E33 -91 EXE HB (ST)

Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Jos haluu et ecu oppii tyhjäkäynnin niin ei pidä välttämättä lähtee ajelemaan vaan käyttää sitä paikoillaan jonkun 15 min / vastaavaa, kyl se ajossaki sen oppii mut menee kyl jonnin aikaa, vaihtelee pikkasen. Välil saa yli 100 km ajaa et tajuu, kun sen pitää oppimisvaihees saada käydä tyhjäkäyntiä.

Tuo 1500 kuulostaa oudolta ku nuo omat galantit käy oppimisvaiheessa noin sen 600-700 rpm tyhjäkäyntiä, en sitten tiedä mitä tuo tyhjäkäyntimoottori vaikuttaa asiaan, tai vaijerit.
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Riippuu ilmeisesti vuosimallista, itsellä kanssa ecun nollauksen jälkeen käy korkeammilla kierroksilla ennen kuin oppii.
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Kaikissa kolmessa galantissa mitä oon omistanu, on ecun nollauksen jälkeen ollut joutokäyntikierrokset sellasta 500 rpm, mukaanlukien siis e5# :)
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Tänään ku duunist lähdin,ryypyn jälkeen laski 1,1tn rpm,ja ajoo vartti,ja tänä aikana liikennevaloissa yms joka kerran kierrokset n. 1,5tn.

Ajattelin että oisinko tölväissyt kakkoskaasuvaijeria (oli samaan syssyyn i.putsarin kotelo yms irti),mutta eipä sekään jumita.

Ja kun himaan pääsin,niin 1 vaihteella jarrua vasten tiputin kierrokset n.700rpm,ja kun kytkyttimen laittoi pohjaan niin pomppasi samantien 1,5tn.

Kaasarinputsisspraylla kylläkin putsailin KL.kotelon,olisiko sieltä voinut mennä jotain tukkoon.?

Muuten kyllä toimii paremmin kuin ennen (kopkop,eiköhän kohta hajoo isompaa)..
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Nyt on pakko jo olla vikaa..

Taas vajaa sata kilsaa ajettu,eikä vieläkään toimi.

Auton kun starttaa kylmänä->käy norm. 1,5tn,ja laskee hiljakseen lämmetessään n. 1tn.
Siitä hetken päästä,kun ryyppy lähtee pois päältä,niin nostaa kierrokset 1,4tn.

Ja nuo kierrokset on kokoajan.

Mihinkäs tullut vika,pitäisikö yrittää resetoida ecu uudelleen.?
Todella ärsyttävä ruuhkassa lipua,kun ei moottorijarrukaan toimi normaalisti (rupeaa vetämään jo n.1,7tn).
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

vaijerin reiästäkö täytit? Miten onnistuit, mulla ei lähtenyt ollenkaan vetämään sitä kautta... Pullautti ***kele lodjun päälle litkut...
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

nostokurki sanoi
vaijerin reiästäkö täytit? Miten onnistuit, mulla ei lähtenyt ollenkaan vetämään sitä kautta... Pullautti ***kele lodjun päälle litkut...
Siinä laatikon reunassa on se "kumitutti" (henkireikä),se irti ja siitä tosiaan pikkuletkulla,ja KESTÄÄ..

Kaikissa mitsun laatikoissa mitä tähän asti nähnyt,sama rakenne.

Tai sitten tyhjennyspropusta,hieman nopeempi.
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

ST, oliks vaikeeta vaihtaa niitä alatukivarren kumeja, katoin tänään et itelläkin palasina.....

Entäs olikokunnon jousipuristimet vai miten toimit ???

Kiinnostais kun sama homma koht edessä. :p
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Jousipuristimet.?

Ei siinä iskareita tarvitse irroittaa.

Itse vaihdoin ne niin,että rengas irti->etummainen&takimmaiset pultti alatukivarresta auki,jolloinka taaemman puolen saa hieman irti korista,ja etupuolelta tipahtaa hieman,mutta ei lähde irti jos "varovasti" vetää.

"Ulosvetäjällä" pusla irti,ja uusi kumimoskulla takaisin.

