Dynamicin suuttimet

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Galantin suuttimet vuotaa ja pitäisi huoltaa tai uusia. Tuossa pitäisi olla B210H suuttimet. Mulla on Eclipsen N275H suuttimet pöydällä. Jos nuo sopii paikalleen, niin osaako ECU ajaa isompia suuttimia oikein? Pitäisihän sen oppia oikeat seokset? Vai onko niin iso ero ettei riitä säätövarat? Jos jollain on Jyväskylän lähistöllä ylimääräiset jouten niin saa tarjota :peukku
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Dynamicin suuttimet

Saattasin kyllä ite kokeilla noilla, trimmit pystyy puuttumaan noissa 20% siihen seokseen noin niinku periaatteessa. Toki jos ollaan syystä tai toisesta jo valmiiksi rikkaan puolella niin sitten pelivaraa on vähemmin.

Tai sit rupeet blendailee re85 sekaa jos meinaa olla liian paksulla bensan kanssa. :D
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Dynamicin suuttimet

Noniin, selvitin vähän tuota oireilua niin selvisi, ettei vika olekaan pelkästään suuttimissa. Mielipiteitä, apuja ja neuvoja toivotaan ??? Aloitetaan oireiden kuvauksella:

Yleiskuvaus siltä ajalta kun olen auton omistanut:
- Auto lähtee huonosti käyntiin lämpimänä ja joutuu sahaamaan, ei väliä onko auto ajettu lämpimäksi vaiko lämmitetty lohkolämppärillä. Tämähän viittaisi vuotaviin suuttimiin, koska kylmänä starttaa hyvin.
- Oikein kylmänä (-20°C pakkasella ilman lämmitystä) kone tärähtää heti käyntiin, mutta saattaa sammua, jonka jälkeen pieni sahaus tarvitaan. Viittaa huonoon bensan saantiin?
- Tyhjäkäynti toimii hyvin eikä sammuile
- Veto oli tasainen läpi kierrosalueen, ehkä pienenpieni epäröinti siinä 4000rpm kohdalla
- Kahdesti on antanut lambda vikakoodin

Tuossa pari viikkoa sitten tuntui osa vedosta hävinneen jonnekin, joten kokeilin josko ilmanputsari ja tulpat olisivat vaihdon tarpeessa. Samalla nollasin ecun. Joko tulppien ja putsarin vaihto tai ecun nollaus vaikutti nyt niin, että entisestään puhtia katosi. Tarkistan vielä kolmannen kerran noi tulpat ja ilmamassamittarin jos olisivat ottaneet vahinkoa, mutta epäilen kyllä syyksi nollautuneita seoksia:
- Reilun 600km ajon jälkeen fuel trimmit on 118,7, 112,5, 118,7 (L/M/H) eli kovasti pyrkii rikastamaan seosta. FTO2 on 167% n. 2,5min ajan (nesteen lämpötila tällöin 40..70 astetta), tämä lienee normaali rikastus?
- Kulutus oli aiemmin 10l/100km luokkaa, nyt vie enemmän. (miten voi viedä enemmän jos ei saa bensaa?)
- Myös tk on alkanut humppailemaan tietyssä lämpötilassa hetken aikaa. Mutta muuten kyllä käy tasaisesti.
- Nyt vetoa ei juuri ole alta 2000rpm ja sen jälkeen vetoja ei vasta olekaan
- Nyt äsken huomasin että kone lämpenee parkissa yli normaalin, lähelle ylärajaa. Flekti ei tosin lähtenyt pyörimään, eli lämpökytkin vissiin rikki, pitää tämäkin tarkistaa.
- Suuttimet mitattu, tasainen (16ohmia?) vastus kaikissa ja myös jännite tulee kaikille. Loggerilla napsuttelin suuttimet yksi kerrallaan pois käytöstä minkä vaikutus tyhjäkäyntiin oli jokaisella jotakuinkin sama.
- Bensapaineensäätimen alipaineletkun irroitus vaikuttaa tyhjäkäyntiin hieman, kierrokset nousee aavistuksen (tietenkin letkun pää tukittuna)

