EVO 3 Öljynpaine ongelma

peNKku

Mitsubishi Lancer Evolution 3 -1995
Liittynyt
12 Toukokuu 2013
Sijainti
Turku
Perus ajossa +2000 kierroksilla paineet ~6bar ja tyhjäkäynnillä 1-2bar kone lämpimänä.
Tasapainot poistettu, öljypumppuna toimii acl kisa malli.

Tänään lähdin töistä kotiin päin sutimaan ja meinasin laskee alleni ku annoin koneelle vähän happea ja ~5000 kierroksen jälkeen öljynpaineet pomppas mittarin asteikon yli, yli 10bar...
kytkintä silmään ja kaasu pois ja paineet laski, uus nopee veto ja sama homma. Seuraavaks koitin hissukseen venyttää kierrokset sinne 5000 paikkel ja samoil kohdil paineet räjähti taas pilviin.

Koneella ajettu 5186km ja öljyinä toimii Valvoline 10w-60 racinki öljyt.

Ehdotuksia? Ylipaineventtiili jumissa? Joku kanava tukossa? 4500 kohdalla vaihdoin litkut ja suodatinkin oli täysin puhdas.
Paineet mitataan suodattimen välistä laipalla.
 

peNKku

Mitsubishi Lancer Evolution 3 -1995
Liittynyt
12 Toukokuu 2013
Sijainti
Turku
Vs: EVO 3 Öljynpaine ongelma

~60-70 paikkeil varmaa, pari kessuuki polttelee aina enne ku lähtee ajaa et vähä lämpee ja öljyt ehtii kiertää.
Olin ehtiny kuitenki ajella jo ainaki 15min ennen ku tuli polkastuu kiihdytyskaistal.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: EVO 3 Öljynpaine ongelma

Ylipaineventtiili jumissa, ja sehän nyt on helpoin tarkistaa ensimmäisenä.
 

peNKku

Mitsubishi Lancer Evolution 3 -1995
Liittynyt
12 Toukokuu 2013
Sijainti
Turku
Vs: EVO 3 Öljynpaine ongelma

Mikä aiheuttais venttiilin jumittumisen? Saako jostain uuden?
Sinäänsä aika kumma jos paineet ei nouse ennen 4-5k kierroksia vaikka luulis että paineet kasvaa aika lail jo ennen tota, tai se ei aukee kokonaan ja noilla kierroksilla rupee ahistaa?
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: EVO 3 Öljynpaine ongelma

Liekö kuitenkin mittarissa vika? Tuo venttiilihän on muistaakseen ihan mäntä+jousi -tyylinen
Mulla on yks ylimääräinen suodatinjalka, missä toimiva venttiili.
 

peNKku

Mitsubishi Lancer Evolution 3 -1995
Liittynyt
12 Toukokuu 2013
Sijainti
Turku
Vs: EVO 3 Öljynpaine ongelma

https://youtu.be/icYDjg0-nTk

Tsekkasin tänään venttiilin ja se tuli ihan omin voimin ulos ettei tarvinnu pahemmin kaivaa...
Otin öljynlämmönanturin piuhatki irti kun kulkee samassa putkessa jos vaikka antaa häiriöö yms...

Vika ilmeni ~700km öljynvaihdon jälkeen kun vaihdettiin mineraalista synteettiseen.
Miltä kuullostais jos suodatin on viallinen tai sit öljynpaineanturi tai mittari on vaan paskana?
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: EVO 3 Öljynpaine ongelma

Itse kokeilisin toisella mittarilla/anturilla, ennenkuin tekisin johtopäätöksiä.
 

peNKku

Mitsubishi Lancer Evolution 3 -1995
Liittynyt
12 Toukokuu 2013
Sijainti
Turku
Vs: EVO 3 Öljynpaine ongelma

Noo nyt on uudet mittarit ja anturit, japanilaine joku huippu anturi ja auto gaugen mittari mikä näköjää näyttää vaan 7 bar asti... no eipä nouse 7 bar yli, taikka sitte mittarin viisari ei värähdä enää ton jälkee :seina

Voisko toi Valvolinen 10w60 öljy olla liian tiukkaa tolle, jos tulee niin paksuks ettei jaksa mennä kanavii pitkin tai ylipaineventtiili ei riitä siin kohtaa?
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: EVO 3 Öljynpaine ongelma

peNKku sanoi
Noo nyt on uudet mittarit ja anturit, japanilaine joku huippu anturi ja auto gaugen mittari mikä näköjää näyttää vaan 7 bar asti... no eipä nouse 7 bar yli, taikka sitte mittarin viisari ei värähdä enää ton jälkee :seina

