Dyn-4 takapyörän laakeri

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
Jurinan aiheuttaja sitten löytyi :)

Takapyörän laakeri päässyt aika väljäksi..

Huomenna pitää soitella muutamiin varaosaliikkeisiin

Motonetistä pitäis saada:
2.0-4wd e38/39 88-91 21-1643 78€
Ei paha raha mutta motonetin laadun tuntien..

kokemuksia??

Alkuperäis osan hinta???
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
ahis sanoi
Jurinan aiheuttaja sitten löytyi :)

Takapyörän laakeri päässyt aika väljäksi..

Huomenna pitää soitella muutamiin varaosaliikkeisiin

Motonetistä pitäis saada:
2.0-4wd e38/39 88-91 21-1643 78€
Ei paha raha mutta motonetin laadun tuntien..

kokemuksia??

Alkuperäis osan hinta???

MotoNetistä ostin exääni ainakin pyöränlaakerit ja hyvin skulas. Alkuperäiseen verrattuna sen 150 euroa halvempi motonetin kautta, ainakin E54A:han.
 
M

maxpain

Guest
70e noin mitsulla (kaks laakerii)ja siihen lisäks stefat ja tiivisteet... eli melkein samoissa hinnoissa kuin moponetissä....
 

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
juu, kyl hakua käytin..
Muutama topikki löytyi kyllä mutta alkuperäisen hintaa en huomannut mainittavan  :-[

Vähän ihmettelen.. Kun tuo dyny oli jakoremmin ym. vaihdossa pyysin vilkaisemaan takalaakereita..

Korjaamonsetä sitten kertoi, että vähän oli väljää..
Mutta he eivät muka saa sellaista laakeria hommattua??
Parista paikasta olivat kysyneet.

Ja mitään hintaa eivät kerro vaihtotyölle.
Voi mukamas olla tosi paha homma.

Kun sitä sitten katsastusinssin kanssa katseltiin niin siinä on ihan aivan älyttömän kauhea valtava välys.

Tietä oikein uskaltaako sillä ajella.
Saati sitten itse alkaa vaihtamaan :-\

dodii: Luotettavasta varaosaliikkeestä 78,85€ (105€lähtö) 900-492 (helsingin laakeri tjsp.)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Kokemuksia on vaihdosta. Vaaditaan jonkin verran kaikenlaista työkalua, sopivaa puun pätkää, sopivaa putkea, rälläkkä, prässi, jonkinlainen kaasulämmitin (voi olla sellainen täytettäväkin). Pitkä vääntövarsi ja momenttiavain kuuluvat myös tämän projektin varustukseen, samoin kunnolliset pukit.

Laakereiden (2kpl) lisäksi vaihtoon menee läjä stefoja ja pölysuojia. Eli kannattaa varata aikaa tuohon projektiin.

