Eroaako tuonti i-MiEV lämmityslaitteen osalta Suomiautosta?

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Ystäväni on aikeissa hankkia keski-Euroopasta tuodun i-MiEVin tai sitä vastaavan PSA tuotteen. Voiko näissä olla jotain puutteita talvivarusteiden suhteen?
 

Mitsui

Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2018
En tiedä iMievistä, mutta Rovaniemellä Pörhön autoliikkeen yksi myyjä (Mitsun jälleenmyyjä) varoitteli PHEV:iä tuomasta muualta kuin pohjoismaista juuri noiden lämmityslaite puutteiden takia. Tiedä sitten oliko vain myyjän höpinöitä, mutta veli toi sitten Outlander PHEV:in ruotsista.
 

Kaiteki 18

New Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2019
Sijainti
Lohja
Ostin viime vuonna Teneriffalta PHEV:n (vm. 2018) uutena ja siinä on lähes kaikki Suomessa myytävien, molempien versioiden varusteet. Ainoastaan tuulilasin lämmitys puuttuu.
 

Noukale

New Member
Liittynyt
2 Kesäkuu 2019
Hollannista tuotu -14, kaikki varusteet lämmittimiä myöten, myös adaptiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti ja kattoluukku. Myyjät juttelee mitä juttelee, mutta talvi se on Euroopassakin ja moni sikäläinen arvostaa lämpöä siinä missä mekin. Jokaisessa maassa voi ottaa tai olla ottamatta varusteita.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
En tiennyt että i-MiEViin saa adaptiivisen vakionopeudensäätimen. Voisitko laittaa tänne kuvan kuljettajan näkymästä autossasi?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Harmi, kerkesin jo vähän innostua. Itsekin valitsin Outlanderini vanhempana mutta kaikilla varusteilla jota siihen aikaan on saanut. Surullisen vähän taitaa olla i-MiEV kuskeja joukossamme. Onkohan edes muita kuin Mizushima?
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Harmi kun en osaa auttaa varmalla tiedolla tuossa lämppäri asiassa. Oma auto on tuotu uutena Suomeen 2014 ja siinä on 5kw sähkölämmitys ja perus penkinlämppärit + takalasissa vastukset. Ihan hyvin noilla on pärjännyt.

Voisi silti kuvitella lämppärin löytyvän kaikista Euro-autoista, sillä lämmitysvastus sijaitsee samassa nestepiirissä, jolla jäähdytettään myös sähkökomponentteja kuten moottorin vaippaa. Samaan piiriin pystyy lisäämään myös ok hyötysuhteella toimivan polttoainekäyttöisen lisälämppärin, jos talvella sähkölämppärin ottaman tehon vuoksi kutistuva range ei muuten riitä. Itselläni ei ole ollut siihen tarvetta.

Vakiolämppärin olemassaolon voi kuitenkin helposti todeta, jos myyjä on vaan yhtään aktiivinen. Lämppärin päälle kytkeminen näkyy välittömästi range-mittarissa ja 5kw lämmitysvastuksen ottama teho nostaa tehonkulutusmittarin viisarin mittarintaustan Eco-sanan kohdalle. Lämpötilanpyynti vaan täysille, niin edellämainittu tapahtuu vaikka 30C helteessä.

Itse kyllä uskallan suositella I-Mieviä, jos auton ideologia vain on mieleinen. Se on vaivaton mutta koruton liikkumaväline puhtaimmillaan ja tekee kuljettajansa iloiseksi omalla tavallaan.

Ostin omani n.40tkm ajettuna ja kohta menee 100tkm rikki ilman pienintäkään murhetta. Autolle ei ole tarvinnut tehdä siis mitään. Rangekin on säilynyt vielä täysin ennallaan. Valitettavan vähän i-Mieveilijöitä toisiaan Suomessa on. Omaan kotikaupunkiini on tullut vasta toinen. Mielestäni I-Miev on pohjoiseen sopiva versio etelä-euroopassa suosituista skoottereista, jolla hoidetaan perheiden taajama- ja vähän pidempiäkin liikkumisia. Olen katsellut talouteemme jo toistakin skoot-..., eikun Imieviä, mutta aika harvoin näkee myynnissä.

Toivottasti tästä oli jotain apua? Onnea auton etsintään!
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vanha ketju kun mikä, mutta täällä i-MiEVin mittariin pyörähti 120tkm ja tuli mieleen kysellä foorumin sähkömuna kuulumisia. Hommasiko Basbarduu se sun ystäväsi auton, vai tuliko jotain muuta tilalle? Ulkomailla näitä näkee paikotellen runsaastikin, lähes parvina, mutta täällä taitaa olla edelleen hiljaisempaa. Omassa asuinkaupungissa edelleen 2kpl.

Kilsoja on tullut viimeaikoina maltillisesti, kun vaimo on lähes ominut sähkömunan omaan käyttöönsä ja aika lyhyt päivittäinen ajorupeama, mutta mitään raportoitavaa ei 120tkm taipaleelta ole. Litium titaani akkukin pitänyt edelleen pintansa, eikä alkuperäinen lyhyehkö range ole muuksi muuttunut, talvella menee edelleen sen 70-80km ja kesälämpimässä tutut 120-130km.

Tämä muna on valmistettu 2014, eli sillä uudemmalla LTO akkukemialla, jolle kennovalmistaja lupaa huimat >5000 lataussykliä (80%) ja akkujulkaisuissa ko. kemialle ennustetaan jopa 10 000 sykliä. Olisi ihan mielenkiintoista kuulla miten muilla on sujunut. Netistä vähemmän juttua kylmän hyöhykeen käyttökokemuksista.

Itse olen jo pitkään kytännyt talouteen toista samanlaista, kun kortillisten määrä vaan kasvaa ja kasvaa, mutta tarjonta on niukkaa.

Saa nähdä kestääkö akku (tai auto) oikeasti +500 000km, mutta siihen tähdätään :cool:
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kyllähän se hommasi C-Zeron jonka lämmityslaite ei toimi joten talviajot on rajoittunut ilmeisesti lyhyisiin matkoihin joiden aikana Calixin sisätilanlämppärin tuottama lämpö pitää auton sulana.
 
Ylös Bottom