Dodge Stealth R/T / Mitsubishi 3000GT 1993 -projekti Kesä2019

Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Tykkäykset
6
#1
Linkki keskusteluun tässä

Hei

Ostin viikko sitten Dodge Stealth R/T 1993 twin turbon projektiksi, ja toivottavasti sopii tälle foorumille koska kyseessähän on sama peli kuin mitsun 3000GT ja eihän dodge koskenut muuhun kuin hieman ulkonäköön:rolleyes:

Tarkoituksena olisi saada kyseinen vehje kesäksi kuntoon, mutta työt pystyn aloittamaan vasta kun saan lämpimästä tallista toisen projekti pois tieltä. Autossa on vähän kaikenlaista laitettavaa leimakuntoa varten mutta ei pitäisi olla mitään mahdotonta. Listaan alle vähän laitettavaa ja koitan päivitellä aina kun jotain saan tehtyä.

Hain auton 500km päästä ja ajoin sen kotiin, eli selvisi sen matkan. Suurin tämänhetkinen ongelma on säädöissä, sillä edellinen omistaja oli käyttäny auton pajalla käyntiongelmien takia ja koska autossa oli piggyback-tyylinen moottorinohjaus kiinni niin se oli tietysti ensimmäisenä otettu pois käytöstä. Käyntiongelma ei kuitenkaan tällä parantunut ja lopulta selvisi että ECU oli happamassa kunnossa josta ongelmat johtuivat. Autoon ostettiin uusi alkuperäinen ECU ja se saatiin sillä käymään. Moottorinohjauspalikkaa ei kuitenkaan oltu laitettu takaisin ja koska koneessa oli vakiota isommat suuttimet niin auto käy pirun rikkaalla. Oli hienoa ajaa sillä sen 500km kun kulutus oli luokkaa 20L/100km...o_O Eli ensimmäisenä olisi tarkoitus asentaa tuo Greddyn moottorinohjauspalikka takaisin kiinni, ja koska siinä pitäisi olla tallella bensakartat niin käyntiongelmat pitäisi ratketa sillä (ja saahan sitä tietokoneella säädettyä tarpeen vaatiessa)

Kyseinen Greddyn moottorinohjaus:

20181224_112648.jpg

Onhan siinä paljon muutakin..

Maalipinta on lohkeillut sieltä sun täältä, seon joskus maalattu helmiäisenvalkoisella ja jossain on selvästi säästetty. Luultavasti pohjatöitä ei ole tehty kunnolla, sillä maali lohkeilee useasta kohtaa ja lähtee irti pohjamaalista, joka lähtee irti alkuperäisestä maalista. Noille pahimmille paikoille täytyy keksiä jotain ja myös muille lohkeamille.
Alla kuva pahimmasta paikasta, eli esim takaluukun pellissä on parikin aluetta josta on lohjennut maalia:

20181223_154125.jpg

SRS ja ABS valot palavat taulussa, joten niitäkin pitää selvitellä. Toivon mukaan hoituisivat suht kivuttomasti.

Elektroninen iskunvaimennuksen säätö ei näytä myöskään pelaavan sillä niiden valot välkkyvät myös mittaristossa.

Lämpötilan ja ilmastoinnin jne näyttö keskikonsolissa ei toimi, mutta mukaan tuli näöltään käytetty varaosa jonka voisi kokeilla vaihtaa tilalle jos vaikka alkaisi toimia.

Joku pyöränlaakereista vetelee viimeisiään, ulisee nimittäin siihenmalliin ajaessa. Mukaan sain uudet toisenpuolen takapään laakerit ja stefat yms eli täytyy tutkia minkä pyörän laakeri on loppu ja vaihtaa.


Tuossa varmaan ne suurimmat, onhan siinä paljon pientä näpräämistä noiden lisäksi. Autoon on lisäksi tehty v2015 kolmen tuhannen euron edestä perushuoltoa joten ei ainakaan heti pitäisi tarvita alkaa koneremppaan, tämän jälkeen ei ole ajettu kuulemma kuin n. 500km:D

Tämän lisäksi uusittu joku neljästä iskunvaimentimesta ja muuta pientä.

Sen muuten huomasin, että vikakoodeja voi sentään lukea perus yleismittarilla, joten plussaa mitsulle siitä:cool:

Auton historiasta senverran, että se on tuotu suomeen ukrainasta vuonna 2012, jonka jälkeen sillä on ajettu suomessa vain 7000mailia. Vuodesta 2015 eteenpäin autolla ei ole ajettu kuulemma kuin tuo sanomani noin 500km -> oli tuolloin viimeisen kerran katsastettu. Tämä on sinänsä hyviä uutisia, sillä koska autolla on suomessa ajettu noin vähän niin ruostetta ei luultavasti ole paljoa (en ole päässyt kunnolla katsomaan pohjaa).


Siinä taitaa olla tähänastiset isoimmat jutut, tarkoitus on siis saada auto vuoden 2019 kesälle tieliikenteeseen. Aikaisemmin sanoinkin, että en pääse heti autoa työstämään sillä pitäisi saada toinen projekti ensin pois tieltä lämpimästä tallista. Yritän tähän päivitellä aina kun saan jotain tehtyä.

Linkki keskusteluun tässä

Alla pari kuvaa lähtötilanteesta:

vertailu.jpg

juh2.jpg

juh.jpg
 
Viimeksi muokattu
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Tykkäykset
6
#2
Tälläinen boxi muutenlöytyy kanssa ratin päälle asennettuna:

20181224_112336.jpg

Mitä nyt netistä lueskelin niin tuolla on tarkoitus ahtoja ainakin säätää. Päälle sitä ei saa napista, joten sekin on varmaan otettu pois käytöstä samaa aikaa piggyn kanssa. Täytyy tuotakin tutkia.

Konehuoneesta löysin vielä D1 Spec VSD IV -sytytyksensäätöpalikan joka on luultavasti ihan toiminnassa, sitäkään en sen enempää ehtinyt tutkia.
Alla netistä haettu kuva kyseisestä boxista:

dscf4182_1.jpg

Eli kyllä tähän vehkeeseen on noita säätöpalikoita joskus laitettu:oops:
 
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Tykkäykset
6
#3
Noniin, päivitystä pitkästä aikaa!

Sain auton vihdoinkin lämpimään talliin (pieni mutta ajaa asiansa).

20190202_115718.jpg

20190202_115746.jpg

Pyrin päivittelemään tästä eteenpäin noin viikon välein, pääosin koska pystyn työstämään autoa vain viikonloppuisin:).

Ensimmäisenä on tarkoitus imuroida ja putsata koko vehje, jotta on parempi alkaa sitä työstämään.

Putsaamisen jälkeen ensimmäinen prioriteetti on saada tuo Greddyn boxi takaisin kiinni. Toivottavasti ne ketkä sen purkivat jättivät jälkeensä hyvät liittimet:rolleyes:. Ellei muuten niin Greddyn manuaalista ja tonnarin ecun johdoista selvinnee oikeat paikat johdoille:cool:. Tämän lisäksi koitan saada tuon ahtopaineensäätimen takaisin toimintan niinkuin nimim. "kaahari" mainitsi keskustelussa .

Sen jälkeen kun kone on saatu käymään kunnolla, on vuorossa vikavalojen selvittäminen (SRS ja ABS).

Nuo kun saadaan kuntoon niin auton "pitäisi" olla valmis katsastukseen...

Mutta eipä tuo homma siihen lopu. Autossa on paljon kaikkea pientä laitettavaa...

Huomasin tuossa tallissa, että tähän on joskus asennettu aftermarket pakoputkisto takapäähän jossa kummallekin äänenvaimentimelle putkisto jakautuu Y-haaralla. Eli kabiinissa oleva pakoputkiston "tour/sport" nappi ei tee tällä hetkellä mitään:rolleyes:.
Olisihan se ollut hienoa jos se toiminto toimisi, mutta tällä on nyt mentävä.

