Dataloggausta ja sen tulkintaa..

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Eli,ensimmäisessä kuvassa on lähestulkoon tasakaasu-ajoa,vauhtia noin 80km/h.
http://paskanmyivat.com/Salaa/normiajo1.jpg

Toisessa kuvassa lähden kiihdyttämään motarille.
http://paskanmyivat.com/Salaa/normiajo2.jpg

Eniten ihmetyttää tuo sytkä,onko "normaaleissa" rajoissa.?

Rikkaallahan tuo jonkin verran käy,mutta peruslambadalla mitattu tuo,joten ei kovin tarkka.

Lämpösenä (siis kesähelteillä..) muuttuu pintakaasulla TODELLA laiskaksi,mutta missään vaiheessa ei nakuta.
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Tänään ihmetelty tepin kanssa asiaa,ja laiskahan tuo on senkin mielestä alakierroksilta->.

Silloin kun viimeksi sytkää vääntelin,niin pötpötti putkeen pintakaasulla kuormittamattomana,samoin kuin jos päästi kaasulta rankemmin kiihdyttäessä.
Ja hc-arvot oli tosiaan pilvissä.

Olisikohan sitten niin,että vakiosytty vakio-osilla ei pysy mukana korkealla ennakolla.?

Nyt koitan seuraavaksi pykälää kylmempää tulppaa+pienempää kärkiväliä,ja taas ennakkoo suuremmalle,jos sillä saisi tuloksia.
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

ST sanoi
Tänään ihmetelty tepin kanssa asiaa,ja laiskahan tuo on senkin mielestä alakierroksilta->.

Vai onko tää sitä legendaarista (täälläkin kehuttua) erittäin vetävää 8v vääntöä, eli ei tule missään vaiheessa potkua ;D

Syttyä eteenpäin niin että alkaa nakuttaa/ muuta, sitä vartenhan sulla on loggerit,laajakaistat ja nakuanturit :)
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

tepi sanoi
Syttyä eteenpäin niin että alkaa nakuttaa/ MUUTA
Kun ei meinannut aikaisemminkaan millään ilveellä ruveta nakuttaan,tulee vaan "puoliraakana" pihalle..

Eli osien vaihtoon..
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Tulpat vaihdettu pykälää kylmempiin,ja kärkiväliä pienennetty (NGK BPR7ES).

Sytkää pyöritelty.
Ensin oli 8'',lussu,sitten 12'' kulki hyvin,otti kierroksia ok yms,mutta tyhjäkäynti muuttui ihan onnettomaksi.
Ja pötpöttää ilman kuormitusta kierroksilla->ei polta kunnolla.
Jätin 10'',vaikka selvästi alakierroksilta lähdettäessä huononi,mutta tk on nyt suht ok.
Ei kai tuo vakiosytty-järjestelmä sitten kykenekkään toimimaan kunnolla muutoksien kanssa..

Ja nakuta ei edelleenkään missään välissä.
TK:lla sytkä pomppii edelleen.

Sen verran kuitenkin muuttui,että jos yritti lähteä hiemankin ripeämmin tällä märällä kelillä,niin sutimaan rupesi..

Tuossa on perushidasta kiihdytystä
http://paskanmyivat.com/Salaa/normi03.bmp

Tuossa taas moottorijarrutusta->tk
http://paskanmyivat.com/Salaa/normi04.bmp

Ja perusajoo..
http://paskanmyivat.com/Salaa/normi05.bmp

Seuraavissa kaksissa kuvissa ajoin parkkiin,ja annoin auton hetken käydä,ja ihmetyttää kyllä tuo lambda-tieto..
http://paskanmyivat.com/Salaa/normi06.bmp
http://paskanmyivat.com/Salaa/normi07.bmp
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

mitäs tapahtuu, jos nyppäät esim. knock sensorin johdon irti? Lakkaako sytkän seilailu?

Kokeiles ihan huvikseen kytkeä eri antureita pois yksi kerrallaan, ja katso mitä tapahtuu...
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Pitääpä kokeilla..

Ainakaan lokiin ei jää mitään merkintää nakutuksesta,ja lämmöt/imupaineet&määrät yms ovat arvoissaan.
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

MUTUA:
Nakuanturia ei saa suoraan mennä irroittamaan. Muuten heittää nakutussummaksi suoraan 9 jolloin se heittää syttyä heti taaksepäin tietyn verran. Jos haluaa knoksensorin disabloida niin laittaa signaalin / maan johdon väliin 520 kohm vastuksen.

Nikoa siteeraten, tyhjäkäynnillä ei oo mitään merkitystä kun menet säätämään sytkää.... vasta 200km ajon jälkeen alkaisin huolestuun jos ei ala tyhjäkäynti käymään kunnolla...


ps. Onko semmosta autoa olemassa joka ei aina silloin tällöin pätkisi tyhjäkäynnillä (a4 testi juunou) ???
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

"Tepi" se mulla olikin tavallaan ajatuksena. Jos nakun ottaa irti, vaeltelu loppuu -> vika löydetty?

Mutta toki tuo vastus-homma on viisaampi vaihtoehto kuin johtojen repiminen... aina sitä oppii uutta. ;D
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Niko Päivinen sanoi
"Tepi" se mulla olikin tavallaan ajatuksena. Jos nakun ottaa irti, vaeltelu loppuu -> vika löydetty?

No ei. Dataloggerilla kyllä näkee että näkeekö se ecu "nakutusta". Jos ottaa suoriltaan irti niin kone menee vaan vikamoodiin ja suojelee konetta laittamalla syttyä taaksepäin.


Kyllähän se sytkä vaeltelee kokoajan pikkusen tyhjäkäynnillä.
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

tepi sanoi
Nikoa siteeraten, tyhjäkäynnillä ei oo mitään merkitystä kun menet säätämään sytkää.... vasta 200km ajon jälkeen alkaisin huolestuun jos ei ala tyhjäkäynti käymään kunnolla...
No kyllähän tässä on kilometrejä tullut,ja aina lämpöisenä sama juttu,TK täristää/pätkii (ja koko ajan,ymmärtäisinkin jos vain välillä).

Ja tepi,kuten jo aikaisemmin topicissa mainitsin,heittelee 2-8',eli aika paljon,jonka näkee&tuntee kierroksissa.

Ja nyt kun tuota oikein tarkkaillut,niin kylmänä ryypyllä 1-2min välillä puolipaukuttaa putkeen..
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Tänään taas läppäri ja kone käynyt kuumana..

TK:lla kun antaa olla muutaman minuutin,heittelee sytkä 18'-24' välillä,jolloinka kierroksetkin pomppii 700-750rpm välillä ja TÄRISTÄÄ (ja todella "pätkivää" käynti,ei kuitenkaan tunnu että täydellisesti hukkaisi kipinän).

Jos on ollut alle min TK:lla,silloin sytkä heittelee 18'-22' välillä,mutta kierrokset suht normaalit (750rpm),ja pientä pätkimistä.

Ja jos nostaa jalalla kierrokset esim 850rpm,niin silloin käy lähestulkoon täysin tasaisesti.

Käynnistyvyysongelmia ollut myös (uudella startilla),josta ei ole varmuutta onko syynä vuotavat suuttimet vai jokin muu.

Hetkellisesti helpotti kun otin konkan irti,mutta nyt tuntuisi pahenevan koko ajan.
Konkka on jo tulossa,samalla ajattelin uusia lämpöanturit ja kipinämodulin (eri puolalla on jo kokeiltu).
Ecukin pitäisi aukaista/huoltaa,mutta tällä ei ole "varaa" seisottaa autoa.

Kylmällä kelillä tuntuisi ettei olisi niin paha.

Ryypyllä toimii normaalisti,tosin kun kylmä kone ollut alle min päällä,niin silloin tulee muutaman kerran missi sytkän puolelta (ei kuitenkaan varsinaista pamausta,mutta pieni kuitenkin).

Tulisiko muilla mitään mieleen.?

Eri tulpilla on kokeiltu,tulpanjohdot melkein uudet,samoin virranjakajan kansi&pyörijä (by mitsu),"reikälevy" jakajassa ok,samoin kuin muutenkin jakaja,koneen maadoitukset ok,liittimet kunnolla kiinni (eikä ole hapettumia),bputsari yms perusjutut uudet.
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Konkka ei ole vieläkään suomessa,joten eipä ole nähnyt sen vaikutuksia.

