Classic Motorshow 3.-4.5.14, Lahti

cristan

Active Member
Club Member
Liittynyt
26 Tammikuu 2003
Tykkäykset
1
Sijainti
Lahti
#1
Lahden messukeskuksessa järjestetää Suomen suurin klassikkoajoneuvonäyttely Classic Motorshow 3.-4.5.2014.
Kerho ei ole mukana tänä vuonna mutta kannattaa mennä katsomaan hienoja autoja ja parkkipaikalla voi nähdä autoja ihan ilmaiseksi :)
Viime vuonna messuvieraita oli huimat 19200kpl :peukku

Katsotaa jospa kerho pääsisi taas mukaan 2015 :)

Ja jos jotain miittiä haluaa järkätä niin mikäs sen mukavempaa kun ajella Lahteen ja käydä messuilla ja sen jälkeen kahvitella ja syödä vaikka amerikka henkisessä hampurilais ravintolassa. Sopivaa myös lapsiperheelle.

http://pikakievari.kaapinlahteenkievari.fi/ <- kartassa sama paikka kuin Tiinan kafee ;D
 

cristan

Active Member
Club Member
Liittynyt
26 Tammikuu 2003
Tykkäykset
1
Sijainti
Lahti
#2
Vs: Classic Motorshow 3.-4.5.14, Lahti

Monipuolinen unelmien viikonloppu

Lahden Messukeskuksessa 3.-4. toukokuuta järjestettävän Classic Motorshow on jälleen varsin monipuolinen näyttely. Se pitää sisällään laajan skaalan erityyppisiä ja eri ikäisiä klassikkoajoneuvoja niin kahdella pyörällä, neljällä kuin useammallakin. Tämän vuoden Unelmia -teema näkyy varsinaisen teemaosaston ulkopuolellakin, mutta onpa mukana jälleen paljon muutakin kiinnostavaa.

Klassikkoajoneuvojen huutokaupassa myös hintavarauksettomia helmiä

Jo kolmatta kertaa järjestetään näyttelyn yhteydessä Triangle Motor Co:n toimeenpanema klassikkoajoneuvojen huutokauppa, jossa myytävä kalusto on nyt monitahoisempaa kuin koskaan. Lauantain klo 13.00 alkavan huutokaupan huipentumana myydään vuoden 1977 mallia oleva Maserati Bora ja sunnuntaina tuntia myöhemmin alkavan tapahtuman päätteeksi on vuorossa Facel Vega HK2 vuodelta 1963. Mahtuupa listalle molemmille päiville yksi Ferrarikin. Vastapainoksi listalta löytyy vaikkapa Willys Jeep CJ5 (1957), GAZ Volga M-21 (1963) tai 3-pyöräinen Harley-Davidson 750 Servi-Car moottoripyörä (1961). Näistä kahdelle viimeksi mainitulle ei ole lainkaan määritetty pohjahintaa, joten ne myydään eniten tarjoavalle, jäipä hänen tarjouksensa miten huokeaksi hyvänsä. Samalla periaatteella myydään kaikkiaan 16 huutokauppaan tulevasta ajoneuvosta myös Jaguar XJ6 S (1970) ja Dodge Kingsway (1954).

Lisää juhlavuosia
Classic Motorshow´ssa muistellaan aina monia moottorimaailman merkkivuosia, tänä vuonna juhlijoina ovat jo aiemmin julkaistut Ajoneuvohistoriallinen seura 50 v, Tampereen Seudun Mobilistit 50 v, Isuzu Suomessa 50 v, Ford Mustang 50 v, Citroën CX 40 v...

Vielä löytyy kuitenkin ainakin pari merkkipäivää: Citroën juhlistaa näyttelyssä etuvetonsa 80 vuotispäivää ja Normandian maihinnoususta tulee kesäkuun alussa kuluneeksi 70 vuotta, ajoneuvoja on sieltäkin saakka nähtävillä Lahdessa.

80 vuotta etuvetoa - Citroën Traction Avant
Citroën Traction Avant, jonka nimikin tarkoittaa nimenomaan etuvetoa, esiteltiin yleisölle Pariisissa 18.huhtikuuta 1934. Sen konsepti oli aivan uusi ja uraauurtava: itsekantavalla korilla varustettu etuvetoinen auto. Citroën Traction Avant oli samalla maailman ensimmäinen suursarjatuotantoon yltänyt etuvetoinen auto. Yhteensä 759 000 autoa rullasi ulos tuotantolinjoilta vuosien 1934 - 1957 välisenä aikana. Etuvedon ja itsekantavan korirakenteen lisäksi Citroën Traction Avantin erityispiirteisiin kuuluivat hydrauliset jarrut kaikissa pyörissä. Traction Avantin merkkivuoden kunniaksi Citroenin suomalainen merkkikerho Automobile Citroen ry tuo Classic Motorshow´n osastolleen kaksi erilaista versiota pitkään eläneestä mallista. Classic Motor Show järjestetään Lahden Messukeskuksessa 3-4.5.2014.