Tähän on myös asennettu öljyjäähdytin aftermarket syylärin eteen, sen tehokkuudesta en ole niin varma sillä se on asennettu puskurin sisälle syylärin eteen(ei ole suoraa ilmavirtaa), mutta syylärin flekti vetänee ilman senkin kautta. Ja eiköhän se ole siltikin parempi kuin ilman.

Tarkoitus on nyt hommata uusi akku(vanha on täysin kuollut) ja pitäisi alkaa metsästämään uusia konepellin kaasujousia koska vanhat ovat aivan kuolleet.

Eli lyhkäisyydessään näillä plääneillä lähdetään liikkeelle:p

20190202_142419.jpg
 

Liitetiedostot

Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Tykkäykset
6
#4
Noniiin!!!

Päivitystä taas kehiin, tällä kertaa tuleekin aika paljon kerrottavaa:cool:


Elikkäs, sain tämän viikonlopun aikana vähän kaikenlaista tehtyä ja muutenkin autoa hyvään malliin ja jopa käymään kunnolla!

Aloitetaan vaikkapa näistä vähän pienemmistä hommista, eli puhdistin auton sisältäpäin sellaiseen kuntoon että siellä uskaltaa möyriä, ja samalla takaluukun vararengastila ja luukun reunat saivat puhdistuksen (oli hieman piukassa tuo paska):

takaluukku.jpg

Puhdistuksen jälkeen iskin kattoluukun kimppuun ja irroittaessani sitä huomasin että lasin kiinnikkeet olivat täyttä vauhtia ruostumassa pilalle, Purin ne irti ja ne on nyt puhdistettu ja maalauksen jälkeen kuivumassa. Ovat onneksi paksua rautaa ja kestävät vielä hyvin:

Kiinnikkeet.jpg

Noiden kiinnikkeiden lisäksi kattoluukun nostinmekanismin kiinnitysrauta oli alkanut myös ruostua ja hapettua, joten sekin sai uuden maalin pintaansa:

kiinnike2.jpg

Näiden lisäksi puhdistin kattoluukun paikan ja ympäristön, sekä tuon ilmaohjurin. Pinttynyttä paskaa löytyy ihan joka paikasta.

20190209_204227.jpg

20190210_100956.jpg

Näiden jälkeen päästäänkin sitten haastavampaan osuuteen, eli ECU:n paikallistamiseen ja irroittamiseen.
Paneeleita purkiessani huomasin että tuolta HKS:n ahtojensäätöpalikasta menee paksu johtoryhmä konehuoneen puolelle ja sieltä sen omaan säätöboxiin. En nähnyt missään mitään muuta siitä lähtevää johtoa joka pistää miettimään, että mistä se vehje saa virtansa? Ainut siitä lähtevä johtoryhmä oli tuo mainitsemani ja se menee suoraan paineiden säätöboxiin konehuoneen puolelle. En paneutunut siihen vielä kunnolla tälläkertaa, mutta täytyy kyllä selvittää missä sen virtajohdot menevät sillä siihen ei tule virtaa tällä hetkellä. Jos joku tietää sanoa niin kertokaa toki:)

Alla kuva siitä HKS:n johdosta joka menee konehuoneen puolelle:

20190209_181436.jpg

Sitten itse siihe pirulaiseen, eli Greddyn boxin takaisinjohdottamiseen :rolleyes:.

Homma lähti liikkeelle siitä että kaivoin ECU:n esille ja väkersin greddyn johtoihin selityksen jokaisesta johdosta. Melkonen vappuviuhkahan siitä tuli:p:

20190209_182709.jpg

20190209_204054.jpg

Onneksi tuon ecun sai noinkin hyvään paikkaan johtosarjan kanssa, mutta niska ja jalat tuli jumiin siitä huolimatta:rolleyes:.
Eli työläin osuus oli repiä ecun johtojen teipit auki (johdot joihin osa greddyn boxin johdoista oli juotettu kiinni, mutta katkottu irti).
Siellä pajalla missä säätöboxi oli otettu pois käytöstä ei tietenkään oltu ymmärretty, että joku haluaisi jatkossa johdottaa sen takaisin kiinnio_O
Juotetut johdot oli katkottu melkein juuresta poikki, jos olisi vähän edes mietitty niin niihin olisi voinut jättää vähän pidemmän pätkän mihin olisin saanut asennettua liittimen, mutta ei sitten:

20190210_114327.jpg

Noh, ei siinä sitten muu auttanut kuin asentaa liitin kolmannelle johdolle noiden liittimien väliin.

Sain lopulta kaikki katkotut johdot käytyä läpi ja asennettua niihin kunnon liittimet (ihan vain sitä varten jos joku haluaa tulevaisuudessa ne irroittaa, tällä kertaa saa liittimistä irti;))
Tämän jälkeen ei sitten jäänyt enään muu kuin kaikkien liittimien liittäminen kiinni:p

Täytyy myöntää, että johtosarja olisi ollut aika makias, mutta tällä tavalla alkuperäinen asentaja säästi ainakin monta kymmentä euroa (niinkuin minäkin)!!
Ei se nätti kasa ole:D:

sähköt.jpg



Voi pojat, onnää piggybackit hienoja vehkeitä, ainakin ilman johtosarjaa:cool:

Paskanpuhuminen sikseen, auto lähti hienosti käymään ja käy ainakin omaan korvaan niinkuin kuuluukin!
Eli tuo boxi näyttäisi toimivan näillä rajoitetuilla testeillä. Täytyy kyllä myöhemmin iskeä tietokoneeseen kiinni ja tarkistaa ohjelma.


Tämänverran sain nyt parissa päivää aikaiseksi, ihan omien tavoitteiden mukaan, eli auto käymään kunnolla. Seuraavaksi vuorossa on tuon HKS:n boxin selvittäminen toimintaan, kattoluukun asentaminen kun kilkkeet on kuivunut, ECU:n asennus takaisin (ei helkkari siitä tulee työmaa tolla johtomäärällä:rolleyes:). Ajattelin myös ostaa jonkinsortin nahkanpuhdistus/huoltokitin että saan nahkaosat huollettua. EDIT taitaa muuten olla ihan tekonahkaa/vinyyliä mutta kuitenkin. Näiden lisäksi pitäisi alkaa selvittelemään SRS ja ABS valoja. (ABS valo vilkahteli hetkeksi pois päältä mut palasi takaisin?)

Eli tälläistä tälläkertaa, viikonpäästä toivottavasti jatkuu:cool:
 
Viimeksi muokattu
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Tykkäykset
6
#5
Huomasin muuten tuossa samalla, että takaluukun näkösuojan kiinnikemuovit ovat aivan palaneet auringosta, joten suoritin niillekin pienen "tekohengityksen".

20190209_213902.jpg

Kuten näkyy, niin muovin uloin kerros on täysin palanut. raaputin palaneen kerroksen pois ja harmikseni toisessa kiinnikkeessä muovi oli osittain melkein puhkihaurastunut. Pintakerroksen poistamisen jälkeen sivelin ne muovikirkasteella/öljyllä ja ainakin näyttävät nyt toistaiseksi paremmalta.

20190209_215435.jpg

Mutta epäilen ettei tämä tekohengitys ole pitkäkestoinen joten voi olla että täytyy tulostella uudet jossainkohtaa. Huomasin myös, että noiden kiinnikkeiden paikat ovat vetäytyneet ulospäin niin, että näkösuoja vaikuttaisi olevan sentin liian lyhyt. Tarkoittaa sitä, että toinen pää ei yllä tuohon lukitusklipsiin ja suoja lentää herkästi pois paikaltansa takaluukkua avatessa. Jos jossainkohtaa päätän tulostella uudet niin voin onneksi siinä muokata kiinnikkeitä hieman ulospäin.

