Classic Motorshow 4.-5.5.2013 Lahti

cristan

Active Member
Club Member
Liittynyt
26 Tammikuu 2003
Tykkäykset
1
Sijainti
Lahti
#2
Vs: Classic Motorshow 4.-5.5.2013 Lahti

Kerholta osallistuu:

Galant 2.0 GLX 1982 (Pentti Kujanpää)

Sapporo GSR 1981 (Jouko Perälä)

:peukku
 

cristan

Active Member
Club Member
Liittynyt
26 Tammikuu 2003
Tykkäykset
1
Sijainti
Lahti
#3
Vs: Classic Motorshow 4.-5.5.2013 Lahti

Klassinen viikonloppu - sisällä ja ulkona

Kuten vakituiset kävijät tietävät hyvin, nyt kuudetta kertaa järjestettävä Classic Motorshow tarjoaa aina monen tyyppisiä nostalgiakokemuksia, paljon siis muutakin kuin Lahden Messukeskuksen halleissa esiteltäviä klassikkoajoneuvoja. Tänä keväänä toukokuun 4. ja 5. päiville ajoittuva tapahtuma ei tee perinteestä poikkeusta.

Klassikkoajoneuvojen huutokauppa
Toisen kerran Classic Motorshow’n yhteydessä järjestettävään huutokauppaan on sen toimeenpanevan Triangle Motorin taholta luvattu viimevuotista monipuolisempaa ajoneuvojen kirjoa, jotta yhä useampi messuvieras voisi osallistua huutoihin. Ensimmäiset myyntikohteiksi julkistetut autot kuvastavatkin hyvin tätä pyrkimystä. Vasaran alle tuodaan muun muassa vuoden 1976 mallia oleva Triumph Spitfire sekä 1949 mallinen Buick Eight Super Convertible ja samaa vuosikertaa oleva White kuorma-auto. Viimeksi mainittu on maalattu Esson väreihin. Huutokauppaa käydään molempina näyttelypäivinä.

Classic Tour -matkailuajo
Lauantain ohjelmaan kuuluu puolelta päivin Lahti Classic Tour matkailuajon maaliintulo Messukeskuksen edustalla. Vuosien 1950-1981 ajoneuvokantaa edustavat osanottajat kiertävät aamuyhdeksältä Lahden torilta lähdettyään Orimattilan suunnalla runsaan sadan kilometrin reitin, jonka varrella suoritetaan erilaisia tehtäviä, mm. pari tasanopeuskoetta. Ajon järjestäjänä toimiva Päijät-Hämeen Mobilistit ry luottaa sen käytännön toteutuksen pitkälti autourheiluperinteitä vaalivan Primulan Jengin Lahden paikallisosaston käsiin eikä olisi yllätys, jos osanottajien joukosta löytyisi jokunen kisaympyröistä tuttu veteraanikin.

Ukko-Pekan kyytiin
Näyttelypäivien aikana on Classic Motorshow’n messuvierailla mahdollisuus hypätä myös legendaarisen höyryveturi Ukko-Pekan vetämään junaan, jolla tehdään Topparoikka ry:n toimesta sekä lauantaina että sunnuntaina kolme matkaa Mukkulaan. Siellä pysähdytään moottoripyörämuseon läheisyyteen, mistä paluumatka alkaa jo runsaan kymmenen minuutin kuluttua, mutta varhaisemmilla lähdöillä saapuneet voivat halutessaan samalla lipulla jättää paluun myöhempään vuoroon ja vierailla sitä odottaessaan museossa. Meno-paluulipun hinta on aikuisille 15 euroa ja enintään 12-vuotiaille lapsille 8 euroa, mutta alle viisivuotiaat pääsevät kuitenkin kyytiin aivan ilmaiseksi.

