Bensan säästö lanka

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
69
#3
No minä vastaan valtavalla 4 päivän PHEV-kokemuksellani. :) Pääasiassa ulkomaiselta foorumilta poimittuja juttuja joita into pinkeänä olen kokeillut.

- Käynnistysrituaali! Jalka pois jarrulta, ja kaksi kertaa power-nappia painaen jolloin auto itkee että kuuluisi olla jalka jarrulla. Tässä kohtaa kuitenkin voi laitella ECO-moodin päälle ja tiputtaa lämppärin lämpötoiveen vaikka +15C asti, ja sitten vasta jalka jarrulle ja vielä kerran powerinappia. :) Tällä vältetään polttomoottorin hörähdys heti virtoja kytkiessä..

- Monitoiminäytön energianäytössä näkee minkä verran lämmitys ottaa kilowatteja. Sen kun saa pysymään jossain alle 3kw niin menee pelkällä sähköllä. Eli ajon aikana voi tuosta +15C:stä hilata ylöspäinkin sitä mukaa kun kilowatit laskee näytöllä..

- Kaasun annostelu tietty tärkeä kanssa.

Eilen näillä ohjeilla ajeltiin 35km lenkki pelkällä sähköllä -5C pakkasilla, ja vielä rangea jäikin.

Tilasin kyllä PHEVboxin kun oli -28% tarjouksessa eilen kun sattumalta sivuille eksyin. PHEVboxin kaasupolkimen toiminnan muokkaus ei kiinnosta niinkään, koska kyllä tuo kaasun annostelu onnistuu ominpäinkin, mutta tuo ICEStopHeater -ominaisuus kuulostaa fiksulta. Se huijaa sisälämpötilan anturia niin että auto luulee sisätilojen olevan aina vähintään +13C.. Silloin voi laitella +20C pyynnit ecomoodissa ja polttomoottori ei käynnisty. Jos tulee kylymä niin +21C:llä kaiketi taas jo hörähtää, mutta jää nyt helpommin käyttäjän valittavaksi ilman jatkuvaa nyhväystä.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Tykkäykset
60
Sijainti
Taipalsaari
#5
Ite en oo ostanu litraakaan bensaa tänävuonna! Etanolikonversio (myös hybrideihin ;)) on hyvä tapa säästää bensaa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
232
#8
Ite en oo ostanu litraakaan bensaa tänävuonna! Etanolikonversio (myös hybrideihin ;)) on hyvä tapa säästää bensaa.
Olen hieman skeptinen tuon hybridin E85 konversion suhteen. Kesällä toimisi varmasti oikein hyvin mutta auton pitää toimia myös talvella. Automatiikka käynnistelee polttomoottoria ja sen täytyy käynnistyä aina tarvittaessa. Ehkäpä tuplakartat riittäisivät kesäkäyttöön?
 
Liittynyt
4 Kesäkuu 2012
Tykkäykset
7
#9
No minä vastaan valtavalla 4 päivän PHEV-kokemuksellani. :) Pääasiassa ulkomaiselta foorumilta poimittuja juttuja joita into pinkeänä olen kokeillut.

- Käynnistysrituaali! Jalka pois jarrulta, ja kaksi kertaa power-nappia painaen jolloin auto itkee että kuuluisi olla jalka jarrulla. Tässä kohtaa kuitenkin voi laitella ECO-moodin päälle ja tiputtaa lämppärin lämpötoiveen vaikka +15C asti, ja sitten vasta jalka jarrulle ja vielä kerran powerinappia. :) Tällä vältetään polttomoottorin hörähdys heti virtoja kytkiessä..

- Monitoiminäytön energianäytössä näkee minkä verran lämmitys ottaa kilowatteja. Sen kun saa pysymään jossain alle 3kw niin menee pelkällä sähköllä. Eli ajon aikana voi tuosta +15C:stä hilata ylöspäinkin sitä mukaa kun kilowatit laskee näytöllä..

- Kaasun annostelu tietty tärkeä kanssa.

Eilen näillä ohjeilla ajeltiin 35km lenkki pelkällä sähköllä -5C pakkasilla, ja vielä rangea jäikin.

