Celesten tekniikkaa

Gallu

Galantista tullee hauska anagrammi...
Liittynyt
20 Marraskuu 2005
Sijainti
Lieto
Eli tämän verta löytyi juttua että tuohon meidän celesteen olis vaihettu takavetoturbon tekniikka kaikkineen.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=3973

Homma on nyt vaan sillai että laatikko ja perä vetää viimeisiään. Tallilla olis A12 Gallun ehjät aski ja perä mutta onnistuuko ne sovittamaan tuon turbon jatkeeksi? Käsitin ettei onnistuisi? Entäs jos jostain etuvetoturbosta ottais vastaavan G63 koneen? Sitten vissiin sopisi loota mutta mitenkä koneen kiinnitykset? Tuossa oli esimerkkinä jonkun takavetokoneen asennus etuvetoon mutta mitenkä päinvastoin? onko vielä vaikeempaa? Ilmeisesti nykyinen turbotekniikka on peräisin takaveto gallusta? Mikähän perä tuossa mahtaa olla? Jarrukengät kuulemma piti ottaa jostain L200:sta? Jos muistin taas oikeen. Tossa oli juttuu GSR:n isommista takajarruista. Olisko just mm. noi isot jarrukengät? Kun toi vissiin on alunperinkin GSR malli eikä jälkeenpäin tehty kirjainviritys? ;D

Muutenkin jos kenellä vaan on tietoa tämän celesten historiasta, tekniikasta yms. niin laittaa tietoo tulemaan. Pienikin vihje otetaan kiitollisena vastaan. :)
 

Hyeena

Galant Sigma 2000 GLX -80
Liittynyt
15 Toukokuu 2003
Sijainti
Kaarina
Lisataan viela kuulopuhetta sen verran etta ilmeisesti kardaani on taasen peraisin L300... Tietysti erinnaiset jo mainittujen osien varmoista tunnistus tavoista olevat vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan.
 

Gallu

Galantista tullee hauska anagrammi...
Liittynyt
20 Marraskuu 2005
Sijainti
Lieto
Ilmeisesti tietoa Celestestä on hyvin vähän tai ei ollenkaan. Eikö kellään olisi edes orkkis GSR mallia josta saisi takajarruista tietoa? Esim. vaikka jarrukenkien mitat? Ehjää taka-akselia saa myös tarjota ostettavaksi. ;)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
laatikoiden sopivuudestahan on juttua siinä linkissä jonka itsekin mainitsit,

Eli mittaat laatikoista pulttien keskinäisen etäisyyden, siitä näet sopiiko laatikot ristiin vaiko ei. Muistaakseni se ylin pulttipari voi olla joka "wide block" tai "narrow block." Täällä lisää tarinaa ja mittoja. Sen mukaan G52 koneen perästä saattaa laatikko käydä turbon lohkon perään, mutta mittaamallahan tuo varmistuu.

Mutta aivan varmaa on se, että se tavallisen 2.0 koneen perässä ollut loota ei varmasti kestä turbo-koneen vääntöä, kun ei se turbonkaan loota näytä kestävän? Nick "ast" voi kertoa tästä lisää.

L300:en kengät lienevät samat kuin GSR:n kengät, mutta löytyvät helpommin hyllystä pyytämällä L300 kenkiä, kuin Celesten kenkiä. L300 kengät on kädessä ennen kuin olet edes tavannut "Celesten" kauppiaalle. Sovi että tuot kengät takaisin jos näyttää etteivät ne käy.


Perälle tekisin samat kuin eräs tuttavani (kertokoon itse lisää jos kiinnostaa): alkuperäinen mäkeen ja tilalle Danan lukkoperä levyjarruilla. (löytyy takaveto volv... 200-700 sarjasta) Niitä Danan periä on sitten niitäkin "isoa" ja "pientä" (en tiedä miten ne erottaa), lukkoa niissä ei ole vakiona kuin satunnaisesti. Ei edes turboissa. Sovittamistahan siinä on, pulttijaon joutuu muuttamaan, kardaanin tekemään, akselin kiinnitykset sovittamaan jne jne. Mutta tähän perään saa välityksiä, lukon ja jotain se kuulemma kestääkin.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Yksi turbon aski tosiaan laukesi komeasti radalla. Kytkinakselin laakeri meni paloiksi. Syy jäi mysteerioksi koska silloin oli ihan sulakerenkaat alla eikä vääntöäkään kovin paljoa yli 300 Nm. Mitään ennakkovaroitusta ei ollut paitsi tyypillinen rutiseva kolmosen synkro.

