E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

http://bioadapter.com/product_info.php?cPath=28&products_id=45

Kohtuu halpa, kuka kokeilee?

Näyttää toimivan "auto" modessa juuri niin kuin edellä spekuloitiinkin eli nostaa 20% ruiskutusmäärää ja siten monessa ecussa oleva +/-25% trimmausvara riittää sekä bensalle että etanolille. Ja jos ei riitä niin on nuo manuaalivalinnat lisäksi. Eli auto on oikeastaan karkeasti 50:50 suhteelle.

Ja tilat ovat myös säädettävissä vapaasti service menun kautta. Vaikuttaa ihan fiksulta tuotteelta tuohon hintaan jos toimii.
 

J.Niemi

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Elokuu 2010
Sijainti
Vilppula
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ast sanoi
http://bioadapter.com/product_info.php?cPath=28&products_id=45

Kohtuu halpa, kuka kokeilee?
Jos tilaat niin voin sen tohon yhteen fiiattiin tunkee ;D
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ast sanoi
http://bioadapter.com/product_info.php?cPath=28&products_id=45

Kohtuu halpa, kuka kokeilee?

Näyttää toimivan "auto" modessa juuri niin kuin edellä spekuloitiinkin eli nostaa 20% ruiskutusmäärää ja siten monessa ecussa oleva +/-25% trimmausvara riittää sekä bensalle että etanolille. Ja jos ei riitä niin on nuo manuaalivalinnat lisäksi. Eli auto on oikeastaan karkeasti 50:50 suhteelle.

Ja tilat ovat myös säädettävissä vapaasti service menun kautta. Vaikuttaa ihan fiksulta tuotteelta tuohon hintaan jos toimii.

Mitenkäs se auto-tilassa haistelee, että paljonko etanolia on bensan seassa? Onko tuossa joku liitäntä lambdallekin? Ei tuo voi kovin automaattisesti toimia, jos pelkästään suuttimille tulee karvat...
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

nostokurki sanoi
Mitenkäs se auto-tilassa haistelee, että paljonko etanolia on bensan seassa? Onko tuossa joku liitäntä lambdallekin? Ei tuo voi kovin automaattisesti toimia, jos pelkästään suuttimille tulee karvat...

Tuo boksi ei haistele mitään vaan lisää 20% suuttimien aukioloaikaa "auto" tilassa perusasetuksilla. ECU päivittää "fuel trim" korjauskertoimiaan sen perustella paljonko joudutaan lambda-takaisinkytketyssä tilassa korjaamaan karttoihin verrattuna stoikiometriseen seokseen pääsemiseksi. Boschin ecuissa maksimi on ilmeisesti usein +/-25%, Mitsuissa taitaa olla vähemmän?

E85 tarvitsee noin 42% korjausta eli 42% enemmän ruiskutusaikaa. Tämän boksin ja +/-25% korjaavan ECU:n kanssa rajat ovat:
1.2*1.25 = 1.5 = 50%
1.2*0.75 = 0.9 = -10%

Eli jos auto on hyvässä tikissä muuten ja korjaukset lähellä nollaa normaalisti bensalla niin tämä riittää kattamaan koko välin bensasta E85:een. Edellyttäen tietysti että alkuperäinen suuttimien pulssisuhde ei ole maksimissaan liian iso.

Käytännössä sama lopputulos jos jollain muulla keinolla, esim. kasvattamalla suuttimia tai nostamalla bensanpainetta lisää tuon 20% syöttöä. Mutta onhan siinä boksissa kolme ohjelmoitavaa asetusta ja nolla vaihdettavissa nappia painelemalla.

Tietenkin on hyvin tapauskohtaista kuinka paljon eri automallien ECU:t pysyvät korjaamaan ja korjaus ei välttämättä tapahdu muutenkaan välittömästi eli erilaisen seossuhteen jälkeen kannattanee ajella hetken matkaa rauhallisemmin eikä heti asemalta lähteä kaasu pohjassa kumi vinkuen.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Hyvänä tuossa pidän tuota cold start hommaa, eli varmaan joku lämpöanturi löytyy? Se on nimittäin toiminto johon ei riitä pelkkä syötön nostaminen
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

mystinengalant sanoi
Hyvänä tuossa pidän tuota cold start hommaa, eli varmaan joku lämpöanturi löytyy? Se on nimittäin toiminto johon ei riitä pelkkä syötön nostaminen

Ei ole lämpöanturia, ohjeissa sanotaan että yli 5 sekuntia virrat päällä ilman starttausta ja boksi ottaa kylmäkäynnistysrikastuksen (säädettävä) käyttöön jonka kuoleentumisaika on 1 minuutti. Alle 5 sekuntia ja rikastusta ei käytetä. Karua, mutta saattaa olla riittävän toimivaa johonkin pommiin käyttöautoon.

