dynossa käynti..

e15mitsubishi

Active Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Sijainti
Hyrylä
Haudi.
Tuli tossa käytyä eilen st-motorssissa sitte dynotta-
massa kala-antti. No eihän siinä sinällään mitään
niin ihmeellistä, on tullu siellä aikaisemminkin vierail-
tua mutta se lisäs perhosia vatsaan, että oli omalla
autolla eka kerta ja siinähän on aina se snadi veh-
keen oksentamismahdollisuus/saavutettu teho ei
täyttänytkään odotuksia=pettymys ;).
No tehotavoite täyttyi jokseenkin kohilleen, ehkä
nyt jos jotain puuttui niin hieman vääntöä mitä sit
odotti olevan vähä enemmän? :(.
Mut hei eiks oo kuitenkin niin, et viritys on onnistu-
nut mikäli alkup. teho ei ole pudonnut enempää
kuin 10% ;).

Fakta= 1.0 bar: 184kw/250 hv @ 5415 rpm.
276 Nm @ 4425 rpm.
Kysymyksessähän oli siis yksi veto millä haettiin poh-
ja tulevalle, sillä joku lähtökohta on oltava mistä lä-
hetään. Huoli pa-puolesta oli aiheellinen mutta ei
näemmä niinkään sen riittävyys vaan niin , että se
oli turhan paksulla koko ajan johtuen suurelta osin
ecun softasta(ralliart?) mitä ei pysty muokkaamaan
kovin helposti ja kuten yleisesti tiedetään niin noilla
ralliart:in softilla joutuu käyttää kovempia paineita
että saadaan siitä kaikki paras "maku" irti :D.
Sitten siihen oli tehty pa-paine säätimeen ns. suo-
malaisugrilainen viritys=painettu pihdillä(tai jollain)
kuppia vähän läjään paineen nousua tavoitellen(
on kuulemma hyvin yleinen konsti takavuosien nas-
selaisissa)=Teemu Tahkon kommentti. Ja nythän se
on käytännössä tuhottu(=tässä tapauksessa piti
liian kovaa painetta) mikä oli turhaa. No kaikesta
huolimatta asiallinen/välttämätön kokemus, nyt ei
tarvii arpoo ;).
t:Arska
ps. jos jollain on tietoo onko suomenniemellä ks.
vermeeseen saatavilla manuaalisesti säädettävää
pa-paine säädintä, samaten takaisin kierrättävä
by-pass(pop-off) venttiili säädettävä malli kiinnos-
taa.
ps.2. "dynoslippi" on olemassa, mut ei vielä sitä
digikameraa mil vois ottaa kuvan siitä ja lähettää
tänne tai voihan sen skannaa tai liittää yms jotain
.... noh katellaan :).
Kaikenlainen komentti on suotavaa.....
 
seokset rikkaalla? mitäs dyno äijä sano, olisko teho ja vääntö noussu jos seokset olis ollu kohdillaan, ts. oliko seokset niin paksulla, että teho tippui sen takia?

ihan mielenkiinnosta, laita vielä alkuperäiseen viestiin tehdyt muutokset (ahtopaine? down pipe? de-cat? putkisto? Gr. N prom? muuta?) ja alkuperäinen teho ja vääntö jos löytyy ja viitsit? :)

mitä mittareita mittauksessa muuten oli kiinni? pakokaasun lämpöä ei varmaan tiedä?
 
Jos Keiku (Leppis) luet tän, niin laitas omat dynolaput pojille malliksi... ;D
 
seokset rikkaalla? mitäs dyno äijä sano, olisko teho ja vääntö noussu jos seokset olis ollu kohdillaan, ts. oliko seokset niin paksulla, että teho tippui sen takia?

ihan mielenkiinnosta, laita vielä alkuperäiseen viestiin tehdyt muutokset (ahtopaine? down pipe? de-cat? putkisto? Gr. N prom? muuta?) ja alkuperäinen teho ja vääntö jos löytyy ja viitsit? :)

mitä mittareita mittauksessa muuten oli kiinni? pakokaasun lämpöä ei varmaan tiedä?