Ihan btw, en oikein ymmärrä miksi tämän vehkeen joskus maalannut on liimannut takaluukkuun "3000T", onko tonnarista tuollainen T mallikin vai onko tekstien liimaajalla käynyt moka:rolleyes:? luulisin että on ollut vain GT tai GTO.

20190209_222225.jpg
 
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Tykkäykset
6
#6
Noniin ajattelin tässä tylsyyksissäni etsiä lisää tietoa tuosta HKS:n palikasta ja löytyihän siitä samasta vehkeestä video: youtubesta.

Eli sen virtajohdot ovat siis jossain mittariston alla joten täytyy ensikerralla alkaa kaivamaan niitä esille ja selvittää miksi siihen vehkeeseen ei tule virta.

Ja :täältä näyttää löytyvän oikein alkuperäinen asennusohje:)

hks.jpg
 
Viimeksi muokattu
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Tykkäykset
6
#7
Jahast, sain taas vähän etenemään viikonloppuna.


Kattoluukun kiinnikkeet oli kuivunut ja asensin ne paikallensa, pienen säädön jälkee luukku istui täydellisesti eikä ole enää vaarassa ruostua lisää.
Harmi että tuo etulista puuttuu kattoluukun edestä, mutta onneksi suhteellisen huomaamaton kauempaa. Täytyy joskus keksiä siihe jotais, alkuperäisen löytäminen on varmasti aika lähellä mahdotonta.

kattoluukku.jpg

Auton mukana tuli toinen ilmastonsäätöpaneeli ja edellinen omistaja sanoi että se toimisi. No arvatahan saattoi että eihän se tietysti pelittänyt:rolleyes:.
Paneeli oli myös paljon kuluneemman näköinen kuin autossa nyt kiinni oleva. Veikkaan että tuo mukana tullut on auton alkuperäinen ja seon joskus vaihdettu, mutta kumpikaan ei nyt toimi. Vika voi olla joko itse näytössä tai sen aivoissa. Katsoin että ainakin 3sx tarjoaa noiden korjausta hintaan 170$ plus postit jenkkeihin ja mahdolliset tullit(?). Täytyy kyllä joskus senverran sijoittaa että saisi pelittämään, onneksi sentään ohjaus toimii niin ei ole tällä hetkellä aivan välttämätön homma. Tietysti kun joskus päätän sen lähettää korjaukseen joudun olemaan ilman mitään puhallusta ainakin 2viikkoa... järkevintähän olisi tietysti nyt se laittaa menemään mutta tarttisi vain jaksaa lähettää menemään.

20190216_134516.jpg

Kuskinpuoleisen oven avauksen kytkin ei myöskään toiminut, joten otin sen auki ja se oli jätetty liittämättä kiinni. Vähän siinä kummastelin miksei se ollut kiinni ja kytkin mokoman takaisin. Pian kyllä selvisi minkä takia:D.

Valot ja kaikki pelaa kun se on kytketty, mutta kun avaimen asettaa virtalukkoon niin alkaa korviaviheltävä piippaus :oops:, eikä se lopu ennenkuin oven on sulkenut. Eli joku on selvästi kyllästynyt tuohon piippaukseen ja päättänyt ottaa kytkimen johdot irti. En kyllä ala itsekkään vikaa etsimään sen enempää, vaan selvitän missä tuo äänirasia on ja otan siitä johdot irti. Tällä tavoin kuskin ovet avatessa kaikki valot pelittävät jne eikä äänimerkkien puuttuminen kyllä itseäni haittaa. Eli tarvitsee selvittää missä kyseinen ääniboxi on ja ottaa siitä suosiolla johdot irti. Tietysti jos jollain tulee mieleen mikä voisi olla siihen syypää niin kertokaa toki:D

20190216_140708.jpg

Asensin myös ECU:n takaisin omaan paikkaansa ja vedin greddyn boxin hanskalokeroon missä se on aikaisemminkin ollut, eipä tuo johtoteippikasa kyllä hieno ole, mutta piiloon se jää kuitenkin, ja kaikki tuntuu pelittävän. Voisi jonkin välipohjan kehittää hanskalokeroon niin saisi tuon boxin piiloon ja siistimmäksi muutenkin.

greddy.jpg

Yritin myös lukea SRS ja ABS vikakoodit yleismittarilla, mutta ne ei antaneet mitään pulssia?

ECS sen sijaan antoi koodit 61, 62 ja 63, mikä meinaa että kaikissa muissa paitsi takavasemmassa iskarissa olisi jotain häikkää säädön kannalta:rolleyes:. Tietysti itse ECS boxissakin voi olla vikaa, mutta täytyy sitäkin jokukerta tutkia vähän enemmän. Olisi sekin systeemi hienoa saada toimimaan.

Auton takaoikean pyörän laakeri on täysin valmis. Tässä selventävää: videota. Ei ihmekkään että hakumatkalla kuului ujellusta, selvisi sentään 500kilsan matkan kotiin. Auton mukana tuli laakerit ja tiivisteet takapäähän, joten toivottavasti ne sopivat. Täytyy seuraavaksi ottaa se projektiin. ABS valo voi myös osittain johtua tuosta, sekä siitä, että peruutusvalo ei toimi. Kuulemma peruutusvalon anturi voi olla syypää myös ABS valoon joten täytyy katsoa onko se polttimosta vai anturista kiinni miksei se toimi. Pyöränlaakerin vaihdon jälkeen on vuorossa tuon peruutusvalon ratkaiseminen ja sitten täytyy kaivaa esiin ABS:n aivot ja alkaa mittailemaan sieltä. SRS valoa koitan myös selvitellä, mutten mitää keksi niin taidan poistaa polttimon:rolleyes:.

20190216_174132.jpg

Sellaista tälläkertaa.
 
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Tykkäykset
6
#8
Sain tänään takarenkaan keskiön irti, oli muuten paljon helpompi homma kuin mitä kuvittelin. Renkaassa oleva klappi johtui kuluneesta akselin isomman laakerin kiinnityksestä, laakeri oli päässyt pyörimään ja kuluttanut muutaman kympin pois. Itse laakeri tuntui olevan melkein kuin uusi. Raja näkyy selvästi kuvassa:

20190223_162839.jpg

Akselin toinen pienempi laakeri on myös ollut syypäänä ääneen, sillä se on jostain syystä asennettu ilman suojia ja ollut täysin kuivana.

20190223_155048.jpg

Oli onneksi erittäin helppo saada tuo keskiö pois, piti vain irroittaa vetarin pultit renkaan päädystä ja kopauttaa vetari pois ohjausurasta, luulin että keskiön pois saanti olisi isomman työn takana. Koko pakettia piti kiinni lopuksi vain yksi mutteri, joka lähti myös suhteellisen helposti auki.

20190223_152737.jpg

Ratkaisuna tuohon kuluneeseen akseliin, hitsaan siihen lisää materiaalia ja käytän sen sorvin kautta niin pitäisi saada siitä kunnon puristusliitos.

Vikavalojen kanssa ei ole vielä selvinnyt mitään uutta, tarkistin ABS-aivojen johdoista että kaikki siitä selviävä on kunnossa, releet ja anturit yms. Jatkan varmaan peruutusvalon vianselvittämisellä ja korjaamisella seuraavaksi, kuulemma voi olla myös syypää vikavaloon. SRS valon suhteen ajattelin tehdä niin, että ellen löydä vikaa niin viimeisessä tapauksessa otan valon pois käytöstä kojelaudasta. Ainakaan vielä ei ole mitään johtolankoja minkä perusteella alkaisi sitä ratkoa.

