Colt -89 1.3 kaasari ja ryyppy

T

thx

Guest
mitenkäs tossa toimii tuo ryyppy? onko automaattinen. ja miten toimii
kylmällä kun käynnistää niin ei taho pysyä käynnissä ennenkun lämpeää eli ryyppy ilmeisesti ei toimi oikein
 
lueppa tuo:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=4892.msg33537#msg33537
 
Vaikka tuolla linkin takaa löytyvässä keskustelussa sanotaan, että polkimen painallus ei saa ryyppyä pois päältä, niin kyllä se ainakin mun 1.3 kaasari lancussa menee niin pois. pahimmillaan kun vahingossa painaa poljinta, niin kylmänä koko auto sammuu, kun ei jaksa käydä ilman ryyppyä. Ja ryyppyhän siis menee päälle kun painaa kaasupoljinta ennen starttia
 
Kyseisten mallisten kaasareiden kans olen sen verran pelannut että väitän edelleenkin että kaasun polkaiseminen ei vaikuta ryypyn tointaan millään tavalla. Ryyppyä säätää vain ja ainoastaan vahaelementti joka lämpiää nesteellä, eli tuskin se neste kaasun polkasemisesta niin paljon lämpiää että ryyppy singahtaa pois päältä. Sanoisin että jos niin käy, jossain on vikaa. Sama juttu kylmäkäynnistyksessä, kaasua ei tartte painaa ennen käynnistystä, nimittäin ryyppy on jo päällä... Kokeilkaa ja katsokaa te joilla on kaasarimallinen Mitsu.
 
niin itselläni siis ei ryyppy mene ollenkaan päälle. kylmänä kun käynnistää niin kierrokset laskee alas ja sammuu... en vielä kerennyt tutkimaan asiaa mutta kun ehdin niin kerron miten kävi.. mikäs se ruuvi on missä on muovinen sorminkäännettävä nuppi. tulee kaasarin vasemmalta puolelta yläviistoon tulipeltiin päin?
 
Sillä ruuvilla säädetään tyhjäkäynti.(Lämpimänä)
Jos sulla tekee niin että lähtee hyvin käyntiin mutta heti kohta alkaa hiipua, putkesta tulee mustaa, niin läpän säätö on ainakin pielessä, mahd. myös kylmä tyhjäkäynti liian alhaalla.
 
niin siis kun kylmällä ilmalla käynnistää eli -2 astetta esim. niin lähtee hyvin käyntiin mutta kun kaasun päästää niin kierrokset laskee heti alas ja sammuu. lämpimänä kun käynnistää niin käy hyvin ja pysyy hyvin käynnissä.
 
uge sanoi
Kyseisten mallisten kaasareiden kans olen sen verran pelannut että väitän edelleenkin että kaasun polkaiseminen ei vaikuta ryypyn tointaan millään tavalla. Ryyppyä säätää vain ja ainoastaan vahaelementti joka lämpiää nesteellä, eli tuskin se neste kaasun polkasemisesta niin paljon lämpiää että ryyppy singahtaa pois päältä. Sanoisin että jos niin käy, jossain on vikaa. Sama juttu kylmäkäynnistyksessä, kaasua ei tartte painaa ennen käynnistystä, nimittäin ryyppy on jo päällä...

No sanotaan sitten että se on viallinen, mutta niin se joka tapauksessa toimii :). eikä sillä ole väliä vaikka se toimisi väärin, kun kuitenkin toimii jotenkin se ryyppy. eri asia olis jos se ei toimis ollenkaan, niinkuin Thx:llä.

mulla pysyy kone isoilla kierroksilla siihen asti kun yrittää lähteä liikkelle, ja painaa kaasua. Silloin kierrokset laskee (ryyppy menee pois), ja jos ei paina oikein kunnolla kaasua, niin se vaan nytkähtää ja sammuu, kun kone on kylmä. samalla tavalla liikkeelle lähtiessä kesällä ei ole mitään ongelmaa, eli silloin kierroksia on tarpeeksi. ja kone ei lähe käyntiin jos ei kaasua polkaise enne käynnistystä. tai lähtee se toisella yrittämällä, mutta kierrokset on alhaalla ja se saattaa sammua kun pistää vaihteen vapaalle ja vapauttaa kytkimen.
 
nyt on tutkittu.. mutta ei mitään vaikutusta millään ollut.. itse ryyvia en löytänyt. kun ei sinne kaasarin taakse näe mistään. ja sitä tankoa pikkasen taitoin mutta ei se läppä reagoinut mitenkään. hieman tutkittuani huomasin että läppä on aivan auki ja ei liiku mitenkään. käsin kun liikuttelin sitä niin hieman raollaan kun on niin käy hyvin ja korkeilla kierroksilla..... mikäs se jousi on siinä tangon yhteydessä? mulla se toimi meinaan niin ettäkun läpän pisti käsin kiinni ja päästi irti niin jousi avasi läpän kokonaan
 
Nyt on vähän paha mennä näkemättä sanomaan enempää. Nythän voi olla niinkin että joku on tehnyt jotain asiaan kuulumatonta sen ryypyn kanssa. Mutta jos pääsis livenä tutkimaan kaasarin niin luulenpa vian löytyvän, tähän mennessä niin on aina käynyt 8)
 
tää on just tätä. kun ajattelin että talviautoksi hommaan sellasen että ei tartte mitää tehdä.. nyt sitte on hemmetin rasittavaa kun ei pysy käynnissä ennenku lämpee. ja ei oikeen oo inspiraatiota mitsulle viedä korjattavaksi. varsinkaan kun vika ei varmaankaan ole iso.. ei vaan jaksas alkaa opiskelemaan ton kaasarin toimintaa.
 
..uskaltaisin väittää itse että mitsun automaattiryyppy on yks maailman toimivimmista johtuen siitä että siinä ei esim vw tyyliin oo mitään kuumalankoja jne.. ja kyllä mitsun ryyppy toimii tuon vahaelementin/lämpötilan pohjalta, ja EI lähde kaasua painaessa pois.. eli jos lähtee, se on rikki ;D

ps. kokemukseni perustuu vanhoihin mitsuihin < 88
 
Takaisin
Ylös Bottom