Kokemuksia on vaihdosta. Vaaditaan jonkin verran kaikenlaista työkalua, sopivaa puun pätkää, sopivaa putkea, rälläkkä, prässi, jonkinlainen kaasulämmitin (voi olla sellainen täytettäväkin). Pitkä vääntövarsi ja momenttiavain kuuluvat myös tämän projektin varustukseen, samoin kunnolliset pukit.
Laakereiden (2kpl) lisäksi vaihtoon menee läjä stefoja ja pölysuojia. Eli kannattaa varata aikaa tuohon projektiin.
Pyörän napa purkaantuu ulospäin, eli vetari pitää irroittaa pyörän puoleisesta laipasta, sitä ennen piti irroittaa jarrusatula. Vetaria ei tarvitse irroittaa perästä, se kääntyy sivuun. Akselitapin kiinnitysmutteri (löytyy sieltä takaa sen jälkeen kun vetari on irti) on sitten tiukassa, sen avaamiseen vaaditaan vähintään pitkä vääntövarsi, jota joutui vielä jatkamaan putkella. Mutterissa on ihan normaalit kierteet. Pyörännavan/akselin voi lukita sopivalla lankun pätkällä pyörän pulteista.
Sitten vetarin puolelta nuijitaan navasta sellainen akselitappi irti. Akselitapin päätä ei luonnollisestikaan saa murjoa, siihen kannattaa kiertää se mutteri takaisin. Meidän tapauksessa toinen laakereista oli kiinni tapissa, toinen jäi pyörän napaan. Pyörän napaan jäänyt laakeri nuijittiin ulos sopivan halkaisijaisella putkella.
Akselitappiin jäänyt laakeri olikin sitten aika tiukassa, sen kehä piti katkaista rälläkällä. Aika tarkkaa hommaa, koska akselitappia ei saanut vahingoittaa, laakerikehä pitää leikata melkein poikki ja katkaista lopuksi taltalla.
Sitten prässäsimme uuden laakerin akselille prässin ja sopivan suoran putken pätkän avulla. Uusia laakereita pitää tietenkin käsitellä varovaisesti, niitä ei saa prässätä kuulakehän "väärältä" puolelta (vaan samalta puolelta jossa on se pinta johon laakeri painetaan: akselille prässättäessä painetaan sisäkehältä, napaan prässättäessä painetaan ulkokehältä) tai kuulien kohdalta, eikä niitä saa painaa väkisin jos laakeri lähtee menemään vinoon.
Kasausvaiheessa teimme sisempää laakeria varten kiristystyökalun kierretangosta ja sopivista raudoista. Ennen laakerin asentamista lämmitettiin napaa ja jäähdytettiin laakeri ulkona, mutta silti sen sai kiristää paikoilleen tuolla kierretanko työkalulla.
Ulompi laakeri ja akselitappi sovitettiin napaan lämmöllä samaan tapaan -lämmitettiin napaa varovasti samaan aikaan kun laakeri viileni hangessa, sitten vaan loksautettiin paikoilleen, se meni helposti. Sitten homma onkin vain kasaamista, eli stefat ja pölysuojat pitää laittaa oikeassa järjestyksessä takaisin, sisemmän pölysuojan kanssa oli aika teiskaaminen. Akselitapin kiinnitysmutteri pitää vielä saada tiukalle, oma projektinsa siinäkin. Kasausvaiheessa kannattaa aina välillä pyöritellä ja tunnustella, että pyörä pyörii hyvin.