Sitten ENSIN taaemmat pultit kiinni,jonka jälkeen etummainen.
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Eiku meinasin kun oli vaihtanu perään nuo kybit, vai taisit vaan vaihtaa ihan valmiin macpherson -paketin?

edit. Ja samalla katoin et vetarinki olit vaihtanu,mulla sekin homma edessä, sen pidemmän meinaan vaihtaa, onko mitään huomioitavaa????
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Jaa..

Tietenkin jousipuristimet yms perustyökalut.

Vanhat vieterit laitoin takaisin,kun olivat vielä ok kunnossa.

Eihän tuossa erikoista ole,ihan perus "macpherson-vaihto".

Siellähän oli Gab:t,mutta kun eivät oikeen soveltuneet sinne..

Kannattaa ennen vaihtoa kurkata yläpäähän (iskarin),missä kunnossa jousikupin väliset kumipuslat on,jos vähääkään näyttää kuluneilta,kannattaa vaihtaa!

Aiheuttaa ylimääräisiä kolinoita,värinöitä yms jos ovat kuluneet.

EDIT:En siis vielä vaihtanut vetaria,kun oli väärä.
Ja pelkän uloimman nivelen,jota saa tarvikkeena,itse akselia ei saa kuin alkuperäisenä,eikä sitä kannata edes vaihtaa jos ei ole POIKKI/kiero.

Siinähän onkin hommaa jo hieman enemmän..
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

ST sanoi
Jaa..

Tietenkin jousipuristimet yms perustyökalut.

Vanhat vieterit laitoin takaisin,kun olivat vielä ok kunnossa.

Eihän tuossa erikoista ole,ihan perus "macpherson-vaihto".

Siellähän oli Gab:t,mutta kun eivät oikeen soveltuneet sinne..

Kannattaa ennen vaihtoa kurkata yläpäähän (iskarin),missä kunnossa jousikupin väliset kumipuslat on,jos vähääkään näyttää kuluneilta,kannattaa vaihtaa!

Aiheuttaa ylimääräisiä kolinoita,värinöitä yms jos ovat kuluneet.

EDIT:En siis vielä vaihtanut vetaria,kun oli väärä.
Ja pelkän uloimman nivelen,jota saa tarvikkeena,itse akselia ei saa kuin alkuperäisenä,eikä sitä kannata edes vaihtaa jos ei ole POIKKI/kiero.

Siinähän onkin hommaa jo hieman enemmän..

Jooeikun mulla on sekä ulommat että sisemmät nivelet finaalissa ja ostin yhestä gti galantista kokonaisen vetarin niin meinasin sen sinne tempasta. :D

Joo meinasin kattoo nyt eteen ainaki koko setin kun katkes toinen jousi ja katoin että nuo gabrielit on ihan loppu, yläpäitä ei valitettavasti löydy kait muualta ku merkkiosana ....
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

mystinengalant sanoi
yläpäitä ei valitettavasti löydy kait muualta ku merkkiosana ....
Ei.

Ylin laakeri/pusla-kombinaatio on 85€:n hujakoilla..

Ja jos vaihdat,niin molemmat puolet!

Ja alemmasta lautasestakin saa ihan siistin pienellä työllä..
http://www.paskanmyivat.com/Galant/Alusta/photos/jousiiskarikupit03.html
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

eli mitenkäs tässä nyt kävi, puuttuviin kilowatteihin löytyi (ehkä) selitys?
Nokan ajoitus, sytkän ajoitus vaiko molemmat?
Mikäs se juttu oli joku aika takaperin, että sytkän ajoitus vaelteli oudosti, löytyikö sille syy?
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Eipä ole vielä täysin löytynyt,on tuo palkkatyö syönyt harrastusaikaa..

Nokkaa on säädetty,mutta ilmeisesti se on vieläkin pielessä hampaan verran,ja jos näin on,niin sitten oli yht. parisen hammasta pielessä (kun tuon yhden hampaan heiton korjasin,niin alakierroksilta tuntui hieman häviävän tehoja,mutta keski&ylärekisteriin tuntui taas siirtyvän).