Jeps
Seokset rikkaalla koko kierrosrekisterissä.Ja osittain
tietenkin rikkaasta seoksesta= liian paksulla olo ei
tuota parasta tehoa. Ja huom. tehohan EI ole tippu-
nut mihinkään vaan noussut. Vrt. vakio 0.73 bar:
205hv/275 Nm. Nyt noilla ahdoilla/ks. prommilla EI
merkittäviä muutoksia ks. tehokäppyrään saa, no
okei ennakoita vähä lisää niin ehkä jotain mut sit
taas ylärekisterissä kärsitään.
Lääke tehonlisäykseen on olemassa JOS sitä halu-
taan lisää ;). Edm. pa-paine säädettäväksi, nyt
hieman vuotava by-pass tiiviiksi ja säädettäväksi
ja sit "mättöä" lisää ;D toki tietysti detonaatiopis-
tettä kunniottaen.
Käytössä oli auton oma ahtop.mittari sekä st-motor:
sin ahtop. mittari ja tietenkin monikaista lamda ja
auton oma pa-paine mittari. Ei pakokaasulämpö-
mittaria.
Muutokset tähän mennessä: 3"dp/hukkaportin oma
putki, ei kattia, 2.5" putkisto ja Dynomax vaikkari.
Ilmansuodatin kotelo avonainen, ahto nostettu n.
0.3 bar, ralliart gr. N-prom.
Eli aikas maltillista.
t:Arska
 
niin niin, totta kai teho on noussut, tarkoitin että olisiko teho ollut suurempi kuin 250hv jos seokset olis ollu kohdallaan (olis siis ollu)

eli teho tippui 250hv:aan 250+hv:sta seoksen vuoksi ;D

milläs eväillä niissä vakiona 250hv "EVO" Galanteissa on tuota tehoa kiusattu? pelkästään ahdoilla ja paremmalla coolerilla vai?

eiks sullakin ollu joku EVO lancer cooleri, Arska?
 
Arska: Eli sulla ei oo autossa omaa A/F mittaria ?

Jos ei niin olisko ns tavalliset autometer/omat 20 ledi räpellykset näyttänyt liian rikasta seosta normi ajossa`/vedätyksessä ?

Paljonko dyno makso vai oliko tutun kauppaa ??? ;D
 
Jeps.
Niin nythän lähtökohta oli se, että auton tehoista ei
ollut mitään tietoa muutakuin edel.omistajan kerto-
mus siitä, että ecu:ssa ralliart:n gr N-prommi ja autoa
ei ollut tiettävästi dynottu koskaan?
Niko niinku tiedät niin kaikkien ks. auton korjausten
(pakoventtilit palanut yms) ;) jälkeen oli luonnollista
käydä tarkistamassa missä mennään ja dyno on se
oikea paikka. Ja teho EI olisi noussut juurikaan esim.
ennakkoa muuttamalla koska sitä oli jo hieman lisätty
yli valm. arvojen kuitenkin huomioden "nakutuspiste".
Ja kuten edm. ecu:n softalle ei voi mitään.
Eväät millä noista ralliart-ecuista on saanut sen par-
haimman tehon on se kova ahtopaine (1.5-1.7 bar)
luokkaa n.290-300 hv. Tosin on muistettava, että
se on otettu kuristimen kanssa, mitä taas mulla ei ole
(onneksi) ;D.
Vaihtoehdot on seuraavat: haluan lisää tehoa= pa-
paine säädin säädettäväksi, by-pass-valve malliksi
säädettävä(kestää kovempaa ahtoa/voi muokata
alip. puolen avausajankohtaa=ei mun ongelma, on
näet vakionokat) eli hyvä alipaine ja sit "AAHTOAA"
lisää ;).
Tai heitän nyk. ecun vasemman olkapään yli ja hom-
maan Gemsin,Motecin tai jonkun muun ja alan TODEL-
LISEEN varustelukierteeseen missä ei sit tehorajoja
olekkaan ;).
Tai sit tyydyn nyk. tilanteeseen pienillä korjauksilla
aika pitkälle silläkin pärjää, kuitenkin otetaan huomi-
oon se että auto on jokapäiväisessä ajossa ja sillä
ajaa aika usein vielä nainen 2. pientä lasta kyydissä.
Et tämmöstä.
t:Arska
ps. autossa on galant VR4 Evo-mallin cooleri, ilm.ero
on coolerin putkienlähtöjen koolla vs. normi VR4.
No leppis vois kertoo miten ne eros, sillä on ne luo-
kituspaperit ks. tötteröstä
 
Jos hyvää Bypass-valvea etit, niin Fin-Ranacolta saa HKS:n SSQV:tä, joka on blow-off -tyyppinen, mutta siihen saa takaisinkierrätys-kitin, jolla siitä saadaan siis Bypass.
 