Unohdin muuten aikaisemmin mainita, että tuo HKS:n boxi on luultavasti jotenkin rikki. Selvitin että siihen tulee kyllä virta, mittasin sen vielä itse käyttöboxin sisältä. Ei mitään hajua minkä takia se olisi voinut mennä rikki ja vituttaahan se että se ei toimi. Mitään sulakkeita en sisällä nähnyt. Jos jollain on kokemuksia tai mahdollisia rakaisuja samantyylisestä ongelmasta niin info on erittäin arvostettua.

20190216_144215.jpg
 
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Tykkäykset
6
#9
Paikallinen seppä hitsasi lisää tavaraa tuohon akseliin kuluneeseen kohtaan ja sorvasi siitä tiukan. Pitäisi olla kuulemma pysynyt iha suorassa lämpölaajeneminen huomioonottaen, ja uskoisin niin myös itsekin, näkee tietysti sitten kun saan vehkeen ajoon.

Ei siinä sitten muutakun akseli paikallensa ja perämmäinen laakeri kiinni, uusi peränpuoleinen stefa löytyi myös niin tuli sekin vaihdettua.

20190227_170724.jpg

Laakeri olikin ulkoreunastaan aika tiukka, mutta laitettiin tietysti lukitetta rakoon varmistukseksi, samoin peränpuolimmaiseen. Laitettiin paketti kasaan ja rasvattiin vielä jarrusatulan liu'ut ennen renkaan asennusta. Lopputulos oli erittäin hyvä, ei enää klappia mihinkään suuntaan:cool:

Otin muuten auki tuon ilmastoinninsäädön näytön, ja sieltä paljastui "yllättäen" vuotaneita kapasitoreja ja ainakin näyttäisi olevan kärvähtänyt tai vähintään lämpimänä käynyt vastus.

20190228_204721.jpg

20190228_204733.jpg

20190228_204755.jpg

Täytyy kyllä itse koittaa vaihtaa nuo jos vaikka lähtisi pelittämään, ei oikein huvittaisi maksaa 200e +postit jenkkeihin korjaukseen:rolleyes:

Katsastusta varten jäljellä on enää ABS, SRS ja pakkivalon korjaus, joista jälkimmäinen voi kuulemma vaikuttaa ABS valoon, eli näillä mennään.
 
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Tykkäykset
6
#10
Noniin oli aika muuttaa taisteluasema juotosasemaksi, päätin vaihtaa ECS:n ja ilmastonsäädön näytön konkat:)

juotosasema.jpg

Aloin tuossa miettimään, että on aivan järjetöntä maksaa monta sataa euroa työstä minkä voi itse tehdä helposti. Tosin varmuutta toimimisesta ei ole, mutta pakkohan sitä on testata.

Otin ensimmäisenä käsittelyyn tuon ilmastonsäädön näytön, johon ei tullut mitään valoa. Kuten aikaisemmin mainitsin, niin sieltä oli selvästi mennyt muutamat konkat. Tämä on yleinen vika tämänikäisessä autossa. 3swikissä on hyvä artikkeli näytön, ECS:n ja ECU:n konkkien vaihdosta, linkki : tässä .

Kävin hakemassa paikallisesta liikkeestä 3swikin listanmukaiset konkat ja aloin vaihtohommiin. Suurin työ oli tosiaan tuon näytön pois ottaminen, mutta kyllähän se siitä lähti.

20190304_190852.jpg

Tämän jälkeen tinanpoistonauhaa hyväksikäyttäen poistin kaikki konkat ja kolvasin tilalle uudet.

20190304_181002.jpg




näyttölevy.jpg

Joitain konkkia ei löytynyt juuri oikealla volttimäärällä, joten korvasin ne isommalla. Tästä ei siis aiheudu ongelmia, päinvastoin kestää paremmin. Tässä vanhat ja korvaavat:

20190304_182642.jpg

Konkat tuli tästä näyttöyksiköstä vaihdettua, ja siirryin ECS:n kimppuun.

Eli tosiaan auton jousituksensäätö antoi vikakoodit 61, 62 ja 63, indikoiden että kaikissa paitsi yhdessä tolpassa on ongelma. Päätin ottaa ECS:n aivot irti ja tarkistaa sen. Täytyy kyllä myöntää, että ihan tälläistä en odottanut:oops::

ruoste.jpg

juuh.jpg

Eli ECS:n takalevy oli täysin ruostunut, ja avattuani kannen esille tuli likainen piirilevy. Kaksi konkkaa oli selvästi vuotanut ja niiden toinen jalka oli kokonaan syöpynyt irti. Myöhemmin näitä poistaessa huomasin että ainakin kaksi muuta oli pullistunut alhaaltapäin. Näiden vaihtamisen on pakko vaikuttaa johonkin..

Eipä siinä mitää, samalla kun hain näytöön konkat otin myös tähän, osa oli isompaa volttiluokitusta mutta siitä ei ole haittaa.
Poistin kaikki konkat ja tässä kuva niiden paikoista, jos joku päättää tehdä samoin. Auttaa erittäin paljon poistamisessa, ja 3swikin kuva on hieman suhjuinen.

piirilevy.jpg

Kolvasin jokaisen uuden konkan kiinni, ja koska piirilevy on kaksipuoleinen niin varmistin jokaisen jälkeen yleismittarilla että ne varmasti ottavat kiinni oikeista paikoista. Tuo yksi vuotanut konkka oli syövyttänyt osan polusta kokonaan pois, joten korjasin sen juotoksella, ei ole nätti, mutta testauksen tuloksena johti sähköä niinkuin pitääkin:

korjaus.jpg

Kopassa on varaa niin jätin jokaiseen konkkaan pitkät jalat jotta pystyin varmistamaan kunnon juotoksen. Lopputulos on mielestäni hyvä, ja levyn pitäisi pelittää kunnolla.

ecs.jpg

Pääsen vasta viikoloppuna testaamaan näitä, jännityksellä odotan miten toimii.

ABS ja SRS valoon liittyen, olen tässä koittanut etsiä Porin ja Rauman seudulta paikkaa jossa onnistuisi vikakoodin luku ja nollaus. En ole vielä paljoa ehtinyt soitella, mutta luulisi että jostain löytyy. Tosiaan yleismittarilla ei saa noiden koodeja ulos eikä pysty niitä nollaamaan. Täälläpäin ei varmaan kellään ole laitetta?

Mutta näin tänään, viikonloppuna jatkuu.
 
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Tykkäykset
6
#11
Njoooh, iskin "korjatun" ECS-kortin takaisin kiinni, mutta antaa vielä koodit 61 ja 62, eli vain koodi 63 hävisi korjauksen myötä. No on sekin sentään jotain, täytyy tuon jatkotutkiminen jättää myöhempään.

Kokeilin myös molempia "korjattuja" ilmastonsäätönäyttöjä mutta kumpaankaan ei tullut valoa, harmi. Olin jo niin varma että edes jompikumpi toimisi koska senverran huolellisesti mielestäni vaihdoin konkat. Mutta voi olla että vikaa on vielä jossain muualla. Lämpötilansäädön pääpiirilevy näyttää kyllä todella hyvältä niin sen takia en siihen alkanut vaihtaa mitään. Täytyy myös tätä tutkia joskus uudestaan, mennään toistaiseksi pimeällä näytöllä.

J. Helle tuolla keskustelun puolella mainitsi että vilkaisisin oikean eturenkaan edessä sijaitsevaan ABS-pumppuun. Ja kuten hän sanoi niin siellä oli joku itsetehty muovisuoja pumpun edessä, minkä yläpuolelta on päässyt paska lentämään pumppuyksikköön:

20190309_143056.jpg

Aika jännä että tuo alkuperäinen muovisuoja on onnistuttu hukkaamaan tässäkin. Poistin suojan ja alta paljastui melko rapeassa kunnossa oleva ABS-pumppu. Ei siinä suoraan näkynyt mitään ihmeellisempää "vikaa", putsasin pumpun moottorin liitännät ja tarkistin että johdot on päällisinpuolin kunnossa mutta ei se mihinkään vaikuttanut. Moottoriin tulee virrat päälle laittaesssa 12V.