70 vuotta Normandian maihinnoususta - esillä mm. rannalla koottu "Kempsu"
Classic Motorshow´ssa muistellaan aina monia moottorimaailman merkkivuosia, mutta tällä kertaa mahtuu mukaan tavanomaisesta poikkeava tapahtuma. Normandian maihinnoususta tulee kesäkuun alussa kuluneeksi 70 vuotta ja siihen olennaisesti liittyviä ajoneuvoja on nähtävissä Panssarikillan osastolla.
Autojoukkojen Päijät-Hämeen Killan puuhamiehen Raimo Tykkyläisen avustuksellaosastolla on nähtävissä mm. kuljetustehtäviin käytetty kymmenpyöräinen GMC, eli "Kempsu". Näitä kuorma-autoja tuotiin Normandian rannikolle osapaketteina, joista sitten hiekalle pystytettyjen pukkien päällä nopeasti koottiin kuorma-autoja. Näyttelyssä oleva yksilö on yksi juuri näitä rannalla koottuja Kempsuja. Normandian maihinnousu on sotahistorian suurin meritse tapahtunut valtausoperaatio, joka alkoi aamuyöllä, 6. kesäkuuta 1944.

Oheisohjelmissa uutta ja vanhaa

Pienoisautojen Classic Race on aivan uusi ohjelmanumero Classic Motorshowssa. Itse asiassa kyseessä on useampien radio-ohjattavilla pienoisautoilla käytävien kisojen kokonaisuus. Kaikkien kisapelien korien esikuvina ovat 1960-80 –luvuilla valmistetut automallit. Kilpailut käydään A-halliin rakennetulla radalla, jossa lauantaina ajetaan Kevät Cup’in viimeinen osakilpailu, luokkina Vintage Touring Racing sekä Mini-merkkiluokat. Sunnuntaina samalla areenalla nähdään Classic Endurance –kestävyysajo. Tässä neljän tunnin mittaisessa kilpailussa ajetaan vähintään kaksihenkisin miehistöin.

Oikeillakin autoilla kilpaillaan taas, joskaan niiden meno ei ole aivan yhtä hektistä kuin pienoisautoilla. Lauantaiaamuna kello 9 Vierumäen Matkakeitaalta starttaavan 3. Lahti Classic Tour’in 100 kilometrin mittaisella reitillä käydään läpi kaksi tasanopeuskoetta, toki liikennesääntöjä kunnioittaen, ja muuten paremmuus ratkotaan erilaisilla taitoa, tietoa ja onneakin kysyvillä rasteilla. Osanottajien autojen tulee olla valmistettu 1950-83. Lahti Classic Tour päättyy Messukeskukseen lauantaina noin klo 12.

Näyttelyvieraat voivat itsekin päästä matkailun makuun höyryjunan kyydissä. Legendaarisen Ukko-Pekan vetämä juna ajaa molempina päivinä meno-paluuvuoron Kouvolan asemalta Lahteen ja aina Salpausselän pysäkille asti. Kouvolasta lähdetään liikkeelle klo 8.50 ja kyytiin pääsee myös väliasemilta. Paluu tapahtuu Salpausselän pysäkiltä kumpanakin päivänä heti näyttelyn sulkeutuessa klo 17.00. Päivän mittaan Ukko-Pekalla ehditään tehdä myös kaksi reissua Mukkulaan.

Lisätiedot
Terhi Heloaho, 040 6822 662, e-mail: terhi.heloaho@rloevents.fi
www.classicmotorshow.fi.

FAKTOJA TAPAHTUMASTA:
Classic Motorshow järjestetään keväällä 2014 seitsemättä kertaa. Ensimmäinen näyttely järjestettiin toukokuussa 2008.Paikka on Lahden Messukeskus. Kevään 2013 näyttelyssä vieraili kaikkiaan 19 200 näyttelyvierasta. Pääsyliput: päivälippu 17 euroa, viikonloppulippu 30 euroa. Lapset alle 12 v. veloituksetta aikuisen seurassa. Avoinna la-su 10-17.

RLO Events Oy
 

cristan

Active Member
Club Member
Liittynyt
26 Tammikuu 2003
Tykkäykset
1
Sijainti
Lahti
#3
Vs: Classic Motorshow 3.-4.5.14, Lahti

Classic Motorshow'ssa voi tutustua myös useiden traktori- ja konekerhojen toimintaan sekä mielenkiintoiseen kalustoon. Näyttelyn teeman "Unelmia" mukaisesti on unelmansa ollut silläkin talonpojalla, joka on peltotilkkunsa laidalle haaveillut hankkivansa jämerän työkoneen arkea helpottamaan. Traktorit ovat yhtä tunteita herättäviä ajoneuvoja, kuin mitkä tahansa. Classic Motorshowssa onkin näytteillä edustava otos alan harrastekerhoja.

