E3 Viriputkisto

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Tähän vois erilaisia kokemuksia laittaa eri putkista.

Elikkä minkä merkkisiä putkistoja porukalla on? Käyttö kokemuksia? Onko pelkkiä catbackejä vai koko putkistoja? Minkälaista meteliä pitää? Hyötyä vai ei?
 
Vs: E3 Viriputkisto

HKS:n takapönttö ja jonkun muun merkkine keskiosa, 3" rööriä ja liian iso ulostulo. Katalysaattorin tilalla on kaverin tekemä 3" suora rosteriputki. Mahtavat äänet eikä liian häiritsevät ainakaan kuskin penkille asti. Hyödystä en osaa sanoa, mutta riittää virtaukset ainakin näille tehoille ongelmitta.

Mikäli joku on uutta putkistoa hommaamassa, suosittelisin melkein 3,5" röörin teettämistä turbolta asti. Melkein yksi hyvä äänenvaimennin riittää loppuun tai jos haluaa hiljaisen auton, niin toinen vaimennin johonkin alkupäähän. Ei loppujen lopuksi tule edes kalliimmaksi kun vertaa valmiisiin viri-putkistoihin.
 
Vs: E3 Viriputkisto

KaeVuRi sanoi
Mikäli joku on uutta putkistoa hommaamassa, suosittelisin melkein 3,5" röörin teettämistä turbolta asti.

Eiköhän tuumaa pienemmälläkin pärjää aivan mainiosti jos ei mitään aivan erityistä meinaa tehdä.
 
Vs: E3 Viriputkisto

nokonzok sanoi
Eiköhän tuumaa pienemmälläkin pärjää aivan mainiosti jos ei mitään aivan erityistä meinaa tehdä.

En muista noita laskennallisia tehoja, mutta kyllä 2,5" rööri alkaa downpipestä eteenpäin takuu varmana ahdistamaan 400++ hv:n lukemissa... Oli tässä nyt takana että tuolla taataan ainakin riittävät virtaukset tulevaisuudessakin mikäli intoutuu nostamaan tehoja.
 
Vs: E3 Viriputkisto

KaeVuRi sanoi
Mikäli joku on uutta putkistoa hommaamassa, suosittelisin melkein 3,5" röörin teettämistä turbolta asti.
Kyl kuuleman mukaan 3.5"putki riittää jo 500hv:lle,eikä tarvi olla kun auton puoleen välii asti(pakokaasut kerkeävät jäähtyä jo sen verran et loppu putkoi vois olla pienempiki).Samallahan se tulee kyl koko matkalle.
Ei valitettavasti ole omakohtaista kokemusta tuosta 500hv ;)
 
Vs: E3 Viriputkisto

http://www.kosunenracing.com/car2006.html

Teho
ralli: ~320 hv
rallisprint: alle 500 hv
Vääntö 590 Nm 5000 r/min

3" downpipe, jne...

Mitäpä luulette että onko tuo putki loppu matkalta 3 tuumanen vai isompi.

Mutta jatketaanpa aiheesta.

Mistäs noita pipejä kannattaa katsella, ja onko mitään hyötyä laittaa kunnon pakosarja ?
 
Vs: E3 Viriputkisto

veikka81 sanoi
http://www.kosunenracing.com/car2006.html

Mitäpä luulette että onko tuo putki loppu matkalta 3 tuumanen vai isompi.

Mutta jatketaanpa aiheesta.

Mistäs noita pipejä kannattaa katsella, ja onko mitään hyötyä laittaa kunnon pakosarja ?

En faktana osaa sanoa, mutta uskoisin tuon olevan 3" alusta loppuun. Riittää noille tehoille.

Downpipen melkein suosittelen teettämään. Jenkeistä saa noita Eclipsien mutkia, mutta eräskin virittäjä haukkui ne lyttyyn. Kun isomman urpon hommaan omaan Evoon, niin mutka kyllä teetätetään 100 % varmuudella! Pelti-/rosteripakosarjasta kuvittelisi myös olevan hyötyä, kuitenkin valusarja tuo Evon vakio eikä ne vakiona ole yhtä virtaavia kuin putkesta väännetyt...
 