Pyörän napa purkaantuu ulospäin, eli vetari pitää irroittaa pyörän puoleisesta laipasta, sitä ennen piti irroittaa jarrusatula. Vetaria ei tarvitse irroittaa perästä, se kääntyy sivuun. Akselitapin kiinnitysmutteri (löytyy sieltä takaa sen jälkeen kun vetari on irti) on sitten tiukassa, sen avaamiseen vaaditaan vähintään pitkä vääntövarsi, jota joutui vielä jatkamaan putkella. Mutterissa on ihan normaalit kierteet. Pyörännavan/akselin voi lukita sopivalla lankun pätkällä pyörän pulteista.
Sitten vetarin puolelta nuijitaan navasta sellainen akselitappi irti. Akselitapin päätä ei luonnollisestikaan saa murjoa, siihen kannattaa kiertää se mutteri takaisin. Meidän tapauksessa toinen laakereista oli kiinni tapissa, toinen jäi pyörän napaan.  Pyörän napaan jäänyt laakeri nuijittiin ulos sopivan halkaisijaisella putkella.
Akselitappiin jäänyt laakeri olikin sitten aika tiukassa, sen kehä piti katkaista rälläkällä. Aika tarkkaa hommaa, koska akselitappia ei saanut vahingoittaa, laakerikehä pitää leikata melkein poikki ja katkaista lopuksi taltalla.
Sitten prässäsimme uuden laakerin akselille prässin ja sopivan suoran putken pätkän avulla. Uusia laakereita pitää tietenkin käsitellä varovaisesti, niitä ei saa prässätä kuulakehän "väärältä" puolelta (vaan samalta puolelta jossa on se pinta johon laakeri painetaan: akselille prässättäessä painetaan sisäkehältä, napaan prässättäessä painetaan ulkokehältä) tai kuulien kohdalta, eikä niitä saa painaa väkisin jos laakeri lähtee menemään vinoon.
Kasausvaiheessa teimme sisempää laakeria varten kiristystyökalun kierretangosta ja sopivista raudoista. Ennen laakerin asentamista lämmitettiin napaa ja jäähdytettiin laakeri ulkona, mutta silti sen sai kiristää paikoilleen tuolla kierretanko työkalulla.
Ulompi laakeri ja akselitappi sovitettiin napaan lämmöllä samaan tapaan -lämmitettiin napaa varovasti samaan aikaan kun laakeri viileni hangessa, sitten vaan loksautettiin paikoilleen, se  meni helposti. Sitten homma onkin vain kasaamista, eli stefat ja pölysuojat pitää laittaa oikeassa järjestyksessä takaisin, sisemmän pölysuojan kanssa oli aika teiskaaminen. Akselitapin kiinnitysmutteri pitää vielä saada tiukalle, oma projektinsa siinäkin. Kasausvaiheessa kannattaa aina välillä pyöritellä ja tunnustella, että pyörä pyörii hyvin.
 

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
ISO kiitos :)

jos sen sen verran vielä vaivaisin, että mitä arvelisit korjaamolta menevän aikaa.
Heillä kuitenkin on kunnon työkalut ja ammattitaito.
Toisin kuin meikkiksellä.
 
M

maxpain

Guest
ahis sanoi
juu, kyl hakua käytin..
Muutama topikki löytyi kyllä mutta alkuperäisen hintaa en huomannut mainittavan :-[

Yritin kanssa etsiä ja en löytänyt, joten sori :( Mutta semmonen muistikuva olis ollut jossa nää kaikki on käyty lävitse.....
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
"Tepi" mä etsin samaa, mutta tulin siihen tulokseen, että siitä on vaan puhuttu ircissä ehkä?

"ahis": en osaa sanoa korjaamoista, olen aina pyrkinyt tekemään kaiken itse :)

PS: lisäsin vielä ohjeisiin tarinaa.

PPS: haun helpottamiseksi -tämä ohje liittyy myös:  4wd Eclipsen takapyörän laakeri, 4wd Galantin takapyörän laakeri, E38 takapyörän laakeri, E39 takapyörän laakeri, dyn4 takapyörän laakeri, laakerin vaihto.
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5623.msg38599#msg38599
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
onkos niiden metallirunkoisten tiivisteiden/pölysuojien laittamiseen muuten jotain fiksua konstia tai työkalua? Aika nihkeästi liikkuvat, eikä niihin voi oikein voimaakaan käyttää...?
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
En tiedä mikä on "oikea" keino mut tavallisella,tosin
teräväreunaisella vasaralla kevyesti/varovasti eri puolilta
naputtelemalla olen ainakin saanut aina paikoilleen
ehjinä,alussa pyrkii aina "keikkumaan" mut kyl se siitä
väsyy yleensä ennemmin kuin asentaja,ja sen saa
houkuteltua menemään paikoilleen...? :) Tietynlaisella
kumihuulella varustettuna voi helpottaa jos lyöntiapuna
on vaikka sopiva vanha laakerinkehä,menee ehjempänä
ja tasaisemmin paikoilleen...?
 

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
jeesh!

Soittelin mitsuliikkeeseen ja eipäs tosiaan ollut pahankallis setti.
Hinta meni vähän ohikun setä luetteli niitä,mutta yhteensä jotain 70€ luokkaa.

Tilattu osat ja perjantaix aika korjaamolle.

Joten toivottavasti viikonloppuna palaan tähän asiaan.
 

