Dynamic-4 nykii ja tyhjäkäynti humppailee

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Sama ongelma tuli takaisin.
Nykimistä siis matalilla kierroksilla ja kylmänä tyhjäkäynti 2.500rpm ja alkaa satunnaisesti humppaamaan kun vähän lämpenee. Etenkin jos kylmänä lähtee ajamaan ja pysähtyy valoihin niin humppaaminen alkaa ja jatkuu muutaman pumppauksen ajan jolloin kierrokset putoaa tyhjäkäynnille.
Ei vikakoodeja ja vikavaloa ole kertaakaan näkynyt.
Tyhjäkäynnin säädössä omituista että BISS ruuvi on melkein pohjassa että käy edes jotenkin järkeviä lukemia, muuten kierrokset kylmänä 3000rpm ja lämpösenä 1200rpm
Kokeiltua:

-Jako tarkistettu
-Kaasuläpän puhdistus + tiiviste
-Ennakon säätö ja tyhjäkäynnin säätö (ennakko oli 5.5 ja tyhjäkäynti säädetty 800)
-Imuvuodot katottu moneen kertaan
-ECU vaihdettu
-TK.moottori vaihdettu
-Bensapumppu vaihdettu
-Bensasuodatin vaihdettu
-Tulpat vaihdettu
-Tulpanjohdot vaihdettu
-Kokelitu ilman nakutunnistinta(ei eroa)
-Kokeiltu ilman MAFfia(huononi entisestään)
-Suuttimet vaihdettu

Huomioita senverran että tulpat on valkosena mutta kun polkaset paikallaan vähän korkeemmille kierroksille niin musta pilvi pölähtää taakse.
Alkaa ideat loppumaan tän kanssa. Voiko toi kaasuläppäkotelo viottua jotenkin muutenkin kun noi perus tk moottorit ja on off kytkimet?

EDIT: Ainiin ja puolilämpösenä joutuu hetken aikaa sahata käyntiin.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Dynamic-4 nykii ja tyhjäkäynti humppailee

Loggeria käyttäen säätämään kaasuläpän asennontunnistin kohdalleen, muistaakseni 13% auki kaasuun koskematta ja sen jälkeen BISS -ruuvista tyhjäkäyntimoottori keskelle säätövaraansa, eli stepit n.30
 

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Dynamic-4 nykii ja tyhjäkäynti humppailee

korsma sanoi
Loggeria käyttäen säätämään kaasuläpän asennontunnistin kohdalleen, muistaakseni 13% auki kaasuun koskematta ja sen jälkeen BISS -ruuvista tyhjäkäyntimoottori keskelle säätövaraansa, eli stepit n.30
Se säädettiin kun ECU vaihdettiin, mutta ei omasta toimesta kun ei itellä loggeria ole. Jos oikein muistan stepit oli 31.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Dynamic-4 nykii ja tyhjäkäynti humppailee

Oletko koittanu kiertää kokonaan kiinni fiav -venttiilin? Kaasuläppäkotelon alapuolelta löytyy plommin alta. Jos se on juuttunut auki.

Niin että kaasuvaijeri on löysällä tyhjäkäynnillä ja se asentoanturi tarkastettu? wsm.ssä oli ohjeita sen asennon säätöön ilman loggeriakin, vaati jotain rautalankoja johtoliittimeen, joista mitataan jännitettä.

Eikä sitä biss -ruuvia pitäisi koskea enää, jos stepit on säädetty siihen kolmeenkymmeneen ???
 

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Dynamic-4 nykii ja tyhjäkäynti humppailee

korsma sanoi
Oletko koittanu kiertää kokonaan kiinni fiav -venttiilin? Kaasuläppäkotelon alapuolelta löytyy plommin alta. Jos se on juuttunut auki.

Niin että kaasuvaijeri on löysällä tyhjäkäynnillä ja se asentoanturi tarkastettu? wsm.ssä oli ohjeita sen asennon säätöön ilman loggeriakin, vaati jotain rautalankoja johtoliittimeen, joista mitataan jännitettä.

