Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Tuli tosiaan uuden isomman (65mm) downpipen kanssa asennettua myös ah-niin-ihana boost creep ;D

Ahdot pysyy vakiossa noin 5500 kierrokseen saakka, jonka jälkeen alkaa kipuamaan pikaisesti yli yhden baarin. Kaasunvaste parani kuitenkin huomattavasti ja voimaa tuli selkeästi lisää keskialueelle, joten vakiopilliin ei oikein kiinnostaisi palata.

Milläs ihmiset on korjaillut tätä ongelmaa?
Onko edes esiintynyt kaikilla, ja jos ei, niin millainen kokoonpano?

Omia pohdintoja:

1) Helpoin olisi liene kuristus katalysaattorin laipan väliin, mutta samalla myös hölmöin ratkaisu. Menee ainakin osittain isomman downpipen hyöty harakoille.

2) Melko paljon noita hukkaportin porttaustopicceja jenkkien DSM-puolella, onko näistä kokemusta? Minkä kokoinen hukkaportin vakioläppä on, ja minkä verran on varaa portata? Vai täytyisikö siirtyä suoraan isompaan läppään? Miten moinen on edes kiinni?

3) Ahtimen vaihto tuntuu vähän kalliilta ja hölmöltä. Voisin kuitenkin harkita ostavani huollettua ja/tai portattua kolmosen vakioahdinta, tai jotain muuta?
 

jooonas

GALANT DYNAMIC-4 (VR4) -91. L200 K14 2.5 TDIC -88
Liittynyt
12 Tammikuu 2005
Sijainti
Pornainen
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

Galantissa koitin porttailla hukkaporttia huonolla menestyksellä. Loppupeleissä päädyin ulkoiseen hukkaporttiin ja alko pysyy ahdot kurissa...mulla oli kyllä 3tuumanen putki koko matkalta.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

jooonas sanoi
Galantissa koitin porttailla hukkaporttia huonolla menestyksellä.

Mitäs tämä tarkoittaa käytännössä? Laskiko ahdot ollenkaan?
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

Itse vaihdoin uuden ja isomman hukkiksen omaan 6. Proturbolta sen ostin. Eli korvasin vakiokellon sillä uudella. Alko pysyy kurissa. Uudessa "tuning" kellossa oli isompi se kello/mäntä niin piti paremmin ahdot aisoissa.
 

jkedino

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

A rymän kilpurissa 45 kuristimen kanssa sama ongelma. 272 nokat, 1 bar kello (kinugava) ja avara putki. Kellolla tarkoitan sitä jousi/mäntä purkkia, mikä tangon välityksellä kääntelee hukkaportin läppää. Pitkäliikkeisempi hukkiskello auttaa myös vähän, orkkiksessa on aika pieni liike. Ahdot tällä setupilla karkas 2 baariin ja olis menny ylikin. Porttasin turbon, vaihdoin isomman hukkiksen läpän. Pääsin 1.7 baariin. No, 34 turbon imun kuristin poisti ongelman. Päästiin ylärekisterissäkin melkein 1.0 bariin. Kilpurissa nyt yritetään mennä sääntöjen mukaan, mutta siviiliautoon laittaisin ulkoisen hukkiksen ja sille kunnon ohjauksen, jos turboa ei halua vaihtaa.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

jkedino sanoi
Ahdot tällä setupilla karkas 2 baariin ja olis menny ylikin. Porttasin turbon, vaihdoin isomman hukkiksen läpän.

Vaihdoitko 34mm läpän tilalle vai minkä?
Onhan tuo ulkoinen hukkis siviiliautossakin vähän katsastusmagneetti, ellei tee itse elbowta ja kiinnitä sinne. Liekö kuinka suuri ero käytännön toiminnan kannalta siinä, onko hukkis pakosarjassa vai elbowssa?

cubeqtio sanoi
Itse vaihdoin uuden ja isomman hukkiksen omaan 6. Proturbolta sen ostin. Eli korvasin vakiokellon sillä uudella. Alko pysyy kurissa. Uudessa "tuning" kellossa oli isompi se kello/mäntä niin piti paremmin ahdot aisoissa.