Pointtina kuitenkin hinta joka on järkevä, TV ohjelmassa näytettiin vähän aikaa sitten 400 euron boksin asenus vanhaan Volvoon eikä se boksi ollut yhtään tätä kummallisemman oloinen.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Mistähän hommais jonkun 90-luvun taitteen mitsun, johon tuota voisi koittaa? Kiinnostaisi aika lailla. Bensalinjat ja tiivisteet on vaihdettavaa tavaraa, eikä loppujen lopuksi pahakaan rasti. Tuosta isolta kylältä saa yhdeltä asemalta RE85, jota voisi tankilliseen aina puolet lorauttaa.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Pari tankillista jo Kipolla ajanut niin että on ollut ~80/20% seos,ja eipä tuossa eroa kummemmin ole huomannut.

Tässä viikolla pitäisi keritä suuttimet vaihtamaan,että voisi siirtyä 100%:n..
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ST sanoi
Pari tankillista jo Kipolla ajanut niin että on ollut ~80/20% seos,ja eipä tuossa eroa kummemmin ole huomannut.

Tässä viikolla pitäisi keritä suuttimet vaihtamaan,että voisi siirtyä 100%:n..

siis ajat jo melkein pelkällä RE85:lla ilman muita modeja? :nykii
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

nostokurki sanoi
siis ajat jo melkein pelkällä RE85:lla ilman muita modeja? :nykii
Ei vaan 98:a 80%,RE85:a 20%.

Ja suuttimien vaihdon jälkeen 100% RE85:lla..
 

Pietari

IV&IX
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2009
Sijainti
Kuopio
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Muistutuksena jos joku ei muista että 1998 tai uudemman mitsun omistaja voi periaatteessa tuunata autonsa E85:lle ohjelmaa muuttamalla. 1998 siksi että yleensä tuo on se vuosi jolloin ecut ovat jo flässättäviä. Toki esim. pelkkä suutinskaalan muutos ei välttämättä riitä jos pensa vaan loppuu muun syyn takia mutta senhän näkee sit testaamalla. Ecuthan on flässättäviä ykskolmosesta lancerista eteenpäin.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Pietari sanoi
Muistutuksena jos joku ei muista että 1998 tai uudemman mitsun omistaja voi periaatteessa tuunata autonsa E85:lle ohjelmaa muuttamalla. 1998 siksi että yleensä tuo on se vuosi jolloin ecut ovat jo flässättäviä. Toki esim. pelkkä suutinskaalan muutos ei välttämättä riitä jos pensa vaan loppuu muun syyn takia mutta senhän näkee sit testaamalla. Ecuthan on flässättäviä ykskolmosesta lancerista eteenpäin.

Niin toki tuo kaikki ei ole vielä niin yksinkertaista, just se mmcflasher palikka tarvitaan ja siitäkin oli vähän eri versioita kun aletaan puhumaan eri outtiksista ja colteista uusimmista. Tämä tarkoittamasi CK -lanceri onkin varmaan tarvittaessa ihan helppo case flashata. Perkele kun pystyis vaan isontaa tota fueltrimmi hommaa....
 

Pietari

IV&IX
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2009
Sijainti
Kuopio
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

mystinengalant sanoi
Niin toki tuo kaikki ei ole vielä niin yksinkertaista, just se mmcflasher palikka tarvitaan ja siitäkin oli vähän eri versioita kun aletaan puhumaan eri outtiksista ja colteista uusimmista. Tämä tarkoittamasi CK -lanceri onkin varmaan tarvittaessa ihan helppo case flashata. p**k**e kun pystyis vaan isontaa tota fueltrimmi hommaa....

Joo no ajattelin mielessäni että ihan uusimpiin ei kannata ehkä lähteä tekemään tällaisia kokeiluja.