Arska: Eli sulla ei oo autossa omaa A/F mittaria ?

Jos ei niin olisko ns tavalliset autometer/omat 20 ledi räpellykset näyttänyt liian rikasta seosta normi ajossa`/vedätyksessä ?

Paljonko dyno makso vai oliko tutun kauppaa  ??? ;D

Moi Tepi.
Mulla on autossa Autometerin seosmittari ja se on
aina ollut sellanen, et läppää ei ole paljon tarvinnut
raottaa niin heti ollaan "rich"-alueella ja täyskaasulla
ei ole sieltä pois pudonnut niinkuin ei pidäkkään, kun
olen tota perussäätöä tehnyt.
Mut minkään normi auton sisälle tarkoitetun seosmit-
tarin näyttämää ei voi verrata tämmösen "laajakaista-
lamdan" näyttämään mitä noi käytännössä kaikki dy-
nomestat käyttää, on niinku niin paljo tarkempia.
Dynoajo(ylösajo) maksaa St-motorssissa 60 egee ja
siitä etiäppäin joka säätötunti 50 egeä sisältäen
ajoja tarvittava määrä.
t:Arska
 
Jos hyvää Bypass-valvea etit, niin Fin-Ranacolta saa HKS:n SSQV:tä, joka on blow-off -tyyppinen, mutta siihen saa takaisinkierrätys-kitin, jolla siitä saadaan siis Bypass.

No perskules.. kiitti Toni, eipä tullu Rampe heti mieleen
vaik käytännössä ollaan lähes joka toinen päivä mai-
laten "tatsissa" :)
 
mulla on itellä malossin kolmikalvoinen kertova bensapaineensäädin,eli nostaa ahtopaineen verran bensanpainetta ja tietty voit ite säätää lähtö paineen... mopo-sportissa maksaa joku 80 epeä..
 
Kuinka paljon ennen piti varata dynoaika? ST-Motors on ainakin huhujen mukaan ollut melko tukossa taas koko kevään kilpureiden kanssa. Onko kellään kokemuksia muista paikoista Etelä-Suomessa? Harisesta Toijalan Autosähkössä olen kuullut paljon hyvää, mutta mies on ilmeisesti aivan yhtä kiireinen kuin ST-motorskin.

Miten esim. Tuning Worldin dyno? Osaavatko yhtään säätää vai meneekö pelkän tehomittauksen puolelle?
 
ainoo mitta jonka löysin oli 51mm +- 2mm.
en tiedä onko evo vai norm.
varmaan sisä mitta.
ihan ok tehot kauppa autoon.
voi vaikka laatikkokin kestää kasassa.
pitäs varmaan käydä itekin dynossa,jotta näkis paljonko hepoja on lähtenyt laitumelle ja sais uudet laput ku
vanhat hävinny johonkin.
 
Kuinka paljon ennen piti varata dynoaika? ST-Motors on ainakin huhujen mukaan ollut melko tukossa taas koko kevään kilpureiden kanssa. Onko kellään kokemuksia muista paikoista Etelä-Suomessa? Harisesta Toijalan Autosähkössä olen kuullut paljon hyvää, mutta mies on ilmeisesti aivan yhtä kiireinen kuin ST-motorskin.

Miten esim. Tuning Worldin dyno? Osaavatko yhtään säätää vai meneekö pelkän tehomittauksen puolelle?

Moi.
Joo-o aika tukossa on ollut, äijien pitää saada kesä-
kaudelle vehkeet "tikkii" ja sysää niin se toki aiheut-
taa tähän talvikauden jälkeen piikin ja sit ST-motors-
sissa oli vielä joku dynorullien "tunti"huolto (lakrut
vaihdettu, rasvattu, yms.) mikä ajoittu just tähän
kohtaan niin teki tietysti lisäpainetta.
Mut mul ei oo ollu mikään kauhee paniikki ton kans,
oon vaan Hessun kanssa(T.Tahkon ja Rikamon) good
pal ;) meillä täällä töissä muuten, niin sopinut ,et heti
kun palaa "vihree"-valo ni ilmota n. päivää ennen ;).
Sittenhän on Veikkolassa Malin:in Japen kaksvetodyno.
Tiedä sit sen tungoksesta?
No Harinenhan on "kurko" siit ei pääse mihinkään, mut
yhtä täyttä ja vähän enemmän matkaa.
Tuning World ???.. eipä oo tietoa?
t:Arska
 
Takaisin
Ylös Bottom