EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

catodium

JKL
Liittynyt
28 Kesäkuu 2004
Sijainti
Jyväskylä
Kerkesin ajella vasta hankitulla EA:lla ongelmitta vajaan viikon ja nyt ilmestyi tällaista :

VIDEO

Eli kierrosten noustessa yli 3000rpm, rupeaa melkoinen kalkatus kuulumaan. Tyhjäkäynnillä ei mitään.

Autoon on tehty (ammattilaisen toimesta) 3tkm sitten mm.

-Jakopääremppa
-Alakerran laakerointi (Kiertokanki ja runkolaakeri)
-4 nostinta vaihdettu
-Tasapainoakseli poistettu
-Öljyt ja suodattimet yms.

Ei kuulosta nostimilta? :-\
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Kiertokangenlaakeri.
Oliko tietoa mitä on tapahtunut kun alakerta on laakeroitu? Onko esim. laakeriliuska päässyt pyörähtämään.. joka tapauksessa kuulostaa siltä että välystä siellä jo on ja tuo ei mene laakeroinnilla pelkästään ohi. Kampuran kaula tai kangen alapää ottanut kipeetä melko varmasti.

Toivottavasti olen väärässä :)
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Tätä epäili autoasentajakaverini myös kun kävin kuunteluttamassa moottoria..

Auton öljypohja oli ajettu kiveen ja sen myötä alakerta laakeroitu uudestaan.. En tiedä oliko kampuralle tehty mitään.. Pitää tässä ottaa myyjään yhteys ja kysellä tuleeko yhtään vastaan ja mitä tehdään.. :-\
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

olisit vaan ostanut ton sportin... ;D

ei vaines. Paska juttu. :(
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Mites tästä eteenpäin? Myyjä oli reilu ja tuli pikkaisen vastaan (vaikka ei olisi ollut "lain mukaan" tarve).. Pitänee katsoa mitä se on syöny. Ajatuksia mitä kannattaa katsoa kun aukaisee konetta, että näkee kannattaako koneesta rakentaa toimivaa, vai toisena vaihtoehtona vaihtokone (n.190 ajettu n.600€).. :seina
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

CatodiuM sanoi
Mites tästä eteenpäin? Myyjä oli reilu ja tuli pikkaisen vastaan (vaikka ei olisi ollut "lain mukaan" tarve).. Pitänee katsoa mitä se on syöny. Ajatuksia mitä kannattaa katsoa kun aukaisee konetta, että näkee kannattaako koneesta rakentaa toimivaa, vai toisena vaihtoehtona vaihtokone (n.190 ajettu n.600€).. :seina

Jos se myyjä vastaan tuli niin vaikuttaa siltä että oli tod näk tietoinen että remontti mennyt perseelleen (oli ehkä henkisesti valmistautunut tuohon), ite ottasin vaihtokoneen varsinkin jos joudut teettämään töitä vieraalla.
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

kyllä äänet kk laakeri vammalle,ja jos jo uusiksi laakeroitu ja naputtaa nyt jo niin hiontaan menee kampura ja huonolla tuurilla kk.alalenkki jo soikula .

eli vaihtokonetta kyllä suosittelen :)
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

tulitikku ja vakuutusyhtiö.


...eiku, täh?

Kyllä miekin suosittelisin vaihtokonetta. Löytyy varmasti halvemmallakin kun toi 600... Koko purkuauton vois saada siihen rahaan.
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Mahollisuus/tilat/vehkeet olisi kyllä itsekin tehdä asialle jotain, toki kaverini avustamana..

Jos jollain tiedossa 4g63 16v sohc konetta, niin ilmoitusta minulle.. mut pitää tuo jokatapauksessa purkaa ja kattoa mitä se on syöny jos siitä sais vielä kalun.. :-\
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

CatodiuM sanoi
Mahollisuus/tilat/vehkeet olisi kyllä itsekin tehdä asialle jotain, toki kaverini avustamana..

Jos jollain tiedossa 4g63 16v sohc konetta, niin ilmoitusta minulle.. mut pitää tuo jokatapauksessa purkaa ja kattoa mitä se on syöny jos siitä sais vielä kalun.. :-\

mullakin kyseinen kone ehkä olis,mutta vääränkätisenä ainakin sun kuvaa katteltuaan(itelle kyllä tarve omalle padalle).eli ei mulla tähän väliin muuta kuin se että noita 4g63 16v soch koneitakin näköjään erilaisia vm riippuen(vaikka samaa 4g63 sarjaa onkin) mutta ole tarkkana mahdollisista tarjokkaista!

juu ja aina se kiva on kattoo mitä vanha on syöny,mutta yleensä sen verran on syöny et vaihtis/uuden osan löytää halvemmalla kun vanhan korjaus tulis maksaa(en nyt puhu välttämättä moottorista)riippuu toki aina tilanteeesta ;)
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Minkäs näköinen sen kiertokangen pinnan pitäisi olla jos yrittäisi selvitä pelkällä laakeroinnilla?
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

CatodiuM sanoi
Minkäs näköinen sen kiertokangen pinnan pitäisi olla jos yrittäisi selvitä pelkällä laakeroinnilla?
Paljon mahdollista että se on ihan siisti vieläkin mutta se silmukka on venynyt soikeaksi. Näin ainakain oli omassa Eclipsen koneessa aikanaan. Tuommosen nakutuksen jälkeen kokeilin juurikin uusia laakereita. Kesti muutaman sata kilometeriä ja sit oli sama tilanne edessä.

Meinaat että selviäisi pelkällä laakeroinnilla ja se on 3000km sitten laakeroitu? ::)
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Niin, totta tosiaan... :-\

Pitänee kysellä vaihtomoottoreita.. näky muutamia purkuautoja olevan tuossa tarjolla..
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Täältä ääni vaihtomoottorille. Voisikos siihen laittaa miten helposti V6-padan tilalle? ;) Saksastahan niitäkin saa noihin hintoihin ihan rahteineen.
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Niin.. hinta-arvio alakerran laakerointi + kampuran hionta yms. ja kantta irroittamatta n. 1500e yhdestä paikallisesta liikkeestä..

Varaosahaku.fi sivulta löytyy tasan yksi vaihtokone puhelinsoittojen perusteella.. sen saisi siihen 650e ja jakopään osat + apulaitteet saisi tuosta vanhasta.. japanmotorsilta 900e kone..

hmm... jatketaan vaihtoehtojen selvitystä..
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Vilkaiseppa naapurimaan puolelta, ruotsista löytyis kuulemma todella edukkaasti vaihtokoneita!
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

En tiedä.. sovittiin, että vien kangen sinne ja arvioidaan se paikanpäällä minkälaisen operaation se vaatii..

e: ajatuserhe
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Onko muuten 4g63 sohc vs. doch kampiakseleissa / kangissa eroja vai onko samoilla osilla? Eli käykö esim. GTi Gallun DOCH hilppeet tuohon sohc:hen?
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

eiks noissa kampuroissa oo se 6bolt ja 7 bolt juttu kun vaihtuu vm ym.

muutenkin vahva veikkaus että eri palikkaa jos vähänkin eri korimalleja( sekä vuosimalleja) muuten autot. gti konehan on toisella puolen kun tossa

kaikissa koneissa on sama 4g 63 mallimerkintä mutta variaatioita on sitten paljon enemmän kun 1
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

OK. Täytyy ottaa kiertokanget ja kampiakseli koneistamolle reissuun ja kysästä onko mitään tehtävissä.. Tähän tietoon viikonloppuna ois aikaa kattoa mitä se on syöny. BTW äsken taas tupakoidessa käytin konetta, niin eipä nakuttanu enää niin kovaa/pahasti ja ei niin säännöllisesti. Mikälie? Antaa olla siihen asti kun saa nosturille.. Mites kiertokangen laakereiden kanssa jos joutuu hiomaan? Ilmeisesti siihen löytyy sopivia alikokolaakereita mitkä käy koneistamisen jälkeen, vaiko täyttö?

Pahoittelen amatöörimäisiä kysymyksiä.. täytyy imeä kaikki tieto aiheesta mitä tarjolla on.. :)
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

kiertokankiin saa ylikoon laakereita
jos kiertokanki on soikeeksi menny niin se on roskis kamaa.
uutta tilalle, ralli miehiltä vois kysellä olisko niillä vanhoja evon kankia...
pitää vaan tarkistaa että männän tappi on 22mm :peukku
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

+ 1 vaihto koneelle. Tod.näk. vanhan korjaaminen vie aikaa ja hermoja ja rahaa enemmän kuin vaihtokone. Ja pääsisit nopeammin baanalle. Ja kuulosti kk laakerille.
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Ok.. olo on jo nyt hieman viisaampi mutta vain olo.. jokatapauksessa kiitos siitä.

Vaihtokone olisi kyllä helpompi vaihtoehto mutta harmillisen huonosti on tarjolla.. ruotsissa näköjään olisi paljon enemmän ehdokkaita mut mun tuurilla sieltäkin löytyy joku katkera MM2011 -edition kone jossa on vähintään sama ongelma..
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

CatodiuM sanoi
Vaihtokone olisi kyllä helpompi vaihtoehto mutta harmillisen huonosti on tarjolla.. ruotsissa näköjään olisi paljon enemmän ehdokkaita mut mun tuurilla sieltäkin löytyy joku katkera MM2011 -edition kone jossa on vähintään sama ongelma..

Ei kai nyt edes 7bolt 4g63:t niin pahoja ole hajoamaan? Ja ei se ruotsalainen vaihtokone sen huonompi varmaan ole kuin suomalainenkaan.
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

No.. Nyt on laitettu tiedustelua ruotsinmaalle muutamasta koneesta. Mielenkiintoista kun ruotsista saisi koneen n. 300-400 euroon ja suomessa 650/1100/1200. Saa nähän mimmosia toimituskuluja ehdottavat.
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Ja sieltä tuli ensimmäinen vastaus..

211tkm ajettu kone (ei huoltokirjaa) 3500 SEK + toimitus n. 1500 SEK = 5000:- SEK eli n. 540 eskoa
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Toistan aikaisemman ajatukseni: Meneekö tekniikanvaihtona miten helposti V6-pata sisään? Jarruthan on samat (ainakin osassa V6-malleista on "pikkujarrut"), eikä alustassakaan liene suuria eroavaisuuksia. Lootakin on molemmissa sama F5M42. Mikä olisi suurin sudenkuoppa? Tuollaiseen farkkuun nimittäin sopisi se vääntävä V6-pata paremmin kuin hyvin.

http://www.ebay.de/itm/Motor-V6-6A13-Mitsubishi-Galant-EA0-2001-/330610724399?pt=DE_Autoteile&hash=item4cf9ef4e2f

Rahdit Saksasta ainakin joillekin katsomilleni moottoreille huitelee 100-200e välillä. Niin, ja Webtrap_86:lta taitaisi löytyä moinen pata ihan Suomestakin. :)
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

jos v6 konetta sovittaa 4 koneen tilalle menee myös moottorin piuhasarja+ ecu vaihtoon,eli "hieman" suurempitöinen savotta edessä :seina

ja toki pitäs sit saada mukaan ton v6 pannun kaikki kiinnikkeet+muut tilpehöörit,eikä vaan pelkkää "vaihtokonetta"

itse en lähtis konemuutokseen ilman että olis sit koko toinen raato vieressä mistä ottaa kaikki tarvittava koneen ympärille,sillä eroja on kaikessa mahdollisessa :seina(tarkoitan nyt konehuoneen sisäpuolta,enkä esim jarruja ja alustaa)

on meinaa tossa pihassa 95 galantti (2,0)ilman konetta,ja siihen oli jossain vaihees että heittäsin 1,8 koneen keulille ja leimalle no kaatu kyllä työmäärään se,sillä samanlaista gallua saa ihan sopuhintaan tekemättä mitään.vaikka oli kokonainen 1,8 gallukin pihassa mistä piti ottaa tekniikka+kaikki mahdollinen :peukku
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Itsekin tuossa pihassa vertailin kesällä 2,5 V6 ja 2,0 konehuonetta.. mielessä kutitteli ajatus tekniikanvaihdostakin mutta pienen tutkimisen jälkeen mielenkiinto katosi ;D
Mahdollinen mutta vaatii tosiaan johtosarjan vaihdon yms.
Sinällään kaikki osat tuohon operaatioon olisi kun tuo oma varaosakippo on V6.
Osta tuo varaosakippo pois ja tekaset v6 tomaatin siitä omastasi ;D
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

CatodiuM sanoi
No.. Nyt on laitettu tiedustelua ruotsinmaalle muutamasta koneesta. Mielenkiintoista kun ruotsista saisi koneen n. 300-400 euroon ja suomessa 650/1100/1200. Saa nähän mimmosia toimituskuluja ehdottavat.

no suomessa tuntuu toi romuttamojen hintataso olevan jo sen verta kova että halvimmillaan nettiautosta löytää koko auton samaan hintaan välillä kun romiksesta pelkän koneen tai vaihteiston,ja loppuraadonhan voi aina yrittää kaupata vaikka osina,toki sillon pitää olla melkeen mahdollisuus tehdä itse remppa ja paikka missä raatoa pitää eli ei sovi kerrostalo asukille :(
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Imperio sanoi
Itsekin tuossa pihassa vertailin kesällä 2,5 V6 ja 2,0 konehuonetta.. mielessä kutitteli ajatus tekniikanvaihdostakin mutta pienen tutkimisen jälkeen mielenkiinto katosi ;D
Mahdollinen mutta vaatii tosiaan johtosarjan vaihdon yms.
Sinällään kaikki osat tuohon operaatioon olisi kun tuo oma varaosakippo on V6.
Osta tuo varaosakippo pois ja tekaset v6 tomaatin siitä omastasi ;D

minkäs ikänen varaosakippo? v6 2,5?( on yks toinen ajatus vaan)
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

CatodiuM sanoi
...Tähän tietoon viikonloppuna ois aikaa kattoa mitä se on syöny...

Ja p*skat ollu.. Kaippa tuo ois ens viikolla vietävä jollekin nyrkkipajalle joka kurkkais öljypohjan sisälle. Jos diagnoosi on se mitä epäillään, niin kahtoopa sit vaihtoehtoja uusiks.. On kyllä niin iso jorma keskellä ottaa edelleen..
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Yhden kiertokangen laakeripesä soikea, muut kunnossa. Onneksi kampuran kaulat toleranssien välissä. Kampuraa ei syytä viedä koneistamolle. Saa kuulemma paikallaan hiottua epätasaisuudet pois. Kanki lähtee koneistamolle jatkotutkimuksiin..
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

CatodiuM sanoi
Irtonaisen kampuran hionta toisessa paikallisessa koneistamossa 20€ kaula...
Sitä miekin että hurjalta kuulosti tuo 1500e hinta.
Mulla kävi Volvon kone joskus koneistamolla, kansi ja lohko tasohiottiin, porattiin, kampura ja limppu tasapainotettiin ja limppu vielä kevennettiinkin ja lisättiin kytkimen painetta, kiertokanget tasapainotettiin ja kaikki uudet laakerit ja männät, ja makso 1200e suurinpiirtein. (Turbo Volvon männät hitusen kalliita, olikohan yli 500e...)

Että halvalla pitäis päästä jos saat vaan rojut irti koneesta ja kiikutat koneistamolle. :)
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

CatodiuM sanoi
Yhden kiertokangen laakeripesä soikea, muut kunnossa. Onneksi kampuran kaulat toleranssien välissä. Kampuraa ei syytä viedä koneistamolle. Saa kuulemma paikallaan hiottua epätasaisuudet pois. Kanki lähtee koneistamolle jatkotutkimuksiin..

siis taitaa kanki olla vainaa,mitäs epätasasuuksia saa kampuran kaulasta paikallaan hiottua pois paikallaan, pysyen toleranssien sisällä? vaikuttaa juurikin "nyrkkipajalta" jonka korjauksen jälkeen kestää toiset 3000km ja taas kolisee :'(
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Kanki vainaa.. Kampiakseli oli muuten kunnossa mutta kauloihin oli tulllut pienet jäljet pintaan jotka saisi hiottua paikallaan pois.. tai voiko niitä oikein jäljiksikään sanoa.. mutta..

Mä nyt kuitenkin päädyin siihen, et tähän tietoon tulisi Japanimportsilta testattu/mittattu vaihtokone.. Laittaa tuon vanhan kuntoon sit rauhassa ja harkiten.. Kokemuksia virmasta?
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Jos kampiakselin kaulassa tuntuu kynnellä jäljet niin kannattaa viedä koneistamolle hiontaan/kiillotukseen. Hionta yleensä noin 20€/kaula ja kiillotus alta 10€/kaula.
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Tietäisikö kukaan onko JDM Galantin 4G63 moottorissa/konehuoneessa eroja euro -malliin verrattuna?

ts. onko JDM pata bolt-on tuohon euro -malliin?
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

CatodiuM sanoi
Tietäisikö kukaan onko JDM Galantin 4G63 moottorissa/konehuoneessa eroja euro -malliin verrattuna?

ts. onko JDM pata bolt-on tuohon euro -malliin?

tuskin lohko/kannessa eroja, mutta veikkaan et voi olla noissa kaikissa oheislaitteissa eroja, esim. ilmastointikompuran kiinnitys rauta,ö-pohja erimuotoinen, imusarjassa ylimääräisiä letkun paikkoja, erillainen egr toteutus. mutta muuten on bolt oon.

(kerran vaihtanut vaan pajeroon jdm koneen euro koneen tilalle niin oli pieniä eroavaisuuksia.)
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

Eipä sitten ollutkaan se JDM kone sit SOHC.. Onneks selvis just ennen tilausta..

Mitäs sit tekis... jois kaljaa ja opettelis 4g63 workshop manualin ulkoa?
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

laitat vähän välirahaa ja vaihdetaan autoja
 
Vs: EA Galant 4g63 nakuttaa rajusti

nostokurki sanoi
laitat vähän välirahaa ja vaihdetaan autoja

Vähän on hyvin suhteellinen käsite.. :)
Pitää nyt nuiden ruotsin autopurkaamoiden kanssa keskustella minkälaisilla ehdoilla sieltä saisi konetta.. Jänskättää ostaa näkemättä konetta mistä ei oo minkäänlaisia historiatietoja olemassa.. Puristusmittauksiahan ne jotkut niihin tekee mut ei sekään kaikkea kerro.. :-\
 
Takaisin
Ylös Bottom