Kultainen 60-luku ja muita merkkivuosien juhlijoita
Pisin aika taitaa kävijöillä sittenkin vierähtää uusitun Messukeskuksen sisätiloissa. Siellä näyttelyn järjestäjän oman osaston teema ”Kultainen 60-luku” leimaa monia muitakin osastoja, mutta tavan mukaan harrastajakerhot korostavat myös erinäisiä tasavuosia. Suomen Imp-kerho esimerkiksi juhlii Hillman Impin 50 vuotta sitten tapahtunutta esittelyä jättimäisellä, halkaisijaltaan viisimetrisellä kakulla, jonka koristeeksi asettuu, mikäpä muukaan kuin Hillman Imp vuosimallia 1963.

BMW Moottoripyöräkerho taas esittelee kalustoa koko baijerilaistehtaan kaksipyöräisvalmistuksen 90-vuotiselta taipaleelta. Suomen Veteraanikilpamoottoripyöräkerho puolestaan on valinnut teemakseen Eläintarhan Ajot, joiden päättymisestä tulee toukokuussa kuluneeksi 50 vuotta. Kerhon osastolle hankitaan Eltsua kiertäneitä moottoripyöriä ja yleisön jututettavaksi pitäisi olla tulossa myös siellä aikanaan kisanneita kuskeja. Porsche Club Finlandin osastolla juhlitaan myös, kyseessä on ikonisen Porsche 911 -mallin 50-vuotinen taival.

- - -
Classic Motorshow 4.-5.5.2013
Lahden Messukeskus
Salpausselänkatu 7
15140 LAHTI

Avoinna: molempina päivinä klo 10-17
Liput: 16 € / päivä, alle 12-vuotiaat veloituksetta aikuisen seurassa

FAKTOJA TAPAHTUMASTA:
Classic Motorshow järjestetään tulevana keväänä kuudetta kertaa.
Ensimmäinen näyttely järjestettiin toukokuussa 2008.
Kevään 2012 näyttelyssä vieraili kaikkiaan 17 500 näyttelyvierasta

(RLO Events Oy)
 

cristan

Active Member
Club Member
Liittynyt
26 Tammikuu 2003
Tykkäykset
1
Sijainti
Lahti
#4
Vs: Classic Motorshow 4.-5.5.2013 Lahti

Kultainen 60-luku - mykistävä vuosikymmen

1960-lukua voi hyvin perustein väittää kiihkeimmäksi vuosikymmeneksi auton kehityksessä. Tekniikka ja muotoilu etenivät korskein harppauksin, eikä alaa hillitsevä energiavarojen rajallisuus vielä ollut iskostunut ihmisten tietoisuuteen. Jokainen uusi malli oli entistä tehokkaampi, nopeampi, upeampi tai omaperäisempi. Tuo kaikki tulee varsin vahvasti esiin Classic Motorshow’n tämänvuotisella teemaosastolla.

Klassikkoajoneuvojen harrastajien mielenkiinto jakautuu luonnollisesti eri vuosikymmenille, mutta ehkä kaikkein yleisimmin hellitty ajanjakso sittenkin on juuri 60-luku. Jopa sen jälkeen syntyneet nostalgikot suuntaavat monesti huomionsa juuri tuohon aikaan. Autojen kirjo kotimaisessa liikennemaisemassa rikastui aivan ratkaisevasti vuodesta 1962 alkaen, kun ne vapautuivat tuontisäännöstelystä. Mallit olivat hyvin erityyppisiä ja niissä käytettiin varsin erilaisia teknisiä ratkaisuja.

Esimerkiksi Austin tai Morris Minin kaltaista autoa ei aikaisemmin olisi voinut kuvitellakaan. Poikittain eteen sijoitetun moottorin ja kulmiin työnnettyjen pienten pyörien ansiosta uskomattoman niukkoihin ulkomittoihin saatiin mahtumaan hämmästyttävät sisätilat. Etuvetoon sitoutui moni muukin valmistaja, mutta silti takamoottoristenkin autojen suosio jatkui koko vuosikymmenen ajan. Siitä esimerkeiksi käyvät vaikkapa Fiat 600, Renault R8, Simca 1000 tai kaikki VW-mallit.