20190309_143341.jpg

20190309_145657.jpg

Kokeilin myös lukea ABS-vikakoodin J. Hellen mainitsemalla tavalla, eli 10 ja 12 pinni yhteen ja mittari 4 ja 12 pinnin väliin, mutta se syötti vain melko tasaista 12v. Tekee samaa vaikka mittaisin ilman että 10 ja 12 on yhdistetty. ABS valo kyllä alkaa palamaan ku yhdistän nuo kaksi eli se menee kyllä diagnostiikkatilaan niin kuin pitääkin. Tosiaan ABS valo syttyy hetki käynnistämisen jälkeen, virrat päälle laittamalla valo vilkkuu normaalisti hetken ja sammuu. En tiedä onko tuo tasainen 12V normaalia, vai onko ohjausboxissa jotain häikkää tms?

En nyt oikein tiedä että mistä sitä vikaa lähtisi hakemaan, olisi ollut hienoa jos olisin jonkun koodin saanut ulos niin olisi tietänyt että missäpäin vika on. Tuo pumppuyksikkö on kyllä rapsaskan näköinen ulkoa mutta ei sitäkään viittisi alkaa irroittamaan turhan takia, jos vika ei siinä kuitenkaan ole. G-anturin voisi nyt ainaki seuraavaksi tarkistaa.
Jos jollain tulee jotain mieleen niin apua arvostetaan aina.

Pieni kevennys tähän loppuun, vaihdoin peruutusvalon 5w polttimot ledeiksi ja eron huomaa:D

20190309_121738.jpg
 
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Tykkäykset
6
#12
Pikanen päivitys

Sain SRS nollauslaitteen lainaan ja valon nollattua se pysyy nyt ainakin toistaiseksi poissa niinkuin pitääkin, eli sitä ei tarvitse alkaa sen enempää tutkia.

Loppuviikosta pitäisi toivottavasti saapua tilattu ABS-pumppuyksikkö ja releet niin pääsisi sitten viikonloppuna sen vaihtohommiin, jos vaikka hyvällä lykyllä ongelma on ollut siinä. Ellei ABS valo siltikään poistu niin täytyy jatkaa selvittelemistä manuaalin mukaan. Mutta enää ei onneksi ole kuin tuo ABS-valon selvitys jäljellä:p
 
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Tykkäykset
6
#13
Homma etenee,

Hain tänään postista toimivan abs-pumppuyksikön jonka olin tilannut, ja ajoin tallille asennushommiin.

Vanhan yksikön irroistus oli muuten suht helppoa, paitsi että itse hydrauliikkaputket oli vaikea avata ahtaan paikan takia. Taivutin avolenkkiavaimen pään kulmalle jotta sain kaikki liittimet avattua, ja siltikin se oli tuskan takana. Lopulta kuitenkin sain kaikki liittimet auki ilman suurempia vaurioita ja yksikön sai taivuteltua ulos kolostaan irroittamatta mitään tukia tms.

20190328_180841.jpg


Alla kuva vanhasta (vasen) ja "uudesta"

20190328_175101.jpg

Ei siinä sitten muutakuin uuden asennus. Se sujui sentään hieman paremmin kuin vanhan pois ottaminen, vaikkakin liittimien kiristys aiheutti kiroamista.

Vanha vs uusi:

pumppu.jpg

Asennuksen jälkeen ilmasimme molemmat etujarrut, ja takajarrut ilmaamme vasta kun saamme etupään alas.

Totuuden hetki koitti, ja auton käynnistyksen jälkeen ABS valo on poissa!!:p

Vika oli jossain vanhan pumppuyksikön osassa, pumpussa, releissä tai solenoideissa. Mutta on kyllä hyvä fiilis kun ei tullut tehtyä turhaa työtä.
Seuraavaksi vuorossa on muokata sopivampi muovisuoja pumppua varten jotta tämä ei pääsisi noin pahaan kuntoon, alla on muuten kuva suojasta joka siinä oli, ylhäältä pääsi suoraan vesi lentämään pumpun päälle:

20190309_143056.jpg

Nämä hommat on vielä tehtävä ennen katsastusta:

-takajarrujen ilmaus
-öljyn vaihto
-pohjan puhallus kotelosuoja-aineella
-päästöjen mittaus erikseen tutulla, varmuuden vuoksi

ELi lähellä ollaan jo liikennekuntoa, ja tietysti senkin jälkeen hommat jatkuu, mm. flektien korjaus/vaihto ja hotwiren poisto.

Viikonloppuna jatkuu

20190328_190446.jpg
 
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Tykkäykset
6
#14
Tuli taas koko päivä vietettyä auton parissa.

Otin isomman flektin irti sillä meinasin rasvata sen laakerit, mutta sen moottoria avatessa toinen magneeteista irtosi kokonaan joten se siitä. Kävin suosiolla motonetista hakemassa 33cm yleisflektin joka sopi täydellisesti vanhan paikalle. Hotwire hässäkkää en alkanut vielä korjailemaan, mutta jostain syystä kahdelta lämpötila-anturilta tulevat maajohdot oli yhdistetty vanhassa flektissä olevaan sellaiseen ihme suorakulmion muotoisen palikan miinusjohtoon.

20190330_115005.jpg

En tosiaan tiedä mikä sen palikan funktio on, veikkaisin että joku vastus/ lämpöjuttu koska tuulettimessa kiinni? Asensin sen kuitenkin myös uuteen flektiin kiinni. Muttasiis antureiden miinusjohdot oli yhdistetty sen palikan miinusjohtoon jolloin flekti on aina päällä. Pitää tutkia mihin ne kuuluisi mennä kun on aikaa, mutta veikkaisin että releille.

Alla kuvaa uudesta flektistä, tilaa tuli huomattavasti lisää:

flekti.jpg


Tein myös uuden kurasuojan abs-pumpun eteen, ja samaan kohtaan myös kuskinpuolelle sillä sielläkin oli joku paskasti väännetty versio. Vaihdoin myös öljyt, ja ihan aiheellista sillä vanhaa olisi voinut verrata bensaan...
Näiden jälkeen ilmattiin taka-jarrut ja ajettiin auto ulos tallista.

20190330_132456.jpg

Käytiin kaverilta hakemassa koekilvet lainaan joten autolla voi nyt ajaa tiellä laillisesti kunnes saan sen katsastettua. Senverran hakureissulla testasin että auto tuntuu vetävän hyvin joten Greddyn boxi näyttäisi pelittävän. Takaisintulomatkalla ABS-valo syttyi kesken ajon, pysähdyin tienreunaan jolloin valo hävisi eikä tullut loppumatkalla enää takaisin. Toivottavasti kyseessä oli vain jokin väliaikainen häiriö, eikä tulisi enää takaisin. Kyllä siinä ehtikin mieli masentua mutta onneksi ei tullut takaisin, vielä:rolleyes:

Ajoin auton rampille pohjan tutkimista varten ja se näytti ihan hyvältä lukuunottamatta yhtä suurehkoa reikää ojanpuolen takarenkaan edessä. Tämän lisäksi edessä oleva lyhyt pakoputken jousto vuotaa, ja myös pitkä mutta hieman vähemmän. Jos menee päästöistä läpi niin korjaan nuo vasta kesällä.

