E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
alkaa ideat loppumaan.
-91 dynamic nykii kylmänä paljon ja heti kun lämpenee vähääkään niin toimii melkein täydellisesti.
ja ei vikakoodeja

Vaihdettu jo:
- tulpat
- johdot
- ilmansutari
- b.pumpun johdot tinailtu uusiksi
- b.suodatin

Voiko johtua esim. väärästä sytkäennakosta taikka ecu:sta?
Jos jossain mäntsälän lähellä olisi ecua lainaan niin pääsis kokeilee johtuuko siitä.

sytkän katon kun löydän lampun jostain :peukku

EDIT: lisäyksenä vielä että bensaa menee tolkuttomasti, 20km aikana menny 5 litraa :seina. Lämpösenä lähtee huonommin käyntiin, voiskohan olla että joku jo käännelly kannen päästä tota anturia paremman toivossa? :-X

niin ja laitetaan muodonvuoksi vielä että 2.0 gti 4g63 dohc :peukku
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

Saattaa olla vaikka nakutusanturista eristys rikki, jolloin kylmänä näillä keleillä siihen varmaan tiivistyy kosteutta häiritsemään toimintaa ja yllyttämään näin ecua sekoittamaan sytytysennakon. Irroitukseen oltava muistaakseni 24mm lyhyeksi katkaistu, syvennetty lenkkiavain.

Ecun lämpötila-anturin mittaukseen lainaan itseäni toisesta ketjusta:
Anturi on termostaattikotelossa oleva 2-napainen.
Suoraan ajosta mitattuna vastus 334 ohmia
Reilun tunnin kuluttua 3,15 kilo-ohmia
Muutaman tunnin kuluttua 6,11 kilo-ohmia, lämpötila hallissa -7

Vastaavat hyvin workshopmanuaalissa esitettyjä ohjearvoja, jotka mm. nolla-asteisena vastusarvo olisi 5,7kohm ja 20-asteisena 2,4kilo-ohmia.

Kummatkin näkisi myös helposti loggerilla.
 

mikki87

Pajero liikuttaa..
Liittynyt
26 Elokuu 2004
Sijainti
Kurikka
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

Katoppas tulpanjohdot, saattais vaikka lyödä läpi.. Mulla oli gti:s sama homma että kylmänä nyki ja lämpösenä pelas ihan ok, yks johto löi läpi tulppakaivos.. Oli menny jo johdonpääkin valkoseks.. ;D
 

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

mikki87 sanoi
Katoppas tulpanjohdot, saattais vaikka lyödä läpi.. Mulla oli gti:s sama homma että kylmänä nyki ja lämpösenä pelas ihan ok, yks johto löi läpi tulppakaivos.. Oli menny jo johdonpääkin valkoseks.. ;D
vaihettu eilen muuten joo ja bensaa menee aivan saatanasti.
 

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

korsma sanoi
Saattaa olla vaikka nakutusanturista eristys rikki, jolloin kylmänä näillä keleillä siihen varmaan tiivistyy kosteutta häiritsemään toimintaa ja yllyttämään näin ecua sekoittamaan sytytysennakon. Irroitukseen oltava muistaakseni 24mm lyhyeksi katkaistu, syvennetty lenkkiavain.

Ecun lämpötila-anturin mittaukseen lainaan itseäni toisesta ketjusta:
Anturi on termostaattikotelossa oleva 2-napainen.
Kummatkin näkisi myös helposti loggerilla.
pitääki tuo anturi mittaa, bensa nimittäin maistuu liiankin hyvin
 

J. Helle

Member
Liittynyt
14 Tammikuu 2009
Sijainti
Nokia
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

Mä en noista galanteista mitään tiedä mutta kommentoinpa kumminkin. :) Miltä vanhan tulpat näytti, käykö rikkaalla? Onko Lambda-anturi ehjä? Ja jos bensankulutus on tuota tasoa niin suutin saattaa jumittaa tai vaikka maf paskana.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

AneemineN sanoi
, voiskohan olla että joku jo käännelly kannen päästä tota anturia paremman toivossa? :-X

Hyvinkin todennäkösesti sitä on käännelty. Just eilen yhde dynyn moottorivaihdon jälkeisiä oireita itse kävin tutkimassa.
- jakopää tehty uusiks ja kiristetty päästämällä "automaattikiristin" sokastaan irti ja ajateltu että sillähän se hihna kiristyy = 1 hampaan jako edelleen pielessä
- ja edellisen omistajan jäljiltä CAS-sia käännetty ihan ala-asentoon (kuuluis olla puoles välin + tarkistus ajoituslampulla)
 