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
Laakeri MT191613 20€
Laakeri MB569972 25€
Öljytiiviste,takaakseli MB393807 23€

Yht. 68€ :D

Mutteria ei siis nyt tullut..
Tarvikesettiin se olis kuulunut ja rasva
 
M

maxpain

Guest
Mitäs se niko silloin jääradalla kiroili tarvikesetistä, ettei tullut tiivisteitä ? Oliko moponetistä se vai mistä ?
 

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
Alkoi epäilyttämään merkintä laakerin pussukassa...
Eli siinäon präntätty BEARING, FR
olisko se jotain front rear
vai vain front

Toisessa lukee BEARING RR
rear rear vai vain rear

just :p
jos tota..eix jollain ollut pääsy katsomaan nuita tietoja?
Olis kiva varmistaa ennenkuin vien pajalle :-[

Tiivisteessä muuten lukee D/SEAL, R/AX
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
"Tepi": tarvikesetissä olisi varmaan saanutkin kaikki, mutta timanttitiskiltä pitää kaikki kilkkeet tilata erikseen. Ja ei se timanttisetäkään tajunnut sitten kaikkia nippeleitä tilata, näköjään.

Mutta ei tuossa "ahiksen" setissäkään kaikkea voi olla, niiitä osia oli muistaakseni ainakin neljä.... eikä ollut meilläkään mutteria.
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Ahis: FR on "front" ja RR "rear",yleensä koko autoa
ajatellen,mutta jos nuo ovat samalle pyörälle niin voi
ehkä tarkoittaa sisempää ja ulompaa vaik luulis olevan
niillä sanoilla nimettyjä eikä etu ja taka...? Ovatko ihan
samankokoisia vai erikokoisia laakereita...?
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Kannattaa varata ainakin seuraavat osat laakerin vaihtoon:

MA143517 5€ mutteri
MB393807 26€ suojus
MB393803 6€ suojus ulompi
MB290428 3€ suojus sisempi
MB569972 28€ laakeri ulompi
MT191613 21€ laakeri sisempi
 

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
nonni!

noi ulompi ja sisempi suojus puuttuu!
Ja kysymys parin markan osista..

Toivottavasti löytyy liikkeen hyllystä suoraan

Vai tuleeko toimeen vanhoilla?
(tuo oli tyhmä kysymys :p)
 

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
Ja laakeri vaihdettu

120€ oli työn osuus.
Muita osia ei mennyt kuin nuo mitkä hankein.

Mutteria (4,8€) ei vaihdettu.
Eikä sisempää suojusta (MB290428 2,8€)
Eikä ulompaa suojusta (MB393803 6,0€)

Korjaamonsetä sanoi että "tavallisella" ulosvetäjällä nuo peltiset suojukset olisivat vääntyneet korjaus kuntoon.
Muttaheillä oli jokin erikoisempi millä ne sitten säästyivät ehjinä.

Soitin kyllä heti aamulla että nuokin osat löytyy jos ne pitää vaihtaa.

Nyt ne osat on sitten hyllyssäni jos joskus vaikka tarvii...


Kommentteja työn hinnasta??
 

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
nii... Mut mielelläni maksan tuon hinnan tuosta hommasta.

Kun ei itseltä löydy prässiä ym.

Ja iteltä olis varmasti mennyt koko viikonloppu hommassa. 
Kuiteskin auto pitää olla kunnossa: 120km työmatka tällä erää. :p
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
nii no, 120e, me tusattiin O-Jayn kanssa kahdestaan monta tuntia sitä laakeriremppaa, osa tietenkin kului työkalujen tekemiseen, etsimiseen ja valmistamiseen. Prässikin oli eri tallissa. Kaikki on suhteellista...
 

jamppu_

vulva
Liittynyt
9 Maaliskuu 2006
Sijainti
pohjois-karjala/lieksa
kertosko joku mikä on oikee järjestys noille takapyöränlaakerin osille.mulla on huomenna tarkotus saada auto läjää.kaikille osille piti olla järjestys tiedossa,mutta eipäs enää ookkaan.rupes tuo sisemmän pölysuojan ja akselin tiivisteen paikka arveluttaan.

eli tuleeko pölysuoja vai tiiviste ensin jos katsotaan perämurikan suunnasta ??? :-[


ja mikä on kaikista viisain järjestys laittaa toi paketti kasaan.
 