Eilen kuitenkin taas kääntelin sytkää,ensin 5'->testilenkki.
Ei meinannut millään kiihtyä,todella miettivää&nykivää kiihtyminen (jos vähänkin ripeemmin koitit lähtee,muuten oli järkyttävä nuhapumppu).

TK:lla ei kuitenkaan täristänyt niin pahasti.

Sitten säädin 7',jolloinka kulkupuoli parani,mutta mielestäni ei vaikuttanut TK:n pätkimiseen.
Laiskempi kuitenkin huomattavasti kuin edellinen 10' missä oli.
Noh,ajelen tämän viikon tuolla 7' ja ihmettelen..
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

mikäs mallin ECU ja kone sulla oli? Kokeile tuolla mun ECUlla, jos se vaan on oikean mallinen (-89 ei kattia)?

Löytyy myös jakaja, mutta siihen pitäis vaihtaa ainakin pyörijä, kansi... saat senkin lainaan jos haluat. Ja kaikki muutkin sähköhilut jos haluut kokeilla jotain. Kunnosta ei tietoa, mutta kuin että kyllä se vehje kävi ennen paaliin menoa.

Ei se mitään ota jos ei annakaan. Jos vaeltelu loppuu, niin jakajassa tahi ECUssa on vikaa.

Jos et tule ratapäiville, niin voin pistää Tepin matkaan ne.
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Niko Päivinen sanoi
mikäs mallin ECU ja kone sulla oli? Kokeile tuolla mun ECUlla, jos se vaan on oikean mallinen (-89 ei kattia)?

Löytyy myös jakaja, mutta siihen pitäis vaihtaa ainakin pyörijä, kansi... saat senkin lainaan jos haluat.

Ei se mitään ota jos ei annakaan. Jos vaeltelu loppuu, niin jakajassa tahi ECUssa on vikaa.

Jos et tule ratapäiville, niin voin pistää Tepin matkaan ne.
Ecu tähän on jo jossain vaiheessa vaihdettu (paksumpi versio),mutta "huoltamaton" kuitenkin.

Ja tuo sun on tietenkin väärä (-91,katilla,eli paljonkin eroa),vaikka tämä vaihtokone onkin osittain vanhempi..

En millään jaksaisi uskoa että olisi vika jakajassa,tarkastan ensin tuon ecun+muut "oheis"sähköhilppeet.

Kiitos tarjouksesta kuitenkin,pidetään mielessä!
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Mitähän tapahtuu, jos laittaa katilliseen autoon katittoman ECUN? Onko pinnien järjestyksessä jotain ratkaisevaa eroa, vai ainoastaan lambdan kytkentä ja ohjelma?
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Niko Päivinen sanoi
Mitähän tapahtuu, jos laittaa katilliseen autoon katittoman ECUN? Onko pinnien järjestyksessä jotain ratkaisevaa eroa, vai ainoastaan lambdan kytkentä ja ohjelma?
Veikkaisin että ainakin TK sekoaa (erilainen rakenne,vanhemmassa yksi motti,jossa TKanturi&moottori samassa,uudemmassa ovat erilliset).

En suoraan muista onko johdotuksissa sitten eroa,mutta kyllähän se ilman lambadaakin toimii (ja jopa monta päivää,sytyttämättä CE-valoa!).
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Ai niin joo, se TK:n ohjaus....

No, mulla on se imusarjakin jemmassa jos haluut tsedailla. :D
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Niko Päivinen sanoi
No, mulla on se imusarjakin jemmassa jos haluut tsedailla. :D
Niin on mullakin,ja konekin vielä..

Mutta yritän ensin päästä helpolla,tehdään se "vaikein" (eli yleensä helpoin) sitten viimeiseksi..
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

En tiedä vaikuttaako asiaan,mutta TK "pätkii" eniten ruuhkassa/helteessä,ts. kun konehuone on LÄMMIN.

Sitten taas tosiaan toinen ääripää on täysin kylmä kone,jolloinka pätkii hetken (1-2 min)..
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Nyt menee MIELENKIINTOISEKSI..

Tänään taas tutkiskelin mitä näyttää,ja edelleenkään ei TK-anturi toimi kuten pitäisi.

