Dodge Stealth R/T / Mitsubishi 3000GT 1993 -projekti Kesä2019 Keskustelu

Mjoo,minä olen tuota -15 pidellyt, ja jos saat edeltävältä omistajalta luvan niin voin kertoa mitä silloin tehty.
 
Mjoo,minä olen tuota -15 pidellyt, ja jos saat edeltävältä omistajalta luvan niin voin kertoa mitä silloin tehty.

No sehän ei kauaa kestänyt:D

Aattelinki et täältä vois joku tunnistaa, en nyt usko et edellisel omistajal on mitään hirveesti sitä vastaan, mut voinhan mää siltä kysästä kun severran hyvän tuntunen tyyppi oli kyseessä. Mut seon sit eriasia haluank tietää mitä kaikkee autolla on tehty:D, kaikenlaist modaust sielt löytyy ku hetken o kaivanu ja kattellu, mut tosiaan en tiiä mitä niist on suomen puolella laitettu.

Kuitit pajoilta on kyl tallella niin nään mitä niissä on tehty
 
Mjoo,minä olen tuota -15 pidellyt, ja jos saat edeltävältä omistajalta luvan niin voin kertoa mitä silloin tehty.

Mahdatkos muuten työskennellä jollain niillä pajalla missä toi on ollut huollossa, jos kerran 2015 oli kyseessä. Kuitit sain niistä mukaan ja huomaa kyllä et ei iha pienestä huollosta oo ollut kyse
 
Mielenkiintoinen projekti tämäkin. Mitähän moottorinohjausta Jouni K käytti omassa GTO:ssa? Itse vierastan nuita piggybagejä mutta pääasia että auton pääsee säätämään kuntoon. Akio voisi tehdä myös päiväkirjan omasta Stealthistaan.
 
Jaa että siitäkin pitäisi :D no seuraillaan nyt tätä ahdettua yksilöä ensin. Mitä meinaat banaanisiivelle tehdä? Omasta lähti seuraavana päivänä irti ;D
 
Kyllähän tuo emanage ultimate ihan pätevä piggy on hieman monimutkainen, mutta jos tonnariin maailman yksinkertaisimman säädön/piggyn haluaa ja joka TOIMII niin Dynamic racingilta ARC-2
92mm kuumalankamittarilla :cool:
 
Jaa että siitäkin pitäisi :D no seuraillaan nyt tätä ahdettua yksilöä ensin. Mitä meinaat banaanisiivelle tehdä? Omasta lähti seuraavana päivänä irti ;D

Ei tuo banaanisiipi nyt niin pahalta omaan silmään näytä, vähä erikoinen kyllä tietysti. Ei ole toistaiseksi ainakaan mitään suunnitelmaa mielessä siihen liittyen joten saa pysyä paikkallansa:D

Ja tuosta piggystä sen verran, että asennan sen siihen autoon kiinni niin saan sen käymään laillisesti ja säästyn vakiosuuttimien ostolta. Kyllä se varmasti asiansa ajaa koska ei ainakaan toistaiseksi ole tarkoitus alkaa kutittelemaan mahdottomasti ylimääräisiä tehoja irti. AEM FIC -piggystä on paljon kokemusta ja nettistä löytyy tietoa joten eiköhän sen säätäminenkin tarpeen vaatiessa onnistu.
 
Joo jenkeissähän laittelevat jo huvikseen aem bokseja näihin. Ainakin sen vaikutuksen saanut
 
Ja tuo ratin päällä oleva boksi on juurikin ahtopaineen säätöön. Ns sähköinen bleedvalve
 
Tuo hks:n boxi on ihan hyvä kampe (olettaen että toimii vielä), mulla on sama itsellä käytössä. Aikoinaan tuota on myyty autokohtaisilla bolt-on johtosarjoilla joten jos seuraat boxille tulevaa johtoa, päästä löytyy hyvällä tuurilla irti oleva pistoke :) Ainoa homma siinä tietty on, että jos se on nollattu, siihen pitää ajaa "learning mode", siihen löytyy ohjeet netistä.

Solenoidi (musta n 5cm×5cm mötikkä) varmaan löytyy konetilasta, hks teksti päällä.
 
Tuo hks:n boxi on ihan hyvä kampe (olettaen että toimii vielä), mulla on sama itsellä käytössä. Aikoinaan tuota on myyty autokohtaisilla bolt-on johtosarjoilla joten jos seuraat boxille tulevaa johtoa, päästä löytyy hyvällä tuurilla irti oleva pistoke :) Ainoa homma siinä tietty on, että jos se on nollattu, siihen pitää ajaa "learning mode", siihen löytyy ohjeet netistä.