Voitko tarkentaa : Mittarissa ei ole asteikkoa yli 7bar vai Asteikkoa 10bar on ,muttei näytä yli 7bar ?
 

peNKku

Mitsubishi Lancer Evolution 3 -1995
Liittynyt
12 Toukokuu 2013
Sijainti
Turku
Vs: EVO 3 Öljynpaine ongelma

-JP- sanoi
Voitko tarkentaa : Mittarissa ei ole asteikkoa yli 7bar vai Asteikkoa 10bar on ,muttei näytä yli 7bar ?

Uusi mittari näyttää 1-7 bar välille, vanha oli 1-10bar.
Öljyt lämpimänä näytti molemmilla 6bar perus ajossa. Kunnon kiihdytyksessä vanha mittari nousi yli asteikon, uudella nousee 7bar ylärajaan mutta mistä tietää voiko sen mittarin neula nousta edes siitä ylemmäs.
Ylhäält löytyy video vanhasta mittarista.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: EVO 3 Öljynpaine ongelma

peNKku sanoi
Noo nyt on uudet mittarit ja anturit, japanilaine joku huippu anturi ja auto gaugen mittari mikä näköjää näyttää vaan 7 bar asti... no eipä nouse 7 bar yli, taikka sitte mittarin viisari ei värähdä enää ton jälkee :seina

Hetkinen, ovathan anturi ja mittari nyt saman valmistajan tuotteita ja yhteen tarkoitettu? Tuosta saa sellaisen käsityksen että näin ei välttämättä olisi ja silloin tulos voi tietysti olla aivan mitä tahansa.
 

peNKku

Mitsubishi Lancer Evolution 3 -1995
Liittynyt
12 Toukokuu 2013
Sijainti
Turku
Vs: EVO 3 Öljynpaine ongelma

ast sanoi
Hetkinen, ovathan anturi ja mittari nyt saman valmistajan tuotteita ja yhteen tarkoitettu? Tuosta saa sellaisen käsityksen että näin ei välttämättä olisi ja silloin tulos voi tietysti olla aivan mitä tahansa.

Molemmilla mittareilla, uudella ja vanhalla tullut paketissa anturi ja mittari, eli ei ole ostettu erikseen.
Öljynpaineanturi perustuu tietääkseni ihan vastusarvoihin niin sekin on ihan sama että minkä valmistajan mittari ja anturi on.
 

peNKku

Mitsubishi Lancer Evolution 3 -1995
Liittynyt
12 Toukokuu 2013
Sijainti
Turku
Vs: EVO 3 Öljynpaine ongelma

Onhan toi 7baaria öljynpainettakin jo aika paljon.. Voisko täs nyt olla vaan että öljy on liian paksua? Rupee vituttaa tä mittareitten osto ja vaihtelu jo
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: EVO 3 Öljynpaine ongelma

peNKku sanoi
Onhan toi 7baaria öljynpainettakin jo aika paljon.. Voisko täs nyt olla vaan että öljy on liian paksua? Rupee vituttaa tä mittareitten osto ja vaihtelu jo

Ei 7bar paljoa ole. Ihan normi lukema , joka tulee kylmänä tyhjä käynnillä ja sitten kuumana kierroksilla. Tai näin siis ainakin uudemmissa moottoreissa kun mittarin anturi on suodattimen jalassa (siinä 45 astetta alaviistoon lähdössä ? ).

Lukemiin vaikuttaa toki myös öljy mitä koneessa on , sekä mittari on käytössä.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: EVO 3 Öljynpaine ongelma

Tuon ikäisessä 4G63:ssa MAX paine 6,5b, ja jos tuo ylitetään PITÄISI ylipaineventtiilin aueta ja päästää ylimääräinen paine.

Tosin jos TP-akseleiden poisto on tehty hutiloiden niin silloinhan paineet saattaa olla mitä sattuu..


P.S. Noilla paineilla ei sitten öljy kierrä ollenkaan edes suodattimen kauttakaan, kun öljynsuodattimen sisäinen paineventtiili antaa periksi.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: EVO 3 Öljynpaine ongelma

-JP- sanoi
Eikös ÖP-valon pitäisi syttyä ,jos ei öljy kierrä koneessa ?

