Colt C1x kone swap isompaan

K

KimmoH

Guest
Ajattelin vaihtaa tuon 1.2 litraisen bensarohmun johonkin hitusen tehokkaampaan koneeseen. Olen aika paljon tutkistellut asioita mutta pari kymysystä tulee mieleeni:
edit: auto on vuosimallilltaan 1988

1. Onko 1.5l 4G15 12-venttilisillä moottoreilla varustettuja autoja tehty ilman ruiskua?

2. Löytyykö joltain kerholaiselta jonkinlaista kuponkia muutoskatsastusta varten jossa selviäsi 1.2 ja 1.5 litraisten 4G15 Colttien erot? (ei tosin taida olla muuta kuin motti?)

3. Oisikohan weberin tmv. muun merkkivalmistajan kaasarista jotain hyötyä tehojen ja/tai bensankulutuksen kannalta 1.5l 4G15 moottorilla varustetussa autossa?

4. Voiko 4G15 1.5l moottoria piristää edullisesti? Koska puran vaihdettavan moottorin osiin, teen kansirempan, vaihdan tiivisteet, jne. niin siinä samalla jotain simppeliä viritystä voisi tehdä.

Vaihdeloota olisi tarkoitus samalla vaihtaa 5-loviseen.

Mitähän muuta tuossa koneen swapissa kannattaisi huomioida?
 
1. ei tietääkseni -ja samallahan se ruiskukin kandee asentaa jos sopivan koneen löytää?

2. jos laitat 8-valve G15 koneen, (mallisarjaan kuuluva) niin kupongit saat maahantuojalta. Muista että uuden koneen on oltava päästömääräysten puolesta saman ikäinen/tasoinen.

3. kyllä minä ainakin laittaisin DGV:n tai vastaavan käsiryypyllä olevan, varmasti paranee sekä teho että polttoainetalous. Säätämiseen täytyy tietty uhrata hieman aikaa/vaivaa/rahaa.

4. edullisesti... niiiin, no se on aika liukuva käsite. G1 kuuluu sarjaan "tee kaikki itse", samoin kuin G3 kone sarja josta itse teen parhaillaan kilpamoottoria (evo1).
Laitan siitäkin oman threadin niin näette miten kilpa-autoilulla pääsee kivasti ylimääräisestä tuohesta eroon (ja nopeasti) vaikka kilpa-osat vielä loistavat poissa-olollaan, eikä tuloksesta ole mitään tietoa....

Vaihdeloota: muista että tuon koriseen Colttiin on erilaisia lootia (vaijeri tai tanko vaihteensiirrolla) tarjolla, jotka eivät käy suoraan ristiin. Galantin laatikon sovittamisesta C1# Colttiin oli toisaalla foorumissa....

Muuta koneswapissa huomioitavaa: vertailumoottorina kun muistaa käyttää 4G32 efi turboa, niin vapariksi voisi EHKÄ saada jopa 4G63 koneen.... etujarruiksi saa kivasti E33 levyt ja navat, kyllä meinaan pysähtyy Coltin kokoinen auto niillä yksimäntäisilläkin...
 
Niko Päivinen sanoi
1. ei tietääkseni -ja samallahan se ruiskukin kandee asentaa jos sopivan koneen löytää?
Kiitoksia vastauksista.
No ruiskussa olisi taas lisävaivaa, bensatankki mahdollisesti uusiksi ja sähkövirittely. No ei tuo vielä paha homma olisi. Mutta, Colt II:sia ei ole tehty 1.5l ruiskulla joten jos vaihtaisin Colt III-sarjalaisesta moottorin niin joutuisin vaihtamaan jarrut ja alustan? (+katti)

Vaihdeloota: muista että tuon koriseen Colttiin on erilaisia lootia (vaijeri tai tanko vaihteensiirrolla) tarjolla, jotka eivät käy suoraan ristiin. Galantin laatikon sovittamisesta C1# Colttiin oli toisaalla foorumissa....

Hyvä huomio. Mitenhän tuo vaijeriviritys onnistuu jos vaihtaa 4 lovisen lootan 5 loviseen, näinköhän tarvitsee itse vaihdekepille ja sen ympäristössä oleville härpäkkeille tehdä jotain?

No noista "halvoista" virityksistä tuli ensin mieleen vauhtipyörän kevennys, tosin taitaa sekin homma kotikonstein olla vähän turhan vaativaa vaikka sen johonkin veisi tasapainotettavaksi jälkeenpäin.

Toinen mikä tuli mieleen oli kannen imu- ja pakokanavien hionta / kiillotus mutta taitaa sekin aika turhaa olla tuolla myllyllä. Kannen lasku hoituu samalla vaivalla(hinnalla) kuin oikaisukin.
 
Siis ongelmia ei pitäisi tulla jos laitat vaijeri-4-speedin tilalle vaijeri 5-speedin JA muistat ottaa vaijerit ja keppihässäkän siitä viisilovisesta autosta.

Ongelmia sen sijaan tulee jos yrität sovittaa tanko vaihteensiirrolla olevan lootan autoon jossa on vaijerilla oleva systeemi entuudestaan.