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

Harri K sanoi
Hyvinkin todennäkösesti sitä on käännelty. Just eilen yhde dynyn moottorivaihdon jälkeisiä oireita itse kävin tutkimassa.
- jakopää tehty uusiks ja kiristetty päästämällä "automaattikiristin" sokastaan irti ja ajateltu että sillähän se hihna kiristyy = 1 hampaan jako edelleen pielessä
- ja edellisen omistajan jäljiltä CAS-sia käännetty ihan ala-asentoon (kuuluis olla puoles välin + tarkistus ajoituslampulla)
sen verran kurkkasin että ei ollu ihan puolessavälissä ja jakopääki just tehty.
mutta kumminki tänää käväsen illalla kattomassa,laittaa sitte vaikka korvakuulolla/tuntumalla lähemmäs. paikallaan kun polkasee kaasua niin kierrokset notkahtaa vähän ennenkuin nousee.
huomaa myös kun todella varovasti painaa kaasupoljinta niin kierrokset tipahtaa parisataa rpm alemmas :peukku
 

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

AneemineN sanoi
sen verran kurkkasin että ei ollu ihan puolessavälissä ja jakopääki just tehty.
mutta kumminki tänää käväsen illalla kattomassa,laittaa sitte vaikka korvakuulolla/tuntumalla lähemmäs. paikallaan kun polkasee kaasua niin kierrokset notkahtaa vähän ennenkuin nousee.
huomaa myös kun todella varovasti painaa kaasupoljinta niin kierrokset tipahtaa parisataa rpm alemmas :peukku
kävin kääntelees kun kaveri toi lampun lainaan.
vähä hankala nähdä sitä merkkiä mutta parani älyttömästi ainakin lämpösenä käyntiinlähdössä ja vedossa lämpösenä.
kierrokset 920 lampun mukaan ja cas:in pultii aika liki puoliväliä.
saas nähä vaikuttaako kulutukseen. 12 litraa tankissa ja 35km ajettu, mittari lähellä tyhjän viivaa :seina
 

Vensku_

New Member
Liittynyt
23 Helmikuu 2008
Sijainti
Kouvostoliitto
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

Mä oon omastani miettiny ku sille tuo soppa kanssa maistuu, alta 10 kulutuksia turha edes haaveilla, että mahtaisko olla suuttimet niin kuluneet, kun lämpösenä sahuuttaa? Tiedä sitte vaikka ois muutakin vikaa, muttei vikakoodeja ainakaan anna...
 

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

Laitetaas nyt tähänkin ratkaisu ettei jää auki.
Oli siis käännelty kannen päästä tuota CAS:sia.
Lampun kanssa rintapellistä liitin maadoitettuna katsottiin ennakko kohdilleen. :peukku
 

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

AneemineN sanoi
Laitetaas nyt tähänkin ratkaisu ettei jää auki.
Oli siis käännelty kannen päästä tuota CAS:sia.
Lampun kanssa rintapellistä liitin maadoitettuna katsottiin ennakko kohdilleen. :peukku

Noh, jatketaas tätä.
Auto toimi jonkun aikaa hyvin, nyt saa lämpösenä sahata käyntiin ja perässä tulee paha haju.
Kaasua paikallaan polkastessa(rajottimeen) taakse pöllähti isompi ja mustempi pilvi mitä diisseleistä voi ikinä tullakkaan.
Onko suuttimet alkaneet kusemaan että sahauttaisi käyntiin ja kävisi rikkaalla?
Voiko tota kokeilla esim 1.6 lancerin suuttimilla käyntii, olis ehjät tossa jolla voisi kokeilla?
 

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

AneemineN sanoi
Noh, jatketaas tätä.
Auto toimi jonkun aikaa hyvin, nyt saa lämpösenä sahata käyntiin ja perässä tulee paha haju.
Kaasua paikallaan polkastessa(rajottimeen) taakse pöllähti isompi ja mustempi pilvi mitä diisseleistä voi ikinä tullakkaan.
Onko suuttimet alkaneet kusemaan että sahauttaisi käyntiin ja kävisi rikkaalla?
Voiko tota kokeilla esim 1.6 lancerin suuttimilla käyntii, olis ehjät tossa jolla voisi kokeilla?
No eipä suuttimien vaihodsta apua ollut.
Samalla vaihdettu bensapumppu.
Alkanut ilmenemään nykimistä ja pientä puutumista alakierroksilla, ce valo ei pala.
Mitähän sitte kokeillaan? Lambda?
Laitetaa tähän vaihdettujen/testattujen listaa perään:

-Suuttimet
-Bensapumppu
-Bensafiltteri
-Ilmafiltteri
-Lämpöanturi
-Jako tarkastettu
-Sytkä tarkastettu
-Imuvuodot tarkastettu
-Vikakoodit = 12= ilmamäärämittari, jonka liittimen kun irrottaa niin meinaa sammua.

Mikä helkatti tätä vaivaa
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

Moottorin lämmöt millaiset mittarin mukaan?
Entä katin kunto tarkistettu? (läpi näkyy?)
Akun navat putsattu + maapuolet hiottu?
Pakosarja halki?
Onko päästötestit tehty?
 

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

Harri K sanoi
Moottorin lämmöt millaiset mittarin mukaan?
Entä katin kunto tarkistettu? (läpi näkyy?)
Akun navat putsattu + maapuolet hiottu?
Pakosarja halki?
Onko päästötestit tehty?
normaali lämmöt.
kattia ei oo katottu mutta ei ainkaa kolise
akun navat uudet+ johdot uudet
pakosarja ehjä
päästöt mitattu, meni läpi mutta hc korkeahko
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

AneemineN sanoi
kattia ei oo katottu mutta ei ainkaa kolise

päästöt mitattu, meni läpi mutta hc korkeahko

Ei se kolina mitään jos se katti on tukossa ihan (saanu iskun tai sulanu tms).
Korkea HC viittaa kattiin + lambdaan myös.
 

