Carisma 1.8GDI kaasuläpän asentoanturi & muuta jorinaa *RATKAISTU*

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Olisiko kellään mitään hajua, kävisikö TPS jostain muusta autosta, tai mitä mahtaa uusi maksaa? Epäilen vahvasti että oman Carisman (-01 1.8GDI) tyhjäkäyntioireet johtuvat juurikin tästä. Tai jos joltakulta joutaisi esim. lainaan (korvausta vastaan) kyseisenlainen osa, että voisi koittaa onko vika siinä...
 
Vs: Carisma 1.8GDI kaasuläpän asentoanturi

100% varmaks en voi sanoa mutta seuraavissa pitäs olla sama tps anturi:
Eclipse 2G 2.4 98-99
Galant EA 2.0 96-04
Mirage 1.5 95-99 (Eli varmaan myös vastaava colt/lancer)
Pajero 2G 2.4 91-00
Space runner 2.0 99
Space wagon 2.0 GDI 02

edit: vertailin vahingossa evon tps anturia eli yllä oleva on potaskaa, koitan ettiä oikeet tiedot.

Edit2: Noni elikkä näissä pitäs olla sama:
Carisma DA 1.6 ja 1.8
Galant EA 2.0 ja 2.5
Lancer CK 1.6
Varaosanumero: MD614734
 
Vs: Carisma 1.8GDI kaasuläpän asentoanturi

kiitokset tiedosta, yritän vielä tänään katsella osanumeron tuosta paikallaan olevasta tepsistä!
 
Vs: Carisma 1.8GDI kaasuläpän asentoanturi

anna carisman runkonro niin katotaan asasta. Mä vähän luulen että gdi koneissa on omansa.
 
Vs: Carisma 1.8GDI kaasuläpän asentoanturi

TPS sivussa oli merkinnät:

TS60-11
8Z24.

eikä muita merkintöjä. Luettiin vikakoodit, ja kone ilmoitti vikakoodiksi 92 (throttle valve tai jotain sellaista), mutta ei antanut tarkempaa tietoa että mikä osa siitä tekee mitä väärin. Jännintä oli se, että ilmoitti vian olevan koko ajan päällä vaikka kone toimi normaalisti, eikä tilanne muuttunut sittenkään kun saatiin vikavalo syttymään.

Luettiin livemäppäyksellä käynnin aikaisia koodeja, ja siellä oli kaikki kunnossa. TPS antoi sekä nousevaa että laskevaa arvoa kaasua painettaessa, kaasupoljin samaten, ja kaasuläpän moottorikin toimi livemapissa kuten pitää.

Otin nyt kaasuläppäkotelon taas irti ja purin kokonaan osiksi. Kotelossa ei ole mitään suoranaista vikaa, läppä liikkuu herkästi ja palaa aina samaan asentoon. Tarkoitus olisi vielä mittailla, mitä moottori antaa käämien päästä arvoja ja mitä asentoanturin arvot sanoo... Harmi kun ei ole mihin verrata :/
 
Vs: Carisma 1.8GDI kaasuläpän asentoanturi

Ja jatkuu...

TPS navat 1-2 2446ohm kaasu kiinni, 79ohm kaasu täysin auki; navat 3-4 2446ohm ja 79ohm.

Kaasuläpän moottorin navat 1-3 2.1ohm ja 2-4 2.1ohm.

Mitäs helvettiä, sielläkin kaikki kunnossa siis o_O ecuko tuosta sit porsii?
 
Vs: Carisma 1.8GDI kaasuläpän asentoanturi

Ei sano nuo numerot mulle mitään.

Oisko tästä ketjusta apua? http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=17995.0

En jaksanu ite lukee tota mut ois vissiin aiheesta.
 
Vs: Carisma 1.8GDI kaasuläpän asentoanturi

Millaisia oireita tuossa Carismassa on ollu, kun en ainakaan itse huomannu, että olisi niitä kuvailtu ???
 
Vs: Carisma 1.8GDI kaasuläpän asentoanturi

Tuollahan minä niitä yritin selventää ja kysellä, mutta vitut tuota kukaan lukenut... Tai sitten ei vaan vaivautunut vastaamaan, edes arvauksella.
 
Vs: Carisma 1.8GDI kaasuläpän asentoanturi

TPS napojen 1-3 väli 1,7-3,3 kohm, 1-2 ja 1-4 pitäs mitatessa muuttua kaasuläpän liikkeen mukaan ilman katkoja tms.

92 vikakooodi viittaa ikävästi läppäkotelon tai läpän "controllerin" vikaan.