Tällöin myös "mittarin" näyttämä pitäisi olla nolla tai alle 0,5 bar ?
Lue uudestaan tuo lause ajatuksella..
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: EVO 3 Öljynpaine ongelma

peNKku sanoi
Onhan toi 7baaria öljynpainettakin jo aika paljon.. Voisko täs nyt olla vaan että öljy on liian paksua? Rupee vituttaa tä mittareitten osto ja vaihtelu jo

Omana mielipiteenäni 10W-60 öljy on lähes kaikkiin käyttötarkoituksiin liian paksua. Kokeilisin laadukasta 5W-40 öljyä tai jos tehoa on rajusti ja autolla ajetaan usein korkeilla ölkjynlämmöillä radalla niin 10W-50 voi harkita myös.
 

peNKku

Mitsubishi Lancer Evolution 3 -1995
Liittynyt
12 Toukokuu 2013
Sijainti
Turku
Vs: EVO 3 Öljynpaine ongelma

ast sanoi
Omana mielipiteenäni 10W-60 öljy on lähes kaikkiin käyttötarkoituksiin liian paksua. Kokeilisin laadukasta 5W-40 öljyä tai jos tehoa on rajusti ja autolla ajetaan usein korkeilla ölkjynlämmöillä radalla niin 10W-50 voi harkita myös.

Ongelmat tosiaan alko hiukan sen jälkeen kun vaihdoin sisäänajon jälkeen kunnon öljyt koneeseen..
Täytynee koittaa jotain mobil1 stä tai muuta kevyempää.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: EVO 3 Öljynpaine ongelma

Mä olen kanssa ajanut viimeiset seitsemän vuotta 5W-40 kesät talvet, joskus radalla ja joskus jääradalle, eikä ole ollut ongelmia. Vakioauto tosin.
Muistelisin et 110C oli about öljynlämmöt radalla.
 

calle

Galant 2.5 V6 -97, ex Galant 2,0 -91, EVO III
Liittynyt
17 Toukokuu 2006
Sijainti
Tammisaari
Vs: EVO 3 Öljynpaine ongelma

peNKku sanoi
Ongelmat tosiaan alko hiukan sen jälkeen kun vaihdoin sisäänajon jälkeen kunnon öljyt koneeseen..
Täytynee koittaa jotain mobil1 stä tai muuta kevyempää.

En suosittele mobilin käyttöä kun häviää koneesta omakohtaista kokemusta parista kerrasta(n. 2500km ja lisää litra) ja kuullut monelta muulta samaa. Laitappa tota Castrol managtec 5W-40
 

Sakke

New Member
Liittynyt
20 Marraskuu 2014
Sijainti
Helsinki
Vs: EVO 3 Öljynpaine ongelma

Ainakin itsellä selvisi mittarin ongelma näin, lainasin korjaamosta mekaanisen ÖP-mittarin. Sillä sää ainakin oikeat arvot!!! Mulla on se bilteman halpis, joka näytti tyhjäkäynnin öljypaineet nollaks,mutta kierroksilla näytti 5.5-6b. laitoin mekaanisen sen tilalle, niin tyhjäkäynnin paineet näytti 1-2b. välissä.
 

janna83

New Member
Liittynyt
26 Joulukuu 2015
Vs: EVO 3 Öljynpaine ongelma

Löytykö ongelmaan ratkasua just ostin samasta hommasta kärsivän yksilön eitarvis ylimäärästä hirveesti tehä
 

peNKku

Mitsubishi Lancer Evolution 3 -1995
Liittynyt
12 Toukokuu 2013
Sijainti
Turku
Vs: EVO 3 Öljynpaine ongelma

janna83 sanoi
Löytykö ongelmaan ratkasua just ostin samasta hommasta kärsivän yksilön eitarvis ylimäärästä hirveesti tehä

Korvasin uudella öljynpaineanturilla, selvittelin vähän milläperjaattellaa noi pelittää eli...
Anturi lähettää vastusarvoa mittarille mikä näyttää sitten paljonkos painetta on.
Vanhassa anturissa oli jotain häikkää sisällä että antoi liian isoa vastusarvoa mikä mittarin päässä näytti korkeaa öljynpainetta.
Sanotaan että 1 ohm vastus mittarilla olisi 0 bar painetta ja 180 ohm olis 10 bar, eli jos otat piuhan irti mittari näyttää 10bar/yli.

Pumpussa tai ylipaineventtiilissä ei ollu ittellä mitään häikkää.
 
Ylös Bottom