Alunperin oli tarkoitus vaihtaa vain suuttimet, että pääsisi eroon tuosta lämpimän käynnistyksen sahaamisesta. Joko kokeilen noilla Eclipsen suuttimilla taikka sitten hommaan jostain oikean kokoiset. Jos se nyt muutenkin säätää trimmit ylärajalle, niin isommat suuttimet voisivat jopa auttaa? Ei toki korjaa todellista syytä (eli uskoakseni huonoa bensan saantia). Vaihdan myös Eclipsen bensapaineensäätimen, joka tosin vaatii vähän soveltamista kun letkulähtö on hieman eri kulmassa.

Epäilykset siirtyivät bensapumppuun, kun avasin huoltoluukun tankin päältä. Siellä oli bensan paluuletku vedetty lähes umpeen nippusiteellä, joko tarkoituksella tai vahingossa. Kuuluuko paluuletkussa olla suodatin tai takaisku (näkyy kuvassa alla)? Onko tässä yritetty "korjata" huonoa bensapainetta tai säädintä? Sähköiset liitännät näyttävät sen verran hapettuneelta, että voi olla sähköistäkin vikaa. En saanut mitattua jännitettä kun ei ollut nuppineulaa tai muuta terävää joka mahtuisi liittimeen.

Ongelmahan tässä on se että autolla pitäisi ajaa pitkiä ajoja ihan lähipäivinä. Onko Jyväskylässä mitsuharrastajaa talleineen jossa tuota voitaisiin tutkia? Bensapumpun vaihto lienee tässä nyt ykkössijalla. Niin ja bensasuodattimen vaihto tietenkin, sehän voi olla tukossa myös ja pitänee vaihtaa ihan ensin. Lähteeköhän tankista tuo laippa irti enää suosiolla?

Bensapumpun liittimet:
rCtPJOX.jpg
 

Olllli

E32 Galant Hatchback
Liittynyt
20 Joulukuu 2016
Vs: Dynamicin suuttimet

Sen tarkemmin tietämättä mitsun tavasta toteuttaa bensalinjat, lähtisin purkamaan vikaa poistamalla nippusiteen ja mittaisin bensanpaineen.
Jos tankkiin haluaa kurkata niin pinnat puhtaiksi ja kyllä se luukku aukeaa suht helposti.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Dynamicin suuttimet

Vuotavista suuttimista on kokemusta Sigmassa ja muuten vaan tukkoisista Galantissa. Vuotaminen ei vetoihin tai käyntiin vaikuttanut muuten, kuin tuossa kuumana pitkässä startissa. Galantissa suutinten käyttö pestävänä vähensi kyllä nakutuksia. Huonoillakin suuttimilla veti yli 4000rpm suht hyvin, alemmilla nakutti. Yleismittarilla suutinten kunnosta ei pystynyt toteamaan mitään.

Tuosta epäröinnistä juuri 4000rpm kohdalla tuli ihan heti mieleen, että Galantissa oli edellisen asentajan jäljiltä jakohihna öljypumpulta ja näin myös toiselta tasapainoakselilta hampaan pielessä ja se teetti jonkun haamunakutuksena ilmenevän resonanssin juuri noille kierroksille.

Suuttimien vaihdossa syytä olla uusia o-renkaita ja myös alapään tiivisteitä, vanhat kuitenkin ihan kivikovat ja saattavat olla yksi ilmavuotojen vikakohde.

Onko syyläri täynnä, jos kerran lämpenee liikaa? Vajaus saattaa seoksetkin sekottaa, jos FIAV-venttiili kaasuläppäkotelossa on kuivana.

Täältä foorumilta luetun perustella ei näistä juuri maffit hajoile.