Eli TK:lla näyttää olevan pois päältä,ja kun antaa kierroksia niin menee päälle..
Vai kuuluuko sen näyttääkin käänteisesti.?
OT:n paineanturi näyttää kuitenkin "normaalisti".

Sytkä pomppii edelleen 2-4'.

Jäähdytysnesteen anturit pitää kai sitten myös vaihtaa,kun liian alhaisia arvoja niistäkin tulee.
Keskiverrosti ajossa 81'.TK:lla kun muutaman min käyttää niin nousee VAIN 82'.

Nakuanturi heräsi kerran henkiin,ja vieläpä normikiihdytyksessä (?!),sen jälkeen ei taaskaan herännyt eloon.

Ilmanpaine paikallaan on tasainen 0,87b,ajossa tasan 0,88b.
Aikaisemmin on ajossa pomppinut 0,8-1,0b välillä (noh,muutin tänään ilmanottoa,mutta kylläkin PAREMMIN virtaavaksi).

Eli vieläkään ei ole kaikki kunnossa,vaikka parempaan suuntaan koko ajan..
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

ST sanoi
Sytkä pomppii edelleen 2-4'.

aivan normaalia.

Sytkää säädettäessä laitetaan just tuon takia :eek: se maadotuspiuha kiinni ettei kone säätelisi itsekseen. Muutenhan proseduuri olisi turha jos sytkä pysyisi muutenkin paikallaan ;D
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

tepi sanoi
Muutenhan proseduuri olisi turha jos sytkä pysyisi muutenkin paikallaan ;D
Juu,normaaliahan pieni vaeltelu onkin,mutta muistaakseni sen ei PITÄISI olla noin paljoa..

Kierrokset pomppii nyt tasan 755-813-väliä.
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Kävin oikeen uteleen Vemixin vanhemmalta sähkö"spesialistilta" ideoita,ja hän "muisteli" että TK-anturin voisi asentaa myös VÄÄRINKIN päin..

En ole kylläkään irroittanut anturaa vielä,mutta äkkiseltään näyttäisi ettei sitä väärinkään voisi asentaa.

Voihan tietenkin olla,että TUOKIN ON VÄÄRÄ OSA,kuten ollut moni muukin.

Tehdasmanuskassa ei ainakaan mainita mitään erikoista tuon asentamisesta.

Pitääpä tuokin kuitenkin tarkastaa.
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Huvikseni kävin äsken katsomassa,niin nesteen lämpöanturi kertoi 7,2',kun taas IMM:n anturi 9,4'.
Ulkolämpötilamittari näytti tuolloin 9,4'.
Noh,kohtahan sen näkee paraneeko tilanne,kun saa ne vaihdettua.
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

eiköhän yöllä ole ollut kylmempää niin sen nesteen lämpö on edelleen kylmempi kuin ulkoilman.
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

tepi sanoi
eiköhän yöllä ole ollut kylmempää niin sen nesteen lämpö on edelleen kylmempi kuin ulkoilman.
Katoin mittaria aamulla heti kun heräsin,ja aika samoissa luvuissa pysyi koko aamun.

Ja varmuuden tuosta heitosta sain kun vaihdoin tänään nuo anturit.
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

ST sanoi
Kävin oikeen uteleen Vemixin vanhemmalta sähkö"spesialistilta" ideoita,ja hän "muisteli" että TK-anturin voisi asentaa myös VÄÄRINKIN päin..
Mitenhän tuo anturi sitten pitäisi säätää?

Otin sen auki,ja kyllä siellä sisällä selkeästi on kytkin,mutta vastiketta en ollut huomaavinani.

On tuokin kuitenkin joskus auottu,oli erilaiset ruuvit.

Kokeilunhalusta pyörittelin "keskellä" olevaa ruuvia,ja nyt rupesi hieman pumppaamaan kierroksia kun pysähtyy,tasaantuu kyllä hetken päästä.
Perhana ku jäi läppäri himaan..

EDIT:Jos kuvat yhtään helpottaa avun saamiseen..

http://www.paskanmyivat.com/Salaa/PA110142.JPG
http://www.paskanmyivat.com/Salaa/PA110143.JPG

Tuossa anturikuvassa tuo ylempi tappi on liikkuva,keskimmäinen on kiinteä.
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Tehdasmanuskasta en ole vieläkään löytänyt MITEN tuo pitäisi säätää,ainoastaan mainitaan arvo (3,5-6,5 kOhm),mutta ei edes sitä että virrat päällä vai ei..