Muotoilussa virtaus vei eri suuntiin Euroopassa ja Amerikassa. Siinä missä amerikkalaiset autot 50-luvun siivekkyyden jälkeen kehittyivät hillitympään suuntaan, muuttui useiden eurooppalaisten tyyli 60-luvun alun suoraviivaisesta trapetsilinjasta suosimaan lennokkaampaa, nousevaa vyötärölinjaa korostavaa ”kokispullo”-muotoa, joka valtasi alaa mm. GM:n mallistossa.

Neuvostoliittolaiset automerkit saivat lujan otteen Suomen markkinoista jo tuontisäännöstelyn aikana, mutta 60-luvulla kakkua jakamaan rynnivät myös japanilaiset valmistajat. Tavallaan vastapainona näille saatiin meille myös entistä voimakkaammin yksilöllisyyttä korostavia malleja kuten Ford Mustang. Leimallista vuosikymmenelle on, että todella laajallekin asiakaskunnalle suunnatussa autossa saattoi ilmetä sen tyyppistä yksilöllisyyttä kuin Ford Anglian ”väärinpäin” kallistettu takaikkuna.

Mielenkiintoisen läpileikkauksen 60-luvun kehitykseen antaa autotoimittajien vuodesta 1964 alkaen valitsemien Vuoden Autojen kavalkadi. Rover 2000, Austin 1800, Renault R16, Fiat 124, NSU Ro80 ja Peugeot 504 ovat kaikki nähtävissä Classic Motorshow’n teemaosastolla, jonne kaikkiaan saadaan mahtumaan yli 40 automallia.

Kaksipyöräisiäkään ei tietenkään unohdeta. Teemaosastolla esitellään kattava tarjonta tänne tuotua kalustoa pyrkien erityisesti huomioimaan, että valmistusmaat ovat siinä tasapuolisesti edustettuina. Joukkoon mahtuu skoottereita ja 60-luvulla hyvin merkittävään asemaan nousseita mopoja.

(RLO Events Oy)
 

cristan

Active Member
Club Member
Liittynyt
26 Tammikuu 2003
Tykkäykset
1
Sijainti
Lahti
#5
Vs: Classic Motorshow 4.-5.5.2013 Lahti

Legendaarinen Cadillac ajetaan Lahteen Napapiiriltä

Tasavallan presidentti Urho Kekkonen oli kiistatta Suomen mahtavin mies 1960-luvulla ja hänen virka-autonaan samalla vuosikymmenellä käytettyä Cadillacia voi hyvin perustein väittää maan mahtavimmaksi maantiennielijäksi.
Kyseessä on vuonna 1961 Herra Tasavallan Presidentin käyttöön hankittu Cadillac Fleetwood 75 Imperial Limousine, joka on vuoden 2008 näyttelyssä nähdyn -69 -mallisen Cadillacin edeltäjä.

Toukokuun alussa tuo uljas limusiini halkoo pitkästä aikaa valtakunnan maisemia, kun se ajetaan Rovaniemeltä Lahteen, missä yleisö pääsee kahtena päivänä sitä ihastelemaan Classic Motorshow’n teemaosastolla.

Tämä vanhempi Cadillac on luultavasti kaikista Suomen valtion päämiehen käyttämistä autoista tunnetuin. Se on näytellyt osaansa maan kohtalon hetkillä, kuten syksyn 1961 noottikriisissä.

Kekkonenhan matkusti tuolloin kauas Novosibirskiin, missä onnistui laukaisemaan kriisin Neuvostoliiton kommunistisen puolueen pääsihteeri Hrustsovin kanssa käymissään neuvotteluissa. Salaperäisyyden vallassa tapahtuneen matkan ensimmäinen osuus taitettiin Cadillacilla Helsingistä Luumäen asemalle, jossa presidentti nousi junaan jatkaakseen sitten Moskovasta lentäen Uralin taa.

Vaikkei presidentti Kekkosella itsellään ollut ajokorttia, piti hän kyydissä istuessaan vauhdikkaasta menosta. Tämän on vahvistanut muun muassa itse kilpa-autoilua harrastanut Ruotsin prinssi Bertil. Niinpä virka-auton kuljettajakin sai usein käskyn antaa Cadillacille kenkää. Vuonna 1963 virkaan astuneelle Ville Lemmetylle kävi tutuksi tokaisu ”mennään täysillä, minä vastaan”.