Noin radikaali bensapula, ettei yli 2000rpm vedä, herättää kyllä bensapumpusta epäilyksen. ::)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Dynamicin suuttimet

Joo bensanpaineet kannattaa mitata. Ajelin vuosia GTi:llä joka veti laihalle kiihdyttäessä. :< Rikkoutunut moottorinlämpöanturi vois selittää tuon että miks lähtee kylmänä hyvin käyntiin, mutta jos katsoit sitä jollain loggerilla ja näytti järkeviä lukemia niin ei varmaan ole.
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Dynamicin suuttimet

Koitan saada mittailtua tuon bensapaineen, kunhan saan jotenkin viriteltyä mittarin sinne. Voiko mittauksen ajaksi bp säätimen irroittaa ja laittaa laipan tilalle, jossa mittarilähtö? Vai miten? Nipparin irroitin, saa nähdä miten vaikuttaa kun tänään on pakko töihin ajella.

Millainen ääni bensapumpussa muuten yleensä on? Tuossa sen kuulee auto käynnissä kun korvan työntää konttiin (huoltoluukku auki). Mutta välillä "vinkuu" vähän lujempaa eli ottaa kierroksia. Senhän pitäisi pyöriä jatkuvasti tasaisesti? Vai voiko tästäkään päätellä mitään, jos esim. regu aukeaa enemmän -> vastus vähenee -> pumppu pyörii lujempaa

Joo suuttimet on tällä hetkellä pieni murhe. Syylärissä oli nestettä kennojen yläpinnan tasalla, mutta paisari oli kovin tyhjän oloinen. Tuo kyllä höyrystää aavistuksen lohkolämppärin vastuksen kohdalta, eli pientä vuotoa on. Pitänee täyttää vähän lisää nestettä ja seurailla. Mutta kyllähän sen flektin olisi pitänyt noissa lämmöissä jo pyöriä. Mutta tosta FIAV venttiilistä tuli mieleen yksi "oire":
- Käynnistyksen jälkeen kylmärikastus on kovin lyhytaikainen, kierrokset laskee nopeasti lähes perus-tk nopeuteen. Ja mahdollisesti tämä aiheuttaa satunnaisen humppailun jonka mainitsin. Olisikohan tuo FIAV kokonaan viallinen... Eclipsessä kierrokset pysyy kylmänä korkealla paljon pidempään. Toki tää Galant tuntuu lämpeävän nopeammin.

Loggerin mukaan veden lämpö nousee tasaisesti 0..80 välillä, tästä ekat 15 astetta lohkolämppärin ansiosta. Lämpö tasoittuu n. 80 asteeseen, jonka jälkeen yhtäkkiä lämmöt kiipesivät 96 asteeseen ja näin kävi myös mittariston mukaan. Eli anturia mittaamatta, voisin kuvitella että anturi toimii, ainakin jotenkin. Lämmöt nousi tasaisella tyhjäkäynnillä, no täytän sitä nestettä lisää ensin ja tsekkaan flektin.
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Vs: Dynamicin suuttimet

Itellä oireili joskus bensapumppu niinkin, että vetoja oli about ok kierroksilla, kävi silti ilmeisesti laihalla eikä lämmöt pysyneet kurissa. Tämä toki jääratahupilelussa jossa hajoilee vähän väliä kaikki muukin :seina Välillä sai myös sahailla käyntiin. Kun noita oli pihaan siunaantunut eikä tullut tuota pumppua epäiltyä, tuli vaihdettua käytännössä kaikki toisesta autosta (kone, ecu, johtosarjat) ja sitä jakoa tuijotettua useamman kerran vaikka sen ihan ite molempiin koneisiin on tullut näppäiltyä ;D