Tilasin kyllä PHEVboxin kun oli -28% tarjouksessa eilen kun sattumalta sivuille eksyin. PHEVboxin kaasupolkimen toiminnan muokkaus ei kiinnosta niinkään, koska kyllä tuo kaasun annostelu onnistuu ominpäinkin, mutta tuo ICEStopHeater -ominaisuus kuulostaa fiksulta. Se huijaa sisälämpötilan anturia niin että auto luulee sisätilojen olevan aina vähintään +13C.. Silloin voi laitella +20C pyynnit ecomoodissa ja polttomoottori ei käynnisty. Jos tulee kylymä niin +21C:llä kaiketi taas jo hörähtää, mutta jää nyt helpommin käyttäjän valittavaksi ilman jatkuvaa nyhväystä.
Itsellä on tuo phevbox kiinni ja on se helpompaa sen kanssa kaasutella kuin ilman mutta tuo iceheater tuntuu toimivan vain silloin tällöin, vaikkakin olen muutamaan kertaan sen asentanut uudelleen ja sähkömittarilla varmistanut, että on kohillaan. Tosiaan sen takia tuo +20 on rajana sen kanssa.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
69
#10
Itsellä on tuo phevbox kiinni ja on se helpompaa sen kanssa kaasutella kuin ilman mutta tuo iceheater tuntuu toimivan vain silloin tällöin, vaikkakin olen muutamaan kertaan sen asentanut uudelleen ja sähkömittarilla varmistanut, että on kohillaan. Tosiaan sen takia tuo +20 on rajana sen kanssa.
Vaikka on ECO-moodi päällä? Normal-moodissa se iceheaterstop ei kuulemma niin hyvin toimikaan.

En tiedä vahtaako auto myös ulkolämpötilaa, tänään ainakin -10C:ssä tuntui olevan kovin vaikeaa saada polttomoottori hiljaiseksi vaikka oli esilämmitetty ja kuinka ECOa käytti ja lämmitystä pienellä.. PHEVboxihan on Puolassa kehitetty, ei kai niillä ihan tämmöisiä pakkasia ole edes.
 
Liittynyt
4 Kesäkuu 2012
Tykkäykset
7
#11
Vaikka on ECO-moodi päällä? Normal-moodissa se iceheaterstop ei kuulemma niin hyvin toimikaan.

En tiedä vahtaako auto myös ulkolämpötilaa, tänään ainakin -10C:ssä tuntui olevan kovin vaikeaa saada polttomoottori hiljaiseksi vaikka oli esilämmitetty ja kuinka ECOa käytti ja lämmitystä pienellä.. PHEVboxihan on Puolassa kehitetty, ei kai niillä ihan tämmöisiä pakkasia ole edes.
Kyllä vain eco päällä. Täytyy tänään ajaa talliin ja tarkastaa liitokset kunnolla. Aluksi se toimi kuten pitikin
 

KeJu

New Member
Liittynyt
15 Tammikuu 2018
Tykkäykset
0
#13
Pakkaskeleillä 20-30min esilämmitys ennen liikkeelle lähtöä, niin saa akun ajettua tyhjäksi. Alle -15 asteessa oma my-14 ei suostu akulla ajamaan lainkaan.

Onko kukaan huomannut mitään hyötyä eco moodissa ajelussa?
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
69
#15
Pakkaskeleillä 20-30min esilämmitys ennen liikkeelle lähtöä, niin saa akun ajettua tyhjäksi. Alle -15 asteessa oma my-14 ei suostu akulla ajamaan lainkaan.

Onko kukaan huomannut mitään hyötyä eco moodissa ajelussa?
Eco sallii kylmemmän ilman auton sisällä. Mielestäni pystyy ajamaan alle -15 asteessakin pelkällä sähköllä kun ECO päällä ja lämppäri säädetty 15 asteeseen. Lämpötoivetta voi pikkuhiljaa nostella kun kattelee monitoiminäytön AC kW -näyttämää, aina kun siinä palkki laskee niin napauttaa 0.5C lisää. :)