En nyt aivan ymmärtänyt, että modattiinko hukkaporttia myös, vai pelkästään erilainen kello?
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

MakeM sanoi
Vaihdoitko 34mm läpän tilalle vai minkä?
Onhan tuo ulkoinen hukkis siviiliautossakin vähän katsastusmagneetti, ellei tee itse elbowta ja kiinnitä sinne. Liekö kuinka suuri ero käytännön toiminnan kannalta siinä, onko hukkis pakosarjassa vai elbowssa?

En nyt aivan ymmärtänyt, että modattiinko hukkaporttia myös, vai pelkästään erilainen kello?

hukkis3.gif


Tuollainen kello.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

cubeqtio sanoi
Tuollainen kello.

Noniin. Onko tuossa pidempi liike kun vakiossa, ja millainen tilanne sulla oli creepin kanssa ennen tuota? Onko kutosen ahtimessa "kaksi" sisäistä hukkaporttia?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

Ota se kello irti läpästä ja käy testaamassa. Jos ahdot pysyy kurissa pitää läppään saada lisää liikettä, muuten taas ei virtaus riitä kanavassa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

MakeM sanoi
Onko kutosen ahtimessa "kaksi" sisäistä hukkaporttia?

En oo varma mitä meinaat mut muistaakseni kasin ahtimeen asti hukkaportit oli kaksiläppäisiä ja ysissä sitten yksiläppäinen systeemi, joka ei vuoda niin helposti.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

Basbarduu sanoi
En oo varma mitä meinaat mut muistaakseni kasin ahtimeen asti hukkaportit oli kaksiläppäisiä ja ysissä sitten yksiläppäinen systeemi, joka ei vuoda niin helposti.

Okei :) Minkähän kokoinen läppä ja kanava ysissä on, siitä luulisi kanssa saavan osviittaa.

ast sanoi
Ota se kello irti läpästä ja käy testaamassa. Jos ahdot pysyy kurissa pitää läppään saada lisää liikettä, muuten taas ei virtaus riitä kanavassa.

Tämä täytyy testata myös :peukku
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

ast sanoi
Ota se kello irti läpästä ja käy testaamassa. Jos ahdot pysyy kurissa pitää läppään saada lisää liikettä, muuten taas ei virtaus riitä kanavassa.

+1. Tällä mennää.
 

jkedino

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

MakeM sanoi
Vaihdoitko 34mm läpän tilalle vai minkä?

Joo, 34 mm läpän vaihdoin. Sitä hukkiksen reikää ei tolkuttoman isoks voi porata, kun loppuu seinämä kesken. Eli läpän kasvattamisella on rajansa. Kannattaa muistaa, että ahtopaine pyrkii herkemmin avaamaan läppää, kun reiän pinta-alaa kasvatetaan. Eli turbon herääminen kärsii, jos läppä vuotaa. Sen voi kompensoida jäykemmällä kellon jousella.

Hyvä konsti tosiaan on testata kellon riittävyys kun irrottaa tangon läpästä, jolloin läppä pääsee kääntymään vapaasti.
 

jkedino

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

Vakioläppä on 30 mm, ja alkuperäinen reikä 22. Isolla läpällä reikää voi isontaa useamman millin, tekee pinta-alassa paljon. Mutta vertailun vuoksi kunnon hukkaportit on luokkaa 50-60 mm..

Läppää vaihtaessa, kannattaa huomioida se, että se sitten operaation jälkeen menee joka puolelta kiinni. Siihen vaikuttaa se, että onko läpän käyttöakseli kuinka väljä. Jos siinä on liikaa kulumaa, suurempi läppä ei mene kunnolla kiinni, vaikka pieni menisikin. Sitten Ei herää ahdin kunnolla, jos läppä vuotaa vähänkin. Isommilla kierroksilla tällä ei merkitystä. Tuo akseliholkkikin on vaihdettavissa, tosin duunia on sitten enempi.