Eli suosittelen sen punpun toiminnan varmistumaan, lämpöanturit noissa on myös kulutustavaraa, jako jos on pielessä niin ei se oikein meinaa käydä. Itellä ainakin se perinteinen "nokkien merkit ei kohtaa" teki oireiksi huonon tyhjäkäynnin ja pätkivän ja huonon vedon.
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Dynamicin suuttimet

outonaapuri sanoi
Itellä oireili joskus bensapumppu niinkin, että vetoja oli about ok kierroksilla, kävi silti ilmeisesti laihalla eikä lämmöt pysyneet kurissa. Tämä toki jääratahupilelussa jossa hajoilee vähän väliä kaikki muukin :seina Välillä sai myös sahailla käyntiin. Kun noita oli pihaan siunaantunut eikä tullut tuota pumppua epäiltyä, tuli vaihdettua käytännössä kaikki toisesta autosta (kone, ecu, johtosarjat) ja sitä jakoa tuijotettua useamman kerran vaikka sen ihan ite molempiin koneisiin on tullut näppäiltyä ;D

Eli suosittelen sen punpun toiminnan varmistumaan, lämpöanturit noissa on myös kulutustavaraa, jako jos on pielessä niin ei se oikein meinaa käydä. Itellä ainakin se perinteinen "nokkien merkit ei kohtaa" teki oireiksi huonon tyhjäkäynnin ja pätkivän ja huonon vedon.
Okei, kyllä jo pelkästään oireiden ja näiden teidän vastausten perusteella, aika todennäköisesti syynä on bensapumppu. En usko jaon muuttuneen, tyhjääkin tuo käy lämpimänä hyvin, tuntuu vain todella tukkoiselta kun kaasuttaa. Myönnetään, että Galantille on tullut muutaman kerran annettua kenkää, toki ei mitään hirveitä revittelyjä jääradalla kun ei oo tarkotus rikkoa autoa. On voinut tuo bensapumppu sitten väsyä, mittarissa kun on jo 310tkm. Pistin race.fi kysymystä josko heiltä saisi alkuperäistä vastaavan tilattua. Onko tietoa mistä muualta löytäisi ja mahdollisimman pian? En mee tiskiltä kysymään ja muut varaosatiskit myy eioota. Käytettyä on turha laittaa.

Kiitos jo nyt kaikille osallistuneille :peukku
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Dynamicin suuttimet

Ainakin 16v:n pumppu vaihtaa sitten mallia siinä -90-loppuvuoden päivityksessä, eroa ainakin johtojen kiinnityksessä töpseli vs. mutterilla kiristettävät pikku lenkkiliittimet.
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Dynamicin suuttimet

korsma sanoi
Ainakin 16v:n pumppu vaihtaa sitten mallia siinä -90-loppuvuoden päivityksessä, eroa ainakin johtojen kiinnityksessä töpseli vs. mutterilla kiristettävät pikku lenkkiliittimet.
Mun auto on -91 käyttöönotettu mutta valmistettu -89. Pumpun laipassa on kolme kiinteää johtoa ja yksi pulttiliitos joka on maissa ainakin mittarilla mitattuna. Onko se pumppu kiinteä osa laippaa? Vai onko laipan toisella puolella vielä liittimet ja pumppu makaa jossain tankin pohjalla? Eli käykö tuonne yleismallinen pumppu? En ole vielä etsinyt/löytänyt purkukuvia tuosta. Varmastihan tuonne käy myös 16V pumppu ainakin tuoton puolesta.
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Vs: Dynamicin suuttimet

Aa niin se oli glsi. Ite puhuin gti:stä. En tiedä yhtään onko eroa miten bensapumpuissa, mutta ainakin tohon gti sai walbron pumpun ihan nätisti kiinni. Pumppu siis on omassa "kehdossaan" kiinni joka taas on kiinni tossa kannessa. Toki voi olla glsi erilainen, tietäjät varmaan täällä tietää :peukku
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Dynamicin suuttimet

Minkälainen homma on asentaa Walbron pumppu? Vaatii varmaan sovitusta?

