E3# Galantin etujarrujen päivitysprojekti

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Monet vanhemmilla E38 ja E39 Galanteilla ajaneet ovat varmasti todenneet yksimäntäiset etujarrut varsin tehottomiksi, suorastaan vaarallisiksi. Etuvetoisissahan ne vielä toimivat ihan hienosti, mutta nelikon paino ilmeisesti on liikaa tai sitten satulan mäntien muuttunut mitoitus ei ole oikein toimiva muutos.
Parannusta pulmaan löytyy kaksimäntäisten satuloiden muodossa, joita löytyy uudemmista E39 malleista. VR4 Galant on varustettu näillä samoilla.
Parhaat tehtaan tarjoamat jarrut E39 Galanttiin ovat uudempien (90-92) VR4/Dyn4 mallin 275mm levyillä olevat, kaksimäntäisillä satuloilla olevat jarrut. VR4 mallejahan ei varsinaisesti purkaamoilta löydy, eikä uudempia dyn4:iakaan kauhean usein, mutta nyt saattaa löytyä ratkaisu, jolla E39 Galantiin saa suht pienillä kustannuksilla VR4 EVOa vastaavat, kaksimäntäiset jarrut.

nick "Galant_1.6" avustuksella (iso kiitos siitä) sain käsiini Sigman kaksimäntäiset satulat kiinnikerautoineen. Alustavat mittaukset näyttivät siltä, että ne sopivat suoraan yksimäntäisen jarrun kiinnikeraudan tilalle ja tästä rohkaistuneena tilasin ne. Nyt Sigman jarrut on kasattu E3# etunapaan seuraavin havainnoin:

Satulan kiinnikeraudan puolesta etulevyä voisi vielä kasvattaa lähes 9mm eli 275mm VR4 EVO levy saattaisi halkaisijan puolesta käydä.

266mm levy on hieman liian pieni Sigman paloille eli tämänkin puolesta isompi levy olisi sopiva. Paloja koneistamalla nämä satulat toimivat myös 266mm levyn kanssa.

Sigman pala on selvästi isompi kuin E3# yksimäntäisen satulan pala.

Valitettavasti minulla ei ole tietoa minkä mallisen Sigman satulat ovat kyseessä, mutta käsittääkseni Sigmaan ei ole edes tarjolla montaa eri satula mallia, tämä saattaa jopa olla ainoa.

Toistaiseksi hämärän peitossa on myös vielä 275mm VR4/dyn4 levyn sopiminen ko. pyörän napaan JA satulan kiinnikerautaan samaan aikaan. Uuden levyn hinta (about 150e/kpl) ei houkuttele tilaamaan niitä kokeilumielessä.

Samoin pääsylinterin oikea koko ei vielä ole selvillä, mutta se ei ole mikään ongelma, tarvittaessa voi soveltaa vaikka Pajeron sylinteriä.

Eli kun pääsen mittailemaan/sovittamaan VR4 EVO levyä, niin resepti E39 jarru päivitykseen saattaa olla tiedossa.... postaan projektin uudet käänteet tähän jatkoksi.

PS. eihän niitä Sigmojakaan ihan pilvin pimein ole purkaamoilla, mutta esim. Ruotsista niitä kyllä löytyy. Ja vuoren varmasti Sigman satulat ja kiinnikeraudat on helpompi löytää kuin VR4 satulat.

PPS. E3# Galantin napa 266mm levyllä sopii suoraan mm. C1# Coltiin ja Cordiaan, eli tämä jarrupäivitys koskee tavallaan myös niitä.

EDIT: uusimmat tiedot koskien levyjen kokoa dyn4 mallissa
 
tuu hakemaan 275mm levyt mulla on muutama tossa irtonaisena ni pääset kokeilemaan kuinka ne käy,en tiiä raaskinko myydä niitä mutta rallimiehiltä saa evo 3 sora jarrut tai ainakin semmosena mä ne oon ostanut.eikä maksanu mitään hirveitä oisko ollu jotain 30 egee kipale.
 
joo en mä tarviiskaan kuin sovitusta varten lainaksi, uudethan ne pitäis sitten ostaakin...