Eikä sitä biss -ruuvia pitäisi koskea enää, jos stepit on säädetty siihen kolmeenkymmeneen ???
Joo kokeilin pyörittää ja jumissa sen on, ei liiku mihinkään.
Loggerilla muistaakseni oli 0.5v tms se lukema siitä asennosta
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Dynamic-4 nykii ja tyhjäkäynti humppailee

AneemineN sanoi
Joo kokeilin pyörittää ja jumissa sen on, ei liiku mihinkään.
Loggerilla muistaakseni oli 0.5v tms se lukema siitä asennosta

Eikai sitä itse termostaattia taida mihinkään saadakaan liikutettua, mutta sitä "korkkia" pystyi kärkipihdeillä pyörittämään helposti.
Ihan kiinni pyörittämällä hävisi kylmänä tyhjäkäynnin korotus kokonaan ja pakkasi auto sammuilemaan.

Tosin jos se sieltä fiav-venttiilistä vetää ylimääräistä ilmaa joukkoon, on sen venttiilin sulkemisen jälkeen biss-ruuvin säätö taas vituillaan ???
 

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Dynamic-4 nykii ja tyhjäkäynti humppailee

korsma sanoi
Eikai sitä itse termostaattia taida mihinkään saadakaan liikutettua, mutta sitä "korkkia" pystyi kärkipihdeillä pyörittämään helposti.
Ihan kiinni pyörittämällä hävisi kylmänä tyhjäkäynnin korotus kokonaan ja pakkasi auto sammuilemaan.

Tosin jos se sieltä fiav-venttiilistä vetää ylimääräistä ilmaa joukkoon, on sen venttiilin sulkemisen jälkeen biss-ruuvin säätö taas vituillaan ???
niin se korkki ei pyöri ollenkaan.
pitääpä kokeilla toisella fiavilla
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Dynamic-4 nykii ja tyhjäkäynti humppailee

1. onko "uusittu" tk moottori mitattu? (ohmit napojen kesken)
2. Onko pakosarja ollut irti?
3. onko pakosarja tarkistettu ettei vuoda (myöskin alapuolelta peilillä tms)
4. Ecun tilanne? (mikä ecu sinne on vaihdettu? onko takuulla lambdallisen ecu? Onko ecu ehjä?)
 

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Dynamic-4 nykii ja tyhjäkäynti humppailee

Harri K sanoi
1. onko "uusittu" tk moottori mitattu? (ohmit napojen kesken)
2. Onko pakosarja ollut irti?
3. onko pakosarja tarkistettu ettei vuoda (myöskin alapuolelta peilillä tms)
4. Ecun tilanne? (mikä ecu sinne on vaihdettu? onko takuulla lambdallisen ecu? Onko ecu ehjä?)
1.joo on mitattu, 30ohmin paikkeilla kaikki
2.ei ole ollut irti
3.yläpuolelta ei ainakaan vuotoa löydy, pitää kurkkia peilillä alapuolelle
4.ecu ehjä ja toimivasta autosta irrotettu, -92 dynamickista
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Dynamic-4 nykii ja tyhjäkäynti humppailee

AneemineN sanoi
4.ecu ehjä ja toimivasta autosta irrotettu, -92 dynamickista

toimiva joskus mut onko ecu huollettu? wanha on vanha.
Ja dynyä on myös 8v eli ei lambdallinen. Toimii kyllä myös 16v mutta ei oikein, testattu on.
 

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Dynamic-4 nykii ja tyhjäkäynti humppailee

Harri K sanoi
toimiva joskus mut onko ecu huollettu? wanha on vanha.
Ja dynyä on myös 8v eli ei lambdallinen. Toimii kyllä myös 16v mutta ei oikein, testattu on.
sen verran kurkkasin sisään ettei vuotaneelta näyttäny eikä kyllä haissu pahallekkaan.
joo 16v gti koneesta on.
kummallista että polkastessa pölläyttää mustan pilven mut tulpat valkosena että kävis laihalla.
päästöissä viimevuonna ongelmana oli hidas lambda mutta sekään tuskin tyhjäkäynti ongelmia tekee varsinkaan kylmänä.

ja toisesta kl kotelosta nappasin ton FIAV irti ja kokeilin siitäkin sitä korkkia pyöritellä muut jumissa sekin on.
pahinta nykiminen on pienellä kaasulla matalilla kierroksilla, varsinkin valoista lähtiessä tai hitaasti kruisaillessa esim. kaupungissa tms.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Dynamic-4 nykii ja tyhjäkäynti humppailee

Mulla on VR-4:sessa vähän samanlaisia oireita.(ollut aina) Kylmänä kierrokset nousee lähes 3krpm ja sit ne putoaa jonkun 500rpm alemmas muutaman kerran silleen jaksoittain, ja lähtee taas nousemaan...

