Carisma 1.8 GDi '98 ensikokemukset ja muutama kysymys

Buhis

New Member
Liittynyt
27 Toukokuu 2009
Sijainti
Jyväskylä
Tulipa hommattua viikko sitten tollanen Carisma 1.8 GDi '98. Täytyy sanoa että on kyllä kaikin puolin hyvä peli! 5,5 vuotta tuli ajeltua Ladoilla ja vihdoinkin sain aikaseks siirtyä oikeaan autoon :p enkä oo kyllä katunu ollenkaan.. Sattu vielä löytymään vähän ajettu ja hyvässä kunnossa oleva yksilö kaikilla herkuilla. Ulkonäössäkään ei oo valittamista kun on alustasarja ja kivan näköset alut alla ( http://buhis.org/photos/carisma ).

Täysin virheetöhän tuokaan ei tietysti ole. Kone lämpimänä tyhjäkäynti vaelteli koko ajan jossain 500 - 1000rpm paikkeilla. Kaasuläppäkotelohan tuosta varmaan kannattaisi puhdistaa, viimeksi operaatio tehty noin vuosi ja 15tkm sitten. Mielenkiintoiseksi homman tekee se, että käytin tänään auton autotohtorilla, ja tarkastusten aikana tyhjäkäynti rauhoittui täysin :eek: Ei ravaa kierrokset enää ollenkaan. Saa nähdä oliko pysyvä korjaus. Kannattaa varmaan jokatapauksessa tuo kaasuläppäkotelo puhdistaa?

Toinen juttu mikä vähän ihmetyttää, on se, että alaväännöt tuntuu olevan jotenkin hukassa. Kakkosella kun lähtee pienestä vauhdista (kierrokset alle 1500), niin tuntuu ettei oikein jaksa. Mistäköhän tuo voisi johtua? Kaasuläppäkotelosta tuokin?

Mutta eipä löytänyt autotohtorikaan autosta juuri mitään moitittavaa. Alusta todella hyvässä kunnossa ikäisekseen ( http://buhis.org/photos/alusta ). Takavaimentajasta löytyi vuotoja, mutta se oli jo muutenkin menossa vaihtoon. Takapöntöksi olen miettinyt jotain yleismallista pönttöä. Pitäisi vaan löytää joku sellainen, ettei äänet ainakaan kovin paljoa voimistuisi. Optimaali tilanne olisi sellainen, että matka-ajossa äänet pysyisivät ennallaan, mutta isommilla kierroksilla ja enemmän polkiessa ääntä voisi vähän lähteäkin. Löytyykö asiasta kokemuksia? Minkälaisia vaimentajia muilta löytyy? Muuta putkistoa tuskin tarvitsee lähteä isontamaan, taitaa olla 2,2 tuumainen tuo vakioputkistokin.

Tässä muutama vaihtoehto mitä olen katsellut:
http://www.kiiltovaunu.org/product_info.php?cPath=24_175&products_id=1945
http://www.kiiltovaunu.org/product_info.php?cPath=24_175&products_id=2003

Ovatkohan nuo suoraan läpivirtaavia? Jos ovat, niin voisi kuvitella että ovat ehkä turhan kovaäänisiä. Ladassa mulla oli muuten vakioputkisto, mutta takavaimentaja oli läpivirtaava pönttö 4,5" ulostulolla. Olihan se ihan kiva kaupungissa kun ääntä lähti, mutta matka-ajossa meinas mennä hermot :p
 

risl

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Carisma 1.8 GDi '98 ensikokemukset ja muutama kysymys

Jos sulla on ilmastointi siinä niin sitten se voi tehdä ihan samaa kun mulla, eli kun ne flektit siinä edessä lähtee pyörimään aina "kun niitä tarvitaan" niin kierrokset nousee. Esim jos olen lämpimällä koneella valoissa niin se on ensin 700 ja tekee pieniä hypähdyksiä sinne 1000 pintaan. Kokeile miten kierrokset on jos ilmastointi on pois päältä. Tohon pienestä vauhdista lähtemiseen en oikeen osaa sanoa, eikai sen pitäskään noilla kierroksilla mitenkään kovin upeesti "lähteä", mulla ainakin 1.6 primera ja 1.6 carisma ollu kummatkin samanlaisia et siinä jossain lähempänä 2000 kierrosta vasta alkaa vetämään kunnolla. Mitään nykimistä tai tukehtumista ei ole kummassakaan.
 