Nykyinen aski on kestänyt 350 Nm vääntöä paljon pitävämmillä renkailla, mutta toisaalta en harrasta yleensä paikaltaan lähettämistä tai kuminpolttoa.

Heikko paikka on kuulemma kuoren tukevuus. Uudemmissa Starioneissa samassa askissa on peltisen pohjaluukun tilalla alumiininen levy joka jäykistää kuorta ja lisäksi siinä on jäähdytysripoja joten öljynlämpökin voi olla vähän alhaisempi. Näitä luukkuja tai koko laatikoita ovat käyttäneet maailmalla varsin tehokkaissakin peleissä, joten kai se jotain kestää.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
olen saattanut tämän linkin laittaakin jo joskus, mutta erityisesti vanhempia Mitsuja harrastavien kannattaa käydä tsekkaamassa:

http://www.sigma-galant.com/modules.php?name=Forums

Kaikki tieto ei ole suoraan sovellettavissa meidän markkina-alueen autoihin, mutta kyllä tuolla muutamia ihan fiksujakin juttuja on. Mm. periä ja laatikoita on käsitelty monellakin alueella.
 

Hyeena

Galant Sigma 2000 GLX -80
Liittynyt
15 Toukokuu 2003
Sijainti
Kaarina
Noita volvon peria mietimme itsekkin mutta kun pikaisella tutkinnalla vaikutti liian isolta tyolta..
( Noita volvoja kun tuossa pyorii, oma 945 seisoo gallun pihassa ja itse ajelen 745..  ::) )
Eli joskos sais turinaa tuosta sovituksesta niin vois sitten paatella onko kannattava homma.. (Pitais sitten vissiin sovitella parempia jarruja kans eteen..)
 

Gallu

Galantista tullee hauska anagrammi...
Liittynyt
20 Marraskuu 2005
Sijainti
Lieto
200 sen voleksin perää mittailtiin ja se olis ollu muistaakseni 15 senttiä liian levee. Eli ei onnistu vain vanteitten ET:n muutoksella sovitus. Varteenotettava vaihtoehto se olisi jos kavennuksen saisi tehtyä jotenkin kohtuullisesti. Volvon perä tosiaan kestäisi aikamoista rääkkiä. Pajalla vaan maksaa ihan tuhottomasti kavennus. Eikä helppoja kotikonsteja taida olla. Tai sitten en ole vaan löytäny taaskaan tietoa riittävästi. :-[ Mutta ehkä pitää vielä tutkia tämä 700-sarjan perä. Enkä nyt tiedä onko tuossakaan perässä mekaaninen kestävyys ollut ongelma vaan kun akseli on puhkiruostunut ja ajettu liian vähillä öljyillä niin totta kai se ottaa itteensä. Ja laatikossa kyllä laakerit yms. vaikuttaa olevan OK mutta kun vaihteita ei meinaa saada päälle. Vaihtamiseen menee aikaa enempi kuin kiihdytykseen. ;D
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
http://www.projectzerog.com/forum/index.php

Täälläkin voi olla jotain kiinnostavaa
 

Gallu

Galantista tullee hauska anagrammi...
Liittynyt
20 Marraskuu 2005
Sijainti
Lieto
Kun tuo kansi nyt on vähän mietittävänä että mitä sille tehdään niin mieleen hiipiny kiusallinen ajatus venttiilien määrän kasvattamisesta tuohon 4G63 koneeseen. 8-vent. kansi->16v. Jos oikein ymmärsin niin lohkoon vaan 1 reikä pitää porata johonkin syvyyteen ja vaihtaa jakopää ja se on siinä? Sopiiko 8v koneen pakosatsi suoraan 16v kanteen? ei kai nyt sentään. Olis jo liian helppoo. Eikös 4G63 ole saanu 16v ruiskulla ahdettuna? Sopiikohan sellasesta kansi+imusatsi+pakosatsi yhdistelmä helpommalla? Kaasarikin olisi kiva vaihtaa ruiskuun ihan toiminnallisuuden vuoksi.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Celesten tekniikkaa

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=9760.0

Tuon kun lukee KOKONAAN ja katselee linkkejä, niin siellä on selostettu 16v kannen ja SOHC alakerran naittaminen. Sovitushomma on samantyylinen oli kyseessä siiten 4G64 tai 4G63 lohko, kunhan molemmat ovat ns. 6-bolt mallia.
Jenkkien 4G64+SOHC projekti on tehty ns. 7-bolt alakertaan, ja siinä on niitä ylimääräisiä öljykanavia tukittavana lohkosta. Tarkkana siis ohjeita lukiessa, että tietää kummasta lohkomallista on kysymys.
 
Ylös Bottom