Carisman tyhjäkäynti

R

Rif

Guest
Mikähän mahtaisi olla vikana? Carisma gdi 1.8 -99.

Tyhjäkäynti seikkailee noin 1600r tietämillä ajaessa ja parkissa tippuu noin 1000r josta hetken päästä 800r tai jyrkästi alle jolloin tuntuu että kaikki irtoosat löytyy.. 1600 kierrosta on ajoittain satunnaisesti. Tälläinen oire alkoi noin kuukausi takaperin eikä ole ilmaan/keliin riippuvainen. Myös ajettaessa pientä nykimistä.
 
GDI:n ongelmia etsittäessä ensimmäisenä tulee mieleen EGR:n nokeama kaasuläppä kotelo ja imukanavat. Jos ei niitä ole viime aikoina putsattu, niin juuri muuta ei kannata tehdä ennenkuin se homma on tehty.

Kannattaa etsiä foorumista tietoa "ETSI" toiminnolla ja vaikkapa GDI hakusanalla... löytyy äkkiä etsittynä esim. tämä thread:

http://www.mitsubishiclubfinland.net/keskustelu/index.php?board=11;action=display;threadid=1614;start=msg11725#msg11725
 
Saattanut jo tämä ongelma selvitä kun meni "hetki" ennen kuin huomasin postauksen... Hieman asiasta kumminkin:

Tuossa toisessa threadissa itsekin kehuskelin GDI Carismaa, mutta tässä välissä tietysti ehtinyt tapahtumaan... Eli joulukuussa alkoi pikkuhiljaa sekä nykiä tasanopeudella että köhiä tyhjäkäynnillä. Jonkin ajan päästä jo sytytti sen 'check engine' -valon, joten eikun pajalle.

Putsasivat sitten imusarjaa, yms. jollakin Mitsun omalla puhdistusaineella (varmaan jotain Forten tyypistä) ja pienin ajelun jälkeen kaikki ongelmat olivat kadonneet. Vian hausta ja töhnästä veloittivat yhteensä 160€. Aivan siedettävä hinta minusta, olettaen ettei tuota joudu ihan joka vuosi toistamaan...

Mutta tämä siis ihan tiedoksi GDI:n omistajille. Putsaamaan vaan jos tuntuu kierrokset vaeltavan (liikaa) tai muuten motti köhivän...
 
Itsellä Carisma 1.8 gdi -98, nykii tasakaasulla joskus aika voimakkaasti. Ajattelin kokeilla tuota kaasuläppä kotelon putsausta.
Onko vaikea puhdistaa itse ja mitä puhdistusaineita on hyvä käyttää?
 
Kaasuläppäkotelen puhdistus:

-Irrota yhdysletku
-Avaa kaasuläppä täysin auki
-Aseta kangasta tms. alareunassa olevien joutokäyntikanavien päälle
-Suihkuta puhdistusainetta kaasuläpälle ja anna vaikuttaa hetken aikaa
-Harjaa läpän alue puhtaaksi esim. hammasharjalla (älä käytä metallisia harjoja)
-Huuhtele liat puhditusaineella ja toista kunnes läppä puhdas

15 000km välein olisi hyvä suorittaa tämä toimenpide.
 
Takaisin
Ylös Bottom