt
21 Syyskuu 2007
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Harri K sanoi
en kertakaikkiaan usko tuohon uikutukseen tuon olevan syynä.
Itselläni nyt 1kk mennyt ilman uikutteluita taas, vaikken o ayc purkkiin kurkistanutkaa. 1.5v aikana en ole vielä AYC nesteisiin millään tavalla koskenut. Ne oli UK:ssa vaihdettu kuiteki kun auto tuli mulle...
Sama täällä!Uikuttelee joskus ja öljyt kuin myös pumppu vaihdettu viime vuonna. Seisoessa öljyn pinta max ja ajon jälkeen minmissä.
 

uusis

New Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2009
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Harri K sanoi
en kertakaikkiaan usko tuohon uikutukseen tuon olevan syynä.
Itselläni nyt 1kk mennyt ilman uikutteluita taas, vaikken o ayc purkkiin kurkistanutkaa. 1.5v aikana en ole vielä AYC nesteisiin millään tavalla koskenut. Ne oli UK:ssa vaihdettu kuiteki kun auto tuli mulle...

jaa,mulla se ääni ainakin loppu kun lisäsin..

en keksi muuta syytä.muuten se ääni kuuluisi vieläkin.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Peke sanoi
Auto kävi ST-Motorssilla ja nyt on pinta näin:
???
Auto seissyt pari päivää lämpimäs tallissa.

Sulla on varmaan tuo AYC ylitäytön elektroninenvalvonta pettäny. Ainakin tuo kaapelointi näyttäis olevan irti. :)
 

Evo driver

ex. Evolution IX GSR -06
Liittynyt
11 Marraskuu 2005
Sijainti
Pohja
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Itsellä ei toi uikutus loppunu vaikka nestettä lisäsin, oli alle minimin kun oli seissyt yön yli.
Pakkasta tossa olen itse ainakin epäillyt, nyt kun on ollu lämpimät kelit niin on uikutus hävinny, ja silloin kun oli -10 astetta ja enemmän niin kyllä uikutti.
 

evo4

New Member
Liittynyt
13 Maaliskuu 2010
Sijainti
porvoo
Vs: AYC öljyjen vaihto?

elikkäs pitäs neloseen vaihtaa ayc öljyt meneekö se niin että auto ilmaan käyntii ja 2 vaihe päälle ja sit kääntää vas. ja ilmausproppu auki. (vas. puolen) ja sit ilmaus ruuvi kiinni ja renkaat suoraa. sama toiste päin mutta avataan vain se (oik. puolen ilmaus ruuvi?) :)
 

Pansu

Evo V GSR
Liittynyt
17 Elokuu 2010
Vs: AYC öljyjen vaihto?

evo4 sanoi
elikkäs pitäs neloseen vaihtaa ayc öljyt meneekö se niin että auto ilmaan käyntii ja 2 vaihe päälle ja sit kääntää vas. ja ilmausproppu auki. (vas. puolen) ja sit ilmaus ruuvi kiinni ja renkaat suoraa. sama toiste päin mutta avataan vain se (oik. puolen ilmaus ruuvi?) :)
Noinhan tuolla oli ohjeistettu.
 

DyhWe

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2009
Sijainti
Lappeenranta
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Eikös toi ayc pumpun atf:ät kestä melkeen maailman tappiin ellei pääse vettymään kun siellähän on periaatteessa pelkkä hytikka pumppu ja 2 sylinteriä. Ayc kytkin öljyn, jotka ei vaadi ilmausta, taas luulisi kuluvan enempi ja olen ymmärtänyt että perän mutkissa ulina johtuisi juurikin noista. Vai mitäs sanoo paremmin tietävät?
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: AYC öljyjen vaihto?

DyhWe sanoi
olen ymmärtänyt että perän mutkissa ulina johtuisi juurikin noista. Vai mitäs sanoo paremmin tietävät?

Juu ääntely tulee tuolta.
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: AYC öljyjen vaihto?

