Duunipaikka vertailu!

HeroinesHero

New Member
Liittynyt
8 Joulukuu 2010
Haulla en löytänyt mitsuilijoilta minkäänlaista vertailua hommista/koulutuksesta/palkasta.

Itellä (ja varmasti monella muullakin) on tällä hetkellä edessä jonkun "perusammatin" lukeminen aikuispuolella, joten kaikenlaisia kokemuksia/mielipiteitä kaivattaisiin! Mielipiteitä saa esittää myös näistä miltei tarunomaista palkkaa vetävistä putkareista, vaarallisten aineiden kuskeista yms.

Onhan nää toki kovin henkilökohtaisia juttuja mistä kukin pitää/mitä kukin haluaa tehdä, mutta niinkuin sanottu kaikki asiallinen info on erittäin hyödyllistä tälläiselle ihmiselle jolta on pallo miltei kokonaan hukassa urasuunnitelmien suhteen. :peukku
 

Jalzu

New Member
Liittynyt
31 Joulukuu 2006
Sijainti
Kouvostoliitto
Vs:

Tuntihommissa, niin louhinta alalla kuin ADR ja muy raskaskuljetus hommat..

Jos tykkää haastaa itseään ja pysyy "kylmänä" täpärissä tilanteiss :)
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Duunipaikka vertailu!

Mä olen nyt opiskellut aikuispuolella 2,5 vuotta lähes putkeen.

Ensin opiskelin automaalariksi 2 vuotta. Ala on kiinnostava, mutta toisaalta työ on tosi raskasta, puhdasta käsityötä ja ainakin Tampereen seudulla töitä on juuri nyt tosi vähän. Automaalarihommissa pidin siitä että näit oman työn jälkesi, kehityksesi ja onhan tuo hyvä asia osata ihan harrastuksenkin kannalta. Palkkaus lienee tosi laajalla skaalalla, ilmeisesti lähtöpalkat on jostain 12 € tienoilta ylöspäin omasta tasosta riippuen. Työajat ovat siinä normaalin toimistoajan liepeillä. Itseäni kiinnosti eniten muovikorjaukset ja pienet kolarikorjaukset. Valitettavasti rannekanavaoireyhtymäni, uusiva ganglio carpi sekä vanha kolarivamma niskassani hieman aiheutti ongelmia työssä suoriutumisessa. Hieno ala kuitenkin ja kuka käsin näpräämisestä pitää, niin tuo on varmasti mukavaa hommaa. Tähänhän pääsee ammattikoulun/aikuisopiskelun tai vaikka oppisopimuksen kautta, käsittääkseni tuo 2 vuoden opiskeluaika on aika tavallinen.

Sitten viime talvena pääsin linja-autofirman palkkalistoille ja suoritin linja-autonkuljettajan ammattipätevyyden ja nyt ajan Tampereen seudulla linja-autoa. Pidän kovasti ja autolla ajaminen on kyllä se mun juttu. Saan tehdä aika monipuolisesti ihan paikallisliikennettä sekä seutuliikennettä ja myös Expressbusseihin on ovi avoinna niin halutessani. Työajathan ovat sinänsä ihan p*rseestä, mutta meidän firmassa vapaatoiveet toimii hyvin ja ylitöitä ei kauheasti ajateta, ison talon etuja. Muutenkin palkka tulee säntillisesti ja pekkaset yms pyörii. Palkkaus on jostain 13 eurosta ylöspäin, itselläni lähempänä 15 €/h johtuen yli 12 vuoden ammattiajokokemuksesta. Tähän päälle tulee mm Tampere-, ilta-, yö-, vkl-lisät ja kilometrikorvaukset, päivärahat yms. Ei ihan paskin palkka. Työ on lisäksi jopa kivaa. Työn tekoon riittää että on D-kortti ja ammattipätevyys.

Lisäksi mulla on henkilöauton ammattiajolupa, eli taksiajolupa, mutta se nyt on koiranhommaa paskalla palkalla. Työajat on p*rseestä, asiakkaat on p*rseestä, palkka on p*rseestä. Ainoastaan ajamalla inva- tai paarikyytejä on tuo työ minusta mielekästä. En suosittele kellekään, muuta kuin ihan lisä-ansioiden hankkimiseen. :p Koulutukseksi riittää että suorittaa tuon ammattiajoluvan, ei sen kummempaa.

Lisäksi löytyy logistiikan PT (Kuorma-auton kuljettaja) sekä hienomekaanikon ja kojemekaanikon paperit.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Duunipaikka vertailu!

Koulutuksia on RTV-asentajan PT, sähkö- ja energiatekniikan PT, varastonhoitajan AT, koneistuksen AT, kiinteistönhoidon AT, teknillisen johtamisen EAT ja lisäksi LVI-työteknikon koulutus joka on vielä kesken. Näiden lisäksi tietty ne perinteiset luokkahitsaus-tulityö-ensiapu-trukkikortti-työturvallisuus sun muut parin päivän kurssit.

Työkseni olen kiinteistönhoidon palveluvastaava, ja työnkuvaan kuuluu perus kiinteistönhoidon lisäksi myös kone-ja metallitekniikan työt (eli esimerkiksi varavoimakoneiden huolto), uima-allastyöt, rakennustyöt, sähkötyöt ja sen sellaista. Muuten tykkään kyllä työstäni, mutta palkka on ahterista (kunnallisen puolen tes) ja palveluvastaavan nimikkeen mukana tuli laskujen tarkastukset sun muut :D
 

LLEMPPA

New Member
Liittynyt
11 Helmikuu 2014
Sijainti
Nurmijärvi
Vs: Duunipaikka vertailu!

Peruskoulu pohjalla olin 2vuotta rakennus hommissa joista noin puolti toista vuotta ajoin kurottajaa ja tänää alotin uudessa firmassa iha kokonais aikaisesti nuo kurottaja hommat :) eli jos nuori ukko näkyy ison sammakon kyydissa ja koneessa on ramirentin tarrat niin se saatan olla minä :) mutta siis kurkokoposella olen hommissa nyt!
 
Ylös Bottom