Solenoidi (musta n 5cm×5cm mötikkä) varmaan löytyy konetilasta, hks teksti päällä.

Kiitos infosta, ja toivottavasti juurikin tuollainen pistoke vain irti. Mietein kanssa että konetilassa on pakko olla solenoidiboxi säätämässä hukkaportin vastapainetta
 
Mjoo, ST-Servicessä.
Komiaa, muttajoo kuitit sain mukaan ja hienoa että niissä oli eritelty mitä oli tehty.

Jos muuten tässä senverran kysyisin että kuinkahan iso homma mahtaisi olla tuon vakioratin vaihtaminen toiseen. Ei siinä varmaan muuta ihmeellistä kuin tuon airbagin poistaminen, onkohan se laillista ottaa pois käytöstä katsastusta ajatellen:rolleyes:

Eihän siinä ratissa mitään vikaa sinänsä ole, mutta hieman erityylinen ratti voisi sopia paremmin käteen ja sisustaan
 
Onko tuota saanut ilman airbägiä? Jos on niin sitten onnistuu.

Niin sehän tuntuu näköjään vaativan että kyseistä mallia on saanut ilman sitä, mutta tässä haeskellessa törmäsin seuraavaan: keskusteluun.
Sen perusteella näitä ei ole tehty ilman kuskinpuoleista airbagia joten täytyy varmaan toistaiseksi unohtaa ratinvaihtohaaveet:confused:
 
Onhan niitä hienoja ratteja bägin kanssakin. Etsit vaan mieleisen. Verhoilutin aikoinaan oman Evon bägillisen ratin ja mielestäni siitä tuli oikein bueno. Ohessa joku ikivanha kuva uudelleen verhoillusta ratistani.
2013-07-17T22-05-12_0.jpg
 
Airbag keskustelussa myös kuvat ja infoa että evo 5/6 ratti on aika bolt on homma laittaa tonnariin. HarriK asentanut. Itselläni ollu yli 10vuotta ilman airbageja, ei ongelmia.
 
Huomenna pitäis päästä tosihommiin auton kanssa. Etsein tossa helkkarin kauan konepellin kaasujousia mutta eihän sellasia mistään löydy ellei ole valmis maksamaan satasia:rolleyes:.

Täytyy varmaan modata niihin "normaalit" jouset sopimaan, vaikauttaa halvimmalta vaihtoehdolta enkä usko että on mikää mahdoton homma
 
Tuo piippaus on ominaisuus ja se muistuttaa että avaimet ei jäisi autoon tms. Aika monessa autossa on tullut vastaan.
 
Tuo piippaus on ominaisuus ja se muistuttaa että avaimet ei jäisi autoon tms. Aika monessa autossa on tullut vastaan.
Juu se selvisi itsellekin kun hetken googlettelin. En kyllä silti ymmärrä minkä takia se pitää sitä ääntä silloinkin kun kone on käynnissä? On nimittäin helvetin ärsyttävä, otin johdon irti äänilaitteesta niin "korjaantui" sillä.
 
Mielenkiintoinen projekti tämäkin. Mitähän moottorinohjausta Jouni K käytti omassa GTO:ssa? Itse vierastan nuita piggybagejä mutta pääasia että auton pääsee säätämään kuntoon. Akio voisi tehdä myös päiväkirjan omasta Stealthistaan.

Oma oli -99 N/A:n käytetty ECU. Sai toimimaan flashaamalla Chrome sisään ja parilla pienellä muutoksella konehuoneen puolella. En enää muista tarkasti mitkä ne muutokset oli...

Näissä on aina ollut vähintään ratissa bagi, joten säädösten mukaisesti ei pitäisi saada sitä poistettua. Ei toki tarkoita, etteikö jotkut voisi saada sitä katsastuksessa menemään läpi, mutta millään tuota ei voi pitävästi perustella jos siitä pomppaa. Suosittelen tuota EVOn rattia tilalle, onnistuu helposti ja on paljon alkuperäistä tyylikkäämpi.

SRS:n valon saa nollattua vain marmoriliikkeessä, joten turha soitella muita pajoja läpi.
 
