Coiloverit ilman madallusta

Hande

Member
Liittynyt
27 Elokuu 2011
Sijainti
Gunbarrel, CO
Takaiskarit alkaa ainakin olla vaihdon tarpeessa, mutta jos vaihtaisikin koko paketin kerralla joka nurkkaan.
Tuossa kun tutkiskelin coilovereita, niin kaikissa sanotaan madallus noin 20mm tai enemmän.

En haluaisi madaltaa autoa yhtään ja haluaisin että ulosjoustoa olisi sama määrä kuin alkuperäisissä, mutta onko silloin ainoa vaihtoehto hankkia alkuperäiset iskarit ? Ei nekään uutena huonot olleet...
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Coiloverit ilman madallusta

Samaa hommaa tiedustelin Mamasanilta aikanaan 3000GT:n alustan suhteen ja sain tällaisen vastauksen (BC Racingin alustoja koskien):

Nyrkkisääntönä tolpat on suoraan paketista 40-50mm vakioita lyhyemmät. Tästä on sitten säätövaraa arviolta 60-70mm suuntaansa eli yhteensä 120-140mm. Uskon että vakiopituiset BC:t topii tarkoitukseen hyvin. Säätöön voi toki vaikuttaa vaihtamalla vaimentimien pituuksia.

En sitten tiedä voiko noita tolppia tilata erikoistilauksena pidempiäkin ja mikä on toimitusaika ja kustannus, tuo vastaus riitti aikanaan minulle. :)
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Coiloverit ilman madallusta

BCn BR mallissa ainakin iskarin korkeus säädetään iskarin pituutta suhteessa alakiinnikkeeseen. Eli jousto pysyy aina samana oli auto korkealla tai aivan tontissa.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Coiloverit ilman madallusta

cubeqtio sanoi
BCn BR mallissa ainakin iskarin korkeus säädetään iskarin pituutta suhteessa alakiinnikkeeseen. Eli jousto pysyy aina samana oli auto korkealla tai aivan tontissa.

Ja ulosjoustoahan noissa on huomattavasti alkuperäistä vähemmän.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Coiloverit ilman madallusta

lancer evo-r sanoi
Ja ulosjoustoahan noissa on huomattavasti alkuperäistä vähemmän.

Kuten kaikissa muissakin kadulle tarkoitetuissa alustasarjoissa. Riittävä ulosjousto tietysti tärkeä juttu, mutta minkälaista ajoa Hande ajat jos se ei missään nimessä saa olla vakiota lyhyempi?
 

Hakala

New Member
Liittynyt
16 Maaliskuu 2007
Vs: Coiloverit ilman madallusta

nokonzok sanoi
Kuten kaikissa muissakin kadulle tarkoitetuissa alustasarjoissa. Riittävä ulosjousto tietysti tärkeä juttu, mutta minkälaista ajoa Hande ajat jos se ei missään nimessä saa olla vakiota lyhyempi?
Tein Superstreet-sarjoissa on aika paljon ulosjoustoa. Voi riippua automallistakin, mutta lähempänä vakioalustaa kuin rata-alustaa.
 

Hande

Member
Liittynyt
27 Elokuu 2011
Sijainti
Gunbarrel, CO
Vs: Coiloverit ilman madallusta

Minähän ajan kuin mummoa kirkkoon kun julkisella foorumilla kysytään, mutta noin teoreettiselta kantilta pohdiskeltuna ;) Ajan paljon sorateillä (=asun sellaisen varrella) ja siinä tuo ulosjouston puute tulee ehkä selvimmin ilmi, jos ulosjousto loppuu kesken. IMHO se lienee yksi isoja asioita ajettavuuden erossa välillä IX ja X.

Ehkä helpompi selittää näin... Videolla 0:15-0:18 http://www.youtube.com/watch?v=jz2_24yTMLA on sellanen tilanne jossa sisempi etupyörä joustaa ulos aika paljon; tuossa tilanteessa liian lyhyt ulosjousto johtaa helposti aika "mielenkiintoiseen" tilanteeseen eikä eteneminen ole kovin tehokasta tai helppoa.
Kokeilin Virossa ystäväni äksää jossa on joku coiloversarja lyhyellä ulosjoustolla; karmea ajettava liukkaalla pinnalla ja IMHO asfaltillakin vakioalusta oli parempi.

Taas teoreettista pohdontaa; esim. motarin rampissa jossa nelosella kaasu pohjassa mennään luistorajalla tai hiukan yli kaistaa vaihtaen, niin puuttuva ulosjousto ei helpota asiaa yhtään.

Äksän kanssa ei juuri tule tilannetta jossa se loppuisi pahasti, mutta aika likellä mennään. Siksi haluaisin säilyttää alkuperäisen ulosjoustomatkan.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Coiloverit ilman madallusta

Hande sanoi
Taas teoreettista pohdontaa; esim. motarin rampissa jossa nelosella kaasu pohjassa mennään luistorajalla tai hiukan yli kaistaa vaihtaen, niin puuttuva ulosjousto ei helpota asiaa yhtään.