Mä kilautan sulle joku päivä.
 
Koska EVO päivitykset koskevat pääasiassa myös GTI DYN4:sta, -91 ja uudemmissa on juuri nuo mainitut 275mm jarrulevyt 2-mäntä satuloilla ja isoilla paloilla. Valurautainen kulmavaihteen runko ym. muutokset koskivat myös Dyn EVOa.

Tarvikekirjat eivät tunne Galantiin näitä paloja, vaan piti ottaa mallin kanssa ja nehän ovat juuri nuo Sigman palat. Laatikossa luki myös muita malleja - Pajero ym. Olisiko niissä sama satula ja kiinnikerauta?

Pääsylinterin koko löytynee Dynamicin varaosatiedoista.
 
just... minä olen ollut siinä uskossa, että uudemmissa dyn4 autoissa on ollut samaa levyä kuin yksimäntäisissä, mutta kaksimäntäisellä satulalla... näköjään olen ollut väärässä.

No, oli miten oli, 275mm levy ja Sigman satulat kiinnikerautoineen sopivat SUORAAN yksimäntäisen systeemin tilalle, kokeilin juuri. Pääsylinterin riittävyys täytyy vielä kokeilla, mutta sen vaihtaminen ei ole mikään ongelma.

Kuvissa siis Sigman kaksimäntäiset satulat, Sigman kiinnikeraudat, Sigman palat, E33 Galant etunapa ja 275mm levy VR4/Dyn4 Galantista, sama levy saattaa olla myös EVO Lancereissa 1-3 (tämä tutkitaan vielä)

dyn4 osanumeroita tillotellessa selvisi seuraavaa:

-89 SOHC "pikkulevy" kulkee numeroilla
MB500969
MB500968

sitten löytyy: 89-91 DOCH 15"
MB618340
MR389725

90-91 SOHC 14"
MB404639
MR389722 <-nää on niinku jotkut ihan kummat levyt

91-92 ALL
MB895098
MR389725
<- eli alimmainen on sama numero kuin 89-91 DOHC 15"

VR4 (pienellä varauksella) taasen olisi Ameriiiikassa varustettu seuraavilla levyillä:

90-91 ALL 15"
MB618340 <-eli sama kuin dyn4
MR389725

91-92 ALL 15"
MB895098 <- eli sama kuin dyn4
MR389725 <- eli sama kuin 90-91, niinkö?

JOS VR4 tosiaan (jos sen takia että minä etsin nuo numerot ;D) käyttää täysin samaa levyä myös VR4 EVO mallissa, niin nämä numerot vahvistavat kyllä "HH":n kertoman. Ja käsittääkseni tämä sama levy löytyy myös EVO Lancereista 1-3.

Jatketaan tutkimuksia.

Ai niin: en muuten pitäisi mitenkään mahdottomana, että Pajerosta löytyisi se sama kaksimäntäinen satula ja kiinnikerauta. Täytyypä mittailla niitä tarkemmin kun vaihdan ne levyt....
 
Terve, elikkä puuttuisin nyt tarkemmin tuohon pääsylinteri asiaan. Itselläni on 1.6 galantissa ne 2 mäntäiset satulat ja 275mm levyt edessä, sekä takana levyjarrut. Enkä ole huomannut minkään moista riittämättömyyttä pienessä pääsylinterissä.
 
Galant_1.6 sanoi
Itselläni on 1.6 galantissa ne 2 mäntäiset satulat ja 275mm levyt edessä, sekä takana levyjarrut. Enkä ole huomannut minkään moista riittämättömyyttä pienessä pääsylinterissä.

;D ;D "1.6"
 
J.Puhakka sanoi
Galant_1.6 sanoi
Itselläni on 1.6 galantissa ne 2 mäntäiset satulat ja 275mm levyt edessä, sekä takana levyjarrut.  Enkä ole huomannut minkään moista riittämättömyyttä pienessä pääsylinterissä.