Fuel trimmien maksimiarvoille olen nähnyt taulukon joissain kuvauksissa mutta en ole koskaan kaivellut sitä esim. omaani koska ei ole ollut tarvetta sitä tuunata eli eiköhän siellä jossain sellainen ole joka laitteelle. Mutta sen lisäksi ne pitäisi tuunata siten että niitä käytetään sitten myös täyskaasulla, vakiona ei välttämättä kaikissa näin tehdä.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Pietari sanoi
Muistutuksena jos joku ei muista että 1998 tai uudemman mitsun omistaja voi periaatteessa tuunata autonsa E85:lle ohjelmaa muuttamalla. 1998 siksi että yleensä tuo on se vuosi jolloin ecut ovat jo flässättäviä.
Onhan sitä muitakin tapoja vanhempiin kuin flässäys,esim prommin poltto,kuten omassani..
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Jos ton suutinskaalauksen saa helposti muutettua tai laittaa vaan isommat suuttimet niin oliskohan jotain helppoa vippaskonstia tehdä säädettävä käynnistysryyppy E-85 varten, vai jopa niin että polkis vähän kaasua ennen starttia, sehän rikastaa ruiskussakin tai käynnistäminen kaasu painettuna?
 

Pietari

IV&IX
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2009
Sijainti
Kuopio
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

mystinengalant sanoi
Jos ton suutinskaalauksen saa helposti muutettua tai laittaa vaan isommat suuttimet niin oliskohan jotain helppoa vippaskonstia tehdä säädettävä käynnistysryyppy E-85 varten, vai jopa niin että polkis vähän kaasua ennen starttia, sehän rikastaa ruiskussakin tai käynnistäminen kaasu painettuna?

Siellä on kartat käynnistyksenaikaiselle IPW:lle ja primerille, tai näin ainakin evoissa 8-9 mutta lähes samaa koodiahan ne kaikki melko varmasti on. Tosin seiska oli hieman erilainen verrattuna uudempiin. Vilkaisin Ceddy evo5-6 rommia merlinin kuvauksilla ja siinä oli lähes samoin kuin seiskassa eli oli Cranking IPW ja sen lisäksi 1d tauluna joku "Extra-Shot" eli varmaan tuo uudempien Primer sillä erolla että uudemmissa primer on lämpötilan funktiona. Noillahan sen saa jo tuunattua siten että käynnistyy.

Jos vaihdat isommat suuttimet on se jo itsessään rikastava tekijä koska käynnistyskartat annettu suoraan IPW:nä eli jos suutinkoko vaikka tuplaantuu, syötät myös tuplamäärän ainetta käynnistettäessä ilman muita muutoksia. Siksi en ole varma auttaako kaasun painaminen mitään.
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Mää voisin tollasen toosan laitta pajeroon.. :D
 

Pietari

IV&IX
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2009
Sijainti
Kuopio
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

mystinengalant sanoi
Jos ton suutinskaalauksen saa helposti muutettua tai laittaa vaan isommat suuttimet niin oliskohan jotain helppoa vippaskonstia tehdä säädettävä käynnistysryyppy E-85 varten, vai jopa niin että polkis vähän kaasua ennen starttia, sehän rikastaa ruiskussakin tai käynnistäminen kaasu painettuna?

Tuossa saunanlauteilla tuli ghettoratkaisu mieleen eli huijaa lämpöanturitietoa käynnistyksen aikana, toki tämä ei sitten auta niillä kovilla pakkasilla. Prkl pitäskö hommata kokeilumielessä joku vanhempi mitsu jonka uhraisi kokeilulle. Harmi vaan kun ei ole tarvetta sellaiselle autolle ja mitsut ei ole halvimmasta päästä eli satasilla ei saa 1998 tai uudempaa.
 