Valtiomiesten ja heidän saattueidensa reipasta vauhdinpitoa pidettiin tuohon aikaan yleensäkin täysin asiaan kuuluvana. Aikataulut laadittiin kiireisiksi ja saattueen vauhtia rajoittavaksi tekijäksi saattoi käydä siihen kuuluneiden poliisiautojen huippunopeus. Niinpä presidentin auto silloin tällöin joutui ohittamaan johtoautoksi määrätyn poliisin ehtiäkseen ajoissa perille. Ohitettu poliisi tiedotti tästä eteenpäin ja määränpään lähestyessä paikallinen poliisiauto sitten otti johtopaikan opastaen saattueen perille.

Presidentin pitkäaikainen adjutantti eversti Urpo Levo erehtyi joskus vaatimaan, että nopeus pudotettaisiin lähemmäs normaaliliikenteen tasoa, mutta Kekkonen vaiensi miehen murahtaen: ”Minä määrään vauhdin, ette te! Ja ellette ole kunnolla, jätämme teidät seuraavalle bussipysäkille!” Usein ajettu 180 kilometrin matka Helsingistä kesäasunnolle Naantalin Kultarantaan taittui presidentiltä vauhdikkaimmillaan tunnissa ja 35 minuutissa.

Tasavallan presidentin virka-autoina ehti 60-luvun mittaan palvella kaikkiaan kolme Cadillacia, joista vanhin oli peräisin vuodelta 1952 ja uusin, aiemmin Classic Motorshow’ssa esitelty, hankittiin siis 1969. Lahden Messukeskukseen nyt näytteille tuleva Cadillac Fleetwood siirrettiin siinä vaiheessa Lapin läänin rajavartioston komentajan autoksi ja 1973 se myytiin huutokaupalla rovaniemeläiselle yrittäjälle. Sen koommin ei autoa ole juuri eteläisessä Suomessa nähty. Nykyinen omistaja on auton kunnostettuaan tehnyt sillä tällä vuosituhannella yhden matkan Saarenmaalle, mutta muuten se on pysytellyt Napapiirin maisemissa.


(RLO Events Oy)
 

cristan

Active Member
Club Member
Liittynyt
26 Tammikuu 2003
Tykkäykset
1
Sijainti
Lahti
#6
Vs: Classic Motorshow 4.-5.5.2013 Lahti

Sylvi Kekkonen - Aikansa autonainen
Sylvi Salome Kekkonen (o.s. Uino, 1900-1974) oli Tasavallan Presidentti Urho Kekkosen puoliso. Hän korosti oikeuttaan itsenäiseen elämään tasavallan ensimmäisen naisen tehtävien rinnalla. Hän oli kirjallisuuden syvällinen harrastaja ja kirjailija. Sylvi Kekkonen hankki myös oman auton ja ajokortin aikana, jolloin ajokortti oli naisilla vielä harvinainen, puhumattakaan omasta autosta... Lue lisää tästä.

Ferrari Testarossa huutokaupataan Lahdessa

Ferrari Testarossa on yksi kiinnostavimmista autoista valikoimassa, joka tulee myyntiin klassikkoajoneuvojen huutokaupassa Vapun jälkeisenä viikonloppuna Classic Motorshow'n yhteydessä Lahden Messukeskuksessa. Vuosina 1984-1996 valmistettua Testarossaa mainostettiin aikanaan maailman nopeimmaksi sarjavalmisteiseksi autoksi... Lue lisää tästä.

Moottoriruutu - Auto-ohjelma puolen vuosisadan takaa

Miltä tuntui toimittajan hyppysissä Audi vain kaksi päivää sen jälkeen, kun ensimmäiset yksilöt vuonna 1965 olivat saapuneet Suomeen? Mistä autosta kehdattiin vitsailla, että sen varaosiksi aina tarvitaan toinen samanlainen? Entä mitä ajopeliä luonnehdittiin "vallattomaksi veitikaksi"? Tai minkä avoimesti ihastellun auto edisti tunnin vuorokaudessa?... Lue lisää tästä.

