Carisma -99 1.8GDI kuskin sähköikkuna toimii satunnaisesti, outo kiekkamittari

muumio

New Member
Liittynyt
24 Lokakuu 2017
Tervehdys arvon foorumilaiset!

Työmatkakulkineeksi hommasin otsikon kotteron joka "vaatii pientä laittoa" (halvalla kun sai).

Noh, kohta on touhutonni upotettu ja jäljellä on pari pientä, mutta kohtuu ärsyttävää vikaa. Koitin hakua käyttää, mutta äkkinäisellä hakemisella en vastaavia ongelmia suoranaisesti löytänyt.



Kuskin puolen sähköikkuna:
- 99% varmuudella laskee alas (tänään itseasiassa ensimmäisen kerran jäi aukeamatta) ja ala-asennossa ollessa kuuluu releen naks jos yrittää ajaa uudestaan alas
- 20% varmuudella nousee ylös joskin välillä saa naputella/ootella 10min, että ikkuna nousee jonka jälkeen toimii taas hetken ongelmitta
- pelkääjän ikkuna toimii 100% ylös/alas kuskin ovesta sekä pelkääjän ovesta
- napit putsattu, piirilevyn juotokset uusittu, johtonivaska tarkastettu
- ulkolämpötilalla/kelillä en ole huomannu olevan yhteyttä toimivuuteen

Laitanko kytkimen millä ajaa ikkunaa ylös/alas? Vai onko vielä joku paikka mistä etsiä vikaa lisää? Muuten ei niiinkään haittaisi, mutta työpaikan parkkihalliin mennessä/poistuessa alkaa hieman sapettamaan oven raosta korttia tarjota.



Toinen ongelma on kierroslukumittari joka tuntuu toimivan ~1600-4000rpm välillä. Yksi puola näyttää olevan hieman ruskehtava kun kaikki muut on puhtaan mustia. Kyseisen puolan ja tulpan välissä oli aikamoinen kasa keltavihreää möhnää. Putsaamalla korjaantui hetkeksi ja kierroslukumittari toimi normaalisti, eli tyhjäkäynnin näytti sen vajaa 1000rpm ja kierrokset nousi >4000rpm.

Pienen ajon jälkeen oire tuli takaisin. Putsasin uudestaan (puolan ja tulpan väli puhdas), vaihdoin puolien paikkaa ja taas toimi hetken aikaa. Käynti on tyhjäkäynnillä tasaista ja tulpat (ei vaikuta kovin tuoreita, mutta ovat siistit) allla olevan kuvalinkin mukaan on suurinpiirtein kolmannen rivin oikeata reunaa. Ajossa välillä tuntuu, että tulee pientä hetkittäistä ylimääräistä vetoa.

Jossain Lancer lirpakkeessa oli vastaavaa yhteyttä tulpanjohtoihin, eli löisikö tuo yksi puola lävitse? Puola ja/tai tulpat uusintaan vaiko jotain muuta?

http://retroautot.fi/wp-content/uploads/2014/06/Tulppien-v%C3%A4rit-Sytytystulpat-Rikas-Laiha.jpg

EDIT: Näyttäisi olevan mittariston purku edessä. Tänään tepsi nyrkin isku (kerran).



EGR on tulppamatta ja paikat putsaamatta. Minkä kokoisen laipan tuohon suurinpiirtein tarvitsee? Kyselen siksi, että metallintyöstöön omat työkalut on melko rajalliset niin voisi koittaa etsiä valmista lätkää suurinpiirtein mitoilla.
 
Ylös Bottom