SRS-valon saa nollattua mm. Mitsun Mut-II, Snap-on Modis, Solus tai mt-2500 laitteilla. Kuten myös Dodgen omalla DRB-II:lla, mutta niitä tuskin suomesta juurikaan löytyy. Sitten on vielä Blackstealthin tekemät laitteet, joista multa löytyy kotoa juurikin tuo SRS-valon nollauslaite. Tekijän mukaan nollaa jokaisen mitsun väliltä 1990-2000. Tuota nykyään myös 3sx myy omilla sivuillaan.

https://www.3sx.com/airbag-srs-code-scanner-reset-tool

Jos OP haluaa laitetta lainata niin 100e panttia vastaan voin lainata, rahat saa takaisin kun laite palautuu. Tai sitten ajat pihaan (Nokialle) niin voin sen nollata ilmaiseksi.
 
SRS-valon saa nollattua mm. Mitsun Mut-II, Snap-on Modis, Solus tai mt-2500 laitteilla. Kuten myös Dodgen omalla DRB-II:lla, mutta niitä tuskin suomesta juurikaan löytyy. Sitten on vielä Blackstealthin tekemät laitteet, joista multa löytyy kotoa juurikin tuo SRS-valon nollauslaite. Tekijän mukaan nollaa jokaisen mitsun väliltä 1990-2000. Tuota nykyään myös 3sx myy omilla sivuillaan.

https://www.3sx.com/airbag-srs-code-scanner-reset-tool

Jos OP haluaa laitetta lainata niin 100e panttia vastaan voin lainata, rahat saa takaisin kun laite palautuu. Tai sitten ajat pihaan (Nokialle) niin voin sen nollata ilmaiseksi.

Mielenkiintosta että löytyy SRS valoa varten oma pikku laite, muttakun tarttis toi ABS valo kans saada pois/luettua koodi niin täytyy varmaan vaa ettiä laite millä sais samalla molemmat. Pidän kyllä ton mielessä:)
 
1g mallissa ABS vikakoodit voi lukea volttimittarilla 4 pinnistä, kunhan 10 ja 12 pinnit on liitetty yhteen.

http://www.stealth316.com/2-diagconn.htm

edit: niin ja ABS koodien nollaamiseen ei tarvita koodinlukijaa, riittää kun järjestelmästä on vika korjattu, toisin kuin SRS:n kanssa koodinlukija on pakollinen, jotta saa valon sammumaan.
 
Lisäksi kannattaa jarrujen osalta käydä läpi huoltomanuaalin osio Troubleshooting ABS-AWD, löytyy sivulta 35-26 eteenpäin. Oli erittäin hyödyllinen silloin kun omasta Stealthtista jarruja korjailin.
 
1g mallissa ABS vikakoodit voi lukea volttimittarilla 4 pinnistä, kunhan 10 ja 12 pinnit on liitetty yhteen.

http://www.stealth316.com/2-diagconn.htm

edit: niin ja ABS koodien nollaamiseen ei tarvita koodinlukijaa, riittää kun järjestelmästä on vika korjattu, toisin kuin SRS:n kanssa koodinlukija on pakollinen, jotta saa valon sammumaan.

aaaa no tuohan selventää asiaa, olin lukenut tuota sivun ohjetta väärin ja luulin että abs koodin saa kun laittaa mittarin miinuksen 12-pinniin ja plussan tuohon neloseen. Eli pinnit 1 ja 12 täytyy yhdistää ja sitten vasta pinnistä 4 saa abs koodin näkyviin?
 
Ei vaan pinnit 10 ja 12 yhteen ja sitten mittaus 4 ja 12 väliltä. Näin se muistaakseni menee. Toki tuo Troubleshooting osio on sen verran hyvä, että sen avulla vika kyllä löytyy vaikka ilman vikakoodia.
Ihan vaan mielenkiinnosta, onko sulla oikean eturenkaan edessä ne suojamuovit paikallaan? Koska ABS pumppu on siellä kuran ja loskan armoilla jos joku on ne muovit siltä poistanut. Mulla oli samaisesta syystä pumppu jumissa ja johtosarjasta yksi johto poikki. Niin ja toinen mahdollinen (ja yleinen) syy vikavalolle on sit G-anturi.
 
Ei vaan pinnit 10 ja 12 yhteen ja sitten mittaus 4 ja 12 väliltä. Näin se muistaakseni menee. Toki tuo Troubleshooting osio on sen verran hyvä, että sen avulla vika kyllä löytyy vaikka ilman vikakoodia.
Ihan vaan mielenkiinnosta, onko sulla oikean eturenkaan edessä ne suojamuovit paikallaan? Koska ABS pumppu on siellä kuran ja loskan armoilla jos joku on ne muovit siltä poistanut. Mulla oli samaisesta syystä pumppu jumissa ja johtosarjasta yksi johto poikki. Niin ja toinen mahdollinen (ja yleinen) syy vikavalolle on sit G-anturi.