Jossain kv-foorumilla oli että Eco-moodissa sisätilan lämmön ja tavoitelämmön erotus saa olla max 7C niin auto ei käynnistä polttomoottoria. Eli jos sisällä on todellista +13C niin pyynti saa olla +20C ja mennään sähköllä. Normal-moodissa erotus saa olla vain jotain 3C.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Tykkäykset
60
Sijainti
Taipalsaari
#16
Olen hieman skeptinen tuon hybridin E85 konversion suhteen. Kesällä toimisi varmasti oikein hyvin mutta auton pitää toimia myös talvella. Automatiikka käynnistelee polttomoottoria ja sen täytyy käynnistyä aina tarvittaessa. Ehkäpä tuplakartat riittäisivät kesäkäyttöön?
Kyllähän nuo Saappimiehet käynnistelee Biopowereitaan ilman esilämmityksiä -25 pakkasessa kun palmun alta etskulla. Ei tuo nyt mikään mahdoton tehtävä pitäisi olla, siellä suunnalla ainakin tehtaan miehet osanneet tehdä kylmäkäynnistyskuviot ihan nappiin.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
69
#17
Minulla on etanolijutuista kokemusta moottorinohjauksen säädön näkökulmasta. Sehän vaatii kylmänä ihan poskettoman käynnistysrikastuksen, varmaan -25C:ssä jo annostelu jotain kolminkertainen bensan vastaavaan. Se vaan höyrystyy kylmänä niin huonosti.

Äkkiseltään tuntuisi että hybridissä siinä ei ainakaan mitään säästöjä saada aikaiseksi jos jatkuvasti käynnistellään ja sammutellaan ja joka startissa pitää rikastaa että varmasti hörähtää laakista. Ja silti ongelmana on varmasti ylijäämäetanolin kertyminen moottoriöljyn sekaan ja katalysaattoriin jne.

Kesällä kyllä toimisi joo..
 
Liittynyt
4 Kesäkuu 2012
Tykkäykset
7
#19
- Käynnistysrituaali! Jalka pois jarrulta, ja kaksi kertaa power-nappia painaen jolloin auto itkee että kuuluisi olla jalka jarrulla. Tässä kohtaa kuitenkin voi laitella ECO-moodin päälle ja tiputtaa lämppärin lämpötoiveen vaikka +15C asti, ja sitten vasta jalka jarrulle ja vielä kerran powerinappia. :) Tällä vältetään polttomoottorin hörähdys heti virtoja kytkiessä.

Hei toimiiko tämä teillä? Meikäläisellä ei ainakaan onnistu?
 
Liittynyt
29 Elokuu 2018
Tykkäykset
0
#20
Eco sallii kylmemmän ilman auton sisällä. Mielestäni pystyy ajamaan alle -15 asteessakin pelkällä sähköllä kun ECO päällä ja lämppäri säädetty 15 asteeseen. Lämpötoivetta voi pikkuhiljaa nostella kun kattelee monitoiminäytön AC kW -näyttämää, aina kun siinä palkki laskee niin napauttaa 0.5C lisää. :)
Minulla on -15 ehdoton alaraja sille, että pääseekö sähköllä. Tämä taitaa olla manuaalissakin ? Mutta sopivasti esilämmittelemällä, ECO-mode ja minimipyyntö lämppäristä (eli +15) niin tuonne -15C asti voi päästä sähköllä. -10C:ssä melkeinpä aina. Mutta tuntuu ainakin minulla olevan melko satunnaista tosiaan siitä riippuen, että miten kylmä on.

Mutta tosiaan, kun on -15 tai kylmempää, niin minulla ainakin phev menee heti polttomoottorimoodiin, eikä tunnu käyttävän sähkömoottoreita kovinkaan paljoa. Tämän näkee siitä, että vaikka akku on täysi, näyttää EV-range "----" ja vaikka ajaisi pidempää matkaa niin akku ei tunnu kovin paljoa kuluvan. Hieman, mutta todella säästeliäästi. Johtuu varmaankin tietty siitä, että koska polttomoottori käy kokoajan lataa se akkua.