Gallu

Galantista tullee hauska anagrammi...
Liittynyt
20 Marraskuu 2005
Sijainti
Lieto
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Gallu sanoi
Vanhan kaasarisunnyn uhraan nyt tälle kokeilulle. Suuttimet noin 30% isommat ja kaasari muutenkin huollettu ei muita modeja. Toimii. Näillä isommilla suuttimilla jouduin ajamaan huoltsikalle tavan bensalla eikä meinannut toimia kuin isolla kaasulla. ;D Joku litra jäi vielä bensaa alle ja 20l tankkasin. Melko lähelle suutinvalinnat osui, kun kulku normalisoitui kun RE85 oli sekoittunut ja ehtinyt kaasariin asti. :) Jää nähtäväksi kunhan viimeisetkin bensanrippeet tankista kuluvat miten käy.
Joo, 5:s tankillinen menossa ja toimii välttävästi. Kylmäkäynti ei ole parhaasta päästä ja tyhjäkäyntisuutin vielä ehkä aavistuksen liian pieni. Täytyy vaihtaa kun jaksaa. Ihan kaikki tehot ei tunnu olevan käytössä, mutta väliäkös sen. 8km työmatkalle ei montaa huippunopeusajoa mahdu. ;D Pakkaskäynnistys on mielenkiintoinen. Noin 15-20 kaasun pumppausta vaaditaan riittävän starttihuikan saamiseksi koneeseen. Onneksi kiihdytyspumppu toimii niin ei tarvii pilotilla käynnistellä. Muutenkin kylmä kone hieman nikottelee. Pitäisi viritellä taas imuilman esilämmityskin toimintaan, jos osa ongelmista johtuu huonosta kaasuuntumisesta. Nyt ei ole ollenkaan ollut esilämmitys toiminnassa. Mutta ihan helpolla ei liian rikkaalle seoksia saa tällä aineella. Ja nakutuskestävyyskin ihan eri kuin normibensalla. Ei jakajasta saa käännettyä niin paljoa ennakkoa että kilistäisi. 4+2 astetta on perusennakon ohjearvo ja 15 asteella ei vieläkään kilistä. :nykii Ei kuitenkaan uskalla niin rajuilla ennakoilla ajella. normi 98 oktaanisella nakuraja meni aivan selvästi siinä 6-7 asteen kieppeillä.
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ast sanoi
http://bioadapter.com/product_info.php?cPath=28&products_id=45

Kohtuu halpa, kuka kokeilee?

Näyttää toimivan "auto" modessa juuri niin kuin edellä spekuloitiinkin eli nostaa 20% ruiskutusmäärää ja siten monessa ecussa oleva +/-25% trimmausvara riittää sekä bensalle että etanolille. Ja jos ei riitä niin on nuo manuaalivalinnat lisäksi. Eli auto on oikeastaan karkeasti 50:50 suhteelle.

Ja tilat ovat myös säädettävissä vapaasti service menun kautta. Vaikuttaa ihan fiksulta tuotteelta tuohon hintaan jos toimii.l

isännän 2,7 suzukiin näpätään tuommonen tässä ku keritään ja aletaan testaileen.
Muuten volvo foorumilla joku häiskä on ajellu jo tuhansia kilsoja 50/50 seoksella ilmanmitään modeja ja hyvin pelaa kuulemma. 2,4 vapari.

Nythän tätä kannattas koittaa parin vuoden sisään tämä sarvikuonojenmaa määrää kuitenkin jonkun veron tai tyyppikatsastuksen vtt:llä autoille jotka eivät ole flex fuel malleja.
Eihän se nyt perkeles käy kokoomukselle laatuun että persaukiset ajelee vanhoilla rutkuilla halvimmalla mahdollisella aineella
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Kylmäkäynnistys-kokemuksiakin tuli tänään,aamulla -3',ja kolmannella yrityksellä lähti vasta käymään,ei auttanut toisella edes kaasun pumppaaminen.

Sitten päivällä kun oli nollan tietämissä,laakista käymään ja samantien sammui.
Sitten saikin kaksi kertaa startata,ennenkuin lähti käymään.

Muutenkin kylmänä hieman ontuva käynti,ja puutuu pienillä kierroksilla,mutta kun saavuttanut ~puolet käyntilämmöstään,niin sitten taas mennään.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Kaveri on nyt ajanut pari tonnia E85:lla n. 50/50 seoksella. Säädettiin seosta eilen vähän ja nyt suhde onkin n. 75/25% ja edelleen kulkee hienosti. Mitään muutoksia ei ruuvauksen lisäksi ole tehty. Auto 1.8 kaasari Galant '89.

