Bensanpaineensäätimen asennus 3000:seen

Mitsu

Teen minkä ihminen ja kiinteistönhoitaja voi.
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Siilinjärvi
Eli nyt pöydällä lojuu malpassin säädin, luin että olisi progressiivinen ja ei voisi asentaa pelkästään alkuperäisen tilalle vaan jälkeen paluulinjaan?
kuinka paljon on vakiopaineet ja mihin voi nostaa turvallisesti ???

Myös kaikki asennus"kikat" ovat tervetulleita :p
 
Mitsu sanoi
Eli nyt pöydällä lojuu malpassin säädin, luin että olisi progressiivinen ja ei voisi asentaa pelkästään alkuperäisen tilalle vaan jälkeen paluulinjaan?
kuinka paljon on vakiopaineet ja mihin voi nostaa turvallisesti  ???

Myös kaikki asennus"kikat" ovat tervetulleita  :p

Vakiopaine on 3 baria eli 43.5 PSI atm paineessa (alipaineletku irroitettuna).

Tarkoittaako tuo prograssiivinen että ei nosta bensapainetta 1:1 suhteessa ahtopaineeseen? Silloin ei ole kovin hyvä vaihtoehto. Tai vähintään tarvitse map sensorin ja sen mukaan hienosäädät seosta normaali kierros/kuormitus lisäksi. Muutamaa kertaluokkaa helpompaa ja halvempaa kuitenkin vaihtaa se säätimeen jossa paineet menee 1:1.

Paljonko voit laittaa paineita riippuu pitkälti millainen/millaiset pumput on ja millainen johdotus. Eli paljonko tuottaa painetta ja missä paineet pysyy maksimikulutuksella. Ja seossäätö tulee tietenkin hoitaa sitten jollain vimpaimella. Yleensä parempi vaihtoehto kuitenkin vaihtaa suuttimet isommiksi ja pitää paineet vakiona.

Itse asennuspaikka. Ei siinä oikein muita vaihtoehtoja ole kuin alkuperäisen tilalle fuel railin jälkeen ja ennen paluulinjaa. Jos jätät vakion paikalleen ja laitat tuon sen jälkeen niin sehän ei tee yhtään mitään.
 
Vs: Bensanpaineensäätimen asennus 3000:seen

En ole oikein keksinyt progressiiviselle mitään järkevää käyttöä. Ehkä jossain erikoistapauksessa?

Mutta voi sitä käyttää niin että laittaa sen paluuputkeen tankin ja alkuperäisen säätimen väliin. Kun jättää imusarjan paineletkun kytkemättä tähän uuteen säätimeen sillä saa nostettua painetta alkuperäiseen verrattuna esim. 0.5 bar koko alueella tai mitä siihen nyt sitten säätääkään. En tosin tiedä kuinka luotettavasti säätimet toimivat noin pienillä paineilla mitä tässä kytkennässä tarvitaan.
 
Vs: Bensanpaineensäätimen asennus 3000:seen

Ainakin dnsf:llä neuvovat joka jamppaa laittamaan tuon säätimen alkuperäisen jälkeen kuristamaan lisää sitä painetta ::) (ja sielläkään ei ole malpassista muuta kun yksi "väite" että olisi progressiivinen :-X
 
Vs: Bensanpaineensäätimen asennus 3000:seen

Mul itsellä on melpass ja se on progressiivinen, antaa paremmin soppaa, enempi ahdettuna, vakio boksilla. Ja nakkaa ne KAIKKI, alkuperäiset letku häsmäkät mäkeen ja laita kunnon letkut ja liittimet tilalle. Mieti jos turbot punahehkuset, ja bensalinjan joku niistä ritsaputkista löysää, niin on tulet irti melko välittömästi. Itsellä on goodridge letkut ja liittimet. :peukku
 
Vs: Re: Bensanpaineensäätimen asennus 3000:seen

Tokihan se paine suuttimillakin nousee jos fpr:n jälkeen sinne laitetaan tarpeeksi lisävastusta, mutta on kyllä aika viri-viri meininkiä minusta :nykii

Ei tuolla ainakaan mitään etua saa siihen verrattuna että olisi kunnollinen säädettävä fpr vakion tilalla. Ja toisaalta voi aiheuttaa painajaismaisia säätöongelmia kun paineet heittelevät miten sattuu (eikö esimerkiksi käynnistettäessä paineet ole ensin vakio fpr:n mukaiset, ja sitten jonkin ajan kuluttua vasta korkeammat kun paluuputkeen ehtinyt kertyä painetta?)

