Carisma 1.6 -01 sammuu lämpimänä tyhjäkäynnillä

Xlayder

New Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2017
Kerrotaan nyt heti alkuun että luin FAQ:in sekä ison läjän hakutoiminnolla löytyneitä aihetta enemmän tai vähemmän liippaavia ketjuja läpi. Kaipaisin kuitenkin vielä vinkkejä mitä seuraavaksi kannattaisi koittaa selvittää ja jos homman voi tehdä kohtuullisella työllä itse, niin miten.

Olin tammikuussa vajaan kuukauden reissussa ja Carismasta oli päässyt akku tyhjäksi. Vanhaa akkua koitettiin ladata ja auto lähti sillä käyntiin, mutta ilmeisesti akku oli tiensä päässä. Auto tuntui kokonaisuudessaan jotenkin jähmeältä, ja pian huomasin että se lämpeämisen jälkeen sammui heti kun pysähtyi. Muutaman uudelleenkäynnistyksen jälkeen akusta loppui potku, eikä autoa taas saanut enää käyntiin, onneksi olin jo takaisin kotipihassa. Hommasin uuden akun. Näennäisesti kaikki muut ongelmat ratkesivat, mutta tyhjäkäyntiongelma jäi. Kylmänä kierrokset pysyvät hyvin siellä hieman yli 1000 rpm, mutta kun moottori vähän lämpenee, putoavat kierrokset pysähtyessä ja joskus myös pienemmälle vaihteelle vaihtaessa todella alhaisiksi (jonnekin 0-300 välille mittarissa) ja useimmiten auto tämän seurauksena sammuu, joskus saa kaasua antamalla vielä käymään. Tyhjäkäyntiä lukuunottamatta autossa ei tunnu olevan minkäänlaista käymisongelmaa.

Autossa ei ollut omasta näkökulmasta mitään vastaavaa vikaa ennen akun tyhjentymistä. Kylmänä tyhjäkäynti seilasi joskus 900-1600 rpm välillä, mutta tämä oli satunnaista ja asettui moottorin lämmettyä. Haluaisin siis uskoa että ongelma johtuu vain akun tyhjentymisestä, mutta kaipa samalla on voinut jotain hajotakin.

Olen siis toistaiseksi vaihtanut autoon uuden akun sekä ilmansuodattimen, jolla oli jo jonkin verran ikää. Mittasin akun jännitteitä auton ollessa käynnissä ja akku tuntui tämän perusteella latautuvan normaalisti. CE-valo ei pala tai käy päällä, enkä saanut OBD-adapterin kautta autosta irti mitään vikakoodeja. Tarkistin moottoritilasta sulakkeet, kaikki ehjiä. Olen ajanut akun vaihdon jälkeen alle 5 km, koska kaupungin keskustasta on hankala päästä mihinkään kun auto sammuu melko suurella varmuudella joka risteykseen. Mihinkään säätöruuveihin tai muihin en ole koskenut.

Seuraavaksi ajattelin mitata jonkin viestiketjun ohjeen perusteella tyhjäkäyntimoottorin napojen väliset vastukset, joskin sen paikallistamiseen kaipaisin vielä hieman apua, mutta mitä muuta? Kuinka pitkä lenkki autolla pitäisi ajaa, jos tyhjäkäyntiongelma on vain siinä että ECU ei ole akun irroituksen jälkeen ehtinyt kalibroitua uudelleen? Ja voiko se ylipäätään aiheuttaa noin dramaattisen kierrosten putoamisen?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Carisma 1.6 -01 sammuu lämpimänä tyhjäkäynnillä

Esimerkillistä toimintaa. Harvoin näkee nuin hyvin kirjoitettua ekaa viestiä. Se tyhjäkäyntimoottori kannattaa tosiaan tutkia ekana ja putsata koko kaasuläppäkotelo. Imuvuodotkin kannattaa tarkistaa.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Carisma 1.6 -01 sammuu lämpimänä tyhjäkäynnillä

Tyhjäkäyntimoottori on kaasuläppäkotelossa, imuputken alla jossain. En tunne Carisman konetilaa, mutta näin oletuksena.