Edit: Äsken oli -29C auton lämpömittarissa ja vähän ahdisti polkaista autoa käyntiin kun en ole asentanut mitään lohko/säteilylämmitintä. Tietääkö muuten kukaan miten tuo auton oma sähkölämmitin varsinaisesti lämmittää tuota lohkoa ? Lämmittääkö mitenkään ? Nyt näillä kovilla pakkasilla on esilämmittänyt autoa "HEATER"-moodissa 20-30min ja vaikka on julmaa pakkasta ollut niin kyllä auto käynnistyy ihan OK. Muutamat ekat sekunnit kuulostaa vähän ahdistuneelta, mutta kyllä se siitä sitten.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
69
#21
Hei toimiiko tämä teillä? Meikäläisellä ei ainakaan onnistu?
Ei :D

ECO-moodia ei saa tuossa päälle, mutta lämppärin saa tiputeltua sinne +15C. Se ehkä riittää siihen että saa pelkällä sähköllä käyntiin, sitten ECO päälle ja pikkuhiljaa lämpöjä ylös.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
69
#22
Minulla on -15 ehdoton alaraja sille, että pääseekö sähköllä. Tämä taitaa olla manuaalissakin ? Mutta sopivasti esilämmittelemällä, ECO-mode ja minimipyyntö lämppäristä (eli +15) niin tuonne -15C asti voi päästä sähköllä. -10C:ssä melkeinpä aina. Mutta tuntuu ainakin minulla olevan melko satunnaista tosiaan siitä riippuen, että miten kylmä on.

Mutta tosiaan, kun on -15 tai kylmempää, niin minulla ainakin phev menee heti polttomoottorimoodiin, eikä tunnu käyttävän sähkömoottoreita kovinkaan paljoa. Tämän näkee siitä, että vaikka akku on täysi, näyttää EV-range "----" ja vaikka ajaisi pidempää matkaa niin akku ei tunnu kovin paljoa kuluvan. Hieman, mutta todella säästeliäästi. Johtuu varmaankin tietty siitä, että koska polttomoottori käy kokoajan lataa se akkua.

Edit: Äsken oli -29C auton lämpömittarissa ja vähän ahdisti polkaista autoa käyntiin kun en ole asentanut mitään lohko/säteilylämmitintä. Tietääkö muuten kukaan miten tuo auton oma sähkölämmitin varsinaisesti lämmittää tuota lohkoa ? Lämmittääkö mitenkään ? Nyt näillä kovilla pakkasilla on esilämmittänyt autoa "HEATER"-moodissa 20-30min ja vaikka on julmaa pakkasta ollut niin kyllä auto käynnistyy ihan OK. Muutamat ekat sekunnit kuulostaa vähän ahdistuneelta, mutta kyllä se siitä sitten.
Olet varmaan oikeassa tuossa -15C:ssä, eilen ainakin tuntui että lyhyeenkin siirtoon hörähtää vaikka laitoin koko ilmastoinnin offille.. Mutta sitten taas aiemmin oli tilanne kun lähdin lämpimästä tallista liikkeelle, niin pääsi kyllä sähköllä vaikka miten pitkälle vaikka lämpömittari jo painui -20C tienoille. Eli näinkö se on sen starttihetken lämpötila millä on merkitystä?

Teoriassa sisälämppäri lämmittää ihan samaa vettä mikä kiertää moottorissakin, mutta se siihen liittyvä kiertovesipumppu ei kyllä kierrätä vettä kuin auton sisällä. Mutta kait se vähän auttaa siinä vaiheessa kun moottori jo käynnistyy ja vedet lähtee kiertämään.

Polttomoottorihan käynnistetään ajoakulla, siksi siinä kylmäkäynnistyksessä ei ole yhtään samaa fiilistä kuin normiautossa missä se starttauksen kankeus johtuu pitkälti lyijyakun hyytymisestä kylmällä.. :)

Itse en kyllä hirmuisesti tuosta moottorista huolehtisi, kai ne on asiaa tehtaalla miettineet. Melko matalaviritteinen iso vapari kuitenkin, ei se nyt ihan hirmuinen rasitus pitäisi olla kylmälläkään. Ja suurimman osan aikaahan se idlailee aika pienellä kuormalla.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
69
#23
Hitsi kun ei kyllä tajua tuon järjenjuoksua. :) Äsken -12C pakkasella 20min esilämmityksen jälkeen heti hörähti polttomoottori tulille vaikka oli lämppäri asetettu 15C:hen. Ajelin noin 20km ja moottori ei sinä aikana sammunut vaikka oli ECO päällä ja lämpötila pienellä.

