Eri Moottori/laatikko öljyt

Kinke

New Member
Liittynyt
16 Joulukuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Tehdäänpäs pientä yleistä tutkimusta. Eli milläs liemillä mitsu kansa ajelee? Mielellään myös kokemuksia öljyistä.

Itsellä on Carismassa Castrolin Magnatec 0w-40 moottori öljyt nyt. Auto ei mulla ensimmäisen 8 tuhannen kilometrin aikana kyllä syönyt vanhojakaan öljyjä, jotka ilmeisesti olivat jotkut motulin liemet. Castrolista ei ole ennalta mitään kokemusta, mutta eipä nuo kait paskimmatkaan ole.
Hieman tehokkaammissa peleissä olen itse käyttänyt Valvolinen VR1 Racing 20w-50, joista on pelkästään hyviä kokemuksia.

Laatikkoon tähän "rellu carismaan" suositeltiin elf:n liemiä, mutta onko kokemuksia carisma kuskeilla muista öljyistä? Ihmetyttää että eikö siellä esim. redlinen öljyt samalla tavalla pyörisi? Luulisi että laatikko ei kilahda liian hyvien öljyjen takia? Saisi vaan tuota laatikkoa hieman nopeammaksi. Samalla meinasin laittaa rvs:n lisäaineen sekaan pyörimään. Nissanissa tuo ainakin suorastaan "uudisti" laatikon.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Eri Moottori/laatikko öljyt

Voimansiirtoon Redlineä, moottoriin kesällä hyvälaatuista synteettistä 5W-40 öljyä. Lueskeltuani erilaisia öljyaiheisia juttuja lopetin 20W-50 VR1:n käytön. Ei ongelmia toistaiseksi ja uskon että kuluminen on vähäisempää.

Itselleni muodostui käsitykseksi että kovassa rasituksessa moottoriöljyn pitäisi olla ohutta että se kiertää nopeasti ja eikä sen lämpötila pääse nousemaan paikallisesti liian korkeaksi. Samalla öljy siirtää tehokkaasti lämpöä. Tietenkään öljy ei voi olla sellaista vettä että olisi riski kalvon rikkoontumisesta laakereissa. Lisäksi öljyn on oltava niin hyvälaatuista että se kestää käyttölämpötilat. Eli tällä perusteella valintakriteeri voisi olla esimerkiksi pienin kuumapään viskositeetti millä öljynpaine pysyy riittävänä maksimirasituksessa.

Kulumisesta taas suurin osa tapahtuu kylmänä joten kylmän pään riittävän alhainen viskositeetti on merkittävä tekijä päivittäin kylmäkäynnistyksiä kokevissa autoissa.
 

Kinke

New Member
Liittynyt
16 Joulukuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: Eri Moottori/laatikko öljyt

Juu itsellä Valvolinen VR1 Racing on ainoastaan kesäkulkineissa joita ei talvella käyntiin rääkätä.
 
Ylös Bottom