Carisma 1.8 GDi '98 ja vikakoodi 56

sdre

New Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2019
Moro!
Eli kyseisen Carisman tyhjäkäynti seilaa 300-2000 ja bensapumpun rele naksuttelee tiheään tahtiin.
Auto käy ja kukkuu siis.

Paperiklipsi menetelmällä sain vikakoodin 56, mutta infoa tästä koodista ei tunnu löytyvän.
Sen verran on testailtu, että rele on kyllä kunnossa.

Onko jollekulle sattunut kohdalle samanmoinen tapaus?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Olisikohan kyseessä kuitenkin vikakoodi 55? Joka kertoo että tyhjäkäyntimoottorissa on vika. Voit koittaa puhdistaa tk-moottorin ja/tai mitata sen käämien vastusarvot joiden pitäisi olla samat keskenään. Varo ette kadota osia jos purat sen tk-moottorin.
Toi sun auto kun on GDI ja jos sen EGR-venttiiliä ei ole tukittu niin siinä voi olla koko imupuoli aivan karstassa ja se voi aiheuttaa nuita ongelmia.
 

TJS

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2019
Oletkos sdre saanut tähän asiaan jotain tolkkua? Mulla sama homma, tosin enää ei suostu (ainakaan näillä helteillä) käymään, kun hetken.
Auto siis myös 1,8 GDI -98, reilut 300t ajettu.
Eli keväällä alko satunnaisesti pätkimään ja sytytti hetkeksi moottorin vikavalon. Kun vika alkoi toistumaan useammin, katsoin rautalangalla vikakoodin ja näytti mullekki tuon 56.. Meitä oli siinä kaksi kattomassa ja pyöritin sitä ainakin kymmenen kertaa, et aika varma olen tuosta. Tosin itsekkään en kyseisestä koodista mitään tietoo löytänyt.
Akun navan irrottamisen jälkeen tuo koodi hävisi, eikä anna enää uusiksi mitään koodia. Vilkuttaa vaan tasaisesti moottorin valoa testattaessa.
Kaasuläppäkotelon putsauksen jälkeen ajelin parina päivänä melkeen 200km, eikä mitään ongelmia ollut. Jotenkin tuntuisi, että ilman lämpötila vaikuttaisi tähän jotenkin, kun tuolloin oli vesikeli, eikä lämmintäkään varmaan kuin 12 astetta.
Nyt kun käynnistän auton, niin kierrokset nousee 3500 hujakoille ja pumpun rele alkaa naksuttelemaan ja pudottaa kierroksia pari sataa kerrallaan kunnes sammuu.
Tulpat tuli putsailtua ja lambda-anturin vaihdoin -> ei muutosta..
Koneen takana kaasuläppäkotelon vieressä on yksi liitin irroitettu ja teipattu erkkarilla umpeen (EGR?). Itse en ole tuohon liittimeen koskenut ja auto ollut minulla 6 vuotta.
Et oisko kellään mitään ajatusta, vai onko menossa muuten hyvä peli paaliin? :(
 

mc662

Member
Liittynyt
28 Marraskuu 2017
Ettei vaan olis vilkkunut näin...

Siis kohdat 5 & 6

ECI Voltmeter or Test Light
1Oxygen Sensor.
2Ignition Signal.
3Air Flow Sensor.
4Pressure Sensor.

5Throttle Position Sensor.
6Idle Speed Control Motor Position Switch.

7Engine Coolant Temperature
 

TJS

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2019
Laitetaas nyt muistaessa päivitys tähän asiaan..
Vika oli siis ECU:ssa. Rykiminen alko, kun kabiinin lämpötila nousi tarpeeksi. Talvella pysty ajeleen kohtuullisesti, kun ei pitäny lämppäriä päällä, eikä varsinkaan jaloille puhallusta.
Purkaamolta tilasin ecun ja vaihdoin sen, niin kaikki ongelmat poistu laakista. Tyhjäkäynnin seilauskin loppui. Virheettömiä kilometrejä takana jo sen verran, että uskallan väittää vian selvinneen.. :)
 
Ylös Bottom