Elina75 sanoi
Lisäksi tuossa on tarkka säätäminen ongelmallista koska paine nousee "oletettua" 1:1 nopeammin pelkästään ahtopaineen kasvaessa, jolloin menee arpomiseksi esimerkiksi mitä vaihdetta käyttäen (kuormitus) säädetään/kompensoidaan tuo ylimääräinen bensansyöttö. Toisella kuormalla/vaihteella ei enää sama säätö pädekään.
En oikein ymmärtänyt mitä ylläolevalla tarkoitettiin. Sitäkö että progressiivinen säädin kompensoitaisiin ruiskuboksin ohjelmoinnilla? Tämähän on suhteellisen triviaalia jos käytössä on MAP-ruisku koska siinä säätöpisteet perustuvat nimenomaan kierroslukuun ja imusarjan paineeseen (joka on se kuormitustieto). Paineensäädinhän näkee myös tämän imusarjan paineen. Siis sopivasti ruiskusta seosta laihentamalla (suuttimien aukioloaikaa lyhentämällä) voidaan kompensoida progressiivisen paineensäätimen aiheuttama rikastuminen. Jos säätöpisteitä on tarpeeksi tiuhassa niin en näe kompensoimisessa ongelmaa.
Mutta kysymys kuuluukin "miksi" elleivät sitten suuttimet ole todella tiukilla ja halutaan käyttää maksimaalisen suurta ruiskutuspainetta maksimiahdoilla.
MAF ruiskut eivät olet niin tuttuja että uskaltaisin kommentoida onnistuuko kompensointi niissä.