;D ;D "1.6"

toi 1.6  ;D se tarvii ne isot levyt&satulat... 8) tiedän vaan ku oon päässy kyytiin ;D
e31 jolla syödään gti:t alkupaloiksi :p ;D
 
Mitenkä sitten näiden 275mm levyjen saatavuus?

NPäivinen kirjoitti, että 150€/kpl... Onko tämä alkuperäisliikkeen hinta?

Joudun ostamaan omaan uudet levyt kun on päässyt huonox. (pala oli hyvä mutta ottanut kuitenkin kiinni vain keskeltä levyä. Eli ulko- ja sisä"kaarteesta" levy ruosteessa.)

Aion kuitenkin yrittää sorvarin kautta jos tulis kuntoon...
 
Heitetäänpäs viel tämmöne asia kun ittelläni on -91 2.0 SOHC ja veljel 2.0 -91 DOHC (kylläkin amerikan tuonti) kui niis on samat levyt 14"? pitäskö ol jotai eroo?
jos ymmärsin oikee tota taulukkoo ni eiks sen mukaa pitäs ol eri levyt?
 
"ahis": niitä ei tahdo oikein saada muualta kuin timanttitiskiltä

"Teepa": tuo taulukko oli 4wd Galantin jarruista ja päivät/vuosimallit menevät tuotantopäivämäärien mukaan, rekisteröintipäivämäärä voi olla jotain aivan muuta....
 
Nuo Nikon kuvissa esiintyvät Sigman jarrulevy ja palat vaikuttavat olevan 1:1 omien Galant -00 GDi:n etujarrujen kanssa.
*halk. 276 mm
*hubin halk. 156 mm
*hubin korkeus (offset) 22 mm
*levyn paksuus 24 mm

Omiini levyt timanttiosina 100e/kpl. Vaasassa varaosa Helminen löysi pitkän metsästuksen jälkeen maahantuojan, jolta sopivia levyjä pitäisi löytyä. Hinta oli alustavasti luokkaa 50e/kpl. Soitelkaapa Helmiselle (06-3620200) ja sanokaa taikasana:"Galant GDi", tietävät heti mistä projektista oli kyse.

EBC:n luettelossa sopivat palikat:
*Jarrulevy D967
*palat 2954
 
Soittelin jokuselle tarvikeosa myyjälle heikoin tuloksin.
Yhdeltä puhelin selittelyn tuloksena saisi jarrupalat (pitää käydä mallin kanssa).
Mutta levyjä ei keltään.

Kiiltovaunu ky:ltä saa EBC:n urittamattomat, rei-ittämättömät siis sileät levyt n. 150€ kpl (ilman tinkausta)

Ja alkuperäiset levyt lähtee n. 100€ kpl

JA ALKUPERÄISET JARRUPALAT 165€ !!!! uskomatonta!!

Pitää tuolle Helmiselle varmaan soittaa...

Olisiko useampi henkilö kiinnostunut...

Mutta ensin koitan noita sorvauttamiani levyjä. Maksoi vain yhden "elefanttilaatikon" verran... Toivottavasti tuli hyvät.

kertokaa ihmeessä lisää kokemuksia jos vain jollain niitä on!

Lisäys: JOS oikein ymmärsin sedän puheista niin MR389725 on uusi korvaava osanumero. Ja MB618340 on vanha osanumero.
Siis mun auton valmistenumerolla haettuna (valmistunut 10/90 ja 15"vanteella)

Sitten annoin sedälle osanumeron MB895098. "ahaa, tämä on vanha osanumero.Tuo MR... on sitten se nykyinen korvaava."
 
Jarrupalat oman pikkukylän entiseltä MitsubishiTakuuHuolto korjaamolta 34€
REMSA merkkiset.