Miten mahtaa vakio fpr:kään ja sen paineensäätö toimia kun normaalisti paineeton paluupuoli onkin yhtäkkiä paineistettu?

Tuollaiseen purkkaa-ja-liimaa viritykseen (imo) jos menee niin ainakin kunnollinen bensapaineen mittari syytä laittaa, että näkee mitä siellä oikeasti tapahtuu.
 
Vs: Re: Bensanpaineensäätimen asennus 3000:seen

Elina75 sanoi
Tokihan se paine suuttimillakin nousee jos fpr:n jälkeen sinne laitetaan tarpeeksi lisävastusta, mutta on kyllä aika viri-viri meininkiä minusta :nykii

Mutta silti mahdollista, on ihan omakohtaisia kokemuksia tuosta kytkennästä, tosin ei jäänyt käyttöön koska alkuperäisen painesäätimen rutistaminen ruuvipenkissä ajoi saman asian (peruspaineen nosto 2.5 bar -> 3 bar). Varmaan tämäkin tapa on aivan kauhea mutta kyllä sillä jo muutamana vuonna on ajettu. :) Mittarista seurattuna pelaa luotettavasti.

Elina75 sanoi
(eikö esimerkiksi käynnistettäessä paineet ole ensin vakio fpr:n mukaiset, ja sitten jonkin ajan kuluttua vasta korkeammat kun paluuputkeen ehtinyt kertyä painetta?)

Starttaat aika nopeasti jos tästä tulee ongelma. Eikös kaikki vähänkin järkevät moottorinohjaukset nosta paineet kun virrat kääntää päälle? Ei siihen väliin metritolkulla letkua kannata laittaakaan. Ainakaan minulla ei huomannut mittarista mitään omituista paineiden nousussa.

Elina75 sanoi
Miten mahtaa vakio fpr:kään ja sen paineensäätö toimia kun normaalisti paineeton paluupuoli onkin yhtäkkiä paineistettu?

Oikein hyvin, sehän perustuu ainoastaan paine-eroon eri puolien välillä. Eikä vaikkapa 0.5 tai 1 bar ero ole vielä sellainen että koko säädin poksahtaisi palasiksi ulkoilman pienemmän paineen ansiosta. :)

Elina75 sanoi
Tuollaiseen purkkaa-ja-liimaa viritykseen (imo) jos menee niin ainakin kunnollinen bensapaineen mittari syytä laittaa, että näkee mitä siellä oikeasti tapahtuu.

Eiköhän se ole syytä olla aina kun lähdetään purkkaa ja liimaa linjalle nostamalla bensanpainetta ylipäänsäkään. Mutta köyhillä harrastajilla ei ole aina varaa optimiratkaisuihin.

Siitä olen samaa mieltä että tuo Malpassin säädin on kuraa eikä sillä progressiivisuudella ole mitään järjellistä käyttöä paitsi ehkä jossain satasen tee-se-itse turbossa. Mutta muitakin käyttötapoja on jos ei sokeasti katso valmistajan asennusohjeita.

P.S. Yksi vähänkäytetty progressiivinen säädin olisi ylimääräisenä jos joku haluaa.
 
Vs: Bensanpaineensäätimen asennus 3000:seen

nakasaki sanoi
Mul itsellä on melpass ja se on progressiivinen, antaa paremmin soppaa, enempi ahdettuna, vakio boksilla. Ja nakkaa ne KAIKKI,

Riippuu ihan tapauksesta mutta usein sitä soppaa ei tarvitse antaa "paremmin" vaan oikea määrä. ;D Tässä nimenomaisessa tapauksessa voi tietty olla että säädin alkaa juuri optimaalisesti kompensoimaan moottorinohjauksen puutteita korkeammilla ahtopaineilla mutta olisipa kiva nähdä seoskäyrä täyskaasukiihdytyksestä... Veikkaan ettei ole kovin optimaalisen muotoinen.
 
Vs: Bensanpaineensäätimen asennus 3000:seen

ast sanoi
nakasaki sanoi
Mul itsellä on melpass ja se on progressiivinen, antaa paremmin soppaa, enempi ahdettuna, vakio boksilla. Ja nakkaa ne KAIKKI,

Riippuu ihan tapauksesta mutta usein sitä soppaa ei tarvitse antaa "paremmin" vaan oikea määrä. ;D Tässä nimenomaisessa tapauksessa voi tietty olla että säädin alkaa juuri optimaalisesti kompensoimaan moottorinohjauksen puutteita korkeammilla ahtopaineilla mutta olisipa kiva nähdä seoskäyrä täyskaasukiihdytyksestä... Veikkaan ettei ole kovin optimaalisen muotoinen.