Saisin tällä viikolla Boshcin mallikohtaisen pumpun, joka käy suoraan paikalleen. Mutta hinta on tuplana Walbroon verrattuna. Walbron saisin nopeiten, suoraan Race.fi hyllystä. En halua isoja muutostöitä tehdä, mutta jos tuo Walbro 255lph istuu hyvin paikalleen niin sitten voin sitäkin harkita. Tarviiko tavalliset 95E10 ja 98E5 bensat etanolinkestoisen pumpun? Johdot varmaan vedän joka tapauksessa uusiksi akulta releen kautta pumpulle.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Dynamicin suuttimet



tästä linkistä vähä kuvia mitä siellä odotettavissa bensapumpun laipalla. Myös noi sähköjen läpiviennit on yleensä paskaan ja jopa kipinöintivaara voi olla. Suosittelen laittaan sähköläpiviennin(vedonpoistajan) jonka avulla pystyy tekee hienosti uusiksi johtojen läpiviennit tankkiluukusta.
https://harrinkuvat.1g.fi/kuvat/dyny/dyny_EKV/bensapumppu/

Tän näköistä läpivientii tarkotan:
https://www.elfadistrelec.fi/Web/WebShopImages/landscape_large/_t/if/kabelverschraubung-kunststoff-pg_0.jpg
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Dynamicin suuttimet

Harri K sanoi
tästä linkistä vähä kuvia mitä siellä odotettavissa bensapumpun laipalla. Myös noi sähköjen läpiviennit on yleensä paskaan ja jopa kipinöintivaara voi olla. Suosittelen laittaan sähköläpiviennin(vedonpoistajan) jonka avulla pystyy tekee hienosti uusiksi johtojen läpiviennit tankkiluukusta.
https://harrinkuvat.1g.fi/kuvat/dyny/dyny_EKV/bensapumppu/

Tän näköistä läpivientii tarkotan:
https://www.elfadistrelec.fi/Web/WebShopImages/landscape_large/_t/if/kabelverschraubung-kunststoff-pg_0.jpg
Loistavaa, nyt tietää jo paremmin mihin varautua. Kiitos kuvista!
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Vs: Dynamicin suuttimet

Ite tein jääratavermeeseen ihan niin, että walbron 255 klemmareilla kiinni tuon peruspumpum tilalle, yläpää tais sopia melko suoraan. Ei muista enää. Mitään uutta osaa sinne ei kuitenkaan tullut kuin klemmarit ja sähköt jotka uusin jo muutenkin.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Dynamicin suuttimet

outonaapuri sanoi
Aa niin se oli glsi. Ite puhuin gti:stä. En tiedä yhtään onko eroa miten bensapumpuissa, mutta ainakin tohon gti sai walbron pumpun ihan nätisti kiinni. Pumppu siis on omassa "kehdossaan" kiinni joka taas on kiinni tossa kannessa. Toki voi olla glsi erilainen, tietäjät varmaan täällä tietää :peukku

Tietääkseni 8v ja 16v pumpuissa ei ole eroa, ahdetusta en tiedä. Tankissa on myös tietysti eroa riippuen onko nelikko vai etuveto.
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Dynamicin suuttimet

Mjooh... Ei se vika vissiin olekaan bensapumpussa. Painetta ei päästy mittaamaan, mutta vaihdettiin bensafiltteri ja painesäädin. Saatiin mitattua pumpulle tuleva jännite eikä siinä ole mitään vikaa, 13-14 volttia pumpun pyöriessä. Ainakin mutu-fiiliksellä se tuntui bensaa syöttävän ihan hyvin, mutta onko tarpeeksi, ei tiedä ilman painemittausta. Nollattiin ECU, aika pian seokset säätyi taas sinne 110% pintaan, jolloin kaasuttelemalla sai bensan paukkumaan putkessa... Eli kyllä se sitä bensaa työntää koneeseen, liikaakin, kun kaikki ei pala. Rikkaalla käy eikä laihalla, no tämän tietenkin olisi voinut päätellä jo kasvaneesta kulutuksesta... Ettei joku suutin olis sittenkin tukossa? Nyt kun ajelin ecu nollattuna (=100% trimmit) ja lambda irti, vetoa oli 3k-4k alueella hyvin, yli 4k ei enää vedä. Tosin eipä tuo 8V taida kovin kova vääntökone ollakaan.