Vs: E3 Viriputkisto

Mitäpä luulette että onko tuo putki loppu matkalta 3 tuumanen vai isompi.

Asiasta jotain tietävänä voin todeta, että putki on 3" alusta loppuun yhdellä vaimentajalla. Itseasiassa on vielä samankokoinen Coltiaisessa(kin). Eikä vielä ahdista (todettu penkissä), vaikka tehot kasvaneet. Aika turha siis riehua siviiliautoon kauheeta viemärirööriä jos ei ole kiihdytysautoa tekemässä. Yleensä saa paremmin toimivan moottorin kun ei liioittele.
 
Vs: E3 Viriputkisto

Mitä muita haittoja tuosta isosta putkistosta on turboautossa kuin meteli? Itse olen elänyt siinä käsityksessä, että turboautossa isosta putkistosta on hyötyä ainakin turboviiveeseen ja lisäksi vääntöön ja tehoonkin.

Nyt olen hieman ihmeissäni, mitä putkistojen kanssa pitäisi tehdä. 2 viikkoa sitten Suomeen saapuneessa kolmosessa on laajempi putkisto mutta en vielä tiedä, minkä kokoinen se, kun en ole autoa nähnyt. Ainakin rahat säästyy, jos putkistoja ei lähde vaihtamaan turhaan :)
 
Vs: E3 Viriputkisto

Itse tehdyssä melutaso jää aika arpapeliksi. Pienikin vaimentimen siirto tai loppuputken pituuden muutos voi vaikuttaa merkittävästi.
 
Vs: E3 Viriputkisto

ast sanoi
Itse tehdyssä melutaso jää aika arpapeliksi. Pienikin vaimentimen siirto tai loppuputken pituuden muutos voi vaikuttaa merkittävästi.

No sehän nyt enimmäkseen riippuu käytetystä materiaalista ja vaimentimien määrästä sekä laadusta. Itse tein 3" putkiston mustasta raudasta 2mm seinämällä ja kahdella isolla simonssin vaimentimella sekä metallikatalysaattorilla. Myös putkenpää tuli paksusta tavarasta niin ei jää rääkymään. Tuli kyllä erittäin maltillset äänet kolmetuumaiseksi.

Valmisputkistot ne vasta arpapeliä onkin kun niitä on markkinat täynnä erilaisia ja montaakaan tuskin pääsee testikuuntelemaan. Ovat enimmäkseen vielä niillä 5" rosteriulostuloilla, jolloin mökä on kyllä taattu. Rosteri nyt muutenkin soi..
 
Vs: E3 Viriputkisto

Minä tein vectraan 3" putken rosterista ja yhdellä pienellä simonssin rosteri vaimentimella ja tuli todella hiljaiset äänet jonka uskon pääosin johtuvan pienehköstä Garretin ahtimesta ja 48 pakopesästä.
Aika näyttää kuinka alkaa huutamaan kun saa isomman ahtimen sinne.
Tuoltakin näyttäs löytyvän evo kolmoseen isompaa ränniä http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2281p0
 
Vs: E3 Viriputkisto

Markok sanoi
Tää on täysin totta. Mutta mistä saa ostaa valmiin putken joka on 3" ja mustasta raudasta. ::)

Sepä se nimenomaan on se pointti. Nykyään lähes kaikki haluavat ostaa valmista tavaraa eikä rakennella itse taidon/työkalujen/tilojen/huvituksen puutteessa.
 
Vs: E3 Viriputkisto

Biim sanoi
Sepä se nimenomaan on se pointti. Nykyään lähes kaikki haluavat ostaa valmista tavaraa eikä rakennella itse taidon/työkalujen/tilojen/huvituksen puutteessa.

:eek:fftopic jota taas on riittänyt, ilman kunnollista tietoa

Kyllähän sitä rakentais vaikka lentotukialuksen kun ois aikaa , työkalut ja kunnon iso talli. Joten kyllä itekkin kallistun tuolle valmiin paketin puolelle.
 
Vs: E3 Viriputkisto

Mikäli järki hintaan saa valmista putkea,niin ehdottomasti suosittelen ostamaan.
Putken teko on aikaa ja hermoja vievää hommaa,riippuen tietysti putken mallista,tuleeko taka-akselin ylityksiä tms.
Monesti pakkaa nuo omatekoiset putket jäädä vielä ekalla kerralla koluuttamaan johkin,varsinkin kun alkaa 3" putkea sovittamaan ahtaista väleistä.
Tuo evo3 putki saattaisi olla kyllä suht helppo,kun ei ole tuon enempää mutkia.
 
Vs: E3 Viriputkisto

Tunari-82 sanoi
Mikäli järki hintaan saa valmista putkea,niin ehdottomasti suosittelen ostamaan.
Putken teko on aikaa ja hermoja vievää hommaa,riippuen tietysti putken mallista,tuleeko taka-akselin ylityksiä tms.
Monesti pakkaa nuo omatekoiset putket jäädä vielä ekalla kerralla koluuttamaan johkin,varsinkin kun alkaa 3" putkea sovittamaan ahtaista väleistä.
Tuo evo3 putki saattaisi olla kyllä suht helppo,kun ei ole tuon enempää mutkia.

Täysin totta että helposti joutuu korjaamaan jälkikäteen. Näin kävi itsellekin kun downpipe rouhasi aina pohjaa vasten täyskaasukiihdytyksessä. Mutta koin silti hintaeron niin kovaksi että ihan sama. Muutama ysikympin mutka sekä suoraa mustaa putkea kuusakoskelta ja pöntöt motonetistä kustansi alle 150e. Laipat sai itse leikattua paksusta levystä. Siihen aikaan valmisputkista huudettiin helposti kuusinkertaisia eurolukemia, saati sitten merkkikamasta.

Nyt neljä-viisi vuotta myöhemmin melu on vähän lisääntynyt, lienee villa vaihtokunnossa. Mutta näinpä se tekee merkkiputkissakin. Itse putki edelleen pintaruostetta lukuunottamatta ihan ehta.
 
Vs: E3 Viriputkisto

Ihan vaan sellaista tiedustelisin että onko kellään kuvaa/mittoja tuosta E3 turbon pakopesästä. Kaveri tekemässä putkea evooni ja haluaisi nähdä kuvan tuosta että osaa tehdä oikean laipan ilman vakion irroitusta.
 
Vs: E3 Viriputkisto

nrx sanoi
Ihan vaan sellaista tiedustelisin että onko kellään kuvaa/mittoja tuosta E3 turbon pakopesästä. Kaveri tekemässä putkea evooni ja haluaisi nähdä kuvan tuosta että osaa tehdä oikean laipan ilman vakion irroitusta.

Pitäähän siihen tehdä se hukkaportin yhtymäkohtakin.
 
Vs: E3 Viriputkisto

ast sanoi
Nelosessa noin 2.25" ja pienimmillään 2". Luultavasti samaa luokkaa eli tuskin 2.5"

Olin tuossa pari päivää sitten tohkeissani, mittasin putken loppu päästä, niin oli 3" ;D , no sitten aattelin että vidu, mulla on kolmen tuuman hormi niin paskat, mittasin keskeltä niin keskimmäisen pöntön jälkeen alkaa 3 " hormi ja muuten on tuo vakio rööri :seina

Kait se on sitten hommattava 3" putken alkupää :mad:

Mites nuo katit ?

3 tuumasen meinasin laittaa, mutta onkos se tuo metallinen sitten parempi, ainakin keraaminen ois halvempi mutta ei taida olla niin kestävä.
 
Vs: E3 Viriputkisto

veikka81 sanoi
3 tuumasen meinasin laittaa, mutta onkos se tuo metallinen sitten parempi, ainakin keraaminen ois halvempi mutta ei taida olla niin kestävä.

Keraaminen kestää ihan hyvin, jos ei saa pahasti osumaa tai bensaa.
 
Vs: E3 Viriputkisto

Elikkä siis metallinen, eihän sitä koskaan tiedä jos vaikka rupeis paukuttamaan kunnolla putkessa vielä joku päivä ;)
 
Vs: E3 Viriputkisto

Mitä haittaa on katissa olevan lämpöanturin puuttumisesta, ja onko kellään tiedossa mikä kierre siinä mahtaa olla?
 
Vs: E3 Viriputkisto

Zerusy sanoi
Mitä haittaa on katissa olevan lämpöanturin puuttumisesta, ja onko kellään tiedossa mikä kierre siinä mahtaa olla?

Kyllä se mittari on aika oleellinen ja suosittelen sen pitämistä siellä/korvausputkessa. Ja kierre oli muistaakseni niinkin erikoinen kun 2,25 mm, en varmuudella mene kyllä tuosta takuuseen...
 
Vs: E3 Viriputkisto

Millä perusteella lämpöanturi katin jälkeen on oleellinen? Nelosessa se ei ainakaan näytä tekevän muuta kuin ohjaavan varoitusvaloa kojelaudassa.

Valon saa sammumaan anturin poistamisen jälkeen anturin piuhat oikosulkemalla.
 
Vs: E3 Viriputkisto

ast sanoi
Millä perusteella lämpöanturi katin jälkeen on oleellinen? Nelosessa se ei ainakaan näytä tekevän muuta kuin ohjaavan varoitusvaloa kojelaudassa.

Valon saa sammumaan anturin poistamisen jälkeen anturin piuhat oikosulkemalla.

Se ei tee mitään muuta ja on todellakin täysin tarpeeton.
 
Vs: E3 Viriputkisto

Maxxximus sanoi
Mistähän laippoja saa ostettua vai pitääkö teettää jossai?

Hommaat jostain vaikka tiivisteet tai piirrät paperille et minkälaisen laipan haluat niin mikä vaan metallifirma pystyy sulle laipan tekemään.
 
Vs: E3 Viriputkisto

Minulla on jo valmiina 2" ja 2,5" laserleikattuja laippoja,myöhemmin saattaa tulla myös 3" mutta niitä ei vielä ole... 15€/pari...
 
Vs: E3 Viriputkisto

osku sanoi
Itse käytin noita edellisessä turpokorollassani. Toimi hienosti myös 2.5" putkella.
Tiedäthän,siihen on syynsä miksi VAG-konserni yms käyttää nuita,ja mitsu taasen laippoja..
 
Vs: E3 Viriputkisto

Evolla ei kuitenkaan ajeta kovin montaa sataa tuhatta ;D

..ja mitäs sitä ehjää purkamaan ::)
 
Vs: E3 Viriputkisto

osku sanoi
Evolla ei kuitenkaan ajeta kovin montaa sataa tuhatta ;D
Tottahan tuokin puoli,mutta on se aika viheliäistä kattikin tuollaisella katsastuksen ajaksi vaihtaa,kerkiää vuodessa kuitenkin aika hyvin jämähtään paikoilleen..
 
Vs: E3 Viriputkisto

Kehtaaminen riippuu kuskista, mutta kyllä noista sellainen ääni lähtee että toiselle puolelle pikkukaupunkia kuuluu.

Edit: esimerkki: http://www.youtube.com/watch?v=Jra5Bj4yTts
 
Vs: E3 Viriputkisto

ast sanoi
Kehtaaminen riippuu kuskista, mutta kyllä noista sellainen ääni lähtee että toiselle puolelle pikkukaupunkia kuuluu.

Näinhän se menee :D Joo nii mie vähän veikkailin et voi olla aika loiske kun ei kuitenkaan ole kovin yleinen systeemi suomessa.
 
Vs: E3 Viriputkisto

Vaikuttaako kuinka paljon putkiston vaihtaminen ahtopaineisiin? Eli voiko ahdot nousta pelottavan korkealle...
 