DyhWe sanoi
Eikös toi ayc pumpun atf:ät kestä melkeen maailman tappiin ellei pääse vettymään kun siellähän on periaatteessa pelkkä hytikka pumppu ja 2 sylinteriä. Ayc kytkin öljyn, jotka ei vaadi ilmausta, taas luulisi kuluvan enempi ja olen ymmärtänyt että perän mutkissa ulina johtuisi juurikin noista. Vai mitäs sanoo paremmin tietävät?

Hydrauliöljy on aina hydrauliöljyä, eli kyllä se menettää vähitellen ominaisuuksiansa niin korroosionestossa kun voitelukyvystäkin. Eli kyllä ne kannattaa sieltä huuhtoa aina silloin tällöin, vaikka ei nyt maanrakennuskone olekkaan.
 

evo4

New Member
Liittynyt
13 Maaliskuu 2010
Sijainti
porvoo
Vs: AYC öljyjen vaihto?

sellasta mietin että jos vaihtaa perään ne ayc öljyt nii mitä mieltä olette että kannattaako samalla vaihtaa ayc pumpun öljyt? :) onko sama öljy kyseessä perän litkuis kuin pumpun. ???
 

CusCo

Member
Liittynyt
1 Tammikuu 2010
Vs: AYC öljyjen vaihto?

evo4 sanoi
sellasta mietin että jos vaihtaa perään ne ayc öljyt nii mitä mieltä olette että kannattaako samalla vaihtaa ayc pumpun öljyt? :) onko sama öljy kyseessä perän litkuis kuin pumpun. ???

Ei välttämättä tarvi vaihtaa pumpun öljyjä, riippuen tietysti siitä että kauan ne on siellä ollu :)

Samaa öljyä on pumpun piirissä ja perämurikan ayc paketissa mutta eivät oo kosketuksissa toisiinsa
 

evo4

New Member
Liittynyt
13 Maaliskuu 2010
Sijainti
porvoo
Vs: AYC öljyjen vaihto?

okei selvä :) kiitoksia.. pumpun öljy oli vähän tumman ruskehtaavaa (vois kyl vaihtaa nekin)
 

lohno

New Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: AYC öljyjen vaihto?

ei välttämättä täysin aiheeseen liity mutta mihin kannattas viedä auto öljyjen vaihtoo eteläsuomes/uudenmaan alueel ku pitäs aikalailla kaikki mahdolliset öljyt ja nesteet vaihtaa, ite ku ei pysty taikomaan aikaa eikä oikee paikkaa.. ja hajua mitää minkä hintaseks tulee ?
 

Divi

New Member
Liittynyt
1 Kesäkuu 2011
Sijainti
Karkkila
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Joo ajattelin tässä kysellä vaan sellaista kun tässä lueskelin hetken aika tätä aihetta niin mites porukka on vaihtanu noi ayc:n ja perän öljyt? ku mietin että itselläni kilmoetrejä sellaset 48tkm ja tossa just hain uudet öljyt koneeseen ja ajattelin tässä alkaa niitä viimeistään perjantaina varmaan vaihtamaan. niin mietin että pitäiskö samalla vaihtaa noikin? ??? Ja saako tohon sopivia nesteitä jostain normi autoasista vai pitääkö kävästä merkki liikkeen kautta? :eek:
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Divi sanoi
Joo ajattelin tässä kysellä vaan sellaista kun tässä lueskelin hetken aika tätä aihetta niin mites porukka on vaihtanu noi ayc:n ja perän öljyt? ku mietin että itselläni kilmoetrejä sellaset 48tkm ja tossa just hain uudet öljyt koneeseen ja ajattelin tässä alkaa niitä viimeistään perjantaina varmaan vaihtamaan. niin mietin että pitäiskö samalla vaihtaa noikin? ??? Ja saako tohon sopivia nesteitä jostain normi autoasista vai pitääkö kävästä merkki liikkeen kautta? :eek:

Niistä on jotkin huolto-ohjeetkin ,mutta minä olen vaihdattanut kerran vuodessa. Muistaakseni AYC kierto + AYC perä kumpikin on samaa hydrauliikka öljyä.

Ja sitten vielä perä öljy : tyyppi ? ? , jonka olen vaihdattanut n.20000 Km välein.

Joku vois postaa hydrauliikka öljyn tyypin : ?


Öljyjä pitäisi löytyä ihan tavallisistakin kaupoista.
 

Hablu

Member
Club Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2009
Sijainti
Hamina
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Öljyn tyyppi löytyy esim. kun selaa tätä topikkia hieman taaksepäin ;)
 

Divi

New Member
Liittynyt
1 Kesäkuu 2011
Sijainti
Karkkila
Vs: AYC öljyjen vaihto?

No siis tosta vihkosesta missä on noita huolto juttuja niin lukee että: joka 75tkm (lisätyöt 15tkm huoltoon) vaihda käsivaihteiston öljy etu/taka tasauspyörästön öljyt + momentin ja jakopyörästön. onko toi niinkun 15tkm välein vai sitten 75tkm :eek: ota näistä nyt sitten selvää kun on jo valmiiks outo asia ;D
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Itse vaihdoin tänään AYC- ja peräöljyt. Lukkoon laitoin n. 7dl Valvolinen MaxLife ATF ökää ja perään n. 5dl Castroll SAF-XJ 75W140 ökää. Aika hyvät pillit noissa litran purkeissa, saa jopa ilman mitään isompia virityksiä öljyt siististi paikoilleen, kun vaan sopivaa letkua muistaa hommata mitä pitkin öljyn saa kulkemaan :peukku

Nyt on siis vaihdettu:

moottoriin Castroll Magnatec
vaihteistoon Castroll SMX-S
kulmavaihteeseen Castroll SAF-XJ
perään Castroll SAF-XJ
ayc lukkoon Valvoline MaxLife ATF

Enää ayc-pumpun litku vaihtamatta :)
 

janza

Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2011
Sijainti
Tampere
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Niinkuin Harri oli aikasemmin laittanut.

1. Perään peräöljyä ( 75W-90 ei mitään lukkoöljyä)

Ja sitten.

2. Perän AYC väliaineeksi (lukkoneste) AYC nestettä
3. Perän hydrauliikkanesteeksi ATF:ää (säiliö kontissa)
valvoline-maxlife-atf-L1.jpg
 

Aki666

New Member
Liittynyt
9 Helmikuu 2011
Sijainti
Oulu
Vs: AYC öljyjen vaihto?

janza sanoi
Niinkuin Harri oli aikasemmin laittanut.

1. Perään peräöljyä ( 75W-90 ei mitään lukkoöljyä)

Ja sitten.

2. Perän AYC väliaineeksi (lukkoneste) AYC nestettä
3. Perän hydrauliikkanesteeksi ATF:ää (säiliö kontissa)
valvoline-maxlife-atf-L1.jpg

Mitäs eroa tuolla Valvon ATF:llä on multipurpose ATF:n kans??? näkyy olevan useampaa laatua tarjolla...
 

Aki666

New Member
Liittynyt
9 Helmikuu 2011
Sijainti
Oulu
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Peke sanoi
Tänään kävi oma Evo ST-Motorssilla, vaihtovat öljyt perään, jakolaatikkoon ja AYC:hen. Valvolineä laittovat, eikö kellään oo kokemuksia Valvolinen öljyistä?

Saiskos tähä tarkennuksen mitä valvolinelta käyttävät vai onko sama atf joka kolossa?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Aki666 sanoi
Saiskos tähä tarkennuksen mitä valvolinelta käyttävät vai onko sama atf joka kolossa?

no EI perään kuulu ATF. ATF korkeintaan AYC ohjauspiiriin. (eli kontin tankkiin)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Harri K sanoi
no EI perään kuulu ATF. ATF korkeintaan AYC ohjauspiiriin. (eli kontin tankkiin)

Evo 4-5-6 service manualit speksaavat perään torque transfer mechanismiin AYC nesteen, mutta...

Evo 7-8 service manuaalit speksaavat ATF-SP III:n
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: AYC öljyjen vaihto?

ast sanoi
Evo 4-5-6 service manualit speksaavat perään torque transfer mechanismiin AYC nesteen, mutta...

Evo 7-8 service manuaalit speksaavat ATF-SP III:n
Mulla on evo kutosessa molemmissa tuo valvolinen ATF-SP III
 
Ylös Bottom