20190330_143658.jpg

Kuvassa reiän oikeallapuolella näkyvän ruostemöykyn alta paljastui myös toinen reikä joten ne korjataan samantein. Reikien korjaamisen lisäksi kotelot ja pohja vedetään kotelosuoja-aineella.

Suunnitelmissa olisi mennä katsomaan päästöt maanantaina, ja jos menee läpi niin katsastusta yritetään tiistaina.
Senverran lupaavalta näyttää jo että on pelko perseessä että jotain tulee vielä vastaan, viimeistään katsastuksessa. Mutta näillä edetään.

Alla vielä pari kuvaa pohjasta, ihan vaan sentakia koska satuin kuvat ottamaan. Vetoakselissa oli yhdessä nivelessä senverra että tunsi väljää mutten aloita mitään toimenpiteitä sensuhteen:

20190330_143710.jpg

20190330_143717.jpg
 
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Tykkäykset
6
#15
Pienimuotoinen kysymys muuten tähänväliin, pitäisikö molempien ovien mennä lukkoon/aueta kun kuskinpuolen oven lukitsee/aukaisee? En ole löytänyt tähän vielä mitään selkeää vastausta. Jos joku tietää niin olisi hienoa saada asiaan selvyys.

Niinja laitan muuten tähän vielä linkin keskusteluun: Keskustelu

EDIT:
Löysin sittenkin manuaalista vastauksen tähän, eli molemmat ovet pitäisi mennä lukkoon/aueta ainakin mallissa missä ei ole kaukolukitusta. Mutta luulisi että kaukolukituksellisessakin näin olisi vaikka siinä ei erikseen niin mainittu? Omassa autossa tämä systeemi ei toimi mikä on perseestä, tätäkin täytyy tutkia.

63dcd65b6eb05b1ac35ceb7994e56509.png
 

Liitetiedostot

Viimeksi muokattu
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Tykkäykset
6
#16
Kuten veikata saattoi niin ei mennyt ilman hankaluuksia.
Päästöt oli muuten ookoo mutta kierroksilla CO arvo oli liian korkea. Hommasin molemmat lambda anturit uudet, ne on Denson vehkeet niinkuin alunperinkin, mutta ongelmia tuli vanhojen pois ottamisessa.

Etummaista vanhaa anturia irrottaessa koko kiinnityspesä lohkesi pois ahtimelta tulevasta käyrästä:

WhatsApp Image 2019-04-02 at 11.24.26.jpeg

Tämä tarkoitti että koko käyrä on irroitettava jotta se saadaan korjattua. On muute helvetin ohutta tavaraa tuo, ja heikkoa.
Tuota käyrää irroittaessa ongelömaksi koitui nuo ahtimen päässä olevat pultit, jotka kyllä saatiin liikkeelle mutta hirttivät kiinni uudestaan melkein samantien. Yksi pultti katkesi mutta loput saatiin irti.

WhatsApp Image 2019-04-04 at 11.52.10.jpeg


Tuo viimeinen pultti oli pakko vetää rälläkällä auki, mutta siihen pitäisi kyllä silti saada uusi pultti vähän pitämään:

WhatsApp Image 2019-04-04 at 13.44.13.jpeg


Tuon käyrän jälkeinen pätkä muuten sisälsi katalysaattorin, ja senkin laippa oli melkein poikkiasti haljennut, joten ihan hyvä että tuli avattua:

WhatsApp Image 2019-04-03 at 08.24.52.jpeg


Hitsattiin tuon laippa umpeen samoin kuin se lohjennut lambda anturin käyrä:

WhatsApp Image 2019-04-04 at 08.34.37.jpeg

Tuossa ahtimeen kiinni tulevassa käyrässä ei muuten ollut mitään tiivistettä välissä, muutakuin tahnaa. Täytyy varmaan itsekkin vetää se tahnan kanssa tiiviiksi. Myös molemmat joustoelementit vuosivat ja olivat paskana joten ne uusitaan nyt samalla.

On tässä tullut koko viikon taisteltua noita irti, ja vielä tarttisi saada taaempi anturi pois, mutta eiköhän se sieltä saada.
Helvetinmoisen taistelun kyllä saanut aikaan ja toivottavasti päästöt saataisiin noilla uusilla lmbdoilla ja tiiviillä putkella kuriin.

Elllei muuten niin heitän tietokoneen greddyyn kiinni ja koitan säätää syötön pienemmäksi kierroksilla.
 
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Tykkäykset
6
#17
Pitkästä aikaa päivitystä!

Pakoputkihommaan jäätiin viimeksi ja se saatiin lopulta ihan hyvään kuntoon. Putkessa olleet molemmat joustoelementit oli pakko uusia sillä molemmat oli täysin puhki

20190406_113335.jpg

Hommasin uudet elementit ja hitsailin ne siinä sitten kiinni, lopputulokseen olen kyllä ihan tyytyväinen:)

20190406_113346.jpg

20190406_151414.jpg

Putkesta tuli hyvä ja iskin samalla molemmista ahtimien lähtöputkista katit pois, taaemman katti olikin osittain "sulanut"/murentunut:

20190406_115035.jpg

20190406_151623.jpg

Kasailin pakoputken ja vedin pienen kerroksen pakoputkimassaa liitosten väliin.
Tuon jälkeen meinasin vaihtaa myös taaemman lambda-anturin, mutta myös sen paikka oli senverran ahdas että päätin olla vaihtamatta.

Kävin taas mittaamassa päästöt ja putki ei ainakaan enää vuoda, sillä O2 arvot olivat hyvät. Co-arvo oli noin 2.3, minkä takia auto ei menisi millään läpi vähäpäästöisestä. Rekisteriotteeseen on kuitenkin merkitty erikoismerkintöihin että päästöluokkana on Euro 1. Siinä "ainut" merkittävä raja-arvo on Co max 3.16 joten auto menee sittenkin hienosti päästöistä läpi. Periaatteessahan voisin ottaa myös tuon ison katin kokonaan pois, ja luultavasti otankin tulevaisuudessa. Tarina päästöistä jatkuu myöhemmin

Viikon tuon pakoputken korjauksen kanssa taisteltiin, mutta pitäisi sentään kestää taas pitkän aikaa.

Lainasin taas kaverin koekilpiä jotta voisin autolla ajella katsastusta odotellen ja vaihdoin kesäkumit alle. Auton mukana tuli 18" Steez Workin vanteet ja täytyy myöntää että ihan hyvin ne tuohon sopii:D

20190406_143953.jpg

20190406_171638.jpg

Jatkoa seuraavassa viestissä:
 
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Tykkäykset
6
#18
Ja jatkuu

Huomasin tuossa kun autolla ajelin ennen katsastusta että oikea etuvilkku lakkasi toimimasta. Otin vilkun auki ja parit ryöstäjäthän sieltä löytyi:

20190408_175350.jpg


Eihän nuo toimi yleensä kuin hetken aikaa joten ei yhtään yllättänyt. Vaihdoin ryöstäjät kunnon liittimiin ja vilkku toimii taas:

20190408_180305.jpg

Varasin katsastusajan ja täytyy myöntää etten ole vähään aikaan jännittänyt jotain niin paljon kuin tuota katsastusta.

Katsastusasemalla esitin päästölapun ja katsastaja sitä siinä sitten tutkiskeli ainakin kymmenen minuutin ajan luultavasti googlea hyväksikäyttäen:D. Autohan on 1993 joten sen pitäisi olla vähäpäästöinen, niin kovasti väitti että ei päästöt kelpaa. Apuun tuli toinen katsastaja (joka auton myös tarkisti), ja sanoin että erikoismerkinnöissä on Euro1 päästöluokka ja että auto on alunperin jenkeistä. Kyllähän ne sitten molemmat sen hyväksyi ja jälkimmäinen sanoikin että kyseessä on varmaan muuttoauto, silloin on pystynyt kuulemma kikkailemaan päästömerkintöjen kanssa.