Buhis

New Member
Liittynyt
27 Toukokuu 2009
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Carisma 1.8 GDi '98 ensikokemukset ja muutama kysymys

En oo kyllä ihan varma, mutta mielestäni tuota tyhjäykännin ravaamista tapahtui myös silloin kun ilmastointi ei ollut käytössä. Pitääpä vielä testailla. Voihan tuo vääntöhomma tietysti olla ihan normaalia, mut jotenkin vaan tuntuu et mun 1700i larpassakin oli enemmän vääntöä tuolla alhaalla.. Kahden tonnin jälkeen Carismakin kyllä liikkuu ihan mukavasti.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Carisma 1.8 GDi '98 ensikokemukset ja muutama kysymys

Buhis sanoi
En oo kyllä ihan varma, mutta mielestäni tuota tyhjäykännin ravaamista tapahtui myös silloin kun ilmastointi ei ollut käytössä. Pitääpä vielä testailla. Voihan tuo vääntöhomma tietysti olla ihan normaalia, mut jotenkin vaan tuntuu et mun 1700i larpassakin oli enemmän vääntöä tuolla alhaalla.. Kahden tonnin jälkeen Carismakin kyllä liikkuu ihan mukavasti.


GDi-carismassa on kyllä sen verran lyhkäset välitykset että kyllä sen pitäis jaksaa mennä niillä pienilläkin kierroksilla.
 

Buhis

New Member
Liittynyt
27 Toukokuu 2009
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Carisma 1.8 GDi '98 ensikokemukset ja muutama kysymys

Pölhökustaa sanoi
Onnea vaan "uudelle" autolle. Siistin näköinen 8)

Juu kiitti vaan! Itekin tykkään kyl ulkonäöstä.

mystinengalant sanoi
GDi-carismassa on kyllä sen verran lyhkäset välitykset että kyllä sen pitäis jaksaa mennä niillä pienilläkin kierroksilla.

Eipä ne välitykset ainakaan läheskään niin lyhyet ole kuin larpassa. Carisma taitaa mennä about 100km/h kakkosella, lada ehkä 70km/h. Mutjoo luulis sen silti jaksavan paremmin pienemmilläkin kierroksilla. Tuo tyhjäkäynnin vaeltelu näköjään palasi tänään. Nyt se tosin ravaa pienemmillä kierroksilla, about 500-700rpm. Ja samaa tekee vaikka ei olisikaan ilmastointi päällä. Silloin jos ilmastointi on päällä, niin kierrokset käyvät vähän korkeammalla koko ajan.
 

Ticsa

New Member
Liittynyt
17 Kesäkuu 2009
Vs: Carisma 1.8 GDi '98 ensikokemukset ja muutama kysymys

Samanlainen peli tuli ostettua itsekkin ja maantietä ajellessa huomasin että ohjauksessa on pikkasen väljää. Ratin kehältä katsottuna ratti kääntyy semmosen 1-2cm tyhjää ennenkä alkaa varsinaisesti kääntää. Liekköhän ominaisuus vai rattiakselissa tms. väljää?
 

McLyde

Ex: Galant -gdi 2001, -98 Carisma
Liittynyt
9 Toukokuu 2006
Sijainti
Kokkola
Vs: Carisma 1.8 GDi '98 ensikokemukset ja muutama kysymys

Tuo ratin väljyys myytiin minulle -98 Carismassa "ominaisuutena" (3 vuotta sitten). 2:ssa ekassa katsastuksessa tähän ei puututtu, mutta viimeisimmässä inssi meinasi hylätä tämän vuoksi. Hän ei kuitenkaan näin tehnyt, koska ei kyennyt paikantamaan sitä. Huollossa sanoivat, että koko ohjausakseli pitää vaihtaa, mikäli haluaa välyksen poies.
 
Ylös Bottom