Olen nuo uudet läpät sorvaillut vanhoista rosteri pakoventtiileistä, niiden päähän sitten hitsattava prikka ja tigillä kiinni. Tärkeää on jättää sopivat välykset. Samalla systeemillä on alkuperäisetkin läpät laitettu. Näitä pari omaan käyttöön tehnyt.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

Irrotin tänään hukkaportin kellon tangon läpästä, eikä kyllä auta pidempiliikkeinen kello ainakaan tässä.

Hukkaportin liikerata oli nimittäin tätä luokkaa:

hukkis_liikerata.jpg
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

Nyt pitäis vaan päättää, että:

1) Modaanko ton ahtimen jossain?

2) Ostanko toisen ahtimen, jonka modaan valmiiksi, tai on modattu valmiiksi?

3) Viinaa, säätö ja kovaa ajoa?

4) Joku muu, mikä?

;D
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

MakeM sanoi
Nyt pitäis vaan päättää, että:

1) Modaanko ton ahtimen jossain?

2) Ostanko toisen ahtimen, jonka modaan valmiiksi, tai on modattu valmiiksi?

3) Viinaa, säätö ja kovaa ajoa?

4) Joku muu, mikä?

;D

5. Takokamat koneesee ja Garretti/Precision keulalle <-- :peukku
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

Pitäiskö tämän olla ihan bolt on Evo 3:n?

http://www.forcedperformance.net/merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=FP&Product_Code=NTDSMFP68HTA&Category_Code=DSM-Turbo
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

MakeM sanoi
Pitäiskö tämän olla ihan bolt on Evo 3:n?

http://www.forcedperformance.net/merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=FP&Product_Code=NTDSMFP68HTA&Category_Code=DSM-Turbo

Öljylinjaa lukuunottamatta bolt-on.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

Näemmä dynokäppyröitä löydettyäni spoolaa kuitenkin selkeästi vakiota huonommin.

Onko jotain parempia ahdinideoita tai onko jollain modattua vakiota myytävänä?
Mieluiten minimoin seisonta-ajan :)
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

Oletko jo soitellut kotimaisiin ahdin firmoihin? Ei varmasti ole heille uusi juttu. ;)
 

SappGsrTbo

Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

tässä olisi helppo ratkaisu vaikka ei modattu. modaamiseksi suosittelen paineen nostoja :peukku linkki myynnissä olevaan td05 ahtimeen: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=56370.0
voidaan privaviestein keskustella hintaa sopivammaksi, jos ahdin kiinnostaa.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

lancer evo-r sanoi
Oletko jo soitellut kotimaisiin ahdin firmoihin? Ei varmasti ole heille uusi juttu. ;)

Soiteltu on, harkinnassa tämäkin homma :)

Noin 400 euroa huolto ja porttaus, 550-600e jos laittaa billettikompuran samalla.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

Tällä hetkellä ajatuksena purkaa ahdin pois ja lähettää huoltoon ja portattavaksi. Täytyy toivoa, että vakioläpällä mahdollinen noin 20% pinta-alan kasvatus riittää.

Kysely FP:n 68 HTA:sta tuotti vähän lyhykäisiä vastauksia. Tulevat 18 psi eli 1,25 bar kellolla ja sanoi, että joutuisi mahdollisesti käyttämään ulkoista hukkista jos meinaa ajaa vakiopaineilla. Ilmeisesti samaa ongelmaa niissäkin, liene vielä pahempana suuremman tuoton johdosta.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 ahdot karkaa (boost creep)

Talvi olikin vähän hiljaisempaa aikaa eikä tullut tehtyä asialla yhtään mitään.

Nyt kävin laittamassa 3mm paksuisen 52mm reiällä olevan rosterikuristimen katalysaattorin laipan väliin.
Vaikutukset olivat seuraavat: ei yhtään mitään eroa.

:seina

Tiedoksi vaan, jos joku saman ongelman kanssa painii joskus.

EDIT:

48mm kuristin katalysaattorin jälkeen laski ahdot seuraavasti:

2:lla 6500 rpm 0,9 bar
3:lla 6500 rpm 1,1 bar
4:lla 6000 rpm 1,1 bar

Uskaltaa siis ajaa vähän paremmin ennen korjailua.
 
Ylös Bottom