Sytkääkin on pyöritelty,suuntaan jos toiseen,ja näköjään juuri siitä syystä vaelteli.
Eli,tehdas sanoo 5' +-2',ja tuossahan oli alkuun reippaasti myöhäisellä,jolloinka ei ecu "ymmärtänyt" tilannetta,samoin kuin oli liikaa ennakkoa->ei ymmärtänyt (ja osaltaan puolisökö lambdakin vaikutti siihen).

Kattiakaan en ole vielä kerinnyt rykäistä irti,jotta näkisi olisiko se tukossa.

Eli,TODO-listalta löytyisi vielä jaon tarkistus,perussäätöjen asetus (huomenna pitäisi aamusta niitä loggailla),sytkän pyörittelyä lisää,katin aukaisu.

Sen jälkeen kyllä ihan piruuttani käyn vielä penkissä..

Mutta toiminut kuitenkin on,ja erittäin mukava ollut ajaa,kun suurin vääntö löytyy ALHAALTA.
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

ihmettelen kovasti tuota sytkän kääntelyn tarvetta ja vaikutuksia. Koneeseen tehdyt muutokset ovat niin pieniä, että kyllä vakio sytkän pitäisi toimia hyvin vakioasennossakin....

Ja tyhjäkäynnistä et voi päätellä mitään, se kun korjaa itse itseään... ts. jos sinulla on ollut sytkä lievästi pielessä pitkään, tyhjäkynti voi olla OK, koska ECU on oppinut elämään sen tilanteen kanssa tyhjäkäynnin osalta. Nyt kun käännät sytkän oikeaan asentoon, väärän ajoituksen tyhjäkäyntiasetukset eivät toimikaan, vaan pitää antaa aikaa tilanteen normalisoitumiseen.

Oletkos nyt tutkinut sen jakajan tarkkaan? Jos kerran puhuit aiemmin, että sytkän ajoitus "heittelee".... onko siinä jakajassa laakerointi kunnossa?
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Mielestäni jakajassa ei väljyyttä ole,reikälevy on OK kunnossa yms.

TK:lla heittelee 3-8' sytkä,mikä näkyy piikkeinä kierroksissa.
Ajossa tasakaasullakin heittelee huomattavasti,mutta eikös sen niin kuuluisikin tehdä,lambdan ohjaamana?

Jos laitan vakioon 5',niin on todella laiska,tällä hetkellä tosiaan 10',ja lisääkin tuntuisi voivan laittaa nakutuksen puolesta,mutta ei vaan jaksa sytyttää..

ECU pitäisi kyllä aukaista,ja tutkia onko kunnossa..
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Kannattaako tuota kulkupuolta sitten ihmetelläkkään jos on huihai boksi galantissa... :nykii
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

MetanolMan sanoi
Kannattaako tuota kulkupuolta sitten ihmetelläkkään jos on huihai boksi galantissa... :nykii
Niinpä..

Onkos Esku muuten lomilla,vai bisneksessä enään ollenkaan.?

Vai eikö ole taaskaan viestini mennyt perille?
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

ST sanoi
Samalla ihmettelin ecua,kun näytti kirjaimellisesti harakiriltä..

Ilmankos dataloggeri näyttää sulla kaasuläppäkotelon idle switchin väärinpäin -> paske tyhjäkäynti. ::)
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

tepi sanoi
Ilmankos dataloggeri näyttää sulla kaasuläppäkotelon idle switchin väärinpäin -> paske tyhjäkäynti. ::)
Hehee,niinpä niin,en ole tullut ajatelleeksikaan..
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Voihan..
Nenä.

Vissiin sitten paukkupakkasilla vaihdettava iskarit,kun hieman lähteestä riippuen kestää tuo Motuli vain -25/-35'..
Mutta veikkaanpa että jo pienelläkin pakkasilla aika jäykkä ensimmäiset kilometrit..
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

tepi sanoi
Moottoristako tota metallia on tullut noin paljon :eek:
Jep.