Im monitoring this thread. :D
 

Hs

Member
Liittynyt
30 Elokuu 2006
Vs: Dynamic-4 nykii ja tyhjäkäynti humppailee

mulla ainakin dynyssä oli tuota perkeleen tyhjäkäynnin humpaus ongelmaa ,mutta korjaantui ku vaihto kampiakselin asentotunnistimen.
 

Ström

Galant Avance, Sigma
Liittynyt
8 Huhtikuu 2016
Vs: Dynamic-4 nykii ja tyhjäkäynti humppailee

Noniin ajattelin tuoda tän asian taas esille. Itelläki nyt lähes samat onkelmat.
Eli Kylmänä startatessa lähtee hyvin soimaan, mutta kun alkaa lämmetä niin alkaa tuo humppaus. Kun lämmöt asettunu niin käy hyvin tyhjäkäyntiä. PAITSI kun on ajanut jonkin aikaa ja sammuttaa koneen esim.minuutiksi niin eipä starttaa ellei anna vähän kaasua. Ja kun kaasulla pitää vähän aikaa (10-20s) moottoria käynnissä niin sitten taas kierrokset asettuu :-\ Ja toinen on tuo nykiminen, röpeltää ja nykii just pienillä kierroksilla. Kuulostaa ku wanhalta volvolta tuplakurkkusilla kaasareilla säädöt päin per**ttä ;D
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Dynamic-4 nykii ja tyhjäkäynti humppailee

Ström sanoi
Noniin ajattelin tuoda tän asian taas esille. Itelläki nyt lähes samat onkelmat.
Eli Kylmänä startatessa lähtee hyvin soimaan, mutta kun alkaa lämmetä niin alkaa tuo humppaus. Kun lämmöt asettunu niin käy hyvin tyhjäkäyntiä. PAITSI kun on ajanut jonkin aikaa ja sammuttaa koneen esim.minuutiksi niin eipä starttaa ellei anna vähän kaasua. Ja kun kaasulla pitää vähän aikaa (10-20s) moottoria käynnissä niin sitten taas kierrokset asettuu :-\ Ja toinen on tuo nykiminen, röpeltää ja nykii just pienillä kierroksilla. Kuulostaa ku wanhalta volvolta tuplakurkkusilla kaasareilla säädöt päin per**ttä ;D

Oletko katsonut kaasuläppäkoteloon?
Tuntuuko läppä takertelevan tyhjäkäynniltä kaasua painaessa? Saattaa olla karstainen, ei sulkeudu kokonaan eikä idle switch kytkeydy.
 

Ström

Galant Avance, Sigma
Liittynyt
8 Huhtikuu 2016
Vs: Dynamic-4 nykii ja tyhjäkäynti humppailee

En oo tutkinu, tulpat ja venakopan tiivisteet vaihdoin. Ajattelin kanssa jos tulpanjohdot vaihtaisi ellei ala toimimaan. Mistä niitä lähtisi metsästämääm?
 

Ström

Galant Avance, Sigma
Liittynyt
8 Huhtikuu 2016
Vs: Dynamic-4 nykii ja tyhjäkäynti humppailee

Kaasuläppäkotelon otin pöydälle ja oli aika yllättävän hyvässä kunnossa, putsailin kuitenkin. Tyhjäkäyntimoottorikin vaikutti olevan kunnossa. Ei vaikutusta.
Seuraavaksi nuo tulpanjohdot ja puola. Täytyy kanssa kokeilla sitä kampiakselin asennontunnistinta jos toiminut hsllä.
 
Ylös Bottom