Tonnisessahan vakiosäädöt on todella rikkaalla isommalla kuormalla, jopa luokkaa a/f 10 joten yhtään rikkaammalle sitä ei ainakaan kannattaisi päästää. Normaalisti halutaan laihentaa aika reippaasti. Tehojen puolesta optimi on luokkaa 12-12.5, mutta pumppubensoilla turvallisuuden vuoksi käytännössä 11.5-12.

Lisäksi tuossa on tarkka säätäminen ongelmallista koska paine nousee "oletettua" 1:1 nopeammin pelkästään ahtopaineen kasvaessa, jolloin menee arpomiseksi esimerkiksi mitä vaihdetta käyttäen (kuormitus) säädetään/kompensoidaan tuo ylimääräinen bensansyöttö. Toisella kuormalla/vaihteella ei enää sama säätö pädekään.

Jos tuo nyt siis oli progressiivinen. Jos jollain tuo käytössä ja bensapainemittari, niin voi varmaankin valistaa. Oma Aeromotiven AFPR Defin BF mittarilla katsottuna kulkevat kuin kello ahtopaineiden kanssa tasatahtia.
 
Vs: Bensanpaineensäätimen asennus 3000:seen

Elina75 sanoi
Lisäksi tuossa on tarkka säätäminen ongelmallista koska paine nousee "oletettua" 1:1 nopeammin pelkästään ahtopaineen kasvaessa, jolloin menee arpomiseksi esimerkiksi mitä vaihdetta käyttäen (kuormitus) säädetään/kompensoidaan tuo ylimääräinen bensansyöttö. Toisella kuormalla/vaihteella ei enää sama säätö pädekään.

En oikein ymmärtänyt mitä ylläolevalla tarkoitettiin. Sitäkö että progressiivinen säädin kompensoitaisiin ruiskuboksin ohjelmoinnilla? Tämähän on suhteellisen triviaalia jos käytössä on MAP-ruisku koska siinä säätöpisteet perustuvat nimenomaan kierroslukuun ja imusarjan paineeseen (joka on se kuormitustieto). Paineensäädinhän näkee myös tämän imusarjan paineen. Siis sopivasti ruiskusta seosta laihentamalla (suuttimien aukioloaikaa lyhentämällä) voidaan kompensoida progressiivisen paineensäätimen aiheuttama rikastuminen. Jos säätöpisteitä on tarpeeksi tiuhassa niin en näe kompensoimisessa ongelmaa.

Mutta kysymys kuuluukin "miksi" elleivät sitten suuttimet ole todella tiukilla ja halutaan käyttää maksimaalisen suurta ruiskutuspainetta maksimiahdoilla.

MAF ruiskut eivät olet niin tuttuja että uskaltaisin kommentoida onnistuuko kompensointi niissä.
 
Vs: Bensanpaineensäätimen asennus 3000:seen

Miksi tätä bensanpaineen säädintä edes vaihdetaan ?

Onko esim pa pumppu vaihettu jonka takia vanha säädin ei pystykkään virtaamaan tyhjäkäynnillä tarpeeksi jolloin bensanpaineet nousevat liikaa ? Vai onko tässä joku 3k gt tyyppivika/suunnitteluvirhe ajatuksen takana....

Mitsuissa yleisesti progressiivinen no good. Esim kunnollinen 1:1 aeromotiven säädin ja kunnon bensapumppu niin sopan määrä pysyy siinä missä halutaan, eikä tarvi pelätä että kävisi laihalla yläkierroksilla. Mutu tuntumalla ampumalla soppaa annettaessa hävitään vaan tehossa sekä lompsan paksuudessa... Eli kunnon laajakaistaa ja loggausta niin nähdään missä mennään ja mistä asiat kiikastaa...

3kgt:n loggaushan onnistuu com porttiin tulevalla piuhalla ja palmilla / pc läppärillä......
 
Vs: Bensanpaineensäätimen asennus 3000:seen

ast sanoi
Elina75 sanoi
Lisäksi tuossa on tarkka säätäminen ongelmallista koska paine nousee "oletettua" 1:1 nopeammin pelkästään ahtopaineen kasvaessa, jolloin menee arpomiseksi esimerkiksi mitä vaihdetta käyttäen (kuormitus) säädetään/kompensoidaan tuo ylimääräinen bensansyöttö. Toisella kuormalla/vaihteella ei enää sama säätö pädekään.