Ei siinä, katsuri tarkisti auton ja kaikki oli ok! Se vaan että huomattiin etummaisen ahtimen öljyn paluuputken vuotavan aika reippaasti, mutta ei se siitä mitään ylös kirjannut. Oli kyllä kiinnostunut autosta ja siinä sitten katseltiinkin tietoja kyseisestä vehkeestä netistä:D Papereihin on merkitty vapari etuvetoauton tiedot, 122kW 1400kg yms. Katsastaja sanoi että antaa olla vaan niin on halvemmat verot yms :D. Kyseinen katsastaja oli kyllä rento kaveri, ja hyväksytyn paperi kädessä lähdin korjaamaan öljyvuotoa.

20190410_160616.jpg

Kuten ylläolevasta kuvasta näkyy, niin tuo haitariosuus vuotaa öljyä jostainkohtaa.
Putsasin kohdan ja huomasin että tuollaisen haitarin päällä oli selvästi pieni reikä, tullut luultavasti pakoputkirempan myötä.

20190410_173818.jpg

Meinasin että leikkaan tuon haitariosuuden pois ja laitan letkun klemmareilla sen tilalle jäljelle jääneiden putkien päälle, mutta ahtimen pään putken leikkaaminen näytti senverran hankalalta tuon lämpösuojan takia että päädyin väliaikaiseen ratkaisuun. Senkin takia että tarvitsin autoa ajoon. Joten puhdistin alueen hyvin, sivelin reilusti tiivistemassaa(ei sitä silikonityylistä) ja päälle kiristin klemmarilla letkunpalan. Hyvin pitää, ja tottakai tarkoitus on korjata tuo kunnolla myöhemmin:

20190410_181633.jpg

Auto alas ja kovaa ajoa:cool: (Neliveto on kyllä kätevä kun tuolle liukkaalle rampille ajoi(tietysti hiekoitin myös))

20190410_191726.jpg

Eli auto on nyt vihdoinkin leimassa, mutta hommaa löytyy silti ihan tarpeeksi.

Joku pyöränlaakereista ulisee vielä kovassa vauhdissa ja abs-valo syttyy joskus vähäksi aikaa palamaan, veikkaan että liittyy juurikin tuohon paskana olevaan laakeriin jonka takia pyöräanturi ei välillä lue. Ääni tuntuu tulevan oikeasta eturenkaasta, täytyy asia vielä varmistaa ja ottaa työnalle tässä jossainkohtaa.

Kattoluukusta vuotaa sateella hieman vettä sisälle luukun takakiinnityksen kohdalta. Lasin päällä oleva läpyskä on selvästi taittunut keskeltä ylöspäin joten täytyy sekin ottaa jossainkohtaa auki ja tiivistää.

Flektit olisi kiva saada toimimaan kunnolla kun tällä hetkellä neon jotenkin hotwiretetty joten nekin pitäisi jossainkohtaa selvitellä.

Ilmastointilaite ei tunnu toimivan kun tuossa testailin, täytyy vielä koittaa kuunnella kytkeytyykö magneettikytkin kun laittaa kylmälle. Harmi kun ilmastoinnin näyttö ei toimi niin ei näe näyttääkö vikavaloa, sen voi tietysti testata diagnostiikkaportista.

Tyhjäkäynti on vähän erikoinen, se oli vähän liian korkea jolloin isä sääti sen poissaollessani pienemmälle kuulemma alipainekellossa olleesta ruuvista? lämpimällä koneella tyhjäkäynti on noin 800-1000 riippuen auton mielentilasta :D, kylmänä noin 1900. Ongelmanahan on vain se, että lämpimänä käynnistäessä auto hörähtää mutta sammuu senjälkeen. Pitää antaa hieman kaasua samalla että käynnistyy tyhjäkäynnille jolloin se on noin 700rpm. Pitäisi selvitellä mistä tämän auton tyhjäkäyntiä kuuluisi oikeasti säätää ja että onko siinä nyt vähän jokaruuvi sekaisin.

Mutta näillä mennään, isoin tavoite on jo saavutettu eli leima kourassa:cool:

20190412_181555.jpg
 
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Tykkäykset
6
#19
Päivitystä taas vaihteeksi!

Auto on pelittänyt hyvin ja tuo korjaamani öljyvuoto on pitänyt. ABS-valo palaa satunnaisesti mutta suurimman osan ajasta pysyy poissa.

Tässä kevään lämmetessä on tullut mieleen että tuon ilmastoinnin olisi kiva toimia...
Otin siis auton taas käsittelyyn ja luin ilmastoinnin vikakoodit seuraavilla ohjeilla:

diag1.png


Koodi oli 11 eli lämpötilasensorissa on ongelma. Tämä on tietysti aika selvää kun alkaa katsomaan sensorin sijaintia ja roikkuvia johtoja :rolleyes:

20190426_164341.jpg

Multa tosiaan puuttuu tuo verhoilu ja sen mukana lämpötila-anturi. Periaatteessahan lämpötila-anturit ovat erittäin yksinkertaisia vehkeitä eli niihin menee kaksi johtoa ja ulostuleva volttimäärä vaihtuu lämpötilan mukaan. Tämän perusteella asensin tuohon jonkin randomin lämpötila-anturin mutta eihän se tietenkään toiminut. Näissäkin antureissa on todella paljon eroja vastuksen puolesta, joten oikean löytäminen vain testaamalla on ihan mahdotonta. Tuo minkä asensin vaikutti seuraavasti: autolla lämmöt pienimmillä ilmastointi puhalsi tietysti kylmintä, mutta kun klikkasin asteen enemmän niin alkoi tulla kuumaa. Tämä meinaa että tuon anturin vastus/volttimäärä ei ole lähelläkään alkuperäistä:

20190426_191618.jpg

Pienenä mainintana: vikakoodi lähti mutta revein tuon loppupeleissä irti, tämä homma jatkuu edempänä.


Sitten itse ilmastointiasiaan. Eli itsellä ei toimi tuo ilmastoinnin näyttö, ja itse jäähdytyksen kompressori ei lähde päälle. Tämän perusteella aloin selvittämään saako magneettikytkin virtaa/toimiiko se.

Ilmastoinnin releet on selvästi esillä kuskinpuolella konepellin alla. Aloitin vaihtamalla relettä toisen kanssa tuloksetta. Seuraavaksi ajoin auton rampille ja alakautta otin kompressorin liittimen irti testatakseni magneettikytkimen. Eli alla olevan ohjeen mukaan virtaa liittimen terminaaliin 1, joka on tyhjän paikan yläpuolella. Kytkin toimi hienosti, ja testasin vielä jatkuvuuden releestä kytkimen liittimelle.

diag2.png

Eli vika on joko releessä tai ohjauspiirissä. Tästä viisastuneena päättelin että releessä ei voi olla vikaa, sillä vaihtelin sitä neljän muun kanssa ja kaikilla oli sama lopputulos. Keskityin itse releen liittimiin ja huomasin että releen esiohjauksen maanapa ei ollut yhteydessä maahan. Plusnapaan kyllä tulee virta. Manuaalin kaaviota tarkastellessa huomasin että tuo maapuoli menee "MFI Control Unit"in kautta maihin, tai ainakin pitäisi mennä. Tuota googlettamalla tuli vain polttoainepumpun relettä vastaan eikä mitään muuta, joten ei mitään tietoa tällä hetkellä mihin tuo maajohto menee.