Tässä kokeilussa periaatteena että mennään niin pitkälle kuin pääsee, ;)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Miikka: RE85/98 suhde ? eli bensaa on jotai 30% kun 15% on bensaa jo re85:ssa...
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Puhun siis ihan suorasta polttoaineen määrästä, en laskenut bensan määrää. Kohta lähetään säätää vähän jos saatais se kulkemaan vielä tiukemmalla seoksella, ehkä jopa pelkällä 85:lla, siististi.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Harri K sanoi
Miikka: RE85/98 suhde ? eli bensaa on jotai 30% kun 15% on bensaa jo re85:ssa...

75% RE85
25% 98E5

Etanolipitoisuus = 0.75 * 0.80 (tyypillinen RE85 etanolipitoisuus) + 0.25 * 0.05 = 0.6125 = 61.25%
Loput on sitten bensaa tai jotain muuta lisuketta.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Nyt kulkee Galant pelkällä RE85:lla. Säädöt vähän rikkaammalla ja sytytystä säädetty niin tuntui kuulemma ainakin koeajolla paljon paremmalta. Kaveri ajelee töihin joka päivä 70 km suuntaansa niin saa ainakin testattua kulutuksen ja luotettavuuden :peukku
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Lielahden abc:llä E85 näyttäis olevan 0.850e.
 

Pietari

IV&IX
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2009
Sijainti
Kuopio
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Wlooffy sanoi
Lielahden abc:llä E85 näyttäis olevan 0.850e.

No nyt on halapaa! Pitää kohta joku tilatankki hommata ja ottaa muutkin tyhjät kanisterit täyteen kun on (vielä) noin halpaa :)
 

ah-05

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
23 Heinäkuu 2008
Sijainti
Hamina
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Farmisäiliö pihaan ;D
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Pietari sanoi
No nyt on halapaa! Pitää kohta joku tilatankki hommata ja ottaa muutkin tyhjät kanisterit täyteen kun on (vielä) noin halpaa :)

Toi 0,85 eur hinta oli yhden illan voimassa siellä. Varmaan oikein kiusakseen hinnoittelivat, kun bensa oli juuri tuolloin kaikista korkeimmillaan. Asun aika lähellä siinä, niin tulee seurattua päivittäin. Nyt on hinta 0,997 eur.
 

Gallu

Galantista tullee hauska anagrammi...
Liittynyt
20 Marraskuu 2005
Sijainti
Lieto
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Taisi iskeä mäntäpistiäinen. Mahtaako syynä olla liian laiha seos? Semmonen tulee ensimmäisenä mieleen. Tarkempaa tietoa tulee kun ehtii purkaa koneen ja näkee vauriot. Jokatapauksessa joku sylinteri sytkyttelee heikommin ja vuotaa ohi huohotuksen määrästä päätellen. :seina
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/uutinen.jsp?oid=201205179545
 

Pietari

IV&IX
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2009
Sijainti
Kuopio
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Sellanen pikku viinankäry on kyllä läsnä etanolilla ajaessa.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Pietari sanoi
Sellanen pikku viinankäry on kyllä läsnä etanolilla ajaessa.
No startatessa ei voi puhua ihan pienestäkään..
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Kappas, olisihan sen voinut tännekkin tosiaan linkittää.
Enivei, tiedä nyt sitten onko liikenneturvallisuuden kannalta parempi olla bensa- vai viinahöyryissä?
 

Pietari

IV&IX
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2009
Sijainti
Kuopio
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ST sanoi
No startatessa ei voi puhua ihan pienestäkään..
Nii toki jos joutuu hankaamaan, fleksit pärähtää ekalla ni en oo sen kummempaa huomannu. Käryää siis lämpimänäkin.
 

Jr-

Member
Liittynyt
21 Joulukuu 2006
Sijainti
Saviseutu
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

isäukko ajo edellisen autonsa lunariin ja on nyt hankkimassa autoa, riiseli octavialla oli rullattu 470tkm ilman suurempia murheita. onko minkään muun kun flexiauton hankkiminen järkevää? vaihtoehtoja ei flexeissä kauheasti ole. melkeimpä mondeo tai focus. sitten ruottissa olis v70 volleja flexeinä. kilsoja se taitaa ajaa noin 20-25tkm/vuosi ja suurin osa ajosta on kaupunkiajoa.
 

plodi

Z16A
Liittynyt
1 Lokakuu 2009
Sijainti
Kuopio
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Jr- sanoi
isäukko ajo edellisen autonsa lunariin ja on nyt hankkimassa autoa, riiseli octavialla oli rullattu 470tkm ilman suurempia murheita. onko minkään muun kun flexiauton hankkiminen järkevää? vaihtoehtoja ei flexeissä kauheasti ole. melkeimpä mondeo tai focus. sitten ruottissa olis v70 volleja flexeinä. kilsoja se taitaa ajaa noin 20-25tkm/vuosi ja suurin osa ajosta on kaupunkiajoa.