Kiitos selvennyksestä, täytyykin katsoa missä kunnossa se pumppu on ja mitä koodia se sieltä työntää, en ole katsonut onko muovit paikallansa. Valo syttyy hetken tyhjäkäynnin jälkeen.
 
Koita syöttää 12v suoraan ABS pumpun +napaan, jos pumppu ei pyöri niin se on vaihdettava. Ja muista että pumppu ottaa jtn 30a virtaa, että kunnon paksulla johdolla kokeilet.
 
Koita syöttää 12v suoraan ABS pumpun +napaan, jos pumppu ei pyöri niin se on vaihdettava. Ja muista että pumppu ottaa jtn 30a virtaa, että kunnon paksulla johdolla kokeilet.

Ostin briteistä siistikuntoisen toimivan pumppuyksikön satasella, niin vaihdan sen suoraan kiinni niin ei ole sitten ainakaan siinä vika.
 
Tuli muuten tossa viimevkl katottua tuota auton ovien lukitus systeemiä, olin hommannut aikaisemmin jonkunnäköisen avaimenperän minkä "kuulemma" pitäisi sopia tuohon, mutta kun meinasin opettaa auton boxin tuohon aivaimenperään niin eihän siellä sitten ollut koko yksikköäo_O
Boxin sijaintihan pitäisi olla kuskinpuolen takapenkin sivupaneelin alla, mutta siellä oli vain muutamat pienet mustat kikkareet mitkä näkyvät ohjeissakin muttei itse sitä yksikköä.

En kokonaan ottanut sitä paneelia irti mutta näin selvästi että se ei siellä ollut, ja jotain sähköteippisysteemejä taisi siellä olla.
Eli joku on sen varmaan sieltä sitten poistanut kokonaan käytöstä. Harmi sinänsä sillä kaukolukitus olisi ollut ihan kiva..

Samaan asiaan liittyen, kuuluisiko molempien ovien lukot aueta kun esim. kuskinpuolen oven avaa avaimella?
Sisältä saa kuitenkin molemmat ovet lukittua ja avattua, ja olisi helvetin hienoa jos hanttarin ovikin aukeaisi lukituksesta kun kuskin oven avaa.
 
Hanki tiiviste. Ei kannata laittaa tahnaa ennen lambdaa tai kattia, ainakaan paljoa. Ja ilman tiivistettä sitä tulee väistämättä liikaa.
 
Kurja juttu. Toivottavasti rosvot jäisivät kiinni. Oliko sulla edes kiusana lukkomuttereita?
 
Eipä ollut, täytyy kyllä myöntää ettei ole käynyt mielessä että näinkin voi tapahtua. Heti seuraavana yönä vietiin viereiseltä alueelta toiset vähän erikoisemmat vanteet eli joku hamstraa.

Seuraaviin kesävanteisiin kyllä ostan kiusaksi vaikka kaks erilaista lukkomutteria:rolleyes:
 
Turbot huollattaisin samalla kun kone on irti ellei niitä oltu jo huollettu.
 
Mitään en tosta laitteesta tiedä, mutta eikö tollaset tulppahatut ole yleensä huohottelemassa noissa? Tai sitten olen ihan hakoteillä koko ajatuksen kanssa, mutta näin olen antanut itseni ymmärtää kun noita jakolootien päälypuolella on.

Edit äh liekö ois pitäny laittaa keskustelun puolelle kun tällä forkalla sellasetkin erikseen on. No joku poistakoon/siirtäköön.
 
Mielenkiintoista oli lukea projektikirjaas. Hauska huomata että ei se muillakaan vanhojen autojen kanssa ole ns. helppoa. Mutta kunhan ei luovuta niin kyllä se vaan yksi asia kerrallaan paranee. tsemppiä =)
 
Mielenkiintoista oli lukea projektikirjaas. Hauska huomata että ei se muillakaan vanhojen autojen kanssa ole ns. helppoa. Mutta kunhan ei luovuta niin kyllä se vaan yksi asia kerrallaan paranee. tsemppiä =)

Juu vanhat autot on aina tietysti vanhoja, tällä konerempalla saa jo aika hyvin taas lisäelämää tähänkin vehkeeseen ja tarkoituksena on jatkossakin kaikenlaista pientä fixailla. Keskuslukitus olisi hieno saada pelaamaan ja ostinkin jo sitä varten "edullisen" yksikön avaimenperillä. Tarttisi vaan tutkia sähköjä senverran että tietäisi miten kytkeä. Ellen sitten satu löytämään alkuperäistä vastaanotinboxia ja siihen avainta (boxin on joku joskus vienyt).