Sitten sammutin minuutiksi kun kävin pojan hakemassa koulusta, en jaksanut kikkailla lämpöjen kanssa vaan +20C pyynnillä ajelin siitä sähköllä kotiin...

Varmaan oli kyllä sisätila lämmennyt reilusti tuossa välissä, ehkä se PehvaPoksin ICEHeaterStop auttaisi näissä.
 

Mje

New Member
Liittynyt
29 Syyskuu 2018
Tykkäykset
0
#24
Hitsi kun ei kyllä tajua tuon järjenjuoksua. :) Äsken -12C pakkasella 20min esilämmityksen jälkeen heti hörähti polttomoottori tulille vaikka oli lämppäri asetettu 15C:hen. Ajelin noin 20km ja moottori ei sinä aikana sammunut vaikka oli ECO päällä ja lämpötila pienellä.

Sitten sammutin minuutiksi kun kävin pojan hakemassa koulusta, en jaksanut kikkailla lämpöjen kanssa vaan +20C pyynnillä ajelin siitä sähköllä kotiin...

Varmaan oli kyllä sisätila lämmennyt reilusti tuossa välissä, ehkä se PehvaPoksin ICEHeaterStop auttaisi näissä.
Tänään seissyt työpäivän siinä -15 pakkasessa, ennen kotiin lähtöä höhellin puhalsi n.10min. Kotiin n.6km pelkällä sähköllä 15 astetta pyynti.
Itselle ei ole vielä semmosta keliä tullut missä kone on pakkokäynnistynyt itestään, vaikka ulkona on ollut yli-20 autolla menty pelkällä sähköllä, tosin lähtö on ollut tallista jossa on ollut alle 10 pakkasta.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
69
#25
Mje, onko minkä vuotinen auto? 2016:sta alkaenhan kait olikin parannettu tuota logiikkaa jos oikein olen ymmärtänyt.

Minulla siis ilmeisesti MY2015 vaikka 8/2014 käyttöönotettu..

Mietin että näinköhän se onkin ulkolämpötilan sijasta akkupaketin lämpötila mikä on ratkaisevassa asemassa. Eli kun päivän seisoo ulkona niin ei vaan uskalla käyttää virtaa kylmästä akusta niin paljon. Joku ihmemoodihan siinä menee päälle kun EV rangekin näyttää viivaa.. Sen jos se startin jälkeen tekee niin ei tunnu polttomoottori sammuvan millään, muuta kuin sillä että pysäyttää tien poskeen ja virrat offille ja takaisin päälle.
 
Liittynyt
16 Helmikuu 2018
Tykkäykset
7
#26
Mietin että näinköhän se onkin ulkolämpötilan sijasta akkupaketin lämpötila mikä on ratkaisevassa asemassa. Eli kun päivän seisoo ulkona niin ei vaan uskalla käyttää virtaa kylmästä akusta niin paljon. Joku ihmemoodihan siinä menee päälle kun EV rangekin näyttää viivaa.. Sen jos se startin jälkeen tekee niin ei tunnu polttomoottori sammuvan millään, muuta kuin sillä että pysäyttää tien poskeen ja virrat offille ja takaisin päälle.
Noinhan se nimenomaan taitaa olla, akkujen lämpötila ratkaisee. PHEV-whatsdogilla ja bluetooth-OBD-palikalla voi katsoa kennojen lämpöjä. Viikko sitten pakkasilla (-20C) auto lähti ulkoa täydestä latauksesta 100km matkalle eikä ajoakku tyhjentynyt juuri ollenkaan. EV range näytti "--" ja PHEV-whatsdogilla akkukennot olivat reilusti pakkasella. Kun liemet olivat jäässä niin kone ei ruvennut niitä tyhjentämään eikä paljon lataamaankaan. Ja 100km matkalla tuo akkujen lämpötila nousi todella hitaasti.

e: Jatkokysymys: Webaston nestekierto ei taida nostaa mitenkään akkujen lämpötilaa?
 