Nyt on viime päivinä tehnyt niin,että kun pysähtyy,niin jää välillä pumppaamaan kierroksia 750-1100rpm,ja käynti on TK:lla ehkä hieman rauhoittunut,mutta edelleenkään ei ole kuten pitäisi.

HELP!
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Tänään taas loggailtukin urakalla (+5 ast,satoi),ja kippas kappas,nakuanturikin heräili,ja oikein kunnolla!

Tiputin kyllä ennakon n. 7'',mutta eipä vaikuttanut mitään.

Eli,peruskiihdyttelyssä,kun vaihtaa,niin silloin "muka" nakuttaa,ja jos hissukseen kiihdyttää (tasavauhdista),niin silloinkin välillä.

Mutta jos ripeästi/kunnolla kiihdyttää,niin silloin ehkä 1/10 kerrasta nakuttaa.

Voisikohan nihkeä keli vaikuttaa näinkin paljon,vai onkohan taas epäiltävä jotain muuta.?

Aikaisemmin en ole saanut nakuanturia heräämään kuin kerran,ja sekin oli tasakaasuajoa (en muista oliko silloinkin kyseessä vaihtotilanne).

Edelleenkään en ymmärrä miten tuo TK-anturi pitäisi säätää..
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Tänään sitten piti säätää tuo ISC,mutta eipä ollutkaan niin helppoa..

Lähtökohtana oli 53ask,siitä lähdin tiputtamaan,ja jo 26ask kohdalla tuntui pultti niin tiukalta etten uskaltanut enään kiristää.

Kone käyntiin,aivan onneton tyhjäkäynti&CE-kyseisestä anturista.

Ja otetaanpa puheita takaisin,ei taidakkaan olla tällä kohdalla kyse haamunakusta,vaan aivan rehellisestä nakutuksesta.

Tänäänkin mitä kiihdyttelin&kuormitin hieman raskaammin,niin nakutti..

Esim 120+ tasakaasuajo,ja nakutti.
Pitääpä tutkia b.paineet ensimmäisenä.

Ilmeisesti kun oli viime kerralla kylmä&SATOI,niin sen vuoksi herkemmin nakutteli.
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

ISC edelleen työn alla..

Loggausta tuli taas tänään harjoiteltua pari tuntia,ja eipä ole hääviä..

1-3 vaihteilla saa repiä melkein miten haluaa,ja EHKÄ JOSKUS tulee 1-2 knock kounttia,mutta 4-5 vaihteilla jos hiemankin enemmän kuormittaa/satunnaisesti yläimäissä luku nousee 5-MAX välille,eli ei todellakaan hyvä juttu.

Sitten taas motariajossa ihmetytti,kun vauhtia oli 110-120km/h,niin välillä lambda tippui kokonaan pelistä pois,ja hetken päästä nakutus alkoi.
Jos vähänkin hölläsi kaasua->naku loppui->kevyt kiihdytys edelliseen nopeuteen ja taaskaan ei hetkeen mitään.

Itse epäilen b.pumpun tuottoa,en usko että paineensäätäjä vuotaisi.
Tutkitaan..
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Niin,ja ajoin tankin melkein tyhjäksi yhdessä välissä,jonka jälkeen kävin hakeen ferraria tankkiin,nakutus hieman pieneni&vedot parani,mutta nakutti edelleen.
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Jos V-Power vaikutti jotain niin kai se silloin oikeasti nakuttaa... Oletko yhtään katsonut mitä jännitettä lambda antaa ulos tuossa nakutustilanteessa? Yleismittari ecun piuhaan kiinni jos ei ole seosmittaria ja katsomaan. Vai saako lambdan jännitteen dataloggerin kautta?

Onko siinä paljon muita vaihtoehtoja kuin liian vähän bensaa tai sytytys liian aikaisella. Bensa on helppoa tarkistaa, mutta sytytyksen katselu tien päällä on hieman haastavaa...
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Juu,se on jo tiedossa että nakutus on todellista.

Jos vauhti on alle 110km/h,niin lambda ei tipu pelistä pois jolloin pomppii edestakaisin.
Olisihan tallin nurkassa LK-lambdakin,pitää vissiin viritellä kiinni jossain vaiheessa..

