Carisma GDI satunnainen Nilkutustila-vikakoodi 48???

mikrick82

New Member
Liittynyt
2 Lokakuu 2016
Epäonninen carisman omistaja kysyy taas vaikeita.

Auto on nyt kuukauden päivät heittänyt erittäin satunnaisesti moottorivalon päälle ja mennyt samantien ns. nilkutustilaan jolloin ei kulje mihinkään.

Uudelleenkäynnistys korjaa vian hetkellisesti ja voi mennä useita päiviä milloin oireita ei ilmaannu ollenkaan.

Koodin ilmestymisen voi ennakoida muutamaa sekuntia ennen, kun huomaa ettei auto vastaa kaasuun niin ripeästi, tai kierrokset saattaa nousta äkillisesti ja kohta valo syttyy, ja taas madellaan.

Vika voi ilmaantua rajun kiihdytyksen jälkeen, tai rauhallisella kaupunkiajolla

Morsettamalla saan koodin "48" mitä en kyllä löydä mistään luettelosta, eikä evoscan myöskään vikakoodia poimi ollenkaan.

Autolle on tehty kaikki perushuollot vuoden aikana:

-Imusarjan irroitus ja puhdistus
-EGR tulppaus
-tulpat vaihdettu
-bensansuodatin vaihdettu
-ilmamassamittari vaihdettu
-lambda uusittu
-kääsuläppäkotelo puhdistettu
-TPS anturi myös vaihdettu ja evoscannilla säädetty arvoihin. (myös tyhjäkäynti tarkistettu SAS-actuator moodissa)
-lämpötila-anturit vaihdettu myös.

Jatkuva tasakaasulla nykiminen on myös edelleen vaivannut, ja piakkoin ei auta kun vaihtaa auto pois jos ei tule kuntoon :(
 

jerkkuli

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2011
Vs: Carisma GDI satunnainen Nilkutustila-vikakoodi 48???

Mustuuko öljyt heti vaihdon jälkeen? Jos mustuu,niin männänrenkaat on karstottunu jumiin,ja tulpat nokeentuu hetkessä uudestaan,Näin oli omassa ennen kuin remppasin...
 

mikrick82

New Member
Liittynyt
2 Lokakuu 2016
Vs: Carisma GDI satunnainen Nilkutustila-vikakoodi 48???

Ei onneksi, eikä savuta myöskään yhtään. Vikavalon ja tilan kytkeytymisen syy löytyi viallisesta TPS-anturista, mikä oli jo kertaalleen vaihdettu halpaan kiina-tarvikkeeseen, orkkisanturilla auto nyt toimii hyvin, valo ei syttynyt yli 300km reissulla ollenkaan.

Lukuunottamatta pienellä kaasulla etenkin siinä 100-120kmh kohdalla sattuvaa nykimistä, auto on nyt ihan ok.

Tiedä sitten onko suuttimet puhtaat, vaiko ECU vika, tai mistä lie tuo ainainen vaiva johtuu lopulta, mutta sen kanssa voi elää jotenkuten...Saa olla viimeinen GDI kone tähän taloon.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Carisma GDI satunnainen Nilkutustila-vikakoodi 48???

Ei kai se nyt moottorin vika ole jos kiinalainen osa ei toimi? Suuttimiahan voi puhdistaa ihan kemiallisesti esim. tällä tai tällä ja koko polttoainejärjestelmää vaikkapa tällä. Itse olen käyttänyt nuita vähän rajummalla seoksella mutta hyvin kevyellä kuormalla eli enimmäkseen tyhjäkäynnillä.
 
Ylös Bottom