Isonkaupungin tarvikeliikkeestä 40€

Sain levyt sorvarilta... ihan hieman jäi "huonoa" vielä levyyn. Mutta jäi rajojen sisälle (22,4mm).

Eli pitää talven aikana ostaa uudet...
 
EBC:ltä maksaa 2-mäntäsatulan 150mm pitkät jarrupalat vihreänä 110,50€ ja punaisena 132,60€. Ovat muuten hintansa arvoiset ja kannattaa heti valita punaiset palat siiviiliajoonkin, ne kun riittävät kuumana pitemmälle ja silti kylmäpitokin on parempi kuin vakio tarvikepaloilla eikä mustaa vanteita.

Sen verran iso kopallinen erilaisia tarvikepaloja on tullut radalla loppuun tahkottua, että EBC:n palat tuntuvat kuin taivaan lahjalta reikäpäiselle kuskille.

EBC:ltä löytyy vielä kevlarrunkoista "Black Stuff" palaa, joka sekin on tavallisia paloja suorituskykyisempi ja hinnaltaan vakion lähellä eli 50€.

Normaaleilla yksimäntäisillä 128mm pitkillä paloilla ja 265mm jarruillakin pärjää aika pitkälle kunnon paloilla. Näihin musta 42,90, vihreä 96,20 ja punainen 115,45€ niin ei ihan parin kierroksen jälkeen jarrut häviä.
 
pitäis kyllä tilailla galluun ebc:n palat kun tuntuis että ne autto lancerissakin.

Eli kun tuun tekeen kaarien ruostemassauksen niin samalla raapis joka kulmasta jarrusatulat irti. perushuoltais ne (tiivisteet uusiks, rasvaus) ja vaihtais palat samalla.
 
Sain Jahvetilta tutkimus kohteeksi Pajeron satulan...
näin pikasen tutkimuksen mukaan:

pajerossa olisi melkein sama satula kuin 85vm e15 tbo galantissa...
mutta pajeron satula paljon "järeempää" valmistusta

kiinnitys pultit samalla kohdalla (reikäväli) ja jarrulevyn "tila" yhtä leveä myös syvyys sama
sekä sylinteri näyttäisi olevan lähes sama halkaisijaltaan...

jarrupala joka tuli pajeron satulan mukana sopii suoraan
tbo galantin satulaan, eli palat samat? kenties?

että tällästä... ja lisää tietoa tulee kun saan sovitettua galantin tolppaan ;D

myös tarkoitus verrata e16a sapporon jarrusatulaa kunhan kerkiää... ;) ja kuvia...
 
Jatkan tarkennusta aikaisempaan viestiini, kun projekti on itselle ajankohtainen. Zimmermann jarrulevyt saa hommattua ainakin Varaosa Helmisen kautta. Hinta n. 55 euroa/kpl.

Vastaavat seuraavia levyjä:
*Etulevyt MR389725/MR475331 (OE hinta 105e/kpl)
*Takalevyt MB668083 (OE hinta 87e/kpl)
 
Sigman satuloihin tarjotaan jostain syystä tiivistesarjaa täysin eri numerolla kuin dyn4-kaksimäntäsille.... viitsiskös joku joskus mitat ne dyn4 satuloiden männät?
 
Vs: E3# Galantin etujarrujen päivitysprojekti

Onkos asiat muuttunut vuosien varrella ???

Saako zimmermanin 275 levyä edelleen ja onko kukaan ostanut ebc:n 275 levyjä vähään aikaan vanhaan/uuteen galanttiin taikka 1-3 evoihin ?

Muut threadit tästä jutusta:
Galant 91 4X4 etujarrulevy
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=12479.0
Galanttiin uudet jarrulevyt (97-01)
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=11903.0


2 mäntä swappi galanttiin:
http://www.geocities.co.jp/MotorCity-Pit/7821/koukib.htm
 
Vs: E3# Galantin etujarrujen päivitysprojekti

terv

Alkaa hiljalleen sorvatut levyt olemaan tiensä päässä..



calvurion aikoinaan kirjoittanut, että hänen ostamat levyt vastaa osanumeroa MR389725.
Ja tuo numero pitäisi täsmätä Dyn4 275 levyyn. (joskus sen alustanumerolla varmistanut)

Onko kukaan "lähiaikoina" hankkinut kyseisiä 275 levyjä??