Ensihätään voisi koittaa vaan ottaa siitä töpselin irti ja todeta vaikutus: saattaa toimia ihan hyvin niinkin. Tässäkään en tunne Carismaa, mutta ainakin Sigmassa on koko tyhjäkäyntimoottori jopa turha.
 

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Vs: Carisma 1.6 -01 sammuu lämpimänä tyhjäkäynnillä

Kannattaa ajaa joitakin kymmeniä kilometrejä jotta tyhjäkäynti opettelee, jos vika jatkuu niin sitten kannattaa jatkaa tutkimista
 

KosSUa

1.8 GDI
Liittynyt
20 Maaliskuu 2013
Vs: Carisma 1.6 -01 sammuu lämpimänä tyhjäkäynnillä

Tuossa allapuolella (yläpuolella) on asiaa:

gRWPyZ5.png


http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=29369.0

TYHJÄKÄYNI MOOTTORI:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=PiOSKn4Yp2A
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Carisma 1.6 -01 sammuu lämpimänä tyhjäkäynnillä

off topic: Edellä kirjoittanut kaveri kannattaisi noteerata, on selvästi johtaja-ainesta :peukku


editti: Edellä oli aikaisemmin eri viesti.
 

KosSUa

1.8 GDI
Liittynyt
20 Maaliskuu 2013
Vs: Carisma 1.6 -01 sammuu lämpimänä tyhjäkäynnillä

korsma sanoi
Tyhjäkäyntimoottori on kaasuläppäkotelossa, imuputken alla jossain. En tunne Carisman konetilaa, mutta näin oletuksena.

Ensihätään voisi koittaa vaan ottaa siitä töpselin irti ja todeta vaikutus: saattaa toimia ihan hyvin niinkin. Tässäkään en tunne Carismaa, mutta ainakin Sigmassa on koko tyhjäkäyntimoottori jopa turha.

Kantsiiko "olettaa"? ..jättää senkin t.i.e.t.ä.j.i.l.l.e :peukku


korsma sanoi
off topic: Edellä kirjoittanut kaveri kannattaisi noteerata, on selvästi johtaja-ainesta :peukku
VOuYM3.gif

h.y.v.i.n .. o.l.e.t.e.t.t.u :peukku
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Carisma 1.6 -01 sammuu lämpimänä tyhjäkäynnillä

KosSUa sanoi

Pitäiskö jättää tyhjänpäiväinen pään aukominen suorittamatta, jos se pitää seuraavana päivänä editoida pois?

Antamistani mahdollisesti vääristä tiedoista otan kyllä aina oikaisut nöyränä vastaan, mutta ei näy.


Ja johtaja-ainesta. Tämänvuotinen kokous vissiin meni jo, mutta koita jos seuraavassa pääsisit johtoportaaseen.
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: Carisma 1.6 -01 sammuu lämpimänä tyhjäkäynnillä

Maxx sanoi
Kannattaa ajaa joitakin kymmeniä kilometrejä jotta tyhjäkäynti opettelee, jos vika jatkuu niin sitten kannattaa jatkaa tutkimista


joo 5km vähän liian vähän.eli ajele vähän enemmän,niin pitäs kyllä oppia takas tyhjäkäyntikin.tuskin mitään hajonnu kun seissy ja akku tyhjentyny.
 

Xlayder

New Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2017
Vs: Carisma 1.6 -01 sammuu lämpimänä tyhjäkäynnillä

No niin, tuli heitettyä viikko sitten vähän pidempi lenkki ja vaikka välillä kierrokset vielä putosivat pysähtyessä aika alas, ei auto sammunut enää kertaakaan, ja eilen tyhjäkänytikierroksetkin vaikuttivat jo ajaessa ihan normaaleilta. Vaikuttaa siis siltä että ongelma ratkesi tosiaan ajamalla. Ja tosiaan itsellä tuntui että 40 km riitti siihen että tuo sammuilu loppui, joskin ajoin perään toiset 40 km, ja tyhjäkäynti tuntui palautuvan kokonaan normaaliksi noin 300 km ajon jälkeen. Tosin tuossa oli yksi työreissu n. 100 km yhteen suuntaan motaria ilman pysähdyksiä, joten en osaa tarkemmin sanoa miten vähempi ajo olisi vaikuttanut.

KoSSua: Kuten alkuperisessä postauksessa mainitsin, luin kyllä tuon mainitsemasi ketjun sekä useita haulla löytyneitä aihetta käsitteleviä, missään ei vain mielestäni kerrottu paljonko pitäisi ajaa että tyhjäkäynti normalisoituisi jos ongelma on vaan ECU:n opettelussa. Ja kuten myöskin alkuperäisessä viestissä totesin, oli hieman ärsyttävää koittaa lähteä keskustasta liikkeelle mihinkään, kun joka risteyksessä auto sammui hidastaessa/pysähtyessä.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Carisma 1.6 -01 sammuu lämpimänä tyhjäkäynnillä

Tuo tarpeettoman pitkä tyhjäkäynnin opiskelu on minun mielestä merkki siitä että perustyhjäkäynti on hintsusti liian pienellä.
En tietysti kehota menemään mitään ruuveja pyörittelemään jos ei ole täyttä varmuutta mitä tekee.
 

KosSUa

1.8 GDI
Liittynyt
20 Maaliskuu 2013
Vs: Carisma 1.6 -01 sammuu lämpimänä tyhjäkäynnillä

Xlayder sanoi
KoSSua: Kuten alkuperisessä postauksessa mainitsin, luin kyllä tuon mainitsemasi ketjun sekä useita haulla löytyneitä aihetta käsitteleviä, missään ei vain mielestäni kerrottu paljonko pitäisi ajaa että tyhjäkäynti normalisoituisi jos ongelma on vaan ECU:n opettelussa. Ja kuten myöskin alkuperäisessä viestissä totesin, oli hieman ärsyttävää koittaa lähteä keskustasta liikkeelle mihinkään, kun joka risteyksessä auto sammui hidastaessa/pysähtyessä.


Tyhjäkäynnin opettelu n.30min & 0-km

(tarkista/täytä jäähdytysneste)
1. Käynnistä moottori ja anna lämmetä norm.lämpöön (n.85°C)
2. Käännä avain ACC asentoon (moottori sammuu)
3. Käännä avain ON asentoon n.10s. josta käännä avain LOCK asentoon yli 10s.
4. Älä koske kaasupolkimeen! Käynnistä moottori (kytkin painettuna). Kytkin ylös (Autom. P-asento), kaikki sähkö-laitteet 0:lla myös Ilmastointi, kytke parkit. Käytä n.10min.
5. Pysäytä moottori (avain ACC asentoon) toista vaihe: 3.
6. Käynnistä moottori (Älä koske kaasupolkimeen), laita kaikki sähkö-laitteet päälle; (Ilmastointi/ Puhallin täysille, takalasin lämmitys, istuinten lämmitys, ajovalot/pitkät päälle, vilkku päälle, paina jarrua muutamia kertoja n.10s-ajan ko. ajanjaksona)->. Anna käydä n.10min.
7. Toista vaiheet: 5. ja 6. -pois lukien vaihe 3. (sähkö-laitteet päällä), kytke takalasin lämmitys.
8. Kytke sähkö-laitteet pois päältä yksi-kerrallaan (tarkkaile kierrosluku mittaria).
9. Sammuta moottori ja käynnistä uudelleen koskematta kaasupolkimeen. Tyhjäkäynnin pitäisi asettua norm.-rpm.
10. Kaasuta moottoria n.2500 - 3000rpm muutamia kertoja, vapauta kaasupoljin, tyhjäkäynti pitäis asettua 550 - 850rpm (mallista riippuen).

2444356-mits.gif
Mikäli auto sammuu tahi kierrokset "humppaa" -toimenpiteen jälkeen.
Tarkista/puhdista -tyhjäkäyntimoottori- läppäkotelo-, -asentoanturi ym,ym säätöön -vaikuttavat anturit/laitteet (varsinkin moottorin lämpötila-anturi -> ECU). Onko jäähdytysnestettä riittävästi/ilmattu!
Ilmamassa anturi/lämpö?
Toista opettelu -> toimenpiteitten jälkeen.
2444356-mits.gif
 
Ylös Bottom