Eipähän tule tylsää kun näitä vanhempia vehkeitä harrastaa:D
 
Viimeksi muokattu
Mukava katsoa kun joku muukin näiden kanssa värkkää ja jaksaa vielä kirjotelle tänne. Olis omastakin vaan pitänyt aloittaa het lanka niin muistas itteki mitä kaikkea on tullut tehtyä ja miksi.
Jos ninjalla ei ole ihmeitä tapahtunut niin toimitus ottaa sen 2-3 kk, että ihan rauhassa kannattaa odotella.

Omassani kanssa kuuluu laatikosta tuota rattlea aikalailla, mielenkiinnolla seuraan mistä vika löytyy jos laatikon avaat.
Samalla kannattaa se output shaft katsoa, näytti kuvassa vähä kypsältä.

Itselle laitoin myös halppis kauko-ohjaimen keskuslukitukseen, asennuksesta en kyllä enää muista mitään.
 
hyvältä näyttää.

eli vaikka sun auto on rekisterissä 93
niin malli ja tekniikka on 92 eli auto on 92 rekisteröity vaan 93 malliksi

mitä kattelin konetta ja laatikkoa äkkiseltään niin 91-92 näyttää,

taitaa muuten 93 stealtti olla muutenkin aika harvinainen ainakin suomessa, monet yleensä 91-92 1gen mallit
 
hyvältä näyttää.

eli vaikka sun auto on rekisterissä 93
niin malli ja tekniikka on 92 eli auto on 92 rekisteröity vaan 93 malliksi

mitä kattelin konetta ja laatikkoa äkkiseltään niin 91-92 näyttää,

taitaa muuten 93 stealtti olla muutenkin aika harvinainen ainakin suomessa, monet yleensä 91-92 1gen mallit

Juu näin itsekin päättelin, hyvä ettei enempää tullut tavaroita tilattua uudemman mallin mukaan mitkä eivät välttämättä olisi sopineet.

Mukava katsoa kun joku muukin näiden kanssa värkkää ja jaksaa vielä kirjotelle tänne. Olis omastakin vaan pitänyt aloittaa het lanka niin muistas itteki mitä kaikkea on tullut tehtyä ja miksi.
Jos ninjalla ei ole ihmeitä tapahtunut niin toimitus ottaa sen 2-3 kk, että ihan rauhassa kannattaa odotella.

Omassani kanssa kuuluu laatikosta tuota rattlea aikalailla, mielenkiinnolla seuraan mistä vika löytyy jos laatikon avaat.
Samalla kannattaa se output shaft katsoa, näytti kuvassa vähä kypsältä.

Itselle laitoin myös halppis kauko-ohjaimen keskuslukitukseen, asennuksesta en kyllä enää muista mitään.

Onhan tämä päiväkirjan tekeminen ollut pirun jees hommaa ja hienoa jos joku muukin tykkää näitä lueskella:D. Tietää itsekin jatkossa mitä kaikkea on tullut tehtyä.
Täytyy kyllä se laatikko avata senverran että näen missä kunnossa laakerit ja pesät ovat, niiden kunto mietityttää eniten ton äänen perusteella. Mutta voi olla että tämä rattle on jonkinsortin ominaisuus(?) näille laatikoille kun tuntuu että aikamonella sitä esiintyy.
Eipä se silti mukavalta kuulosta niin nytkun on laatikko irti niin täytyy ainakin vilkaista missä kunnossa se on sisäisesti.
 
Varaosaliikkeestä kun pyydät 3000GT:n venttiilivarren kumit niin pitäisi saada viimestään seuraavalle päivälle.
 
En uskaltaisi laittaa nuita neljää jäljelle jäänyttä jos kaksi mäntää murenee käsiin. Purkumoottoria lähtisin etsiskelemään ja hankkisin koko koneen tai pelkät männät. Jos päädyt käyttämään nuita vielä kasassa olevia neljää niin punnitse ne uudet kaksi mäntää että ei ole suuria eroja painoissa.
 
Laita ostoilmoitusta männistä, kyllä monilla harrastajilla on ylimääräsinä vakio mäntäsarjoja ja toki kokonaisia koneitakin.

3sx kannattaa ostaa tavaraa jonkun kontaktin kautta, tällöin toimituskulut ihan eri luokkaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom