E85 / flexifuel, onko järkeä PHEV:ssä?

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Käsittääkseni tähän olkisi mahdollista asentaa flexifuel jolla voisi käyttää E85 polttoainetta, mutta onko siinä PHEV:n kanssa järkeä / onko joku kokeillut?
https://eflexfuel.fi/info
  • Yhteensopiva: Kyllä
  • Seloste: Kaikki ok
  • Teho: 89 kW (119 hp)
  • Moottorikoodi: 4B11 / "PHEV"
  • Ahdettu: ei
  • Sylinterimäärä: 4
Laskelmieni mukaana tankillsen saisi noin 12.5 Euroa halvemmalla (E85 1€ vs E95 1.5€, kulutus etanolilla suurempi), laitteisto kustantaa 349, johon 200 tuki eli 149 (+ asennus jos ei itse asenna). Ts. jollain 12 tankillisela homma olisi kuitattu ja sen jälkeen polttoainekulku olisi halvempaa.
Hyötyä luonnollisesti pienentää se että PHEV itsessään vähentää polttoaineen tarvetta. Tämä tuli mieleeni nyt matkalla Helsigistä Ouluun, kulutus jotain 8 litran tietämillä, jolla matkakulut noin 72 Euroa. Ehkä nyt olisi säästänyt jotain 15€ / suunta.
Toinen kysymys on sitten onko etanoli parempi vai huonompi vaihtoehto kun hybridissä konetta käynnistellään ja sammutellaan useammmin. Ja kone käy etanolilla myös kylmempänä. Etanoli on myös huonompi käynnisymään kylmässä, tuleeko ongelmia, kun kone käynnistää itsensä talvipakkasessa? No, jos tulee niin tankkaa 95:sta talvella..
Ja vanheneeko E85 nopemmin tai hitaammin kuin bensa?
Niille jotka tankkaavat vain joka kolmas kuukausi ei kyllä kovin nopeasti maksa itseään.. mutta jossain vaihaeessa niilläkin löisi leiville.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Mun Evo on ollut flexfuel vuodesta 2012 ja sen tuomien kokemusten perusteella en suosittele konversiota PHEV:iin.
Polttomoottorin on käynnistyttävä aina ja plugarissa sitä kuormitetaan usein välittömästi käynnistyksen jälkeen. E85:n kylmäkäynnistyvyys on olennaisesti heikompi kuin bensan. E85:lla ainetta tarvitaan käynnistyksessä paljon enemmän kuin bensalla ja osa tästä polttoaineesta päätyy öljyn sekaan. Se heikentää öljyn ominaisuuksia ja öljyn vaihtoväliä tulisi lyhentää mikäli käyttää E85:sta.
Outlander käynnistää moottorin perinteisen starttimoottorin sijaan generaattorilla joka on kylläkin huomattavasti tehokkaampi kuin pieni starttimoottori. Jotta E85:sta saisi kunnolla hyödyn irti moottori tulisi säätää sille ja kunnon säätö dynossa tuo omat kustannuksensa ja lisäksi se voi olla jopa mahdotonta tuollaisen suuttimien aukioloaikoja manipuloivan purkin kanssa.
Haluan lisätä nuihin sun laskelmiin vielä sen että ainakin mulle tuli Evon muutoskatsastuksesta 60€ maksu eli 200€ tuki olikin käytännössä 140€ tuki. Tämä voi kuitenkin olla konttorikohtaista.

Jäsenten puolelta löytyy sitten lisää keskustelua aiheesta ja etenkin Evojen ja VR4 Galanttien konversioista.
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Tähän vielä palatakseni, ao sivulla pelotellaan muuntokatsastuksen hinnaksi 2007 jälkeen käyttöönotetulla autolla useita tuhansia, mutta se ei ilmeisesti pidäkään paikkaansa? Ja eikö tuo tuki tullut vasta 2016?

https://www.lahienergia.org/etanolipaivityksella-bensiiniauton-paastot-pienevat/

Mietin tuota öljynvaihtoa, hybridissähän moottoria kuitenkin käytetään vain osan matkasta, joten jos öljynvaihtoväli on 20000, niin moottoria ei itse asiassa ole käytetty tuolloin lähellekään samaa määrää kuin ei-hybridiautossa, eli tämä kompensoinee öljynvaihtotarvetta?

Oletko pitänyt kirjaa kulutuksesta E85:lla, eli onko säästöt ollenkaan sillä suunnalla kuin pitäisi? Pyöristettynä laskeskelin:
Normikulutus polttoaineella 8l/100km, 100km hinta 1.5 €/l * 8l = 12€
Muunnoksen jälkeen kulutus 10l/100km, 100km hinta 1€/l * 10l = 10€
Hintaetu siis 2c/km.

Asennettuna hinta on ilman muuntokatsastusta ja tukea 469€. Etanolilla siis pitäisi ajaa 23450 km jotta rahat saa takaisin. Ehkä en asenna kun sähkölläkin tulee ajettua...
 

Haza

Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2015
Sijainti
Merimasku
Juuri noin, 2007 uudemmat menee edelleen vaikean kautta muutoskatsastus. Ei ole ollut tarvetta kokeilla, mutta saman mallin tehdastekoista flexifuelia vastaavaksi muutetun uudemmankin voisi saada menemään kevyellä menettelyllä.

Hybridissä nimenomaan öljynvaihtoväli pitäisi varsinkin talvella olla paljon lyhyempi kuin bensalla. Ongelma on kylmäkäynnistyksissä palamattoman etanolin päätyminen öljyn joukkoon josta se haihtuu vasta kun öljyt on kunnolla lämpimät riittävän kauan. Tuohon kun yhdistät jatkuvat vajaalämpöisenä käynnistelyt jne jo aikaisemmin mainitut niin ei kannata pheviä muuttaa etanolille
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Taidan sittenkin harkita tätä, mutta lähinnä sellaiseen käyttöön että tankkaan etanolia vain matka-ajossa ja ehkä myös kesäkäytössä. Muutenkin ajotapani on sellainen että jos tiedän moottorin käynnistyvän niin starttaan sen charge:lla jo alussa ja pidän käynnissä vähintään lämpimäksi.

Jonkin aikaa kestää ennenkuin investointi on säästetty, mutta se ei ole tässä tärkein.

Vaikutus jälleenmyyntiarvoon onkin sitten mielenkiintoinen. Nostaako se vai laskeeko? Ostaja voisi ajatella että kapine on voinut kuluttaa moottoria enenmmän kuin jos sitä ei olisi?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Harvoinpa ihmiset innostuvat ottamaan riskejä autokaupoilla joten luulen että monet valitsisivat ennemmin jonkin toisen auton tuollaisen sijaan. Itse tekisin ainakin niin. Outlanderissa kun bensaa ei välttämättä kulu pitkiinkään aikoihin jolloin auto voi jopa itse pakottaa Chargen päälle jotta polttoaine ei pääse menemään vanhaksi. Kerrohan sitten kokemuksia etenkin kun kylmemmät kelit taas saapuvat.
 

kahe

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2018
FB ryhmässä on muutama käyttäjä ollut ja kehunut juurikin PHEVin kanssa, kun moottori käy sopivalla kuormituksella generaattoria pyörittäen. Kulutus nousua ollut 5-15% pelkästään. Talvella kannattaa käyttää bensaa enemmänkin, niin toimii kylmäkäynnistykset. Eikä isoja ongelmia ole kerta ollut, joten eilen hain omaanikin. Kunhan ehtisi asentaa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Mitä tällä muutoksella nyt oikein tavoitellaan? E85:n hinta on suhteellisen korkea nykyään ja huomaattehan että se kulutusmittaus auton mittarin mukaan ei ole välttämättä enää luotettava vaan se voi antaa todellista pienempiä lukemia kun autoa huijataan tuollaisella purkilla. Vielä ei siis ole ollut suurempia ongelmia mutta eipä ne ongelmat tulekaan hetkessä. Minua hirvittää pelkästään nuo kylmäkäynnistykset bensalla josta konetta kuormitetaan heti, saati sitten sama vielä E85:lla.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
En ehkä itse lähtisi kokeilemaan kun nuo startit on semmoisia repäisyjä. Jos "virittely" kiinnostaa niin isommat akkupaketit olisi tämmöisen auton juttu :)
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Nyrkkisääntönä e85 on edullisempaa suunnilleen niin kauan kun hintaero on vähintään 20% Eli esim. 95E10 1.50 ja e85 1.20. Itse kiinnitin tähän huomiota kun huomasin E85 hinnan olevan 98c ja bensa jotain 1.45. Tietysti takaisinmaksuaika pitenee jos hintaero pienenee. Ja säästöä tulee vain silloin kun pitää ajaa polttomoottorilla, eli pitkän matkan ajossa.
Tällä siis tavoitellaan PHEV:n huonon puolen, eli matka-ajon kalleuden kompensoimista. Asiaa tietysti voi myös perustella kotimaisuudella ja hiilineutraaleudella.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tuo nyrkkisääntö ei päde PHEV:n kanssa kylmäkäynnistysten vuoksi. E85 maksaa ainakin mun lähialueen asemilla keskimäärin 1,1€/l ja polttoaine.netin mukaan 95E10 keskihinta 1,576€/l ja nuilla hinnoilla mennään tuon 30% kulutuksen kasvun kanssa aika +-0 tilanteessa etenkään kun autoja ei ole optimoitu dynossa ottamaan täyttä hyötyä irti E85:n hyvistä puolista. Jokainen kylmäkäynnistys E85:lla kuluttaa huomattavasti enemmän polttoainetta kuin bensalla ja tilanne pahenee mitä kylmempi ilma on. Väärinkäsitysten ehkäisemiseksi mainittakoon että kannatan kyllä E85:sta ja aionkin muuttaa myös jollain aikavälillä myös takaveto Galanttini toimimaan sillä mutta nuiden kylmäkäynnistysten vuoksi en näe sitä sopivaksi polttoaineeksi PHEV autoille vaan sellaisille joiden moottori käy koko ajon ajan. Tai siis on toki tilanteita jossa se olisi ihan hyvä mutta useimmiten uskoisin tuon johtavan vain turhaan säätämiseen ja rahallinen hyötykään ei olisi kummoinen tai ainakaan riittävä kompensoimaan huonoja puolia.

Wilmeri voisit nyt seurailla kulutusta ja jakaa kulutustietoja vaikka spiritmonitorin avulla.

Tuo Mystisen mainitsema lisäakusto olisi erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto. 95% ajasta en tarvitse Outlanderin kuljetuskapasiteettia ja voisin uhrata mielelläni sisätiloja toiselle akustolle jos rangen saisi siten tuplattua.
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Tuosta hybridin tekemästä uudelleenkäynistyksestä; en ole ihan varma miten sitä pitäisi tulkita, onko uudelleenkäynnistys käytännössä todella "käynnistys"? Senhän voi ajatella olevan myös siten että lasketaan moottorin kierrosnopeus 0:aan ja siitä tarvittaessa nostetaan takaisin käyntinopeuteen?
Mikäli moottori on lämmin niin itse käynnistys vienee käytännössä alle sekunnnin tai enintään muutaman sekunnin ja ei ruiskupumppu siinä ajassa nyt kovin hirveästi ehdi polttoainetta ruiskutella. Niin kauan kun moottori on kylmä niin silloin luonnollisesti menee enemmän, mutta eroaako se sitten merkittävästi ei-hybridin toiminnasta?

Kunhan saan asennuksen sovittua niin seurailen tilannetta ja ilmoittelen täällä miten kulutus muuttuu.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Käsittääkseni käynnistys tapahtuu kuten perinteisissä polttomoottoriautoissa mutta generaattorilla starttimoottorin sijaan. Ruiskupumppua näissä ei ole vaan polttoaine syötetään perinteisesti imusarjasuihkutuksella. Moottorihan jäähtyy ajoviiman vuoksi sammuksissa ollessaan melko nopeasti ja itse pidin viimesuojia paikoillaan viime viikkoon saakka. Automaattiset sähköiset viimasuojat kun joku väsäisi niin olisin kiinnostunut hankkimaan moiset.
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Juu tuo akuston kapasiteetin lisääminen kuulostaisi kivalta:


Edit: Hmm.. aika vanha tuo video
 
Viimeksi muokattu

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Oman näkemykseni mukaan E85 käytöllä ei säästä rahaa yhtään euroa.
E85 hyöty on suurin kun tavoitellaan jo valmiiksi tehokkaisiin autoihin muutamia ylimääräisiä hevosia lisää. E85 tehon lisäys on tälläisessä tapauksessa erittäin edullinen vaihtoehto.
Tavallisessa arki käytössä en näe siis muutakuin rakentelun ja harrastuksen tuoman ilon.
 

Haza

Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2015
Sijainti
Merimasku
Kyllä ihan selväkin säästö on mahdollista, mutta kovasti riippuu kuoletusajasta, konversion kustannuksista jne.
Paras kohde on turbokone jonka sytytysennakot saadaan myös muutettua ja sehän ei taida onnistua millään eflexfuel tyylisillä piggyback-purkeilla.
Omat kulutuslisäykset on olleet luokkaa 30-40%, kovin tarkkaa kirjanpitoa ei ole tullut pidettyä. Huonoimmissa lukemissa tosin mentiin ilman flexfuelia paskoilla säädöillä ja vielä huonommilla suuttimilla (875cc dekat) jos sitä ei lasketa niin taitaa 30-35% olla se haarukka. Kaikki ahdettuja ja sytkäkartat joko muutettu tai säätyy flexfuelina automaagisesti etanoliprosentin mukaan. Jos lisätehoa ei tarvita ja tarkoitus ajaa (pääasiassa) E85:lla niin yksi tapa on myös nostaa puristuksia, tämä toki vaatii nakutustunnistuksella säätyvän sytytyksen.
Taitaa olla luokkaa 8v mitä on tullut viinalla läträttyä, täälläpäin E85 vs 95E lisähinta ollut yleensä 40-50% ja huonoimmillaankin hetkellisesti vähintään 30% niin karkeasti laskeskelin joskus että ehkä 1€/100km säästyy polttoainekuluissa.
Tuon pienen säästön lisäksi motivoi paremman nakutuskeston vaikutukset, mukavaa on myös se että E85 hinta on aika tasainen joten ei tarvi ahdistua siitä että eilen ohi ajaessa hinta oli 15c/l vähemmän kuin tänään tankatessa. Eikä sekään ihan yhdentekevää ole mistä aine on peräisin, mieluummin annan kotimaiselle miljonäärille rahani kuin jollekin saudiprinssille..
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
E85:lla voi säästää autoissa joiden moottori käy koko ajan ja etenkin jos säädöt on kohdillaan. Tässä keskustelussa on kuitenkin kyse plugarista jossa vapaasti hengittävä moottori ei käy koko aikaa, jolloin joudutaan kärsimään E85:n huonoista puolista.
 

lipputanko

Member
Liittynyt
23 Marraskuu 2010
Itsellä ainakin Legnumissa matka-ajossa säästöä tulee n. 2-2,5€ /100km sytytys- ja bensakartat säädettyinä. Mutta kylmäkäynnistysten takia lyhyehköillä työmatka-ajoilla kulutus lisääntyy melkolailla puolella, en tarkkoja mittauksia ole tehnyt mutta mittarin neula tippuu siihen tahtiin:p Mutta mielummin myös tuen kotimaista kun nuita saudiukkoja
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Nyt asennusreissu tehty, eli phevi kulkee alkoholilla. Ensituntumaa kulutukseen paluumatkalla, tankkasin lähtiessä E85:sta täyteen. Pohjalla normi 95:sta, eflexifuel app näytti sekoituksessa olevan 40% alkoholia. Matka Ideaparkista ABC konalaan 156,8 km. Konalassa tankkin mahtui 16.21 l, hinta 1.139/l eli yhteensä 18.46€.
Matkan ajoin vakionopeussäätimellä, säätö 130, jolloin todellinen nopeus 120km/h. Save-näppäin pohjassa, joten sähköllä en ajanut. Kulutus siis 40% alkoholilla 120km nopeudella 10.34l/100km.
Aikaisemmin normaalibensalla auton oma kulutuslukema on näyttänyt 100 km/h nopeudella n 7.7 - 8.1 l/100km ja 120 nopeudella 10.1l/100 km. Itse en ole laskemalla aikaisemmin mitannut.
Tähän mennessä kulutus on rohkaisevaa, mutta on ehkä liian aikaista sanoa vielä mitään lopullista, matka on aika lyhyt ja seoksessa vielä aika paljon bensaa.
Huonona puolena on tuo oman kulutuslukeman virheellisyys, se ei enää näytä oikein. En sitten tiedä kuinka oikein on näyttänyt aikaisemmin?
Tiistaina olen menossa samaan suuntaan uudestaan, pyrin nyt ajamaan tuota 100 matkavauhtia ja vähän pidemän matkan. Ja etanolipitoisuuskin tulee nousemaan.
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Tässä vähän mittaustietoa reissusta:
Mittauksen lähtö Petikon ST1 kehä III, josta saa E85:sta. Tankki täyteen.
Flexifuel ohjelma näyttää seokseksi noin 50% Seuraava pysähdys Tampereella, jossa tankattiin puolesta tankista taas täyteen, 20.54L, matka 189 km. Nopeus 120km/h. Tästä jatkoimme 67% seoksella Vaskikelloon pääasiassa 100 km/h, matkaa 342 km. Tanki täyteen, sine mahtui 35.64L. Viimeinen tankkaus (74% seos) Oulussa Hiirosessa puolenyön jälkeen, tankkiinmahtui 17.96L.

Tässä kooste:
50% seos, 120 km/h, 189km, 20.54L = 10.9 l/100 km
67% seos, 100 km/h, 342km, 35.64L = 10.4 l/100 km
74% seos, 100 km/h, 167km, 17.96L = 10.8 l/100 km

Tuosta viimeisestä saa ehkä parhaimman vertailukohteen. 167 km hinnaksi tulee etanolilla noin 19.8 Euroa (1.1 €/litra) Sama matka bensiinillä olisi vienyt noin 13.4L (8l/100, 1.65€/l), hinta 22.04 €

Säästö siis pyöreästi 10% luokkaa. Ei tällä kovin nopeasti sijoitustaan saa takaisin, varsinkin jos ei aja matka-ajoa. Mutta jos pitkiä matkoja tulee paljon niin jollain aikavälillä säästöä tulee. Etanolilla siis 11.8c/km, 95:lla 13.2 c/km.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Hyvää dataa ;) Jollain aikavälillä säästöä tosiaan varmaan tulee mutta hyöty tulee tosiaan kaventumaan talvella kun kylmäkäynnistykset kuluttavat enemmän.
Itse tankkasin Evoon sunnuntaina ryöstöhintaan RE85:sta Hyvinkään Shell Expressillä ja myös Loimaan ABC:llä jossa hinta oli noin 1,1€/litra. Harmillista että St1 Way ei tallenna kuitteja automaattisesti johonkin pilveen vaan se kuitin screenshot pitää ottaa erikseen. Näin ollen en voi tarkastaa tarkemmin että mitä hintoja tuli sunnuntaina makseltua.
Meillä noi pitkät matkat hoidetaan pääsääntöisesti ainakin toistaiseksi dieselillä koska se on mielestäni edelleen paras vaihtoehto siihen.
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Juu talvikäyttö on vielä arvoitus ja samoin myös ne satunnaiset kerrat kun sähkö ei riitä paikallisajossakaan ja moottori vain pyörähtää lyhyeksi aikaa päälle. Voi olla että tuolloin kannattaa tankata E95. Mittaus on vain suuri ongelma, kun ei oikein pysty vakiotestiä tekemään näin monen muuttujan kanssa.
Diesel on tosiaan pitkllä matkalla edelleen varmaan edullisempi, jos se dieselvero on jo tullut maksettua :) Nykyän tosin jo sähkölläkin pääsisi suomen päästä päähän kohtuullisilla pysähdyksillä (pari puolen tunnin pysähdystä), ja silloinhan itse kilometrikulut olisivat hyvin minimaaliset. Mutta pääomakulujen kattamiseen sitten kuluisi kuitenkin aikaa kun itse auto on kallis.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Juu vaikka on tullut ajettua aikoinaan paljonkin niin pidän ihan mielelläni tauon 400km välein. Ne muutamat täyssähköt jolla noi pitkät matkat onnistuvat on toistaiseksi joko hinnaltaan ja/tai muilta ominaisuuksiltaan vielä sellaisia että maltan odotella mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Suosittelen että tankkaat talvella bensaa mutta testimielessä kuulisin mielelläni myös käyttökokemuksia E85:sta.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
E85:n kanssa kannattaa varmaan charge-napilla pakottaa polttomoottori päälle pitemmäksi aikaa kerrallaan. Normaalistihan tuo katkoo moottoria jatkuvasti matka-ajossa..
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Tulevan hallituksen kaavailut bensaveron nostamiseksi taitaa vähän lisätä etanolin hokuttelevuutta. Ei paljoa tosin.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
E85 hinta on seurannut suhteellisen tarkasti bensan hintaa tietyllä kertoimella (toki pientä vaihtelua on ollut). Todennäköisesti senkin hinta nousee hieman fossiilisten polttoaineiden verojen noustessa.
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Miten olet miettinyt öljynvaihtovälit? Etanolihan ohentaa moottoriöljyä, etenkin kun käynnistyksiä on paljon.
PHEV:lle määritety öljynvaihtoväli on sama kuin samalla moottorilla olevalle ei-sähköiselle. Kun suurin osa ajosta menee kuitenkin sähköllä niin että polttomoottori ei käy, niin en usko että tuosta tulee ongelmaa. Kun se 20000 on täysi, niin ei PHEVin moottori ole käynyt tuosta ajasta kuin pienen osan verrattuna saman kilmetrimäärän polttomoottoriautoon.
Joka tapauksessa öljynvaihto kerran vuodessa, alan miettimään usammin vaihtamista jos tiedän että pelkkää matka-ajoa alkaa tulla yli 10000.
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Tuosta hintavertailusta, etanolillahan on siis kannattavaa ajaa, jos bensan hinta >= 1.3 * e85 hinta. Tämä siis 30% kulutuksen lisäyksellä. joka on aika lähellä noiden mittausten perusteella, ainakin matka-ajossa. Hintakerroin on nyt noin 1.5, eli eikö siitä tule noin 20c / litra säästöä?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
alan miettimään usammin vaihtamista jos tiedän että pelkkää matka-ajoa alkaa tulla yli 10000.
Tämä tuntuu vähän nurinkuriselle. Jos ajat pitkää matkaa niin polttomoottori käy pidempään ja käynnistyy kylmänä harvemmin. Ne lyhyet kylmäkäynnistyksethän niitä kuluttavia ovat.
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Lyhyet ajot ajan pelkällä sähköllä, niin että polttomoottori ei käynnisty kertaakaan. Suurin osa kaupunkiajosta on tällaista ja luulisin että myös suurin osa kaikista mittariin tulevista kilometreistä on näitä. Maantieajossa taas polttomoottori joka tapauksessa käy suurimman osan ajasta. Ne sammutukset/käynnistykset eivät minusta ole kylmäkäynnistyksiä. Lähinnä vertaisin sitä siihen että moottorin kierrosluku lasketaan 0:aan ja taas nostetaan käyntinopeuteen.

Tämän yhdistelmän pahin on siis se että ajetaan lyhyttä kaupunkiajoa akku tyhjänä kylmänä, jolloin moottori tosiaan kävisi harvoin ja lyhyen aikaa ja kylmäkäynnistyksiä tulisi toistuvasti. Tämä on kuitenkin helppo välttää niissä harvoissa tapauksissa joissa akku on tyhjä ja edessä on nykivää kaupunkiajoa: charge päälle.
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Tämä tuntuu vähän nurinkuriselle. Jos ajat pitkää matkaa niin polttomoottori käy pidempään ja käynnistyy kylmänä harvemmin. Ne lyhyet kylmäkäynnistyksethän niitä kuluttavia ovat.
Tarkoitan sitä että kaupunkiajossa niitä moottorilla ajettuja kilometrejä ei tule ollenkaan. Eli jos ajaisi pelkkää kaupunkisähköajoa niin eihän tässä öljyjä tarvitsisi koskaan vaihtaa. Se vaihtotarve tulee niistä ajoista jotka menee moottorilla ja niitä tulee lähes vain matka-ajossa.

Kuinkahan muuten tosiaan pitäisi suhteutua noihin normaaleihin öljynvaihtoväleihin? Jos hybridillä ajaa normaalia kaupunkiajoa vaikka ilman lataamistakin niin polttomoottori käy selvästi vähemmän kuin normiautossa. Mikähän on tosiaan se 'oikea' perustelu öljyjen vaihtamiselle, kilometrit, moottorin käyntitunnit, vai käynnistyskerrat? Varmaan joku kahden viimeisen yhdistelmä?

Ja lataamisen kanssahan voisin olettaa että 100000 ajetun phevin polttomoottori on lähes uutta vastaavassa kunnossa?
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Tuosta hintavertailusta, etanolillahan on siis kannattavaa ajaa, jos bensan hinta >= 1.3 * e85 hinta. Tämä siis 30% kulutuksen lisäyksellä. joka on aika lähellä noiden mittausten perusteella, ainakin matka-ajossa. Hintakerroin on nyt noin 1.5, eli eikö siitä tule noin 20c / litra säästöä?

Jos kuluja haluaa laskea, niin eikös oikea tapa ole miettiä € / 100 km?
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Herätellään tämä keskustelu taas, tuli yv:ssä kyselyä.

Kesän ajan E85 siis toiminut hyvin, ja syksykin ollut näillä seuduin suht lämmin. Lämpötilat olleet pääasiassa +5 yläpuolella, mutta nollakeleillä itse asiassa kerran vähän jo kone yskähteli. Etanolipitoisuus oli 78% lämpötila ehkä noin +1. Kone käynnistyi hyvin, mutta kun ryyppy lähti pois päältä niin yskähti ja sammui. Uudestaan käynnistyksen jälkeen toimi hyvin. Tankkasin sen jälkeen vähän bensaa, etanoi laski vähän alle 70% eikä sen jälkeen tullut ongelmia. Sen jälkeen lämpötilakin on toisaalta ollut reilusti plussan puolella.
Alan tankkailemaan välilä vähän bensaa kun säät kylmenevät.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Ite ajoin aikanaan Volvolla Re85 aineella. Siinähän sen heti huomasi tuon kylmyyden vaikutuksen, käynnistäessä piti rikastaa, jotta lähti käyntiin
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Öljynvaihtovälit on mitoitettu keräämäämään rahaa ko auton merkin huollolle. Huolloissa se kate kerätään. Jos ei ole rahaa kuin öljyyn tai suodattimeen niin vaihda suodatin sanoi huoltopäällikkö.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Öljynvaihtovälit on mitoitettu keräämäämään rahaa ko auton merkin huollolle. Huolloissa se kate kerätään. Jos ei ole rahaa kuin öljyyn tai suodattimeen niin vaihda suodatin sanoi huoltopäällikkö.
Eiköhän ne ole mitoitettu pitämään autot kunnossa.
 

jooonas

GALANT DYNAMIC-4 (VR4) -91. L200 K14 2.5 TDIC -88
Liittynyt
12 Tammikuu 2005
Sijainti
Pornainen
Tämän omistajaa ei huolto kusettanu
2015-554828-audi-tt-engine-with-no-oil-for-over-83-000-miles1.jpg
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
E85 ajosta vähän lisäkokemusta; jouluna matka Helsinki - Oulu - Kuusamo.

Lähtiessä vähän plussan puolella, matkan aikana laski pakkaselle, mutta kone oli kyllä jatkuvasti lämpimänä. Näissä olosuhteissa ei ollut ongelmia.

Menomatka Kuusamoon asti siis etanolilla ongelmitta, siellä tankkaus bensaa vielä kun kone lämmin. Pakkanen laski -24 asteeseen, etanolipitoisuus 48%, kone pyöri hyvin. Eli hyvin voinee olla vähintään puolet etanolia pakkasellakin.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
En tiedä miten hyvin tää asettuu tämän kyseisen otsikon alle mutta Lancerissa on nyt sellainen softa sisässä että ecu trimmaa hieman laihalle pienellä kuormalla. (15.3 AFR 14.7 sijasta) Uskoisin että en hirveästi tuhoa luontoa tai katalysaattoria kun etskulla ajelen. Oiskohan vastaava mahdollista myös softata noihin PHEV ecuihin? tai onko ne ylipäätään flashattävissä?
 
Ylös Bottom