Ja saa loggerilla sekä lambdan että sytkän näkyviin,samoin kuin muutkin mitattavat parametrit.

Sytkää olen jo laskenut,7',ja säätäähän ecukikin sitä sitten automaattisesti pienemmälle,mutta varmempi olisi jos nakua ei kuitenkaan tulisi ollenkaan.

Ja vaikka ecu säätää,niin nakuttaa kuitenkin jos jatkaa kiihdyttämistä.
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Tänään taas tuli hieman katseltua motarilla,olikin aika mielenkiintoista..

Vakkari päällä,vauhtia n.110km,ja kohtuu jyrkkä ylämäki->hieman nopeus tippuu,jonka jälkeen vakkari rupeaa kiihdyttämään->seokset rikkaalle,ja hetken päästä tippuu aivan laihalle,mutta mäki kerkisikin jo loppumaan,joten ei kerinnyt nakuttamaan.
Kovastihan tuo b.pumpulta tuntuisi,mutta siinä onkin taas isompi urakka..
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

ast sanoi
Suodatin oli varmaan vaihdettu?
Jep,ja suuttimien suodattimet myös on tarkastettu.

TOSIN,en tiedä sitä kuinka paljon vaikuttaa että kone käy tällä hetkellä hieman kylmänä (ajossa n.75 ast),epäilen että tarvikesyylärin korkki vuotaa paineita pihalle liian aikaisin,alkuperäistä en ole vielä saanut kun on ollut jo 2vk tilauksessa..

Termari aukeaa n.85 ast,ja flekti hörähtää päälle 88-92 asteessa.
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Sytkä ollut pitkään 7ast,ja tänään taas huvikseni nostin sen 11ast,eikä vaikuttanut kyllä mitään nakutukseen.
Piristyi kyllä taas huomattavasti pienemmillä kierroksilla!

Edelleen satunnaisesti kuormittaessa nakuttaa,mutta enpä ole vieläkään kerinnyt asiaan perehtyä kunnolla..
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

ST sanoi
Edelleen satunnaisesti kuormittaessa nakuttaa,mutta enpä ole vieläkään kerinnyt asiaan perehtyä kunnolla..
Tänään taas sattui jotain todella kummallista,tulin valoihin n.40km kolmosella,kun valot vaihtuivatkin vihreiksi,ja kevyesti lähdin kiihdyttämään,kun "nakutus" nousi aivan pilviin.
Käännyin vasemmalle,ja samantien edessä motari,normaalisti lähdin kiihdyttämään,ja naku senkuin pysyi,sytkä pysyi paikallaan muttei alentunut,eikä suuttimien aukioloaikakaan suuremmin muuttunut.

Hieman siinä "pumppasin" kaasua,mutta ei auttanut.
Kun olin saanut kiihdytettyä noin sataseen,niin nakutus saman tien loppui.

Tällä viikolla myös eräänä päivänä,kun valoista lähdin ja käännyin (taas) vasempaan,niin aivan kuin olisi metallista "kitinää" kuulunut,ja nakutus nousi.

Ja mielestäni nakuttaa juuri silloin kun vasemmalle kääntyy,joskus tosin ihan suoraankin ajettaessa/kevyesti kuormittaessa.

Muuten on kyllä nakutus nyt pysynyt pienenä.

Kyllä on henkimaailman hommia..
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Noniin,nyt temppuileekin kunnolla..

Eilen,kun lähdin tallilta->menin motarille (motarille muutama kilsa) ja kun aloin kiihdyttämään normaalisti,niin naku nousi "tappiin",ja alkoi hieman nykimään,eikä oikeastaan kiihtynyt mihinkään (sytkä oli n.25ast).
Noh,kieppasin pikkutielle,jota ajoin loppumatkan,eikä suuremmin enään esiintynyt nakua.

Tänään aamulla töihin mennessä,melkein normaali.

Äsken töistä lähtiessä ("kylmä" kone,tolpassa),nakua tuli koko ajan,aivan sama miten ajoit,pintakaasulla,puolikaasulla yms.
Reilu viiden kilometrin jälkeen alkoi rauhoittumaan,mutta silloinkin tuli satunnaisesti aivan käsittämättömiä piikkejä (ei siis kovinkaan loogisissa tilanteissa).
Nyki ja kakoi siis.
Loppumatkasta rauhoittuikin.

