Carisma 1.6 -99, jarrujärjestelmä

tipu

New Member
Liittynyt
19 Huhtikuu 2024
Milloin ABS-moduuli pitää ilmata? Kävin aluksi vaihtamassa jarrusylinterin takaa pelkääjän kohdalta.
Muutaman päivän jälkeen jarrunesteet tulivat ulos. Kävin korjaamolla, luulin jarruputki vuotaa ja korjaamokin sanoi vuotaa.

Käynnin jälkee jarruttelee, miten sattuu vaikka ilmasi jarrujärjestelmän. Jouduin käymää toisella korjaamolla, kun ei halunnut ymmärtää selko Suomea. Hän vain painaa jarrupohjaa ja kiroili "auto jarruttaa, mikä sinun ongelma on? Etkö osaa painaa jarrua? Miksi paina kevyesti, vanha auto menee aina alas asti." -> (kiusan määrä huutaa takaisin epäasiallisia asioita)

Toinen korjaamo ilmasi kaikki jarruputket järjestyksessä ja ABS-moduulin, sanoi "ei olisi tarvinnut jarruputkea vaihtaa, kun kaikki on löysällä ja jos jarruputki ollut rikki, niin ABS-moduuli tämmösissä on ilmattava".

Auto on katsastettu ja kunnossa tällä hetkellä, lukuunottamatta valojen korkeudensäädössä jotain kosketushäiriötä ja sähköisessä peilijutussa ja penkinlämmittimissä.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Korjaamo, joka ei muita putkia ilmannut tai tarkastanut kireyttä tms ja pyysi minua painelemaan jarruja, heräsi kysymyksiä. Oliko palvelu 50€ arvoinen?

En ymmärrä miksi valmistaa jarruputki 1.50€, kun voi valmistaa 0.40€ vastaanlaisen tukkuja käyttämällä Motonetin sijaa? En ymmärrä, miksi työntekijä yksin yritti vaihtaa putken jos hän tarvitsi asiakkaan apua? En ymmärrä, miksi hän ei kaikkia linjoja ilmannut, vain yhden linjan jota oli vaihtamassa? Enkä ymmärtänyt, miksi ei ole elektronista ilmaamisen laitetta tai perus prässi pumppua, että yksi henkilö voi yksin ilmata?

Jarrunilmaaminen pähkinän kuoressa: Tyhjäpullo, venttiiliauki, rauhallisesti painele jarrupoljinta, kunnes pullo, mihin säiliö tyhjentyneet ja ei kupli, niin venttiili kiinni.

Mitä olen ymmärtänyt, jos avaat yhden linjan jarrusta, ei riitä vain sen linjan ilmaaminen jarruputken rikkoutuessa, vaan pitää kaikki renkaiden paikat ilmata, jotta ei varmasti ole järjestelmässä ilmaa.

Jarrujen ilmauksen hinta yleisesti ajoneuvosta riippumatta muissa liikkeissä 15-60€, average 15-30€ ja yleisesti 20€ pelkkä ilmaaminen tai 40€ jos asiakas on valmis maksamaan...

Hän väitti minulle jarruputki on tosi kallis valmistaa. -> Virhe.

jarruputkityökalusarja 8,50€-40€, average 30€
Jarruputkiliitinvalikoima 165 osaa 54,90 € tai Jarruputkiliitinvalikoima 340 osaa 99,90 €

Käytetyt osat:
Jarruputkiliitinvalikoima 340 osaa 99.90€ "22-2140"
jarruputkityökalusarja 39.90€ "76-5240", mutta hän käytti 29.90€ "76-5179"
(Putkentaivutin 9.90€, mutta ei käyttänyt)

Putken valmistus hinta:
Jarruputki Cu-Ni 4,75 mm x 5 m 19.90€ "2205" (Hän käytti omaa nikkelistä valmistettua putkea).

Eli lasketaan jarruputken valmistus hinta:

Pelkkä putki:

20€/5m -> 4€=1m
4€/100cm -> 0,04€
20cm (just in case laskettuna) = 0,80€

Pelkät nipat molempiin päihin, noin 0,70€ yhteensä. Jarruputki liitin 10x1,0mm "A" Kierre: 10x1mm Pituus: 16,7mm

Jarruputken valmistushinta 1,50€ ja työn osuus 10 min.

Tunnistenumero: "KBA 61429"

(Brake Pipe 4.75 mm Diameter Copper/Kunifer for installation flange (F) 150 mm. 3050 mm Selection
Brake Line/Copper/Nickel/Kunifer diameter 4,75 mm flanged with auch "2 nipples M10X1 key Width 11")


Vastaava jarruputki maksaa motonetissä tuotenumerolla: "23-2006" 5,49€

Vastaava yleinen jarruputki, joka sopii moniin autoihin tukuista tai netistä 1,20-3,50€.
 
Itseäni häiritsi siis ymmärrys, että kävin ostamassa DOT4 litran biltemasta, jota täytin siihen jarrusäiliöö ettei putoa pohjaan jarrut painaessa.

Silti maksoin hänelle 50€ ja käytti minun DOT4 litran purkkia, josta olin maksanut tunnollisesti 5.90€ ja autoo menee 250ml täyttö.

Eli häneltä rahaa kului vain jarruputken vaihdon verran 1.50€, niin onko epäonnistunut jarrujen ilmaaminen sitten tuon 50€ arvoista? Kävin erikseen siis tuon puljun jälkeen Vianorilla ilmaamassa 30€. Harmittaahan tämä. Itselläni on ongelma, jos jokin ei suju niin ryhdyn tutkijaksi.
 
Annoin korjaamolle anteeksi. Ymmärsi vasta pitkän keskustelun jälkeen virheensä ja ei tee paljoa voittoa, niin ei ole kannattavaa enempää urputtaa. Menee terveys. Korjaamo hyvitti omasta halustaan osan summasta.
 
Takaisin
Ylös Bottom