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

Harri K sanoi
Ei se kolina mitään jos se katti on tukossa ihan (saanu iskun tai sulanu tms).
Korkea HC viittaa kattiin + lambdaan myös.
Pitää kurkkaa katin sisään. Mikäs ton pitkän startin aiheuttaa lämpösenä. Jos sammutat auton ja annat olla puoltuntia ni sahata saat 3sek ja lähtee rytisten käyntiin
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

AneemineN sanoi
Laitetaa tähän vaihdettujen/testattujen listaa perään:
-Suuttimet
-Bensapumppu
-Bensafiltteri
-Ilmafiltteri
-Lämpöanturi
-Jako tarkastettu
-Sytkä tarkastettu
-Imuvuodot tarkastettu
-Vikakoodit = 12= ilmamäärämittari, jonka liittimen kun irrottaa niin meinaa sammua.

Sytytystulpat puuttuu listalta.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

-JP- sanoi
Sytytystulpat puuttuu listalta.
ekas viestis sanottu et vaihdettu. Mut jos lambda pskana nii kakkuahan se saa helkutisti, tosin ei starttiin pitäs vaikuttaa.
Onko se jako miten tarkistettu? Ohjeiden mukaan? (kerroppa missä asennos nokkien merkit jne)
 

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

Harri K sanoi
ekas viestis sanottu et vaihdettu. Mut jos lambda pskana nii kakkuahan se saa helkutisti, tosin ei starttiin pitäs vaikuttaa.
Onko se jako miten tarkistettu? Ohjeiden mukaan? (kerroppa missä asennos nokkien merkit jne)
Dovel pinnit ylös ja nokkien merkit vastakkain. Wsm mukaan katottu
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

Onks sytkäjärjestys oikein:

index.php
 

jkedino

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

Kova bensankulutus viittaa vahvasti siihen, että moottorin lämpökorjaus ei toimi. Jos anturi on vaihdettu, niin vika voi olla johdoissa tai boksissa. Kannattais koittaa noin monen tarkistuksen jälkeen toista ECUa tai kurkata ainakin sen sisälle. Jos siellä on vaikka hapettumaa, tai vuotaneita kondensaattoreita.
 

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

jkedino sanoi
Kova bensankulutus viittaa vahvasti siihen, että moottorin lämpökorjaus ei toimi. Jos anturi on vaihdettu, niin vika voi olla johdoissa tai boksissa. Kannattais koittaa noin monen tarkistuksen jälkeen toista ECUa tai kurkata ainakin sen sisälle. Jos siellä on vaikka hapettumaa, tai vuotaneita kondensaattoreita.
Joo ecun katon viikonloppuna
 

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

AneemineN sanoi
Joo ecun katon viikonloppuna
vika muuttu lisää ja on alkanu nykimään kokoaikaisesti.
aamulla alko tyhjäkäynti kierrokset humppaamaan --->ecu käteen ja tk piiri palanut ja piirilevyyn palanut pieni reikä läpitte.
ollut korjauksessa finnwarella 2005 ja sillon jo korjattu kyseinen kohta.
voiko toi palanut ecu aiheuttaa nykimiset ja käyntiinlähdon ongelmat?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

AneemineN sanoi
vika muuttu lisää ja on alkanu nykimään kokoaikaisesti.
aamulla alko tyhjäkäynti kierrokset humppaamaan --->ecu käteen ja tk piiri palanut ja piirilevyyn palanut pieni reikä läpitte.
ollut korjauksessa finnwarella 2005 ja sillon jo korjattu kyseinen kohta.
voiko toi palanut ecu aiheuttaa nykimiset ja käyntiinlähdon ongelmat?

voi.
Ota tyhjäkäyntimoottori irti, muutoin luultavasti poltat uudenkin ecun....
 

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: E39 Dynamic-4 kylmänä nykimistä

Harri K sanoi
voi.
Ota tyhjäkäyntimoottori irti, muutoin luultavasti poltat uudenkin ecun....
Joo, nyppäsin aamulla irti ku tajusin mitä tod.näk. tapahtuu
Nostellaas tätäki välillä.
Moti ollu pahasti hukassa ja nykiminen/puutuminen jatkuu edelleen.
Tehtyä jo:
ECU vaihdettu
Bensapumppu vaihdettu ja johdot korjattu
Bensafiltteri vaihdettu
Tulpat vaihdettu
Tulpanjohdot vaihdettu
Ennakko säädetty
Jako tarkastettu

Mitähän sitte keksis, voiko toi tk-motti tehä ton nykimisen vaikka johto irti ettei uus ECU pala.
Voiko laturi aiheuttaa ilmiötä, hiilet lopussa kun himmeänä palaa laturin valo.
 
Ylös Bottom