T

teenap

Guest
Liitteenä täräytyskuva dynamicin takanavasta.

Mie vaihoin omaani laakerit parilla kympillä. Ne o mallia kuula ja yleiskokoa viel, ettei niitä tarvii ostaa mistää sen erikoisemmasta paikasta. Laakeriliikkeestä löyty suoraa hyllystä kympin kappale.
 
T

tinksi

Guest
sattuisitko muistamaaan laakerikoot/numerot, purkautui tuosta omasta toinen puoli!!
 
T

teenap

Guest
En muista pirullakaa enää, mut ne sisä- ja ulkohalkasijan mitat löytyy niistä vanhoista laakereista niitten kyljestä suojamuovista.
Jos ne numerot o jotenkii kadonneet ni mittaa tönärillä halkasijat ja leveys.

Liitteenä viel pari kuvaa siitä, minkä näköseks miulla oli toinen takanapa päässy. Tästäkii kiitos edelliselle omistajalle.
 
T

tinksi

Guest
tässäpä laakerikoot, ulompi normaali 6207, sisempi 62/28 mm. maksoivat yhteensä 34€!!
 

dynamic-91

New Member
Liittynyt
2 Lokakuu 2008
Vs: Dyn-4 takapyörän laakeri

Onko sillä väliä miten päin sen abs rattaan laittaa sinne takas. eihän siinä ole muuta eroa kun ura toisella puolella mutta onko merkitystä.

Taitaa olla vaan koneistuksen takia se ura?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Dyn-4 takapyörän laakeri

Kysymys oheisiin kuviin liittyen:
- pitääkö ton ulomman peltisen pölysuojan pyöriä mukana vai ei? Kesäl ku putsasin ja maalasin noi ni ne pyöri kyl mukana molemmat, nyt toine ei pyöri ;D
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Re: Dyn-4 takapyörän laakeri

tinksi sanoi
tässäpä laakerikoot, ulompi normaali 6207, sisempi 62/28 mm. maksoivat yhteensä 34€!!

Noi laakerikoodit joo täsmää ASA:nki ilmoittamien laakerien kokojen kanssa.
Vaan mikä on laakerin "suojaustyyppi"?
En muista millaiset ne oli... avoimet molemmat kuten ylläolevassa kuvassa?
 

mikki87

Pajero liikuttaa..
Liittynyt
26 Elokuu 2004
Sijainti
Kurikka
Vs: Re: Dyn-4 takapyörän laakeri

Harri K sanoi
Noi laakerikoodit joo täsmää ASA:nki ilmoittamien laakerien kokojen kanssa.
Vaan mikä on laakerin "suojaustyyppi"?
En muista millaiset ne oli... avoimet molemmat kuten ylläolevassa kuvassa?

Muistaakseni pitäs olla umpinaiset laakerit, tosin voi olla vääräkin muistikuva.. Mutta itse en muuta kyllä laittaiskaa sinne kun ei muuta suojausta ole ku ne peltilirpakkeet..
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Re: Dyn-4 takapyörän laakeri

Uge sanoi
Kannattaa varata ainakin seuraavat osat laakerin vaihtoon:

MA143517 5€ mutteri
MB393807 26€ suojus
MB393803 6€ suojus ulompi
MB290428 3€ suojus sisempi
MB569972 28€ laakeri ulompi
MT191613 21€ laakeri sisempi

näist noi ulompi ja sisempi suojus ei ollu Delta:lla varastos Suomessa joten jätin ottamatta. Laakerit otan muualta (laakerikaupasta halvemmalla)

Ainakin Koyo - laakereille tarkemmat koodit ovat:

MT191613 = Koyo A9837 "62/28W2RKC4" eli väljyysluokka C4

yleiskoodi laakerille: 62/28

Inside Diameter: 28mm
Outside Diameter: 58mm
Width: 16mm


MB569972 = Koyo DG3572W-1SH2C4
yleiskoodi tälle laakerille: 6207 C4

Height : 17 mm
Outer Diameter : 72 mm
Inner Diameter : 35 mm
 
Ylös Bottom