Carisma GDI TPS numeroita jaoteltuna karkeasti:

-98 MD614735, sopivuus lisäksi EA5A/EA5W
-00 MD628204, sopivuus lisäksi EA3A/3W, N64W
-01 MD628227, sopivuus kuten MD628204
 
Vs: Carisma 1.8GDI kaasuläpän asentoanturi

Uge sanoi
TPS napojen 1-3 väli 1,7-3,3 kohm, 1-2 ja 1-4 pitäs mitatessa muuttua kaasuläpän liikkeen mukaan ilman katkoja tms.

92 vikakooodi viittaa ikävästi läppäkotelon tai läpän "controllerin" vikaan.

Carisma GDI TPS numeroita jaoteltuna karkeasti:

-98 MD614735, sopivuus lisäksi EA5A/EA5W
-00 MD628204, sopivuus lisäksi EA3A/3W, N64W
-01 MD628227, sopivuus kuten MD628204

Löytäisitkö osanumeroa tuolle läpän controllerille? Ja mahdollisesti myös sijaintia sille, mistä lähteä sitä etsimään?

TPS näytti oikeita arvoja ja täysin ilman katkoja, kuten jo tuossa aikaisemmin laitoin. 1-3 väli näytti saman 2.44kOhm kuin 1-2 ja 3-4. En oikein usko että tällä kertaa vika olisi läppäkotelossa, koska läppä liikkuu käsin ja kaasupolkimen käskemänä täysin katkotta ja myös OBD-livetesti kertoi läpän ja anturin toimivan oikein. Silti ecu vaan väittää kaasuläpän (tai sen ohjaimen) vian olevan koko ajan päällä.
 
Vs: Carisma 1.8GDI kaasuläpän asentoanturi & muuta jorinaa tyhjäkäyntiin liittyen

Controlleri löytyy keskikonsolista kaasupolkimen läheltä. Numeron voin katsoa jos laitat alustanumeron niin ei tarvi arpoa. Tsekkaan sen huomenissa. Saattaapa käsivarastossa olla yksi controlleri, en vaan muista numeroa mutta katon senkin.
 
Vs: Carisma 1.8GDI kaasuläpän asentoanturi & muuta jorinaa tyhjäkäyntiin liittyen

Laitoin privalla.
 
Vs: Carisma 1.8GDI kaasuläpän asentoanturi & muuta jorinaa tyhjäkäyntiin liittyen

Pahoittelen jos lauon itsestäänselvyyksiä, mutta vikakoodi 92(throttle valve FEEDBACK system) ainakin minun päässä suomentuu niin että läppä kyllä toimii, mutta sen asennot ei välity takaisin sitä ohjaavalle boksille...?

Ja jos jenkkifoorumeita on uskominen niin imupuolen vuoto(egr mukaanluettuna) aiheuttaa mm. tuota 92 koodia...
Enkä nyt halua maalailla piruja seinille, mutta ulkomaisia gdi lähteitä seuranneena(netistä huom.) karkeasti voidaan yleistää että koodi 91=hoituu imupuolen putsauksella, kun taas koodi 92=uusi läppäkotelo :(
 
Vs: Carisma 1.8GDI kaasuläpän asentoanturi & muuta jorinaa tyhjäkäyntiin liittyen

Miixxa sanoi
Pahoittelen jos lauon itsestäänselvyyksiä, mutta vikakoodi 92(throttle valve FEEDBACK system) ainakin minun päässä suomentuu niin että läppä kyllä toimii, mutta sen asennot ei välity takaisin sitä ohjaavalle boksille...?

Ja jos jenkkifoorumeita on uskominen niin imupuolen vuoto(egr mukaanluettuna) aiheuttaa mm. tuota 92 koodia...
Enkä nyt halua maalailla piruja seinille, mutta ulkomaisia gdi lähteitä seuranneena(netistä huom.) karkeasti voidaan yleistää että koodi 91=hoituu imupuolen putsauksella, kun taas koodi 92=uusi läppäkotelo :(

joo noinhan se menikin, en muistanut tuota feedback -osaa itse. En vaan löytänyt yhtään ainutta ketjua, jossa ongelman ratkaisusta olisi kerrottu, kyselty kylläkin ja arvailtu.

Mielestäni tuossa läppäkotelossa on vain kolme asiaa, mitkä voi tehdä ongelmia: läppämoottori (magneetit tai käämi), TPS ja mekaaninen liikkumisen estyminen karstan tai muun takia. Vai mikä muu siellä voisi hajota?
 
Vs: Carisma 1.8GDI kaasuläpän asentoanturi & muuta jorinaa tyhjäkäyntiin liittyen

Sanon nyt heti että menee taas arvailun puolelle, mutta jos loogisesti ajattelee ja jos tuo vikakoodi on "nimetty" oikein, niin vianhan olisi löydyttävä jostain läpän anturin ja läpän controllerin välistä(ja jos controlleri on vielä kiinni ecussa niin...) eli juurikin mitä täällä on jo mainittu...::) Tai ainakin minun mielestä vaikuttaa että siellä on signaalikatko jossain välissä, voiko kyseessä olla ihan vaan huono johto tai liitin tai kärynnyt komponentti?

Captain Obvious out :)
 
Vs: Carisma 1.8GDI kaasuläpän asentoanturi & muuta jorinaa tyhjäkäyntiin liittyen

Miixxa sanoi
Sanon nyt heti että menee taas arvailun puolelle, mutta jos loogisesti ajattelee ja jos tuo vikakoodi on "nimetty" oikein, niin vianhan olisi löydyttävä jostain läpän anturin ja läpän controllerin välistä(ja jos controlleri on vielä kiinni ecussa niin...) eli juurikin mitä täällä on jo mainittu...::) Tai ainakin minun mielestä vaikuttaa että siellä on signaalikatko jossain välissä, voiko kyseessä olla ihan vaan huono johto tai liitin tai kärynnyt komponentti?

Captain Obvious out :)

Eipä tullut johtokatkos mieleenkään, eli ei lainkaan obvious! Tämä siis tarkistetaan seuraavaksi :) pitänee lähteä irroittelemaan TVC-boksia ja etsimään huonoja juotoksia sekä pullistuneita konkkia sieltä suunnalta...
 
Vs: Carisma 1.8GDI kaasuläpän asentoanturi & muuta jorinaa tyhjäkäyntiin liittyen

TVC-laatikko tuli irroiteltua autosta ja avattua. Ei ollut pullistuneita tai vuotaneita konkkia, mutta jokunen harmahtava rinkula oli transistorien jalkojen juotoksissa ja osassa vastuksia myös. En tiedä vielä, olisiko vika ollut niissä. Kannattaisikohan ECU käyttää samalla auki ja vilkaista mitä se on syönyt?
 
Vs: Carisma 1.8GDI kaasuläpän asentoanturi & muuta jorinaa tyhjäkäyntiin liittyen

Taisipa vika löytyä!!

Laitoin caritsan takaisin kasaan ja käynnistin. Sama juttu, pyörii 2000 ja liikkeellä ollessa tyhjäkäynti humppaa. Kiihdytin moottoritielle, nykäisi kovasti ja vikavalo rupesi vilkkumaan. Nilkutin kotipihaan, sammutin auton ja käynnistin uudestaan. Pyöri 1500 eikä laskenut missään vaiheessa. Annoin pyöriä jonkun 20 minuuttia, eikä vaikutusta. Sitten löysäsin TPS pultit, käänsin sen keskiasentoon (alun perin oli n. 3/4 käännettynä oikealle) ja tyhjäkäynti tippui 750 rpm. Ajoin lenkin, tyhjäkäynti liikkeellä ollessa 1200 kuin naulattuna ja pysähdyttyä tippuu 750. Täyskaasukiihdytys moottoritielle, 15km lenkki 100/80 -aluetta, pihasta lähtiessä nollasin kulutusmittarin ja kun olin takaisin pihassa, kulutusmittari näytti 4.6l/100km. Tyhjäkäyntiä pyörii ihan normaalisti.

Seurataan vielä tilannetta, jotenkin on vaikea uskoa että vika olisi ollut noin simppeli, mutta eihän sitä koskaan tiedä... :) jos vika vielä palaa, vaihdan TPS-anturin.
 
Vs: Carisma 1.8GDI kaasuläpän asentoanturi & muuta jorinaa *RATKAISTU*

Kyllä nyt näyttäisi vahvasti siltä, että TPS oli syyllinen auton temppuiluun. Anturin asennon säädön jälkeen ei ole pätkäissyt kertaakaan, tyhjäkäynti ei enää humppaa ja vikakoodikin poistui pysyvästi nollauksen myötä :peukku
 
Vs: Carisma 1.8GDI kaasuläpän asentoanturi & muuta jorinaa *RATKAISTU*

Eli mistä tämä TPS anturi löytyy? Itsellä antaa vikakoodia 92 , voisi tuon vielä katsoa ennen kuin kotelon uusii. Voiko vika olla kaasuläppäkotelon tiivisteissä , joita ei ole uusittu puhdistuksen yhteydessä?

EDIT: toki itsellä ei ongelmaa tyhjäkäynnissä, satunnaisesti sammuilee kiihdytyksissä, aika harvoin kylläkään.
 
Takaisin
Ylös Bottom