Erään zimmermania välittävän varaosamyyän kanssa asiaa tutkittiin ja ainakaan vielä ei ole tärpännyt.. hitto :seina

Edes vaikka annoin tuon zimmerman best nro 380 2162 00
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=12479.0
 
Vs: E3# Galantin etujarrujen päivitysprojekti

ahis sanoi
terv

Alkaa hiljalleen sorvatut levyt olemaan tiensä päässä..



calvurion aikoinaan kirjoittanut, että hänen ostamat levyt vastaa osanumeroa MR389725.
Ja tuo numero pitäisi täsmätä Dyn4 275 levyyn. (joskus sen alustanumerolla varmistanut)

Onko kukaan "lähiaikoina" hankkinut kyseisiä 275 levyjä??

Erään zimmermania välittävän varaosamyyän kanssa asiaa tutkittiin ja ainakaan vielä ei ole tärpännyt.. hitto :seina

Edes vaikka annoin tuon zimmerman best nro 380 2162 00
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=12479.0

Tuli tuossa syksyllä sama ongelma eteen, ei mistään 275mm:n levyjä, pari tuntia selailin tukkureiden varaosaluetteloita, niin johan alkoi löytymään, oli jopa yksi kappale suomen maassa, toista sitten odoteltiinkin toista kuukautta.
Tässä Koivunen Oy:n varaosanumero 491-2162. Autoni on Dyn4 -91.
 
Vs: E3# Galantin etujarrujen päivitysprojekti

ohops :D

löytyykö tosiaan koivusen listoilta?
491-2162 vastaa siis suoraan 275mm DYN4
Kyllä aikoinaan koivusen katalookeja selailtu muttei löytynyt. Oisko tilanne muuttunut :)
 
Vs: E3# Galantin etujarrujen päivitysprojekti

ahis sanoi
ohops :D

löytyykö tosiaan koivusen listoilta?
491-2162 vastaa siis suoraan 275mm DYN4
Kyllä aikoinaan koivusen katalookeja selailtu muttei löytynyt. Oisko tilanne muuttunut :)

Kyllä vain löytyy, ei ollut suoraan dyn4:n kohdalta, oli jonkun "isomman" mitsun levyt, mitoista tarkastelin ja tilasin ensin kokeeksi ja mitat täsmäsivät, hyvin ovat toimineet.
 
Vs: E3# Galantin etujarrujen päivitysprojekti

minkä valmistajan levyt olivat kysessä.Ja kuinka paljon maksoit niistä.
-Kiitos!
 
Vs: E3# Galantin etujarrujen päivitysprojekti

ahis sanoi
minkä valmistajan levyt olivat kysessä.Ja kuinka paljon maksoit niistä.
-Kiitos!

Valmistajaa en kysellyt, eivät olleet laatikoissa.Hinta oli muistaakseni 53,50€ kpl/ ovh, siitä voi sitten alkaa myyjältä "tinkailemaan".
 
Vs: E3# Galantin etujarrujen päivitysprojekti

Jaahas eikun tilaimaan täältäkin ;)
 
Vs: E3# Galantin etujarrujen päivitysprojekti

en ole ehtinyt edes kysyä. Palaan asiaan kun lisää selviää
 
Vs: E3# Galantin etujarrujen päivitysprojekti

laitetaas tähänkin vähän päivitystä,

äsken tilattu Osaset liikkeestä tuolla koivusen numerolla nuo 275mm levyt ja palat löyty koodilla GDB1126(trw) huomenna sitten katsomaan millasta sieltä tulee.. :driver
 
Takaisin
Ylös Bottom