Viimeksi muokattu
Liittynyt
29 Elokuu 2018
Tykkäykset
0
#27
Hitsi kun ei kyllä tajua tuon järjenjuoksua. :) Äsken -12C pakkasella 20min esilämmityksen jälkeen heti hörähti polttomoottori tulille vaikka oli lämppäri asetettu 15C:hen. Ajelin noin 20km ja moottori ei sinä aikana sammunut vaikka oli ECO päällä ja lämpötila pienellä.

Sitten sammutin minuutiksi kun kävin pojan hakemassa koulusta, en jaksanut kikkailla lämpöjen kanssa vaan +20C pyynnillä ajelin siitä sähköllä kotiin...

Varmaan oli kyllä sisätila lämmennyt reilusti tuossa välissä, ehkä se PehvaPoksin ICEHeaterStop auttaisi näissä.
Minulla vähän samansuuntaisia kokemuksia - että jotain satunnaista on siinä logiikassa milloin ICE lyö päälle ja millon ei. Muistan lukeneeni jostain toiselta foorumilta, että jotkut olivat tehneet niin, että kun ICE pörähtää käyntiin antaa sen hetken käydä (vaikka seisottaen autoa tai ajamalla lyhyt matka), sammutus, uusi käynnistys. Tämän jälkeen jos on hyvä munkki mennään taas pelkällä sähköllä (?). En ole tätä jaksanut itse yrittää vaan mennyt auton mielen mukaan ja ajatellut, että tuo sammuttelu voinee varmaan auttaa jossain todella rajatapauksissa, eli siis silloin, kun ulkolämpötila on jossain sopivissa rajoissa.

Tuo akuston lämpötilapohdinta voi hyvin olla oikeassa. Siinä vaiheessa kun niitä tekijöitä on tarpeeksi monta (ulkolämpötila, kabiinin lämpötila, akuston lämpötila, ... mitä lie) niin voi olla, että auton järjenjuoksu tuon polttomoottorin osalta voi olla vähän hankala käsittää. :)

Kunhan saat sen phevboxin tulille niin kiinnostaa kyllä kovasti miten se vaikuttaa, eri toten tuohon polttomoottorin käynnistykseen.

Edit: Niin tosiaan, minä seisotan autoa ulkona katoksessa kokoajan eli liikkeelle lähden aina pakkasesta.
 
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Tykkäykset
13
#28
Käsikirjassa oli akun käytölle pari rajaa, -20 ja -30, olisko ollut niin että -20 alle ei käytetä EV:tä. Ja -30 alle ei edes käynnistyisi?

Litiumakun yksi ominaisuus on muuten se että lataus on endoterminen reaktio, eli se sitoo lämpöä. Toisin sanoen samalla kun akku latautuu se myös kylmenee, tosin vain hieman. Luultavasti akkujärjestelmään liittyvät vastukset lämmittävät enemmän kuin mitä kemiallinen reaktio viilentää.
Vastaavasti akun purkaminen hieman lämmittää akkua.

Muistelen myös lukeneeni että litiumakusta voi kylmänä kyllä ottaa sähköä, mutta sen lataaminen sen sijaan hajottaa akkua. Kylmään akkuun muodostuu ladattaessa kiteitä jotka kuluttavat akun kapasiteettia ja ymärsin että tämä on suht. voimakas reaktio. Todennäköisesti logiikkka on tehty siten että se välttää kaikea akun käyttöä silloin kun lämpötila on liian pieni (esim. regeneratiivinen jarrutus ei toimi kylmässä).

Miksiköhän tuota akkua ei ole kytketty lämpösillalla sisätilaan, sen jäähdytys- ja lämmmitystarvehan menee käsikädessä sisätilan tarpeiden kanssa?
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
69
#29
Itsellä on tuo phevbox kiinni ja on se helpompaa sen kanssa kaasutella kuin ilman mutta tuo iceheater tuntuu toimivan vain silloin tällöin, vaikkakin olen muutamaan kertaan sen asentanut uudelleen ja sähkömittarilla varmistanut, että on kohillaan. Tosiaan sen takia tuo +20 on rajana sen kanssa.
PHEVbox saapui mullekin. Boxi itse toimii tosi hyvin, kyllä sillä on aika miellyttävä kiihdytellä "kaasu pohjassa" pelkällä sähköllä. Pari kertaa on bensamoottori kuitenkin hörähtänyt, vaikka power-mittari pysyykin vihreällä.. Täytyy kokeilla vaikka yhden napsun tiputtaa sieltä säätöpotikasta.. Jos ei läppärillä sentään tarvisi säätää.