Bensanputsarin ajattelin huomenna varoiksi vaihtaa,ja tenttua tankkiin.


Mikähän HELVETTI tuota voisi vaivata.?!
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Tuli tässä mieleen teoria, joka pikemminkin on ollut joidenki suorasuihkujen ongelma, mutta tuon sen julki kuitenkin. ;)

Eli, jos kone käy sopivasti rikkaalla, niin VOI käydä niin, että bensa "huuhtelee" sylinterin seinämiltä öljyn. Tuo öljy kun taas syttyy, tulee helposti nakutusta. Tämähän voi olla johdannainen esim lambda-viasta, jos käy todellisuudessa kokoajan hiukan rikkaalla, vaikka lambda ei sitä toteakkaan.

Tämähän ei selitä kaikkia noita kuvailemiasi oireita, mutta ainakin teorissa tämä on mahdollista.
Ja sopisi ainakin tuohon kylmänä nakuttamiseen.
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Tuossa tulikin jo "tepin" kanssa asiasta (taas..) keskultetua,ja hän tosiaan muistutti että vaihdoinhan eilen sen koneenkin puslan,jos taas pääseekin värinät paremmin kulkemaan.?
Tosin,oli pehmeämpi tuo pusla mikä sinne meni.


Noh,bensaa kyllä kuluu ja suuttimet vuotaa (ainakin kun auto EI ole käynnissä),mutta lambadassa ei pitäisi olla vikaa,ja kyllä se ihan loogisia näyttää.

Mutta kun sitten tosiaan satunnaisesti aikaisemminkin on nakuttanut,yleensä kylläkin hyvin vähän,ei lähellekään näin "paljoa" mitä nytten.
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Tenttua tankkiin->ajoa:ei vaikutusta.
Bputsarin vaihto->ajoa:ei vaikutusta.

Koneen puslan "pieni" modifiointi,ettei siitäkään mitään haittaa enään ole->ei vaikutusta.

Ehkä hieman pieneni kokonaisuudessaan,mutta edelleen nakuttaa,välillä loogisissa tilanteissa,välillä taas ei.
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

ST: jatkot haamunakutus threadiin :D tämä koskee vain dataloggerin antamien arvojen tulkkausta ;)
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

tepi sanoi
ST: jatkot haamunakutus threadiin :D tämä koskee vain dataloggerin antamien arvojen tulkkausta ;)
Jep..
Taidat muuten sitten huomenna saada luvan lainata niitä "peltoreitas",omia en ole vielä viitsinyt tuhota niin ihmetellään lisää..

Oli muuten tänään kys asiasta Ilosen&Vemixin "vanhemman" sähköasentajan kanssa puhetta,eikä heillä (vakiopeleistä) ole moista korviin kantautunut/tullut eteen,eli "sälyttivät" ongelman virityksen kannalle.
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Eli,tiistaisen "muutospäivän" jälkeen nakua ei ole ollut nimeksikään,aina välillä kuitenkin hieman nousee käyrä,muttei vaikuta sytkään.
Kokeillaan anturin vaihtoa,vaikka kallis kokeilu onkin.


Ei ehkä ihan tähän kuulu,mutta tänään tolpasta startatessa ei meinannut lähteä käymään (pyöritti kyllä iloisesti),vajaa puolisen minuuttia meni ja hörähti ontuen käymään,ts ei kaikilla pytyillä.
Starttaus ("kylmänä") on muutenkin ollut jo muutaman kk aika onnetonta.

Mitäköhän seuraavaksi..
 
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Testasin Evoscan v2.0 omassa -97 eclipse gs:ssä ja hieman jäi askarruttamaan oxygen sensor2 ja fueltrim low käyrät. Onkos tuolla kakkoslambdalla mitään vaikutusta fueltrimmeihin vai pelkästään ykkösellä? Vaikuttaa että kakkosanturi olisi kuollut. :-\

Fueltrim mid ja high käyrät ovat päällekäin ja toisessa kuvassa oxygen sensor2 on nollatasolla.

Arvot mitattu hyvin vaihtelevalla nopeudella kaupunki- ja maantieajossa
 
Takaisin
Ylös Bottom