Tuolla sivuillani on aikaisempikin kuva,joka on otettu "sisäänajo" (600km) öljyjen vaihdon jälkeen,ja nyt siis vasta toisen kerran vaihdoin.

Tuo oli aivan "puuterimaista" putua,ja kuvahan tunnetusti väärentää,sitä ei paljoa ollut.

Mutta..

EDIT:Kun vertaili kuvia vierekkäin,niin kyllähän nyt näyttää tuo keränneenkin enemmän,mutta toisaalta onhan kilometrejäkin enemmän.
Viimeisen 1-2tkm välillä öljyt kyllä mustuivat,ja aikaa tummaa oli kun pihalle laski.
Ensimmäiset tuhannet km pysyivät aivan kirkkaina.
Seurataan..
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Mulla kans heittelee sisälämpötila todella paljon, kaupungissa joutuu kääntämään lämpöjä pienemmälle kun taas maantiellä saa pitää melkein maksimissa koko ajan. Jäähdytysnestettä ei häviä, paisarissa ei pulputa, öljyäkään ei kulu, voisikohan lämppärin kennoon jäädä sitten ilmakupla niin pahasti että vaikuttaa lämpenemiseen?
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Itsellä ei aikaisemmin kyseistä efektiä ollut (siis ennen syylärin vuotoa).
VOIHAN (kopkop!) tietysti pahvikin olla menossa..

Onkos sulla missä kunnossa termari?

En jaksaisi uskoa että tuollaisella järjestelmällä jäisi sisäkennoon ilmaa,vaikka tietenkin kaikkihan on mahdollista..

Itselläni heittelee tällä hetkellä lämmöt 79-86 ast,veikkaisinpa että kun termari aukeaa hieman enemmän->neste kiertoon paineella->syyläri vuotaa aina hiukan&paineet poistuvat osittain,jolloinka kylmenee hieman.
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Termaria en ole vaihtanut sinä aikana kun auto on minulla ollut, mutta auto lämpenee suht nopeasti ainakin kaupunkiajossa, maantiellä menee pidempään... Mutta; lämmintä rupeaa työntämään jo silloin kun mittari on noussut asteikon alapäähän, kaupungissa sisälämmön nousu jatkuu siitä samaa tahtia ja maantiellä lämpö ei nouse ennen kuin mittari on ollut jo jonkin aikaa normaalilämmössä ???
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Olihan mullakin tuossa hetkisen se tarvike,joka EI IHAN toiminut kuin orkkis,mutta lähelle meni.

Sama homma mullakin,taajamassa lämpenee nopeasti,motarilla hieman kauempaan,mutta sitten KUN on lämmennyt,ei enään (normaalisti) kylmene.
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Niin ku tarkalleen mistäs laitteesta toi takapuskin on?
Eiks se perinteinen ratkasu toho sävyeroon oo et paukkumaalilla puskin korin väriseks ;D
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Maxx sanoi
Niin ku tarkalleen mistäs laitteesta toi takapuskin on?
Eiks se perinteinen ratkasu toho sävyeroon oo et paukkumaalilla puskin korin väriseks ;D
"Paremmin" varustellummasta E33-mallista,jota tämä EXE (!) ei ole.
En sitten tiedä onko joskus ollut jopa lisävaruste,harvassa näitä kuitenkaan näkee.
Turboissa yms onkin sitten vakiona ilmeisesti.?

Paukkumaalaus EI OLE (omasta mielestäni) maalausta ollenkaan,ja koska nykyään ei saa enään kuin vesivärejä,niin taitaapi maalaus jäädä kesään (kuivumisajat..).
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

ST sanoi
"Paremmin" varustellummasta E33-mallista,jota tämä EXE (!) ei ole.