Äksän kanssa ei juuri tule tilannetta jossa se loppuisi pahasti, mutta aika likellä mennään. Siksi haluaisin säilyttää alkuperäisen ulosjoustomatkan.

Teoriassa yleensä alustasarja on matalampi ja jäykempi jolloin kori ei kallistu niin paljon kuin "korkealla" vakioalustalla. Tarkoittaa että ulosjoustoa ei tarvita niin paljon.

Soralla ajaessa taas on eri juttu...
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Coiloverit ilman madallusta

lancer evo-r sanoi
Teoriassa yleensä alustasarja on matalampi ja jäykempi jolloin kori ei kallistu niin paljon kuin "korkealla" vakioalustalla. Tarkoittaa että ulosjoustoa ei tarvita niin paljon.

Soralla ajaessa taas on eri juttu...

juu bodyroll tekee tuon ja isot joustot vaatii taasen aina enemmän jäykempää vakaajaa, muutenha auto on kyljellään ;D

Hiekkatie on asia erikseen. Toki siis kaverisi alusta ilmeisesti oli ylijäykäksi säädetty, jolloin ei toimi liukkaalla pinnalla. Itselläni oli cuscot auton alla kun auton sain ja peräpää oli käytännössä "yhtä puuta" eli ei joustanut kun oli jousien preloadi vedetty aivan tiukalle ja sitten korkeus laskettu alas. Tämän vuoksi perä karkas jäisellä tiellä ihan pikkuvauhdistakin pienessä mutkassa. Samantien auto pajalle ja kurkistin ja tosiaan "vika selvis".
Eikun preloadit auki ja korkeus säädettiin erikseen lähes samaan kuitenkin.

Eli summa summarum:
tarvitset alustasarjan jossa on siis jousen preloadin säätö erikseen ja korkeussäätö erikseen. Eli korkeussäätö EI SAA vaikuttaa preloadiin (eli suomeksi: korkeutta ei muuteta jousta puristamalla kokoon vaan tolpan alapää pyörii erikseen)

eli aina pitää nämä 3 mutteria löytyä tolpista:
images


kaksi ylempää: säädetään jousen preloadi noista (eli toinen on lukitusmutteri).
ja alimmainen on tolpan alapään ja tolpan kierteen lukkomutteri (eli tästä säädetään korkeus erikseen).
 

Hande

Member
Liittynyt
27 Elokuu 2011
Sijainti
Gunbarrel, CO
Vs: Coiloverit ilman madallusta

Kaverin auto oli mahdollisimman korkeaksi ja melko pehmeäksi säädetty; ropleema ajossa oli se että lukosta huolimatta voima karkasi hetkellisesti sisemmän etupyörän kautta ja meno tyssäsi siihen. Melko tarkkaan yhtä korkealla vakioalustalla tuota tapahtumaa ei saatu toistettua millään, vaan sisempikin etupyörä pysyi aina kiinni tiessä.

Ehkä ongelma olikin juuri siinä; korkeaksi säädetyllä tolpalla ja ei-niin-kovalla jousituksella kori rullasi sen verran että etutolpan ulosjousto ei riittänyt pitämään pyörää tiessä ???

Eikä kaveri tietenkään osaa sanoa minkä merkkinen tai mallinen alustasarja sen autossa on kun käytettynä osti auton :seina

Harri K, minkä merkkinen tolppa kuvassa on ?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Coiloverit ilman madallusta

No sitte se oli liianki pehmeäksi säädetty ja bodyrollia senvuoksi tulee liikaa ja pito katoaa. Toki ulosjoustolla on vaikutusta tuohon juurikin.

Kuvassa arvelisin että on BC racing alusta. Ainakin värin perusteella. Nappasin kuvan vain jostain.
Tein, BC race(ainaki jotkut mallit) tarjoaa tuon että preloadi säädetään erikseen.
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Vs: Coiloverit ilman madallusta

Kaikissa BC Racing alustoissa säädetään korkeus erikseen alakiinnikkeistä. TEINillähän näin ei suinkaan ole kaikissa sarjoissa vaan vain tietyissä.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Coiloverit ilman madallusta

Vaikka sitä ulosjoustoa olis hyvin paljon, niin ero on aika pieni mutkassa. Sillä sisäkaarteen pyörällä ei kuitenkaan ole juuri yhtään painoa jos ulosjousto on lähes tapissa, joten ei se voi kitkavoimaakaan paljoa välittää. Hiekalla tietysti tosiaan vähän erilainen tilanne kun voi olla hyppyjä, epätasaisuuksia ja kallistumia paljon enemmän.
 
Ylös Bottom