Saab 9-5 flexifuelina, ne tuntuu olevan kova juttu kun moni niistä höpöttää.

Ps. omaan autoon e85 modaus meneillään. Fuelab bensapumppu+paineensäädin, 1000cc Bosch ev14, 3sx bensatukit, teräspunoslinjat ja Hks f-con pro gold 3.2 moottorinohjauksen avulla hierotaan kartat kohdilleen. :peukku
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ihan kokeiluna eilen omaan galluun lorautin 18litraa bensaa ja 5 litraa tota e85 litkua kun espoossa kävin.ei ainakaan nyt 80km matkalla tuntunu vaikuttavan mihinkään. ja jos tota e85 tököttiä sais lähempäätä ni vois ruveta lantraamaan ja testaamaan . kattoo kui hyvin kulkis ihan vakiona tolaanen ruisku mitsu. ;D
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Tänään eräs 2.0 Lancer farmari siirtyi RE85 -aikaan vissiin ihan onnistuneesti, käytännössä vakiosuuttimet (240cc ?) ei ehkä ihan riitä, totuus selvinnee laajakaistalla. Käytännössä softasta haettiin sopiva suutinskaalaus ja sitten hatusta keksin lisätä koko alueelle ennakkoa 2 astetta. Tämän jälkeen tehtiin road testejä 80-120 vetoja-> +2 ja +4 ennakoilla. "Pomminvarmalla" testimenetelmällä +4 antoi sekunnin paremman ajan (4 vaihde) joten jätettiin se "vetoalueelle". Jatkossa tätä varmaan voi ehkä hioa vielä lisää mutta vissiinkin ihan onnistunut kokeilu. Eriasia miten lähtee huomenna käyntiin aamulla :D
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

mystinengalant sanoi
Tänään eräs 2.0 Lancer farmari siirtyi RE85 -aikaan vissiin ihan onnistuneesti, käytännössä vakiosuuttimet (240cc ?) ei ehkä ihan riitä, totuus selvinnee laajakaistalla. Käytännössä softasta haettiin sopiva suutinskaalaus ja sitten hatusta keksin lisätä koko alueelle ennakkoa 2 astetta. Tämän jälkeen tehtiin road testejä 80-120 vetoja-> +2 ja +4 ennakoilla. "Pomminvarmalla" testimenetelmällä +4 antoi sekunnin paremman ajan (4 vaihde) joten jätettiin se "vetoalueelle". Jatkossa tätä varmaan voi ehkä hioa vielä lisää mutta vissiinkin ihan onnistunut kokeilu. Eriasia miten lähtee huomenna käyntiin aamulla :D

Ennakkoa luulis voivan laittaa huomattavasti enemmänkin lisää?
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

^Kai se on tunnustettava.

Joo eli mun perhewagoni puhaltaa nyt pelkkiä kukkasia pakoputkesta ;D (oikeesti, tuntuu et sielt tulis vaan vesihöyryä eikä haise miltään :D )

Pieniä tarkennuksia laten ilmottamiin arvoihin:
Injector Size scaling: 232 -> 160 (kyllä, suuttimet vähän loppuu kesken. About ~6500rpm Duty% melkein 100% (Rajotin 7500rpm ja Duty kävi parhaimmillaan 105% testeissä)
Ennakko: 1000-5000rpm kaikilla Engine Loadilla +2° ja testailujen jälkeen lisättiin vielä 750-5000rpm Engine Loadin ollessa 80-100 +2° (siis yht. +4° vs. OEM). Itse uskon että sieltä olisi saatavissa vielä gaineja koska ns. "raja ei tullut vielä vastaan" eli ei nakuttanut ja paras veto oli viimeisin.

Johtuen nakukuulokkeiden puutteesta ja laajiksen puutteesta ei mitään tän rajumpia muutoksia tehty. Low trimmejä on ~4-5% ja Mid-Trimmit pyörii plussan ja miinuksen puolella vähän vaihtelevasti stoikiometrisellä, joten oletettavasti seokset on openloopilla aika pitkälti samat kuin 98E:llä ajettaessa (itseasiassa sillon Trimmejä oli kokoajan ~3-4% myös midillä). ECU tilaa esim. 80-100 Engine loadilla 6000rpm:n jälkeen ~12-10,9 AFR:ää (tiedä sitten miten se liittyy mihinkään) ja jos tässä on edes karvan verran totuutta niin seokset vois olla etanolilla aika paljonkin laihemmalla (Varoitus: Oma spekulaatio)

Ja noista 80-120 ajoista on pakko kommentoida että lisätessä +2° "koko alueelle" kaasuun vastaavuus tuntu paranevan todella reippaasti ja vetikin ehkä pirteemmin (saatto olla placebo) ja kovilla rasituksilla lisätessä vielä +2° (siis yht +4° vs. OEM) saatiin yli sekunti pois ajasta. Nää tosiaan testattiin samalla Lahden motarin pätkällä ja jokasta ajoa ajettiin 3, mistä kaks huonointa otettiin referenssiksi.

Ja tuosta käynnistyksestä, ehkä jotain pitäs tehdä ;D

Laitan kohta vielä videon aamukäynnistyksestä.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Ennakon kanssa pitää varoa, "raja" tulee vastaan paljon ennen nakutusta ja se raja on esimerkiksi kiertokangen laakereiden rajusti kasvava rasitus voiman tuoton samalla hiipuessa. Vapari tuskin on hirvittävän nakutusrajoitteinen bensallakaan joten voisi kuvitella että kirittävää ennakoissa olisi vähemmän kuin ahdetuissa.

Enemmän ei ole automaattisesti parempi. Nakuluurit ovat käytännössä hyödyttämät E85:n kanssa ainakin ahdetuissa.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Voi olla todellisuudessa vaikea säätää ilman dynoa maksimiteholle?
Mutta hienoa että toimii ainakin :)
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

ast on varmastikkin oikeassa. Mutta siitä että kaasuvaste muuttui hyvin radikaalisti parempaan suuntaan vs. bensalla vakioasetuksilla henkii mielestäni sitä että sytkä olisi säädetty tosi myöhäselle tehtaalla, syystä tai toisesta. Mutta kuten sanoitkin, "raja" tulee etanolilla käsittääkseni yleensä vastaan vasta silloin kun ennakkoa on jo "liikaa" (eli suorituskyky on jo huonompi).

Käsittääkseni etanolin itsesyttyvyys on kuitenkin tosi paljon huonompi (eli vähemmän nakutusriskiä) kuin bensan.

Mutta tässä hieman huumoria, eli ensimmäinen aamukäynnistys tänään:
http://www.youtube.com/watch?v=WESwbrin4K0

Tällä hetkellä siis käynnistyksen syötöt on ihan vakiot, eli tämmöiset:
Kaynnistys.jpg


Ehdotuksia, siitä miten radikaalisti noita tulisi muuttaa, saa antaa.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Aloita ainakin tuplaamalla kylmin pää ja siitä sitten kerrointa pienentäen niin että 50 astetta alkaa olla lähes sama kuin bensalla.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Sehän lähtee kuin palmun alta ;D Naapurit nauraa vieressä?
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: E85 bensiini (joko joku ajelee tällä) / aikoo ajella kohta

Nojoo oliskin kunnon kesä niin toi olis lähteny vakionakin kuin palmun alta :seina

Samaa mieltä tosta dynohommasta ast:n kanssa, kyllä se olis dynosäätö. Mutta tämähän on tätä budjettitunausta. Ja kyllä jos selkeästi jotain tulosta saadaan niin ei se huonompi voi olla mutta omastaki mielestä toi +4 on aika raju. Tilanne ei tietenkää oo mitenkää verratavissa siihen mitä vaikka 4g63t kone käyttää 80-100 loadin ennakkona, kun ainakin puristussuhde on täysin eri. Ajossa kuitenkin auto tuntui toimivan varsin mainiosti mitä istuin kyydissä. Olisi pitänyt ottaa kisaa mun gdi:n kanssa.

Ja scalinghan oli 165 ;)
 
Ylös Bottom