Classic Motorshowssa voit hypätä Ukko-Pekan kyytiin

Näyttelypäivien aikana on Classic Motorshow'n messuvierailla mahdollisuus hypätä myös legendaarisen höyryveturi Ukko-Pekan vetämään junaan, jolla tehdään sekä lauantaina että sunnuntaina kolme matkaa Mukkulaan... Lue lisää tästä.

(RLO Events Oy)

päivitän linkit myöhemmin ...
 

cristan

Active Member
Club Member
Liittynyt
26 Tammikuu 2003
Tykkäykset
1
Sijainti
Lahti
#9
Vs: Classic Motorshow 4.-5.5.2013 Lahti

Classic Motorshow starttaa viikonvaihteessa uusituissa puitteissa

Ensi viikonloppu merkitsee klassikkoajoneuvojen harrastajille pitkän talven jälkeen hartaasti odotetun kesäsesongin alkua. Vaalittuja eilispäivän ajopelejä suuntaa jälleen satamäärin Lahteen, missä entistä isommat puitteet tervehtivät jo perinteeksi muodostuneen Classic Motorshow’n kävijöitä.

Viimekeväisen näyttelyn jälkeen on Lahden Messukeskuksen muutos- ja laajennustyöt saatu valmiiksi. Tämän ansiosta Classic Motorshow’ssa päästään toteuttamaan järjestelyjä, joilla sekä helpotetaan näyttelyvieraiden liikkumista tiloissa, että myös kohennetaan miljöön viihtyisyyttä ja koko tapahtuman antia.

Teemana kultainen 60-luku
Vanhan Suurhallin ja Lahti Hallin yhdistää nyt Vesijärvi Halliksi kutsuttu tila, jonka täyttää kokonaan näyttelynjärjestäjän aiempaa laajempi teemaosasto. Sen hallitsevana aiheena on ”Kultainen 60-luku”. Tällä osastolla on esillä yli 40 tuon vuosikymmenen autoa, joista messuvieras heti halliin astuessaan törmää presidentti Kekkosen virka-autona vuodesta 1961 dramaattisissakin käänteissä palvelleeseen jyhkeään Cadillaciin. Samaan tilaan mahtuu myös viitisentoista 60-luvun moottoripyörää, skootteria ja mopoa.

Classic Motorshown monipuolisuus tulee hyvin esiin myös alan yhdistysten ja yritysten osastoilla, joilta löytyy usein varsin yllätyksellistä kalustoa. Monet näytteilleasettajat rakentavat osastonsa oman teeman mukaan. Niinpä esimerkiksi Autohistoriallinen Seura ry esittelee sota-ajan kalustoa ja rekvisiittaa. BMW Moottoripyöräkerho taas juhlii baijerilaistehtaan moottoripyörätuotannon 90-vuotista taivalta ja tuo näytteille pyörän sen jokaiselta vuosikymmeneltä aina 1920-luvulta asti. Vetteraanikelkkakerho sen sijaan seuraa näyttelyn järjestäjän linjaa tuoden osastolleen 60-luvun moottorikelkkoja. Hauska kontrasti presidentti Kekkosen kulkuneuvoon löytyy Mobilian osastolta, jossa on nähtävänä hänen puolisonsa Sylvi Kekkosen Moskvitsh Elite.

Ukko-Pekka ja Matkailuajo
Tänä vuonna Classic Motorshow’n messuvieraille on järjestetty mahdollisuus kesken näyttelypäivän käväistä Mukkulassa sijaitsevassa Suomen Moottoripyörämuseossa, minne matka taittuu ikimuistoisesti höyryjunalla. Legendaarisen Ukko-Pekan vetämä juna tekee Messukeskuksen läheiseltä Salpausselän pysäkiltä sekä lauantaina että sunnuntaina kolme edestakaista matkaa Mukkulaan. Menopaluulipun hinta on aikuisille 15 € ja 4-12-vuotiaille lapsille 8 €, sitä nuorempien päästessä kyytiin ilmaiseksi. Paluuvaihtoehtona Mukkulasta on kyyti nostalgiaikäisellä bussilla. Moottoripyörämuseolla pidetään lauantai-iltana myös messuväelle suunnatut iltamat.