Tulee vain mieleen että tuota ilmastoinnin relettä ohjataan molemmilta puolilta liitintä, ja jostain syystä tuo maapuoli ei pelaa, tiedä häntä.
Ilmastoinnin kaavio manuaalista:

diag3.png


Ei siinä, yhdistin johdolla releen plussan magneettikytkimen liittimeen ja se napsahti päälle ja tuntui toimivan sillä sisälle tuli jääkylmää ilmaa.
Näin rajasin ongelman tuohon releen esiohjauksen maapuoleen. Asensin "hotwiren" tuohon miinuspuolelle johdolla maihin, ja näin saan ilmastoinnin toimimaan. Tuon ohjauksen ilmastoinnin releelle saa pois painamalla "econ" -nappia ilmastoinnin ohjauksesta joten tällä tavalla ilmastointi toimii kun haluaa. Tiedän että tämä on taas yksi "hotwire" lisää näihin moniin mitä autosta löytyy, mutta kesän tullessa olen tähän tyytyväinen ja voin rauhassa miettiä tuota maajohdon vikaa.

juuh.jpg

20190426_190016.jpg

Mutta nyt tuohon ilmastoinnin lämpötila-sensori -hommaan.

Eli, autosta puuttuu tuo käsikahvan paneeli minkä mukana puuttuu lämpötila-anturi. Olen koittanut tuota anturia etsiä mutta ei sitä tunnu löytyvän mistään. Ja kuten aikaisemmin mainitsin niin sen täytyy olla oikeanlainen, vaikkakin kaikki nuo toimii samalla tavalla.

Selvitin että tuon anturin osanumero on MB766472 mutta tuollakin etsiessä ei löydy kuin ukrainalaisia/venäläisiä sivustoja millä olisi tarjolla.
Sivusto josta löytyi mitsun numero: tässä

Tässä manuaalin kuva anturista:

diag4.png

Jos joltain löytyy neuvoja tai jopa vastaavaa osa niin olisin erittäin kiitollinen.

Ei tälläkertaa sen "enempää"
 
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Tykkäykset
6
#20
Pientä päivitystä taas,

Autosta puuttui takakaiuttimet niin kävin sitten hakemassa autostudion 6x9 setin ja aloin asennushommiin.

20190517_172158.jpg

Nuo kaiutinpaneelit sai suhteellisen helposti irti, piti vain irroittaa takapenkit ja niiden nojat jotka oli muutamalla pultilla kiinni. Niiden jälkeen piti irroittaa takaturvavyöt, ja ne täytyy avata kelan päästä. Lopuksi vaan kaikki ruuvit irti niin paneelin saa pois. Etuvöitä ei välttämättä tarvitse irroittaa, sillä ne antavat tarpeeksi varaa että paneelin saa pois tieltä.

20190517_171857.jpg

20190517_172923.jpg

Vaikkakin noihin kaiutinpaikkoihin sopii kiinnitykseltään 6x9, niin syvyys tuottaa hieman ongelmia. Nämä Autostudion kajarit olivat vajaa sentin liian korkeita, mutta kiinnitin ne vain ylimmäisistä rei'istä ja tuntuvat pysyvän siltikin erittäin jämäkästi paikallaan. Alareunassa on noin sentin rako, mutta sivupaneelit sopivat silti paikallensa. Jos oikein tarkkaan olisi tehnyt niin noiden kiinnitysreikien alle olisi voinut parit prikat laittaa holkiksi jotta olisi saanut kaikista rei'istä kiinni. Prikkoja ei kuitenkaan itseltä tuossa löytynyt.

20190517_170349.jpg

20190517_173524.jpg

Pikanen testi että molemmat toimii ja sitten vaan paneelit takaisin. Tuossa kohtaa oli muuten hyvä kiinnittää kaiutinsuojat kunnolla kiinni, itsellä ne oli revittynä osittain irti.

20190517_170615.jpg

20190517_172927.jpg

20190517_175455.jpg

Meinasin että vois jonkun pienen aktiivisubbarin hommata niin saisi vielä pientä bassonlisäystä uhraamatta liikaa tilaa. Taakse onkin valmiiksi vedetty RCA- johdot, sekä myös vahvaria varten virtajohto.

Asiasta vielä kolmanteen, olin jo palauttamassa lainaamaani SRS-nollauslaitetta kun valo pamahti matkalla tauluun. Luin koodit ja se näytti kahta: Koodit 11 ja 34.
Ensimmäinen taisi olla gsensor 1 problem ja jälkimmäinen jokin connection juttu. En ole vielä oikein jaksanut perehtyä niihin. Hieman vain vituttaa jos gsensorissa on vika sillä toimivat taitavat maksaa ihan hyvin, ja nuo kaksi koodia luultavasti liittyvät samaan ongelmaan. Toivon mukaan vain jokin liitin/johto on löysässä tai rikki.

Täytyy tuota selvitellä kun jaksaa.

Pitää muuten varmaan myös ryöstää edellisestä projektistani, -89 turbosivikistä AEM:n seossuhdemittari tähän ja asentaa se johonkin sopivaan paikkaan. Tuntuu nimittäin siltä että kone ei saa tarpeeksi löpöä ahdoilla korkeilla kierroksilla. Pitäisi muutenkin alkaa tutkia tuota greddyn boxia että millaiset säädöt siellä on ja missä voisi olla vika. Mitä nyt katselin niin greddyn sivuilta ei tunnu tuo ohjelman latauslinkki toimivan, tyypillistä huonoa tuuria. Pitää varmaan vaan metsästää googlen avulla.

Näillä mennään
 
Liittynyt
26 Joulukuu 2018
Tykkäykset
6
#21
Noniin nyt on aika taas päivitellä!

Kesän on tullut ajeltua ja kaikki on pelittänyt suht hyvin, mutta ongelmiltakaan ei ole vältytty
Tuossa pari viikkoa sitten tilasin etupäähän molemmat renkaiden navat laakereineen sillä toinen puoli oli jo pitkään ujeltanut, ei maksanut kuin 60e/kpl ja vaikutti ihan asiallisilta.

Tämän lisäksi SRS antaa vieläkin kaksi koodia ja ne pitäisi selvitellä vielä ennenkuin on lunta maassa.

20190813_101914.jpg

Laakerit löytyi autopartsmarket.eu -sivustolta, sieltä löytyy jotain muitakin perusosia tähän malliin

Itse vaihtotyö oli todella helppoa, sillä ei tarvinnut irroittaa muutakuin renkaan ja jarrulevyn. Napa oli kiinni neljällä mutterilla.

20190815_174301.jpg

Tuossa uudessa navassa oli kierretankojen tilalla kierteet pultteja varten, ja ne sain haettua paikallisesta kiinnitystarvikeliikkeeltä. M12x1.25 55pitkät oli sopivat pultit

20190815_180647.jpg

Ei siinä sitten muuta kuin uusi napa paikalleen ja loput palikat kiinni, odotin paljon työläämpää prosessia mutta tämähän oli helppo!

20190815_183123.jpg


Sitten vähän tuoreempaan asiaan

Eli tänää töihin lähtiessäni huomasin että autosta oli pöllitty renkaat!:eek:

20190902_075358.jpg

Olivat onneksi jättäneet kakkosnelosten päälle eikä suoraan maahan niin ei mitään isoja vaurioita tullut. Laitoin talvivanteet kitkoilla alle niin ajelen niillä sitten tästä eteenpäin kevääseen. Kyllähän tuo hieman uskomattomalta tuntui että omalle kohdalle käy näin, kuin suoraan jostain jenkkilästäo_O

20190902_075449.jpg


Rikosilmoitus tulilla ja vakuutukseen yhteyttä niin toivottavasti saan ainakin vakuutuksesta massit.
Vanteet oli japanilaiset Steez Work Nicross 18". Suht harvinaiset eli jos tulee joskus vastaan niin olisi hienoa jos ilmoittaisitte, mutta huonolla tuurilla seilaa jo viroon tai venäjälle päin.

69549654_3067897446567262_4473835280670916608_o.jpg
 
Ylös Bottom