Evo 3 alustasarja

Toke

New Member
Liittynyt
12 Kesäkuu 2008
Sijainti
Pori
En löytänyt searchilla mitään topicia tähän liittyen, niin ajattelin tehdä uuden.

Kiinnostaisi tietää kokemuksia eri alustasarjoista evo3:ssa. Itsellä on iskarien yläpäät paskana tuosta HKS:n alustasta joka kulmasta ja ajattelin uuden alustan ostaa tilalle. KW:ltä en löytänyt alustaa evo3:een, D2:lla ja Tein:llä tietääkseni ole tyyppihyväksyntöjä tai jottain, niin ei välttämättä mene katsastuksesta läpi niillä. Nyt pitäis pikaisesti löytää joku hyvä säädettävä alusta ja kohtuu hinnallakin vielä :) Säätöjä saisi olla korkeus ja jäykkyys.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Evo 3 alustasarja

Käsittääkseni ei tarvitse olla noita hyväksyntöjä noin vanhaan autoon. :)
Joku asiaan enemmän perehtynyt voi varmaan tarkentaa.
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Evo 3 alustasarja

Mun oma meni ainaki tosi helposti kattastuksesta tolla teinin type fleksillä.

Toimii hienosti ja ominaisuudet riittää pitkälle.

Toinen vois olla että huollat ton HKS, joka vois olla viisas veto.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Evo 3 alustasarja

ast sanoi
Ei tarvitse hyväksyntää.

Tossa vielä linkki AKE:n sivulle.

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/2048E9DE-BAE8-42B6-85CA-2E9CDAA39DFD/0/19432082007_Autonalustankorkeudenmuuttaminenjousimuutoksin.pdf
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Evo 3 alustasarja

Eikö tuohon hks.ään löytyisi uusia yläpäitä,tai jos vaihtaa pelkästään ne silmälaakerit uusiin?
Mitenkä ne yläpäät on paskana?
 

sesse

New Member
Liittynyt
4 Kesäkuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Evo 3 alustasarja

Itelläkin ois uuden alustasarjan osto eessä viimestään ens keväänä ja haussa ois niinikään korkeus/jäykkyyssäädettävä. vähän oon tommosia XYZ-Racingin Coil-over sarjaa himoinnu, mutta kun ne tuppaa ulkomaillakin maksaa yli tonnin. Joku 800e ois vielä ihan siedettävä hinta. Onko kellään kokemuksia tuon valmistajan alustoista, säätövaraa ois ylös-alas vaikka kuinka ja 30 portainen jäykkyyssäätö sekä säädettävät yläpäät niin ei paljoo muuta vois vaatia. Tuosta sarjasta kyse --> http://www.xyz-racing.com/coiloverkit.php?kit=coilover&class_id=0
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 3 alustasarja

Lienee likimain samaa Taiwanin kamaa kuin D2, KSport, BC, Megan Racing jne? Toisilla hajoaa nopeasti, toiset ovat tyytyväisiä.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: Evo 3 alustasarja

lancer evo-r sanoi
Tossa vielä linkki AKE:n sivulle.

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/2048E9DE-BAE8-42B6-85CA-2E9CDAA39DFD/0/19432082007_Autonalustankorkeudenmuuttaminenjousimuutoksin.pdf

Löytyykös uudempiin JDM-evoihin yhtään mitään after market -osia, joilla olisi hyväksyntä? Tyyppihyväksyttyyn eli 1.1.1998 jälkeen käyttöönotettuun autoon, kun pitää olla hyväksyntä, kun vaihdetaan lähes mitä vaan. Vai käykö niin, että joka katsastuksessa joutuu olemaan varpaillaan ja toivomaan, ettei tule huomautuksia.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 3 alustasarja

Kohtalaisen nopea on tuo tolppien vaihto operaatio ainakin CT9A ssa. Ei siellä konttorilla hikoilla tarvitse. ;)

Tiedä sitten miten vanhemmissa , mutta ei varmaankaan paha.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 3 alustasarja

Sepä onkin mielenkiintoinen kysymys onko yksittäiskappaleena tuotu ei EY-tyyppihyväksytty auto yhtäkkiä "tyyppihyväksytty" tässä suhteessa? En tiedä että tästä olisi virallista kannanottoa.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: Evo 3 alustasarja

nokonzok sanoi
Sen verran korjataan, että minkään ei sinänsä tarvitse olla e-hyväksytty. Riittää, että vaatimukset täyttyvät. E-merkki on osoitus vaatimusten täyttymämisestä, ei enempää, ei vähempää. Saman asian ajaa, nimensä mukaisesti, vaatimustenmukaisuustodistus. Japsituonteja ei siten hyväksytä rekisteriin millään poikkeuksella, vaan ne täyttävät samat normit kuin "tavallisetkin" autot. Näin ollen myöhemmissä muutoksissa niitä koskevat samat säännöt kuin kaikkia muitakin.