Käsittääkseni homma meni niin että E3 mallistoon tehtiin facelift ihan lopussa, EXE:n tulon jälkeen. faceliftin jälkeen kaikissa glsi exeja gti malleissa tämä takapuskuri oli tuota mallia DYN4, erilaisella etuvetoon sopivalla kiinnityksellä toki. Kuitenkin tuon "faceliftin" tulon jälkeen sai autoja myös metallipuskureilla vaikka oli noita varustellumpia malleja, outoa eikö?

faceliftissä tuli sitten se kromimaski, eteen tuo puskuri joka exe:ssä oli alusta asti, taakse kunnon puskuri, listat korinväriin, sisusta kai vähän asiallisempi?
:eek:fftopic
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

ST sanoi
Paukkumaalaus EI OLE (omasta mielestäni) maalausta ollenkaan,ja koska nykyään ei saa enään kuin vesivärejä,niin taitaapi maalaus jäädä kesään (kuivumisajat..).

Meinasikko ruiskulla oikein? Taitaa olla se ainoa oikea tapa ???
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Maxx sanoi
Meinasikko ruiskulla oikein? Taitaa olla se ainoa oikea tapa ???
Ilman muuta.
Vehkeet siis on,mutta ei vain (enään) "kunnollista" tilaa maalata,ts tila ei sovellu nyky vesiväreille.

Ja sehän nimenomaan onkin "the real thing"..
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

pöhpöh. Turusta saa debeerin maaleja akyllimalleina ja massoina. www.parcolor.fi

taikana on että myyvät tuotteen teollisuusmaalina.
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

UITTO- sanoi
pöhpöh. Turusta saa debeerin maaleja akyllimalleina ja massoina. www.parcolor.fi

taikana on että myyvät tuotteen teollisuusmaalina.
Aikaisemmin olen käyttänyt PPG:n maaleja,ja voipi tosiaan olla että nyt ehkä voi tulla kyseeseen joku muukin valmistaja,katsellaan..
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Haluakko lunastaa multa pois ton nykysen takapöntön?
Saat kunnon höröttimen sinne taakse ;D
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

No e!

Sen takia alunperinkin lähdin vaihtamaan suuremmin putkistoa,kun takapönttönä oli joku Dynomax:n "pörinäpönttö",ja lisääntyneiden kierrosten myötä möly nousi.

Katotaan ny kuinka kauan tuo jaksaa silmää miellyttää,helpompi vaihtaakkin kuin koko pönttö..
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Komiat valot sait ;D

Omista valoista on nuo keltaiset muovit revitty pois valojen sisältä ja on tavalliset kirkkaat polttimot, hyvin ovat kelvanneet katsastusmiehille. :peukku
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Heffu:
Katselin myös jos olisi ottanut ne keltaiset tutit sieltä pois,mutta sitten unohdin koko asian..
Noh,saahan ne myöhemminkin,ja onhan sitä "silvervision"-polttimotkin keksitty.

MG:
Olisin kyllä saanut sen spoikankin,mutta omaan silmään oli JÄRKYTTÄVÄN RUMA (makuasioita,sano koira kun persettään nuoli),siksi en ajatellut sitä sen enempää..
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Outoa, jos jarrut ovat ajossa hyvät: jos budjettiraaserissa poljin oli paikoillaan polkaistessa kumipallo, niin ajossa se oli sitten ihan järkyttävä, ts. tilanne ei todellakaan parane ajossa, ainakaan meikäläisen Gallussa...
 
Vs: E33 -91 EXE HB (ST)

Juu,silloin kun auto EI OLE käynnissä,niin poljin on kumipallo.
Hieman paranee kun saa paineen,mutta paikallaan silti hieman "veltto".

Mutta liikkeessä ottaa napakasti,ja kohtuu lujaa.

Eilen oli pakko testata,hiekkatiellä kevyesti 4-pyörä lukkoon,märällä asfaltilla ~50km/h etupyörät lukkoon kun hieman lujempaa polkaisi,takapyörät ei tuosta vauhdista vielä lukkiutuneetkaan.
Kovemmasta vauhdista en turhaan viitsi kokeilla,ettei käy kuten projektissa..

Vapaaliike tuossa on mielestäni aika suuri,pitääpä jossain vaiheessa tarkastaa onko säädöissään,sehän vaikuttaa myös huomattavasti.

Ja kaippa se käytettävä nestekkin jonnin verran vaikuttaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom