EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

ville t.

Galant 2.4 GDI Sport, Lancer 2.0 STW Sport
Liittynyt
21 Heinäkuu 2004
Sijainti
JKL
eli haulla en löytänyt sopivaa aihetta, joten kysymys kuuluu: miten irroitetaan nuo sivuhelmat ja onko siellä jotain ylläreitä tiedossa (muuta kuin ruoste)

pitäis viimeistään ennen takakaarien hitsausta ottaa noi irti ja mielellään jo aiemmin tutkia mitä niiden alta löytyy. eli onko kuinka paljon ruostetta ja kun pitäs pohjaa vähän suojata niin samalla sinne helmojen alle öljyt kanssa. pulteilla ja ruuveilla kai noi on kiinni mutta onko mitään muuta kiinnikkeitä siellä kynnyskoteloissa ovien alla?

ja miten se pala sieltä takapyörien takaa irtoaa? pitääkö ottaa takapuskurikin pois vai saako muutenkin pois sen lisäpalan siitä. ettei ole mitenkään siellä puskurin alla se takapää siitä levikkeestä.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

Kannattas varmaan käydä koko pohja läpi, siellä on varmaan kaikennäköstä joka pahenee aikaa myötä, katoppas vaikka koko varapyöräkotelon seutu.

Noh, helmoista, ne on ylhäältä kakspuolisella teipillä jonka joudut uusimaan, osta 3M. Eli ensin ruuvit irti alhaalta, sitten ruuvit irti sen helman etuosasta etupyöräkotelosta, sitte vaan repimään. Alla ei välttämättä ole sen kummempia ruosteita... Kotelosuojat alle, dinitrol ML.... Takapyörien pala on samalla tavalla että näkyvät ruuvi(t) irti ja sitten vaan repii sen, teippiä yläosassa.
 

ville t.

Galant 2.4 GDI Sport, Lancer 2.0 STW Sport
Liittynyt
21 Heinäkuu 2004
Sijainti
JKL
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

ahaa no toi auttoi jo kummasti eteenpäin. arvelinki jotain teippiä kun ei siellä ruuvejakaan siellä yläosissa näy. ja joo koko pohja oli tarkoitus käydä läpi kun ei edelliset omistajat ole viittiny vaivautua.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

Ville T. sanoi
ahaa no toi auttoi jo kummasti eteenpäin. arvelinki jotain teippiä kun ei siellä ruuvejakaan siellä yläosissa näy. ja joo koko pohja oli tarkoitus käydä läpi kun ei edelliset omistajat ole viittiny vaivautua.

semmosta se on ku ei tajuta hyvän päälle. Onnea projektiin, ja voin sanoo että oikesti ruosteet kannattais puhaltaa eikä kiillottaa...
 

ville t.

Galant 2.4 GDI Sport, Lancer 2.0 STW Sport
Liittynyt
21 Heinäkuu 2004
Sijainti
JKL
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

meinasin pestä kuumapainepesurilla ja liuottimella ensin.kuivaus ja sit jos näkyy ruostetta niin pahimmat pois vaikka neekerilaikalla ja porakoneella. sit noveroxit tai vastaavat pahimpiin ja öljyt päälle.
 

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

Yläosa teipillä? Taitaa siellä kyllä muovinastatkin olla :)
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

Jani T sanoi
Yläosa teipillä? Taitaa siellä kyllä muovinastatkin olla :)

Hyvä kun sanoit.....jotain taisi unohtua.... Niitä saattaa siinä irrotusprosessissa särykä. Jotain klipsuja saa motonetistäki mitsuun mut olisko jopa näitä
. Oliko siinä joku et johonki suuntaa liikuttas helmaa ku lähtee irrottaa, muistaako jani?
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

mystinengalant sanoi
Hyvä kun sanoit.....jotain taisi unohtua.... Niitä saattaa siinä irrotusprosessissa särykä. Jotain klipsuja saa motonetistäki mitsuun mut olisko jopa näitä
. Oliko siinä joku et johonki suuntaa liikuttas helmaa ku lähtee irrottaa, muistaako jani?

Niin kuin sanottua helmojen alapuolella on ruuvit ja päissä pultit tai ruuvit sekä yläreunassa ohut kaksipuoleinen teippi. Alla olevat ruuvit ovat useimmiten varsin ruosteiset ja niiden ristipäät menevät helposti pyöreiksi, ellei valitse hyvin istuvaa ristipäätä ja käytä CRC:tä tai vastaavaa apuna. Siellä on tosiaan lisäksi 9 muovinastaa helmojen sisäpuolella hahloissaan ja niiden hahlot on niin, että 4 etummaisen hahlo on perään päin auki ja 5 takimmaisen hahlo on keulaan päin auki. Kun ruuvit ja päiden pultit aukaistu, niin rauhallisesti ja varovaisesti lähtee jommasta kummasta päästä vetämään ja kääntämään samalla ulospäin, niin klipsuja eikä myöskään hahloja mene piloille.

Kun saat helmat irti, niin huomaat, että helman alla olevien ruuvien vastakappaleena on muoviset ja neliskanttiset nastat, jotka lähtevät irti kääntämällä 90 astetta. Helmoja takaisin laittaessa on helpointa laittaa ensin nuo nastat ja ruuvit jo valmiiksi helmaan kiinni ja painaa sitten pakettina paikalleen. Katsot vain, että kummin päin "kynnet" ottavat kiinni korissa oleviin reikiin ja ruuvaat sitten ruuvit paikalleen. Jos tekee niin päin, että laittaa vastakappaleet koriin ja koittaa sitten ruuvata ruuvit paikalleen, niin ne pyörähtävät helposti ja aiheuttaa turhaa noitumista auton alla. Saa ne siis niinkin kiinni, kun painattaa ruuvatessa kunnolla, mutta omasta mielestä on helpompaa laittaa ne ensin helmoihin kiinni.
 

ville t.

Galant 2.4 GDI Sport, Lancer 2.0 STW Sport
Liittynyt
21 Heinäkuu 2004
Sijainti
JKL
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

no niin täällähän on hyviä vinkkejä. varmaan itse tehdessä tajuaa lopullisesti mitä tarkoitettiin mutta osaapa varoa sit noita juttuja mitä tuli esille.
 

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

Tuossahan toi irroitus on selitetty Skydiverin kirjoituksessa melkein ku tehtaan manuaalissa ;D :peukku
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

Jani T sanoi
Tuossahan toi irroitus on selitetty Skydiverin kirjoituksessa melkein ku tehtaan manuaalissa ;D :peukku

Luin omat selostukset uudestaan ja täytyy varmaan laittaa joku kuva tänne selvennykseksi... Ei tuosta ota hullukaan selvää kertalukemalla. ;D Pistä virkamies kirjoittamaan, niin saat virkamiestekstiä... ;D
 

calle

Galant 2.5 V6 -97, ex Galant 2,0 -91, EVO III
Liittynyt
17 Toukokuu 2006
Sijainti
Tammisaari
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

No älä nyt tollasta. Kyllä tosta selvää sai ihan helposti ;D vaikka olen itte kans molemmat irrottanut mut mä kun muistelisin et ei mulla ainakaan ollut mitään 2 puolista teippiä ja lähti todella helposti pois.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

Kyllä siellä on tehtaan jäljiltä teippiä... ;) Vahva veikkaus Callen tapaukseen on, että helmat on joskus jo kertaalleen irroitettu. Siellä yläreunassa on 2-3 mm leveä harmaa massa/teippi ja jos se on kertaalleen irroitettu eikä uutta teippiä ole laitettu tilalle, niin ei se enää mitään pidä. Teipin tehtävä on minusta lähinnä estää yläreunan hinkkaaminen peltiä vasten eikä sillä ole helmojen kiinnipysymisen kanssa oikeastaan mitään tekemistä.
 

ville t.

Galant 2.4 GDI Sport, Lancer 2.0 STW Sport
Liittynyt
21 Heinäkuu 2004
Sijainti
JKL
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

nyt on vihdoin irrotettu nuo helmat kun auto menossa kaarien laittoon ens kuun alussa. Kyllä on typerän näköinen ilman helmoja tuo Galantti :)

joo siis isommat ruuvit lähti suht näppärästi ja vois etsii happoset tilalle jos meinaa joskus vielä irrotella. alareunan pienemmät ruuvit oli aika huonossa kunnossa mutta poraamalla lähti nekin mitkä ei muuten suostunut irtoamaan. Nekin vois katsella vaikka biltemasta vähän kestävämpää materiaalia.

positiivinen ylläri oli että yhtään muovinipsua ei mennyt rikki ja se että gallu oli ruosteeton tuolta helmojen alta. Yksi muovinastan reikä oli kyllä pintaruosteessa mutta se vissiin vaihtuu kaaren mukana uuteen peltiin joka tapauksessa.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

Skydiver sanoi
Luin omat selostukset uudestaan ja täytyy varmaan laittaa joku kuva tänne selvennykseksi... Ei tuosta ota hullukaan selvää kertalukemalla. ;D Pistä virkamies kirjoittamaan, niin saat virkamiestekstiä... ;D

Itse kyllä tuon tajusin ja jopa kertalukemalla, liekö sitten hullu vai johtuuko siitä että olen ne helmat kertaalleen irroittanut. 8)
 

ville t.

Galant 2.4 GDI Sport, Lancer 2.0 STW Sport
Liittynyt
21 Heinäkuu 2004
Sijainti
JKL
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

niin no en mä niitä helmamuoveja päässyt mihinkään eteen tai taaksepäin työntelemään kun se teippi piti niitä kiinni ja kun piti sen verran raottaa sitä helmaa että pääsi teipin leikkaamaan puukolla halki niin ne muovinastat tuli jo siinä vaiheessa pois rei'istään.

muuten kyllä hyvä oli tuo selostus että tiesi mitä varoa siellä helman takana.

nyt tuli sit mieleen että miten takaisinlaitto? uutta teippiä voi olla varmaan vähän hanjala löytää? toimisiko siellä välissä liimattava ohut tiivistenauha jos tarkoitus sillä teipillä vain tiivistää tai suojata maalipintaa?

ja mitä helman alle? tuossa mun autossa siellä ei ollut mitään muuta kuin maalattu pelti alla ja ihan ehjä. varmaan koteloon kannatta öljyt tunkee mutta kannattaako maalin päälle vai kerääkö se tahmanen pinta vaan paskaa sinne väliin kun ainakin nyt näytti olleen sen verran rakoa siellä helmapellin ja muovin välissä että puhdistunut itsestään kurasta? pohjan puolelle on pakko laittaa. sen verran on jo pintaruostetta pohjapellissä mutta ihan sinne kyljen puolelle ovien alle en tiedä?
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

3M teippiä laittasin ite, sitä saa kyllä, kallista se on.

Kyllä mä ite vedän kotelosuojat joka pintaan, se ei kuitenkaan saa pahemmin mekaanista rasitusta joten se "paskan kerääminen" ei ole merkityksellistä, pitää miettiä mimmosen suojakerroksen aine kuitenkin luo. Sitten jos laittaa kotelosuojat pitää tehdä niin että teipin kohdalta suojaa vaikka maalarinteipillä sen helman peltisen osan (siis siltä kohdalta johon se 2 puolinen teippi tulee. Kotelosuojaan ei mikään tartu. Tarkkaa ja vittumaista :) As usual
 

ville t.

Galant 2.4 GDI Sport, Lancer 2.0 STW Sport
Liittynyt
21 Heinäkuu 2004
Sijainti
JKL
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

tarkat hommat ei ole ongelma mutta ei viitsis montaa kertaa tehdä samaa juttua eli kerralla kunnolla.:) siksi kunnon ohjeet ensin.

se teippi vissiin oli jotain missä oli liimojen välissä vaahtomuovi. eiköhän sellasta nyt löydy ja kiirehän ei ole periaatteessa laittaa takas paitsi että oven alareunat vähän suojattomia kiviltä yms. ja rumahan se on kun mikä. :)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

mystinengalant sanoi
3M teippiä laittasin ite, sitä saa kyllä, kallista se on.

Kyllä mä ite vedän kotelosuojat joka pintaan, se ei kuitenkaan saa pahemmin mekaanista rasitusta joten se "paskan kerääminen" ei ole merkityksellistä, pitää miettiä mimmosen suojakerroksen aine kuitenkin luo. Sitten jos laittaa kotelosuojat pitää tehdä niin että teipin kohdalta suojaa vaikka maalarinteipillä sen helman peltisen osan (siis siltä kohdalta johon se 2 puolinen teippi tulee. Kotelosuojaan ei mikään tartu. Tarkkaa ja vittumaista :) As usual

Juuri näin. Kaksipuoleinen teippi ehdottomasti paras ja kotelosuojaa sinne uuteen pintaan ohut kalvo. :peukku
 

ville t.

Galant 2.4 GDI Sport, Lancer 2.0 STW Sport
Liittynyt
21 Heinäkuu 2004
Sijainti
JKL
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

millä te saitte ne vanhat teipinjäämät irti pellistä. piru kun on tiukassa kiinni ne liimat
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

Jollain muovisella "teräaseella" voi repiä, esim sellainen mikä on tarkoitettu suksien käsittelyyn. Ja sitten loput ksyleenipohjaisella liuottimella. Toi 3M tarttuu aika hyvin vaikka ei ole ihan viimesen päälle poistettukaan ne vanhat liimat.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

Kannattaa pistää kerralla kunnolla kiinni. Tällä pinnat puhtaaks ennen kiinnitystä.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

Skydiver sanoi
Ehdottomasti toffeelaikalla. ;)
Toffeelaikka on ollu kyllä korvaamaton ku on poistellu vanhojen vannepainojen liimoja vanteista.
 

ville t.

Galant 2.4 GDI Sport, Lancer 2.0 STW Sport
Liittynyt
21 Heinäkuu 2004
Sijainti
JKL
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

löysinki kaapista 3M:n omaa liimanpoistoainetta eli vissiin sillä. eri asia sit miten muovilista kestää sitä mutta ainakin siis pellistä pitäs lähtee ilman et maalit kärsii.

liimausta ennen putsaan aina firman jarrukliinerillä pinnat ja kaikki pysynyt hyvin kiinni. ei tee mitään vanhalle maalipinnalle mut tuoreen pinnan vie.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

Ei kukaan olisi sattunut löytämään näitä sivuhelmojen klipsejä jostain tarvikkeena ja kohtuuhintaan? Virosta saisi 2-5€ 10kpl setin tarvikeklipsuja jos vain tietäisi mikä sadoista vaihtoehdoista on sopiva...
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

No saatko jostain kuvia mimmosia klipsejä tarjolla jos sitten muistaisi kun näkee sen oikean. Valkosia ne tais ainakin olla :)

Ja puhutaan varmaan sport editionin helmasta? Oletko kenties varustelemassa autoas.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

Eikös ne klipsit nyt ole samat, helma kuin helma... Katsotaan jos saisin kuvia jakoon tässä lähipäivinä.
 

Heimo26

New Member
Liittynyt
13 Helmikuu 2008
Sijainti
oulu
Vs: EA- sport galantin sivuhelmojen irroitus

ite ostin jostaki autotarvike puljusta pikku pussin kaikenlaisia klipsejä ja hyvin sopi ja jos ei sopinu niin sitte väkisi, toki vanhatkin oli tallella enne kuin hukkasin ne. polymeerimassaa siihen etulokarin saumaan vielä sit ja hyvin pysyy.
 
Ylös Bottom