Oranssit Allgaierit ja punaiset Porschet
Allgaier-Porsche traktorit ry:n toimintatarkoitus on avustaa entisöinnissä, varaosien hankinnassa, sekä jakaa teknistä tietoa Porsche traktorien kunnostajille. Allgaier-Porsche kerhoon ovat tervetulleita jäseniksi myös muiden saksankielisillä alueilla valmistettujen traktoreiden omistajat ja harrastajat. Kerhon Classic Motorshow -osastolle tulee esille muun muassa Porsche Junior 1959, Porsche Standard 1959 sekä Porsche Super 1960. Osastolla on nähtävänä myös Porsche -traktorituotannon alku eli vuosimallin Allgaier 1952.

”Vielä löytyy paljon sellaisiakin, joita Porschen merkki traktorin kyljessä hämmästyttää suuresti. Nuorempien sukupolvien ensimmäinen kysymys on usein, että onko Porsche tehnyt traktoreitakin”, kerhon sihteeri Pekka Talja kertoo. Porsche-traktorit ovat kuitenkin olleet 1950-1960-luvulla maassamme paljon yleisempiä kuin vastaavan merkkiset autot. ”Porsche oli aikaansa edellä, joissakin malleissa oli jopa 3 kappaletta ulosottoja, jousitettu etupää, tasauspyörästön lukko, turbiinikytkin sekä ilmajäähdytys saksalaiseen tapaan. Konepellin muotoilu omintakeinen” Pekka Talja kertoo.

Itänaapurin kiinnostavat koneet
Belarus-traktoreiden merkkikerho, Belarus-gruppa Finljandija ry on yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää etenkin Belarus- merkkisten traktoreiden sekä muidenkin entisen Neuvostoliiton alueella valmistettujen traktoreiden ja työkoneiden harrastusta.

Merkkikerhon osastolle tulee esille Belarus-traktori Mtz-50 vuosimalli 1967, sekä kerhon huoltoauto Uaz vuosimalli 1986, joka on samalla liikkuva toimisto. Tämän lisäksi osastolle tulee erittäin mielenkiintoinen, huhtikuun alussa kerhon omistukseen siirtynyt Minskin traktoritehtaan 1960-luvun puolessa välissä Mtz-50 traktorista tehty demostraatio-Belarus eli opetus/havaintokäyttöön tehty, moottori-, voimansiirto- ja apulaiteiden osalta viipaloitu traktorin runko.

Ainutlaatuisen havainto-Belaruksen tie on kulkenut tehtaalta Kouvolan myyntipisteen maskotiksi ja sieltä Loimaan maatalousoppilaitoksen käyttöön. Aikansa oppilaitosta palveltuaan se joutui romulavalle, josta onneksi pelastui tarkkasilmäisen harrastajan toimesta. Muutaman omistajanvaihdoksen kautta laite päätyi kerhon omaisuudeksi.

”Kerhomme tuo rapistuneen ja vuosikymmenen ulkoilmaa nauttineen havainto-Belaruksen Classic Motorshow -tapahtumaan nähtäväksi pienen fiksauksen saaneena. Tätä laitetta ei maailmassa varmaan montaa ole, kysely tehtaalle lähtenyt – ehkä saamme tästä lisätietoa vappuviikonloppuun mennessä” kerhon puheenjohtaja Kyösti Moilanen kertoo.

Tsekkiläistä laatua
Tyrwään seudun Zetoristit ry on aktiivinen zetorismiin keskittynyt kerho. Jäseniä on ympäri Suomea noin 120 kpl, ikähaitari on vauvasta vaariin. Kerhon jäsenyys ei vaadi traktorin omistamista, pelkkä kiinnostus aihepiiriin riittää. Vuosittainen suuri ponnistus kerholle on Zetor-kynnön MM-kilpailut, jotka tulevana syksynä kisataan jo kuudetta kertaa. Lisäksi toimintaa on ympäri vuoden, painottuen tosin kesäkauteen. Zetor-osastolla ovat esillä Zetor 25, Zetor 25K, Zetor 15, Zetor Super 50 sekä Zetor 1,5.

Zetor 1,5 on omavalmiste, se on pienoismalli Zetor 15:stä. Zetor 15 on Suomessa harvinaisuus 1940-luvun lopulta, ja niitä on Suomessa yhteensä 3 kpl. Niitä tehtiin aikanaan vain noin 2000 kpl. Osastollamme oleva Zetor 15 on ainoa Suomeen rekisteröity.

Oman osastonsa näyttelyyn rakentavat yllä esiteltyjen lisäksi traktorikerhoista myös Fordson Club Finland, Nuffield-Leyland Club, John Deere Club Finland.

RLO Events Oy
 
Ylös Bottom