En oikein ymmärtänyt mitä ylläolevalla tarkoitettiin. Sitäkö että progressiivinen säädin kompensoitaisiin ruiskuboksin ohjelmoinnilla? Tämähän on suhteellisen triviaalia jos käytössä on MAP-ruisku koska siinä säätöpisteet perustuvat nimenomaan kierroslukuun ja imusarjan paineeseen (joka on se kuormitustieto). Paineensäädinhän näkee myös tämän imusarjan paineen. Siis sopivasti ruiskusta seosta laihentamalla (suuttimien aukioloaikaa lyhentämällä) voidaan kompensoida progressiivisen paineensäätimen aiheuttama rikastuminen. Jos säätöpisteitä on tarpeeksi tiuhassa niin en näe kompensoimisessa ongelmaa.

Mutta kysymys kuuluukin "miksi" elleivät sitten suuttimet ole todella tiukilla ja halutaan käyttää maksimaalisen suurta ruiskutuspainetta maksimiahdoilla.

MAF ruiskut eivät olet niin tuttuja että uskaltaisin kommentoida onnistuuko kompensointi niissä.

MAP:a käytettäessä tuo ei olekaan ongelma (kuten taisin ihan alkuviesteissä todetakin niin vähintään MAP sensori tulee olla säätämiseen, ellei sitten kokonaan MAP pohjainen toteutus), mutta taitaa aika harvassa olla jotka ovat "speed densityyn" tai MAP viritykseen menneet. Omatkin Dejonin MAF-less putket vielä odottamassa tallin nurkassa ;)
 
Vs: Bensanpaineensäätimen asennus 3000:seen

tepi sanoi
Miksi tätä bensanpaineen säädintä edes vaihdetaan ?

Onko esim pa pumppu vaihettu jonka takia vanha säädin ei pystykkään virtaamaan tyhjäkäynnillä tarpeeksi jolloin bensanpaineet nousevat liikaa ? Vai onko tässä joku 3k gt tyyppivika/suunnitteluvirhe ajatuksen takana....

Mitsuissa yleisesti progressiivinen no good. Esim kunnollinen 1:1 aeromotiven säädin ja kunnon bensapumppu niin sopan määrä pysyy siinä missä halutaan, eikä tarvi pelätä että kävisi laihalla yläkierroksilla. Mutu tuntumalla ampumalla soppaa annettaessa hävitään vaan tehossa sekä lompsan paksuudessa... Eli kunnon laajakaistaa ja loggausta niin nähdään missä mennään ja mistä asiat kiikastaa...

3kgt:n loggaushan onnistuu com porttiin tulevalla piuhalla ja palmilla / pc läppärillä......

Lähinnä vaihdetaan juuri tehokkaamman pumpun tai "hotwire":tyksen jälkeen, koska vakiorimpula ei tosiaan pysty pitämään painetta vaan paluupuoli alkaa ahdistamaan niin että tyhjäkäynnillä ja pienellä kuormalla paineet nousevat ja seos menee rikkaalle.

Toinen syy on että tuollahan pystytään jonkin verran kompensoimaan vakiosuuttimien pientä kokoa (360cc), ilman että tarvitsee vaihtaa isompiin suuttimiin.

Kolmas syy vielä että orkkis fpr ei ole mitenkään luotettavuudestaan ja laadustaan tunnettu. On niitä hajonnut ihan omia aikojaan, ja toisaalta paineet saattavat olla jotain muuta kuin mitä niiden pitäisi olla, joka aiheuttaa jälleen ei-niin-mukavasti diagnosoitavia ongelmia. Vaihtamalla laadukkaaseen ja säädettävään säätimeen saa lisää säätömahdollisuuksia, yleensä samalla portin mittaria varten, ja sitten vielä se bling-bling factor :)
 
Vs: Bensanpaineensäätimen asennus 3000:seen

Jep jep

Elina75 sanoi
Toinen syy on että tuollahan pystytään jonkin verran kompensoimaan vakiosuuttimien pientä kokoa (360cc), ilman että tarvitsee vaihtaa isompiin suuttimiin.
Ilmeisesti tähänhän tekohengitykseen pitää olla myös seossäädin, jolla korjataan seokset kohdilleen.
 
Vs: Bensanpaineensäätimen asennus 3000:seen

tepi sanoi
Jep jep

Elina75 sanoi
Toinen syy on että tuollahan pystytään jonkin verran kompensoimaan vakiosuuttimien pientä kokoa (360cc), ilman että tarvitsee vaihtaa isompiin suuttimiin.
Ilmeisesti tähänhän tekohengitykseen pitää olla myös seossäädin, jolla korjataan seokset kohdilleen.

Toki. Ja että korkeammista bensapaineista tai isommista suuttimista saisi jotain etuakin, niin ahtopaineensäädin.
 
Takaisin
Ylös Bottom