Jostain syystä lambda rikastaa aivan helvetisti seosta, olisiko sitten lambda rikki tai tästäkin pakosarja halki, mikä on hyvin mahdollista. Tässä on yksijohtoinen lambda, jolle loggeri mittasi 0,03V jännitteen vaikka lambdan otti irti, no vika vai ominaisuus... Lambda kiinnitettynä loggerin mukaan jännite vaihteli 0-0,8 V alueella suurinpiirtein.

Katsottiin sytytyksen ajoitus sytkälampulla. On muuten aika vammaisessa paikassa kohdistusmerkki, kun ei pääse suoraan sivusta katsomaan. Merkki jää moottorikannakkeen taakse. Mikähän idea siinä on, että nokkapyörässä on kaksi merkkiä? Kolo merkin kohdalla ja toinen merkintä pari hammasta ennakon puolella. Huomenna irrotetaan kannake jotta merkin näkee paremmin. Kokeilin josko merkin näkee paremmin jonkun muun sylinterin sytkästä, niin pitäisikö merkin olla tasan nokkapyörän ylimmässä pisteessä (90 asteen kulmassa kannen saumaan) kun sytkälampun ajoituksen ottaa 2. sylinterin johdosta? Jos näin, niin sitten saattaa nokka olla hampaan verran jäljessä.

Jotenkin outoa oli, ettei sytkälamppua saanut alkuun vilkkumaan 4.sylinterin tulpanjohdosta lainkaan. Olisikohan tuossa vain huono sytytys sitten kuitenkin. Avaan jakajan kannen huomenna, josko siellä olisi murusia enää jäljellä kontaktipinnoista.
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Dynamicin suuttimet

Se vika on ehkä sittenkin bensapumpussa

Vaihdoin virranjakajan kannen, pyörijän ja tulpanjohdot, koska näissä oli kulumaa ja halkeilua paljon. Käynti tasaantui paljon, varmaan tulppia vaihtaessa johdot otti osumaa mikä on varmasti aiheuttanut osan ongelmasta. Lambda vaihtui myös uuteen tarvikkeeseen (kaikki vaihdetut osat Motonetista muutenkin), tuntuu että veto palautui tasaiseksi, muttei täysin ennalleen.

Edelleen käy rikkaalla, mutta lambda vetää vielä rikkaammalle. Selviä imu- tai pakovuotoja ei ole.

Jako on juuri kohdallaan, otettiin moottorikannake irti jotta sai varmuuden.

Teoria: bensapaine (tai pikemminkin tuotto) ei riitä. Siksi seos säätyy rikkaalle. Sopivissa tilanteissa bensaa on kuitenkin bensatukissa reserviksi asti, jolloin menee ylirikkaalle ja palaa jopa putkessa. Edelleenkään ei päästy mittaamaan painetta Mutta uusi pumppu on tilattu ja vaihdetaan viikonloppuna. Toki voi olla myös tukkeutunut pumpun suodatin tankissa. Myös mahdollisesti kokeillaan niitä Eclipsen suuttimia.
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Dynamicin suuttimet

Edellisten toimenpiteiden ja n. 300km ajon jälkeen auto tuntuu likimain samalta kuin aiemminkin. Eli nämä uudet viat taitavat nyt olla korjattu, ongelmaa oli sytytyspuolella. Korsma oli oikeassa noista nesteistä, olihan siellä vajausta kun 1,5 litraa upposi nestettä vielä :D Ei ole lämmennyt enää.