Vs: E3 Viriputkisto

Lisäksi kiinnostaisi onko immeiset havainnu muutosta tuon putkenvaihtamisen jälkeen.
Eli kannattaako ruveta hommaan, jos ei ole tarkoitus ( "toistaiseksi" ) ruveta moottorin kilkkeitä vaihtelemaan.
Ainakin subarumiesten kanssa jutellessa moni sanoo, että auto / subaru :) herää paljon aikaisemmin, lähinnä tuon dp:n suurenimisen vuoksi.
 
Vs: E3 Viriputkisto

Subarukuskeilla tuntuu lisääntyvän tehot kovin paljon kun downpipen vaihtaa, en tiedä totuudesta sitten..
 
Vs: E3 Viriputkisto

Penkitettyä totutta 2002 sti kanssa jota kaveri rakenteli. ^
Catback:llä 275 hp..
Ja vielä DP vaihdon jälkeen 330hp.

DP siellä sti:ssä ainakin ahdistaa. Toki virtaa mukavammin DP vaihdon jälkeen ja voi hieman ahtoja rajailla ruuvvilla ylemmäs kuin catback:llä.

Omassa VIII nyt putkiston jälkeen ahdot karkailee jo 1,6bar paikkeillekkin, säätöön pitää viedä mahd pian.
 
Vs: E3 Viriputkisto

MakeM sanoi
Subarukuskeilla tuntuu lisääntyvän tehot kovin paljon kun downpipen vaihtaa, en tiedä totuudesta sitten..

Tehot lisääntyy muuten aika pirusti :)
Tätä on meinaan aikaisemmin ihmetelty oikein kunnolla, mutta siitä on saatu kunnon faktaa penkissä eikä ainoastaan Esson baarissa.
Otetaan esimerkeiksi vaikka nuo 2-litraset STi:t (euromallit 2001-2005). Vakiona 265 hv:tä ja vääntöä 343 Nm:ää. Vaihdetaan pelkästään DP (racekatilla tai ilman) ja takapönttö, keskiputki pidetään ennallaan (2,5 "), niin pelkästään näillä muutoksilla on tehot nousseet luokkaan luokkaan 330-340 hv:tä ja vääntö noussut noin 400 Nm:ään. Maksimiväännön kierroalue laskenut noin 400-500 kierrosta. HUOM! Lisäksi laitettu bleederi, ettei ahdot karkaa liikaa ja ECUa EI OLE säädetty.

Vaihdetaan näiden toimenpiteiden lisäksi pakosarja, niin huipputehot ovat pysyneet samalla tasolla, mutta vääntö on noussut vielä 400 Nm:stä tasolle 440 - 450 Nm:ää. Ja edelleen ECUun ei ole tarvinnut koskea.
Eikä vielä saada edes nakuttamaan 1,5 barin ahdoilla (vakio 1,2 bar).

Juttelin näistä jutuista viimeksi viime vuoden puolella Maatsin (AMW) kanssa (kun siellä on tullut jostain syystä vietettyä aikaa penkissä), niin EVO:t ovat siitä hankalia, että seokset menevät heti laihan puolelle, kun tehdään putkimuutoksia (muutakin kuin takapönttö) ja silloin tarvittaisiin heti säätöä.

Ei pelkästään ahtojen karkailu ole uhkana, vaan suurempi uhka on minusta seoksen laihuus (luetaan NAKUTUS).

PS1. Näemmä puerco ehti jo kommentoimaan asiasta :)

Puerco, lueppas nyt tuo rivi ahtojen karkailusta ja seoksesta.
Huokaus ja mitä minä myös sanoin sinulle siitä kaksi viikkoa sitten!!

PS2. Btw tuo avattaren kuva on muuten puercon ottama ;D
 
Vs: E3 Viriputkisto

^Juu, hei mennään penkkiin kun rahapussi on samaa mieltä. Ja koitetaan rauhassa körötellä.
 
Takaisin
Ylös Bottom