ICEheaterstop on kyllä jotenkin tosi epämääräinen. Lauantaina kun ulkolämpötila oli +8C, tuntui toimivan kuten pitää. +20C sai laitella pyyntiä ja moottori ei hörähtänyt.

Tänään aamulla oli -5C pakkasta ja auto 15min esilämmitetty. Lähdin liikkeelle lämmitys offilla, ja moottorikaan ei käynnistynyt.. Parin kilometrin ajon jälkeen tälläsin lämppärin päälle, ja bensakone hörähti laakistaan! Vasta kun lämpötoiveen tiputti 15C tienoolle niin suostui sammumaan.

Olen aiemmin ajellut vastaavilla pakkasilla pelkällä sähköllä, ihan vaan niin että on lämppäri asetettu 15C:hen, ja siitä pikkuhiljaa lämpötilaa nostaen sitä mukaa kun auto lämpenee. Jokseenkin hyödytön koko Iceheaterstoppi jos se kuitenkin vaatii lämpötoiveen tiputtamisen noin alas, varsinkin kun ICEheaterstop asennettuna se selvästi lämmittää vähemmän. Ihan kylmää puhaltaa kun se tietysti luulee että sisätila on jo lämpimämpi. Lämpötoive laitettava jonnekin +20C tienoolle että alkaa puhaltaa lämmintä, ja siinä taas tuntuu olevan tuo riski että lähtee moottorilla lämmittämään.

Täytyy ainakin kytkin laitella tuohon johtoon että saa vauhdissa renkata päälle/pois, nyt jo tullut muutaman kerran nyppäistyä se johto vauhdissa irti.

Luulen että tuossa vaikuttaa ulkolämpötilakin asiaan, esimerkiksi että pyynti ei saa olla kuin max 20C ulkolämpötilaa korkeampi.. Pelkkä sisäanturin huijaaminen ei riitä.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
69
#30
Palailen astialle. ICEheaterstop toimii olennaisesti paremmin jos muistaa ennen starttausta pistää ilmastointimööpelin offille, ja vasta sitten kun on pari minuuttia ECOlla ajeltu napsauttaa lämppärin takaisin päälle. Tuo kai johtuu ihan siitä kun starttausta ei pysty tekemään ECO päällä, ehtii polttomoottori hörähtämään ennen kuin saa ECOn kytkettyä..

Mutta kyllä tuossa ulkolämpötila on jotenkin mukana yhtälössä. Jos ulkona on yli +0C, voi lämppärin pyynti olla aina huoletta +20C ja polttomoottori ei lähde päälle. Eli silloin se toimii "kuten mainostettu".

Mutta jos on kylmempää, täytyy pyyntiä laskea reilusti, esimerkiksi -10C:ssä tuntuu sietävän vain +17C pyynnin lämppärillä..

+17C pyynnillä alkaa olla jo vähän kalseaa kyytiä, lämmityslaite kun kuitenkin ICEheaterstopin ansiosta kuvittelee sisätilojen olevan +13C niin se käyttää sähkölämmitystä kovin kitsaasti. Monitoiminäytön AC-mittari näyttää 0-1kW. Jos nyppää ICEheaterstopin piuhan vauhdissa irti, AC pompsahtaa 4kW:hen ja alkaa lämpöä työntämään ihan eri malliin. Silti ei polttomoottori käynnisty, eli toimii huomattavasti paremmin näin. Pitäisi kai kytkin askarrella tuohon johdon väliin.

Sitten kuitenkin jos sisätilat on oikein meheväisesti esilämmitetty, voi pyynti pakkasellakin olla +20C ja sähköllä mennään. Mutta tuossa ei ole eroa onko ICEheaterstop päällä vai ei, kun sisätilan lämpötila kuitenkin on jo yli +13C.
 
Ylös Bottom