12 valve ruiskun kanssa tuskin tarvitsee kattia kun käyttää vertailumoottorina 4G32 efi turbo moottoria, tosin alusta pitää silloin päivittää kokolailla uudestaan. Mutta alustan virittäminenhän ei koskaan ole turhaa.
Sähköjen ja tankin kanssa on tietenkin myös oma askartelemisensa.... jos löytäisi sopivan virranjakajan ja tekisi imusarjan itse, niin voisihan sitä 12 valvea yrittää kaasarillakin.

Jos 8-valvea lähtisin virittämään, aloittaisin siitä kaasarista sekä hiottaisin nokan. Vauhtipyörän keventämisestä ei tietenkään ole haittaa, mutta se vaatii sorvausta ja sen tasapainotuksen.
 
Lainataampa topiccia, koska on ruvennut kiinnostamaan tekniikanvaihto Colttiin. tiedossa olisi katolleen ajettu `-89 2.0kaasari E33 Galant jossa tekniikka kuulemma kunnossa...

E33 etujarrut siis sopivat suoraan C51 coltin napoihin?

E33 on tietääkseni takana levyt, sopiiko galantin levyjarrut suoraan coltin takajarrujen tilalle? Coltissa jäykkä taka-akseli ja rummut, tietääkseni samanlaiset kun C1# korisessa.

Koneen ja laatikon asennuksessa ei (kai) pitäisi olla suurempia ongelmia, kun gallun 5-v. laatikon mukana vaihtaa kolariautosta myös kaikki vaijerit ja muut vaihteensiirtoon tarvittavat osat.

Oliko niin, että kuskin puolen vetoniveltä piti lyhentää 4cm että gallun laatikko sopii? meneekö ite modifioitu vetari läpi katsastuksesta?

Mitä papereita pitää hommata että saa läpi muutoskatsastuksesta?
 
E15 Galant navat sopivat E1# napojen tilalle, en usko että kukaan on vielä kokeillut C5# napojen tilalle niitä. (kokeile ja kerro miten kävi). Suuntaa antavia vinkkejä saa heti kun mittailee tolpan kiinnityskohdan ja alapallon kartiot ja vertailee niitä....

C1# Coltissa on myöskin samantyyppinen erillisjousitus kuin vanhemmassakin A15 Coltissa, ei samanlainen puolijäykkä akseli kuin Galanteissa. Yhtä kaikki, laakerointi ja akseli tappi ratkaisevat jarrujen ristiin sopivuuden -eli kokeilemalla ja mittailemalla....

Koneen ja laatikon asennuksessa tulee ongelmia, lähinnä siinä muodossa, että sopivia koneenkorvakkeita ei välttämättä löydy. Eli niitä jos joutuu migillä modifioimaan, niin silloin voipi tulla ongelmia konttorilla....

Vetarin lyhentäminen tulee ajankohtaiseksi silloin jos vaihtaa laatikon järeämpään (eikä löydä sopivaa mistään muusta mallista eikä pysty yhdistelemään sopivaa) Mr "fisun" Colttiin laitettiin lopulta E13 Galantin laatikko, Galantin vetarin sisemmät nivelet ja itse vetarit olivat C1# Coltista. 4G32 koneen perästä napattu laatikko ei vaan pitkään tahdo kestää kaksilitraisen vääntöä ja yritteliästä ajotapaa...

Paperit pitää kysyä konttorilta ja maahantuojalta, käytäntö on nimittäin nykyään se, että tulos riippuu mm. paikasta, henkilöstä ja mielialasta.
 
Re:Colt C5x kone swap isompaan

Paha kokeilla/mittailla kun tilanne on se, että olen vasta harkitsemassa tekniikanluovuttaja-auton hankkimista :)
Meinasit muistaakseni jossain aikaisemmin, että jarrupäivitys on järkevintä tehdä vaihtamalla koko "olkatuki" galantista colttiin (kyseessä sillon E15-C1# swappi), miten on että onko E15 ja E33 galanteissa samanlainen olkatuki? Entä onko c1 ja c5 Colteissa? Vaikeaksi menee ::) Vai pitäskö nukkua välillä ja ajatella huomenna uudestaan
 
C5# tapauksesta en osaa sanoa, sellaista ei ole vielä tallissa ollut muttereina.
E1#-E3#-C1#-Cordia/Tredia etunavat ovat keskenään vaihtokelpoisia.
 
C51 olkatuki näyttää tältä, kuva on huonosta kulmasta mutta tunnistaako joku että onko samanlainen kun näissä ennen mainituissa?
 
no samaltahan se näyttää, mutta sovittamatta jää jos tolpan pulttijako ja alapallon kartio on pielessä....
 
Re:Colt C5x kone swap isompaan

Alapallonivelet kuten myös raidetangon päät näyttäisivät motonetin mukaan olevan samanlaiset c1 ja c5 sarjalaisissa, iskarin kiinnityspulttien väli on 7cm. viitsisikö joku tarkistaa, onko esim. galantissa sama?
 
napaosassa tolppaan tulevan osan paksuus 22mm, pulttien väli 70mm. E3# navasta mitattu.

Vielä sinun täytyy tarkistaa "kääntövarren" pituus, sijainti suhteessa pyörän keskiöön ja raidetangon pään kartio (no sen voi kyllä vaihtaa).

Tässä vaiheessa kyllä näyttää, että se napa olisi samoilla mitoituksilla myös C5# malleiss....
 
coltin ja galantin raidepää tulee sit eri puolelle, muuten se napa käy kyllä heittämällä mutta saa olla snurran kanssa ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom