CB lancerin kummittelevat sähköt

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Salo
#1
Nyt on tullut sellainen ihmeellisyys vastaan kuin mitsu jossa on sähkövikoa.

Ajelin tuossa kovimpien pakkasten yli tuolla meidän vara-autolla, ja silloin tuli huomattua, että radio ja kello ei toiminut, muuten auto kyllä toimi ihan ok.
Mutta ihmeellisin asia kävi viime yönä, kun autoon oli mennyt itsestään valot + puhallin päälle. Avaimet oli tosiaan kotona sisällä jääkaapin päällä ja vaikka haki avaimet sisältä ja laittoi virrat päälle / pois niin valot + puhallin pysyi edelleen päällä. Otin aamuselta sitten vaan akun johdon irti ja lähdin toisella autolla töihin.

Nyt töiden jälkeen kun ihmettelin hetken aikaa, niin irroittelin akkua ja laitoin virtoja päälle / pois niin joillain kerroilla se toimi ihan normaalisti + myös radio ja kello toimivat normaalisti.
Välillä kun oli käyttänyt akkua irti ja laittoi virrat päälle, niin ne myös jäi päälle.

Mistäköhän tuota kannattaisi nyt lähteä selvittämään?
Onko nuo valot + puhallin + kello + radio jonkun ACC releen takana vai kuinka?
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Tykkäykset
8
#6
Vs: CB lancerin kummittelevat sähköt

Onko lisälaitteita tuossa autossa , jälkiasennettuja?
Tuossahan on tapahtunut ilmeisesti siten että jatkuva virta esim. tulevasta johdossa ennen sulakerasiaa on mennyt ei toivottuun yhteyteen tuon apulaitteelle menevän johdon kanssa joka menee esim. puhaltimen ohjausksen releelle.
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Salo
#7
Vs: CB lancerin kummittelevat sähköt

Mankka on jälkiasenteinen, mutta en toisaalta en usko että sen johdosta olisi johtosarjaa puukotettu.

Nyt tosiaan kun laittaa avaimen ACC asentoon niin ei lähde puhallin / kello / soitin päälle. En tiedä sitten mitä muita laitteita on tuon ACC:n takana.
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Salo
#8
Vs: CB lancerin kummittelevat sähköt

Ehtiskös joku CB lancerin omaava tarkistamaan, meneekö valot päälle ACC asennossa? (Olettaen että on automaattivalot)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Tykkäykset
40
Sijainti
Taipalsaari
#9
Vs: CB lancerin kummittelevat sähköt

Ehti, ei mene.

Vasta virrat päällä syttyy ajovalot ja mittariston valot.
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Salo
#10
Vs: CB lancerin kummittelevat sähköt

Tämä on edelleen ihmetys.
Auto oli tuossa välillä "mökillä" säilytyksessä, kun pihaan ei enää mahtunut, mutta piti hakea pois, kun tuli katsastus eteen.

Tätä nyt on ihmetelty sen verran että tosiaan radion jatkuva virta, kello ja kattovalo ei toimi.
Radiolle tulee kyllä ACC ja Valojen DIMM jännite.
Ja tosiaan radion sulake + kaikki muutkin sulakkeet jalkatilasta ja konehuoneen oikeasta laidasta on testattu yleismittarilla.

Onkos kenelläkään tietoa tuosta Ignition Off Draw (IOD) Liittimen toiminnasta mikä on tuolle konehuoneessa olevassa sulakerasiassa?
Vissiin aika monessa autossa on tuo erillinen liitin/sulake mikä kytkee juuri tuon radion, kellon ja kattovalon pois pitkäaikais säilytystä varten.
CS lancerissa sille on ilmeisesti omat sulakkeet konehuoneessa, mutta tähän se ei nyt auta.
( https://www.evolutionm.net/forums/evo-how-requests-questions-tips/374581-dome-light-radio-clock-not-working-need-help.html )
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Salo
#12
Vs: CB lancerin kummittelevat sähköt

Kävin lainaamassa kirjastosta haynesin manuaalin ja se sanoi että sulake nro 19 kautta tulee jatkuva virta, mutta tuossa autossa ei ole sulaketta nro 19.
Tosin se myös sanoi, että yleensä menee näin.
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Salo
#14
Vs: CB lancerin kummittelevat sähköt

Ehtisikö joku, jolla on saman ikäinen lancer / colt, mittaamaan että tuleeko tuohon IOD aligment Sini-Puna piuhaan jännite aina / ACC / ON.
 

Liitetiedostot

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Tykkäykset
40
Sijainti
Taipalsaari
#15
Vs: CB lancerin kummittelevat sähköt

Koitan mittailla kunhan meen kattoo tota nirppanokkaa tallii seuraavan kerran :p
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Salo
#16
Vs: CB lancerin kummittelevat sähköt

Slider sanoi
Koitan mittailla kunhan meen kattoo tota nirppanokkaa tallii seuraavan kerran :p
Jokojokojoko? :D

Ei sillä, tässä on nyt muutenkin ollut pari muuttujaa, niin eipä tuota ole ehitinyt itsekään syventyä.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Tykkäykset
40
Sijainti
Taipalsaari
#17
Vs: CB lancerin kummittelevat sähköt

Ainii joo :D laitetaas työn alle uusiks.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Tykkäykset
40
Sijainti
Taipalsaari
#18
Vs: CB lancerin kummittelevat sähköt

Sinipunaan tulee aina jännite kun liitin on paikallaan, eikä ikinä kun se on irroitettu. Tämä siis riippumatta avaimen asennosta.
Sinivalkoista en mitannut kun ei pyydetty, keskuslukko hävis kun liittimen irrotti.
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Tykkäykset
4
Sijainti
Tornio
#19
Vs: CB lancerin kummittelevat sähköt

Juu kyllä nollaatu täällä ainakin kello ja radio, kun oli tuo liitin irti.
Eikä tapahtunut mitään kun kääns avaimesta yhden pykälän.
Keskuslukko napsahti kun työns liittimen takas.

Olin mittaavinani tuosta pohjaan jäävistä pinneistä 12V. Tuosta irtonaisesta en mitään.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Tykkäykset
40
Sijainti
Taipalsaari
#20
Vs: CB lancerin kummittelevat sähköt

Joo samat havainnoit aamulla, että kello oli väärässä ajassa ja myös mankka nollilla.

Kerkesin jo miettiä että saatana Wlooffy, mut lepyin siinä töihi ajellessa. :p
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Salo
#21
Joops, sori tosiaan tuosta kellon / radion muisteista, se tosiaan oli tuo storage connector mistä voi katkaista nuo jatkuvat virrat mitkä menee kellolle, radiolle ja kattolampulle.
Mutta tosiaan onglemana minulla on nyt että tuohon sulakkeeseen asti tulee se 12V, mutta tuon liittimen kohdalla siitä on enää jäljellä 4,5V, mutta mutta, kun kääntää virtalukon ACC niin siihen toiseen piuhaan tulee 12V ja sitten tuon sini-punan piuhan jännite nousee sinne 8,5V, mutta siitä ylemmäs se ei nouse.

Eli mihin tuossa matkalla sulakerasiasta tuonne konehuoneen sulakerasiaan hukkuu tuo puuttuva jännite ja miksi sen jännite nousee kun laittaa autoon virrat päälle.

Onneksi tuo sulakerasiakin on niin helppo irroittaa autosta, että voisi sitä tutkia lähemmin. Ja tuo sulakerasian B60 Liitinkin on niin hankalassa paikassa siellä ylhäällä että senkään jännitettä ei oikein pääse mittaamaan.
 

Liitetiedostot

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Salo
#22
Tuossa 7 ja 10 pinnin välillä vastus oli 30M ohm, joka kuullostanee melko suurelta :D
Tuolla sulakerasian lähellä on melko vähän tilaa että vetäisi ne siittä suoraan oikoseen, pitäisi löytää jostain vähän pidemmältä paikka missä ne voisi vetää oikoseen.
 

Liitetiedostot

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Salo
#23
Korjasin oireen enkä sairauden.
Eli vedin nuo johdot oikoseen tuolta sulakerasian vierestä.

Mysteeriksi nyt jäi että missä kohtaa se johtosarja olisi hankautunut rikki.

Tosin tämäkin Lancer taisi lähteä Afrikkaan. Ainakin joku tummempi henkilö kävin sen tänään ostamassa pois.
 

Liitetiedostot

Ylös Bottom