E85 talvella

944s

New Member
Liittynyt
16 Huhtikuu 2013
Tänne vois kerätä kokemuksia tästä kun kylmät kelit taas koittaa..
Itse paininut käynnistämis ongelman kanssa, 0 keleillä starttaa niin hörähtää 1-2 sekunniks käyntiin ja sammuu, tätä tekee pari kertaa jonka jälkeen jää käyntiin ja lämpösenä ei mitään ongelmia. Koittanut jo ennakoita, rikastuksia ja iscv säätämistä. Autona evo 8, MAP ohjaus, 1200cc suuttimet.
Tämmönen logi on tuosta kylmänä starttaus/stumppaus ongelmasta. https://www.dropbox.com/s/wlqcj7dlwd0b331/k%C3%A4ynnistys.jpg?dl=0
 
Vs: E85 talvella

944s sanoi
Tänne vois kerätä kokemuksia tästä kun kylmät kelit taas koittaa..
Itse paininut käynnistämis ongelman kanssa, 0 keleillä starttaa niin hörähtää 1-2 sekunniks käyntiin ja sammuu, tätä tekee pari kertaa jonka jälkeen jää käyntiin ja lämpösenä ei mitään ongelmia. Koittanut jo ennakoita, rikastuksia ja iscv säätämistä. Autona evo 8, MAP ohjaus, 1200cc suuttimet.
Tämmönen logi on tuosta kylmänä starttaus/stumppaus ongelmasta. https://www.dropbox.com/s/wlqcj7dlwd0b331/k%C3%A4ynnistys.jpg?dl=0

Samaa tekee omakin ysi..onko sulla flexfuel käytössä?
 
Vs: E85 talvella

ja sama ongelma meilläkin.. flexifuel käytössä

jännä ilmiö kun auto seisoo tallissa missä on +15.. silti ongelma esintyy vaan talvella (toki huomattavasti vähemmän käyttö talvisin..)
 
Vs: E85 talvella

Entiedä kuinka nuo flexit on toteutettu, mutta onko teillä lambda feedback heti käynnistyksestä käytössä? Lambdahan ei näytä ekojen minuuttien jälkeen oikein, eli jos lamda näyttää vaikka 12, niin todellinen seos voi pisaroitumisen vuoksi olla 14.
 
Vs: E85 talvella

Ei ole flexifuel käytössä. Open loopilla käy ennenkun lämpenee ja siirtyy closed looppiin. Tuossakin logissa pidin virtoja päällä tovin että laajakaista lambda kerkee lämmetä. Hyvä etten ole sitten ainua kellä tätä ongelmaa ilmenee, kun aloin jo miettimään että kuseeko tässä MAP/IAT muutoksessa joku.
 
Vs: E85 talvella

Liian vähän ruokaa sitten. Mulla on eri ruisku, mutta cranking aika on 90ms ja jäähdytinnesteen 0-asteen tienoilla polttoainetta ruiskutetaan ~35% enemmän kuin lämpimällä moottorilla. Ei sammuile ja afr näyttää noin 13 paikkeilla kylmänä.

944s sanoi
Ei ole flexifuel käytössä. Open loopilla käy ennenkun lämpenee ja siirtyy closed looppiin. Tuossakin logissa pidin virtoja päällä tovin että laajakaista lambda kerkee lämmetä. Hyvä etten ole sitten ainua kellä tätä ongelmaa ilmenee, kun aloin jo miettimään että kuseeko tässä MAP/IAT muutoksessa joku.
 
Vs: E85 talvella

Samaa tekee täälläkin, autotallin lämpötila on n. 12 astetta ja aina hörähtää ensimmäisellä sekunniksi ja toisella lähtee normaalisti.
Nollakelistä ulkona startatessa piti sahata melko monta kertaa.
Soppaa tuntuu vievän aika reippaasti kylmänä, viimeistä edellinen tankkaus oli 12,9 kulutuksella, mutta edellispäivänä yhtäkkiä 17,6 suunnilleen samanlaisella ajolla mutta tässä jälkimmäisessä oli reippaasti pätkäajoa ja kylmäkäynnistyksiä tallista.
Hiotaan kohdalleen kun jaksetaan. :)
 
Vs: E85 talvella

Tuntuu hurjalta että lisää soppaa, afr huitelee 12 tienoilla tai alle kun jää käyntiin ennenkuin siirtyy closed looppiin. Crankin primer -8celssiusta on 200ms, initial cranking ipw -8c 71ms ja post cranking enrichment -8c 94%.

100km kulutus oli n.13l ja ajosta 80% matka ajoa (afr n.16) ja 20% sitten kaupunkia ja suttailua. Normaalia kaupunkiajoa niin tahtoo se 16l/100km mennä
 
Vs: E85 talvella

Itsellä flexi legussa alkaa ongelmat vasta reilummin pakkasen puolelle tyyliin -5 asteen jälkeen, sit alkaa hörähtäminen ja sahaaminen. Ennen sitä ei mitään ongelmaa.
 
Vs: E85 talvella

Ihan uteliaisuudesta, niin onko kellään kokemusta ns tehdastekoisista flexeistä? Onko samanmoisia ongelmia? Mitä niitä nyt on, Saab biopower, Ford, Dacia yms.
 
Vs: E85 talvella

En ole juurikaan näihin Flexeihin ja etanolimuutoksiin perehtynyt, joten kysymykseni voi kuulostaa tyhmältä mutta jos E85 kerran aiheuttaa pakkasella tai kylmällä kelillä ongelmia niin auttaako siihen jos fleximuutoksen tapauksessa tankkaiskin kylmillä keleillä normaalisti 98-oktaanista?
 
Vs: E85 talvella

Tarzi sanoi
En ole juurikaan näihin Flexeihin ja etanolimuutoksiin perehtynyt, joten kysymykseni voi kuulostaa tyhmältä mutta jos E85 kerran aiheuttaa pakkasella tai kylmällä kelillä ongelmia niin auttaako siihen jos fleximuutoksen tapauksessa tankkaiskin kylmillä keleillä normaalisti 98-oktaanista?

Kyllä.
 
Vs: E85 talvella

Tarzi sanoi
En ole juurikaan näihin Flexeihin ja etanolimuutoksiin perehtynyt, joten kysymykseni voi kuulostaa tyhmältä mutta jos E85 kerran aiheuttaa pakkasella tai kylmällä kelillä ongelmia niin auttaako siihen jos fleximuutoksen tapauksessa tankkaiskin kylmillä keleillä normaalisti 98-oktaanista?

Sama kysymys oli mielessä ,jo aiemmin... :) Ilmeisesti käy niin ,että kun "Flexit" laittaa autoon niin perusajattelu sumentuu päässä tämän jälkeen... ?
 
Vs: E85 talvella

Vähän samaa ihmettelin mutta saahan sitä jokainen tehdä miten haluaa. Ei asioita aina tarvii helpoksi tehdä :)
 
Vs: E85 talvella

Sellasta se on. Itse suosittelen ajamaan välillä bensalla. Mulla tulee nuita bensa-ajoja aina silloin tällöin jos olen jollain paikkakunnalla josta E85 laatua ei saa. Aiemmin oli kovin stressaavaa mut flexin myötä ei oo tarvinnu murehtia. Hyvillä säädöillä auto pysyy kyllä paremmin käynnissä kuin em. tarinoissa mutta sammuu edelleen helposti kylmänä. Parempi siis antaa auton käydä hetki ennen ajoon lähtöä.
 
Vs: E85 talvella

Itellä kanssa flexi evossa ja kun auto seisoo talven niin pumppasin etanolit pois ja laitoin puhtaat bensat tilalle.
Eipähän haurastu letkut yms, turhaan.
 
Vs: E85 talvella

meillä oo yleensä bensaa tankissa talvisin..
olemme ajaneet ehkä kaksi tankkia bensaa nyt ja tämä ilmiö esintyy kun on ulkona alle +5 astetta (huom! ei ole tarkkaa seurattu....)

siskolla oo tehdas-flexi volvo.. en vaan tiedä, onko koskaan ajannut etanolilla? ;D 8)
 
Vs: E85 talvella

Itsekin tulee ajettua talvella pääasiassa bensalla ja muutenkin on suositeltavaa tankata silloin tällöin bensaa etanolitankillisten väliin
 
Vs: E85 talvella

-22 ekaa kertaa etanolilla. Lohkolämppärillä nesteen lämmöt +20 kun reilu pari tuntia oli, ja käyntiin niinkuin palmun alta eikä stumpannut. :driver Ainut "jännä" juttu että LTFT trimmi laskee -7% hujakoille. Matka ajossa open loopissa kyllä lambda näyttää että käy vähän laihemmalla kun nollakeleillä, eli aika ristiriitaista tietoa?
 
Vs: E85 talvella

pikkasen off topic...mitenkäs katastuksessa RE85:llä päästöt?eli onko niin epämormaalin hyvät/huonot että setä rupeaa ihmettelemään? miettien mennäkö RE85-linjalle vaiko parempi turbo+bensaa...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vs: E85 talvella

paapaa sanoi
pikkasen off topic...mitenkäs katastuksessa RE85:llä päästöt?eli onko niin epämormaalin hyvät/huonot että setä rupeaa ihmettelemään? miettien mennäkö RE85-linjalle vaiko parempi turbo+bensaa...

Päästöt paremmat kuin bensalla , E85:den käyttöä ei ole kielletty.

Mitä autoa olet virittelemässä ?
 
Vs: E85 talvella

paapaa sanoi
pikkasen off topic...mitenkäs katastuksessa RE85:llä päästöt?eli onko niin epämormaalin hyvät/huonot että setä rupeaa ihmettelemään? miettien mennäkö RE85-linjalle vaiko parempi turbo+bensaa...


Sent from my iPhone using Tapatalk

-JP- sanoi
Päästöt paremmat kuin bensalla , E85:den käyttöä ei ole kielletty.

Mitä autoa olet virittelemässä ?


ei ole kielletty, ei... mutta riippuen kuinka tarkka katsuri on ehkä joudut muutoskatsastukseen.. siitä en tiedä, kuinka hankala on saada sitä läpi..

en usko että päästöt aiheuttaa ihmettelemistä mutta auto kyllä haisee viinaa jos ajaa E85:llä että sen huomaa ;D

meillä on flexifuel ja olemme tähän asti aina käyttäneet bensaa katsastuksessa..
 
Vs: E85 talvella

kiitos kaikille vastanneille :) auto evo 9,josta tykkään hullun lailla. todennäköisesti E85:sta tankkiin keväällä.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takaisin
Ylös Bottom