Mutta silti, fuel trimmit on edelleen 118%. Tuohon on oltava jokin syy. Vaihdoin bensapumpun, mutta vanhassakaan ei tainnut olla mitään vikaa. Auto vetää hyvin ja tasaisesti, mutta tuntuu hieman tukkoiselta. Olisiko katalysaattori tukossa, kuten eräs ehdotti? Volvoissa kuulemma tekee just noin... On tossa mulla yksi Eclipsen decat putki, jonka voisi testiksi vaihtaa. Miten vaikuttaa seoksiin ja käyttäytymiseen, jos EGR, tankin huohotus, kannen huohotus tai jarrutehostin vuotaa imusarjan suuntaan? Vetää tietenkin laihalle? Ei tämä kuitenkaan liian rikkaalla käy, vaan juuri nyt trimmien noustua 118% toimii hyvin. Noh, selvitys jatkuu, seuraavaksi blokkaan EGR:n ja testailen imuvuotopaikkoja. Ei nyt jaksa uskoa että suuttimien vaihdolla mentäisiin ainakaan parempaan suuntaan.

Niin, ja ei tuo kuvassa nipparilla kasaan vedetty letku ole paluulinja, vaan tankin huohotuksen linja. Aina oppii :)
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Dynamicin suuttimet

Katalysaattori tsekattu, on aivan kunnossa ja siistin sekä puhtaan näköinen. Vähemmän yllättäen putken laipat ovat ruostuneet lähes olemattomaksi. Katti on joskus asennettu väärinpäin joten se on melkein pystyssä, eikä vaakassa kuten sen mielestäni pitäisi olla. Toisinpäin ei mene, sen verran on mitoituseroa laipoissa tai lähinnä pulttien väleissä. Tuon on varmaan historiassa joku hitsannut "väärinpäin" paikalleen. Käännetään sitten kun putken vaihtaa.

Tulppasin viimein EGR:n sekä alipaineletkut, jotka lähtevät imusarjalta EGR ja tankinhuohotus piireihin. On vielä liian aikaista sanoa, mutta tuntuu että ottaa kierroksia hieman paremmin kuin aiemmin. Tietenkinhän tuo imee pakosarjasta ilmaa ja paljon, jos venttiili on auki jatkuvasti, eli voi selittää korkeat trimmit. Vähän ajoa ja kilometrejä niin näkee miten auto ja trimmit käyttäytyy :driver Imusarja on kyllä sen verran täynnä kuonaa että ei ihme jos on kanavia tukossa sielläkin. Ei viitsi nyt alkaa purkamaan imusarjaa vielä.

Nuo kaasuläppäkotelon päällä olevat letkulähdöt vissiin menevätkin kaasuläpän eri puolille. Vedin noihin nippoihin letkulla U-lenkin jolla "tulppasin" lähdöt, mutta taisinkin aiheuttaa tuolla toimenpiteellä kaasuläpän ohituksen ja tyhjäkäynnin korotuksen :D Noh, tulppaan nuo illalla oikein.
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Dynamicin suuttimet

EGR saattoi olla auki jumissa, koska nyt tyhjäkäynti käy korkealla koko ajan, enkä ollut onnistunut imuvuotoakaan aiheuttamaan. Liekö tyhjäkäyntiä joskus säädetty tuon takia.

Mutta vika korkeisiin trimmeihin löytyi: Huonot suuttimet, niinkuin oli jo ensimmäinen epäilys. Paljolta olisi taas säästynyt jos olisi mennyt ensimmäisen diagnoosin kanssa eteenpäin, toisaalta tuskin olisi sitten tullut pengottua niin tarkkaan muita asioita. Vaihdoin Eclipsen 270cc suuttimet paikalleen ja johan liikkuu. Trimmit säätyivät alaspäin ja FTL on nyt 81% eli alarajalla, suurinpiirtein samoissa seoksissa siis nyt mennään kuin vakioilla 210cc suuttimilla 100% trimmillä (laskennallisesti 104% on lähempänä totuutta). Jos vika olisi ollut muualla, trimmit olisivat lähteneet ennemminkin ylöspäin. Eli ehjät 210cc suuttimet menevät nyt hankintaan. Näillä isoilla mennään nyt toistaiseksi, kun ei tuon pitäisi liian rikkaalla käydä näilläkään.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Dynamicin suuttimet

Mitäpä niitä vaihtamaan jossei käy liian rikkaalla?
 
Ylös Bottom