Lauantain ohjelmanumeroihin Messukeskuksessa kuuluu Lahti Classic Tour matkailuajon maaliintulo puoliltapäivin. Kyseessä on vuosina 1950-81 valmistettujen autojen kepeähenkinen kilpailu, jossa pisteitä lasketaan parilla tasanopeuskokeella ja erinäisillä tehtävärasteilla saavutettujen tulosten mukaan. Aamulla Lahden torilta starttaavat kilpailijat kiertävät runsaan sadan kilometrin mittaisen lenkin Orimattilan suunnalla.

Klassikkoajoneuvojen huutokauppa
Suurta kiinnostusta voi ennakoida kohdistuvan Suurhallin puolella järjestettävään klassikkoajoneuvojen huutokauppaan. Myytäväksi tulee monenmoisia autoja vuoden 1973-mallisesta Kupla-Volkkarista alkaen eikä niille kaikille aseteta lainkaan pohjahintaa, joten näyttelyvieras saattaa itsensäkin yllättäneenä poistua paikalta muutamalla satasella hankitun klassikon omistajana. Huutokauppaa pidetään sekä lauantaina että sunnuntaina kello 13.30 alkaen ja sen huipentumana tuodaan huudettavaksi vuoden 1990 mallinen Ferrari Testarossa, jota aikanaan mainostettiin maailman nopeimmaksi sarjavalmisteiseksi autoksi.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Tykkäykset
0
Sijainti
Lahti
#10
Vs: Classic Motorshow 4.-5.5.2013 Lahti

Hyvältä näyttää. Kiitos Jokke Perälälle ja Pentti Kujanpäälle autoista, A-teollisuudelle kaiteista ja kärryn lainasta, Elinalle kylteistä, ja cosa.fi/Antille (nick _AH_:lle) messumatoista. Hyvät ovat, kuten kuvasta näkyy.
 

Liitetiedostot

cristan

Active Member
Club Member
Liittynyt
26 Tammikuu 2003
Tykkäykset
1
Sijainti
Lahti
#13
Vs: Classic Motorshow 4.-5.5.2013 Lahti

Kiitos!

Classic Motorshow veti jälleen ennätysyleisön. Viikonlopun kävijämääräksi kertyi 19 247.

Haluamme kiittää kaikkia näytteilleasettajia omasta osuudestanne tapahtuman onnistumiseksi.

Jotta voimme kehittää tapahtumaa edelleen, toivomme teidän lähettävän meille vapaamuotoista palautetta osoitteeseen: risto.laine@rloevents.fi.

Vuonna 2014 näyttely järjestetään 3.-4.5.

Terveisin,

Classic Motorshown väki

(RLO Events Oy)
 

cristan

Active Member
Club Member
Liittynyt
26 Tammikuu 2003
Tykkäykset
1
Sijainti
Lahti
#14
Vs: Classic Motorshow 4.-5.5.2013 Lahti

Kiitokset minunkin puolesta kaikille tasapuolisesti. Oikein onnistunut tapahtuma jälleen kerran :peukku
Ei muuta kuin ensi vuonna uudestaan ;D
 

pjkujanpää

Galantit 2.0 glx-82 ja 2.0 gli-92
Club Member
Liittynyt
19 Elokuu 2007
Tykkäykset
0
Sijainti
Jämsänkoski
#16
Vs: Classic Motorshow 4.-5.5.2013 Lahti

Kiitoksia Niko,Anki,+muut järjestelyihin osallistuneet.Loistava tapahtuma,hyvää nostetta kerholle ja Mitsulle automerkkinä.Itselleni jäi tapahtumasta sellainen mielikuva,että saimme muutaman vanhemman Mitsun omistajan kannustettua aloittamaan omistamansa auton kunnostamisen takaisin taas tien päälle. :driver
Näyttely oli myös loistava tilaisuus solmia monia uusia kontakteja helpottamaan vanhemman kaluston korjaamista ja ylläpitoa. :peukku terv.Pentti Kujanpää
 
Ylös Bottom