Ollaan siis käytännössä tilanteessa, että on vaan parempi kun on ainakin konttorilla hiljaa.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=20469.0

Eli tuossa Nokonzokin kirjoituksessa taitaa olla vastaus uudempien evojen muuttamiseen.

Sellainen tuli vielä mieleen, että jos pystyisi osoittamaan, että alustasarja/muu muutos täyttää japanilaiset vaatimukset, niin voisiko sillä saada muutoskatsastuksesta läpi? Eli kun auto on hyväksytty vaatimuksenmukaisuustodistuksilla Suomen rekisteriin ja japanilainen viriosa täyttää samat vaatimukset, niin ehkä voisi onnistua??? Joku joka tietää voisi kommentoida tätä paremmin.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
GAZ alustasarja

Onko kellään kokemusta GAZ merkkisistä coilovereista? Ainakin kuvien perusteella ovat erilaisia kuin nuo Taiwanilaiset merkit. Säätö on iskarin kyljessä eikä päässä. Hintaa noin 700 euroa sarja Englannissa.

Saatavilla Evoihin:
Evo 1-3 GHA369
Evo 4-6 GHA370

Jotenkin sylettää maksaa tonni Teinin Superstreeteistä, mutta toisaalta hirvittää ostaa monipuolisemmat 600 euron BC:t. BC:t ovat tosin keränneet hämmästyttävän hyviä arvosteluja Evoissa. Yhdet D2:t on itsellä ollut ja kyllä niistä ainakin näki että ei ollut todellakaan loppuun asti mietitty rakenne. Siihen nähden ne sai toimimaan yllättävänkin hyvin.
 

Tyyskä

New Member
Liittynyt
23 Heinäkuu 2008
Vs: Evo 3 alustasarja

Mulla oli entisessä 200SX:ssä noi BC-racingin coilit. Mielestäni oikeinkin hyvät. Talvikäyttöä en tosin kerennyt ajamaan että tiiä sitte olisko ne sillon hajonnut..
 

KaeVuRi

Holset HX35 Super
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 alustasarja

Tunari-82 sanoi
Mitähän nuo taiwanin alustat tykkää suomen talvesta?

Eikös joidenkin merkkien tolpissa ole ainakin anodisointi? D2 esim. Siitä en tiedä kuinka helposti menee pinta rikki. Toisaalta ei jäällä hurjastelut kunnon pakkasella myöskään tee hyvää jäykäksi ruuvatulla alustalla ;D Mutta oliko sulla ajatuksena että taiwan-alusta hajoaa tavella todennäköisemmin kuin esim. Tein?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 3 alustasarja

D2:n kierteet alkavat kanittamaan jo siitä että väliin menee hienoa pölyä kesällä, suolasta puhumattakaan. Uutena taas kiristysrenkaat eivät meinaa pysyä kiinni normaalisti kiristämällä vaan ne pitää lyödä ja silti tarkkailla että eivät vähde irtoamaan. Voi olla että samaa ongelmaa on muissakin kuin Taiwanilaisissa.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Evo 3 alustasarja

Sinäänsä talvea noi varmaankin kestää. Ongelma on (taas kerran) suola. Mitään noista ei ole suojattu siten ettei suola pääsisi iskarin "sisään". Stefat niistä ekana pettää ja merkillä ei ole väliä, sama ongelma on niin Tein:ssä ja Bilstain:ssa kuin noissa halpis kynätolpissakin. Pohjoisessa asuvat tuskin kohtaavat siis ongelmia, mutta meille etelän miehille (ja naisille) olisi järkevintä vaihtaa talveksi jotkut muut tolpat. Tai sitten ainakin virittää sinne kunnon suojakumit, jotka on liimattu kiinni tolpan runkoon, jotta sinne varren ja rungon väliin ei se suola pääse.
 

evoluutio

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Evo 3 alustasarja

pexi sanoi
Sinäänsä talvea noi varmaankin kestää. Ongelma on (taas kerran) suola. Mitään noista ei ole suojattu siten ettei suola pääsisi iskarin "sisään". Stefat niistä ekana pettää ja merkillä ei ole väliä, sama ongelma on niin Tein:ssä ja Bilstain:ssa kuin noissa halpis kynätolpissakin. Pohjoisessa asuvat tuskin kohtaavat siis ongelmia, mutta meille etelän miehille (ja naisille) olisi järkevintä vaihtaa talveksi jotkut muut tolpat. Tai sitten ainakin virittää sinne kunnon suojakumit, jotka on liimattu kiinni tolpan runkoon, jotta sinne varren ja rungon väliin ei se suola pääse.
Päteekö tuo vain säädettäviin iskareihin vai myös tavallisiin? (Tarkoitan nyt erityisesti Teinin ja Bilsteinin osalta)
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Evo 3 alustasarja

evoluutio sanoi
Päteekö tuo vain säädettäviin iskareihin vai myös tavallisiin? (Tarkoitan nyt erityisesti Teinin ja Bilsteinin osalta)

Kokemusta kummankaan merkin tavallisista iskareista ei ole, mutta tarkoitinkin kyllä kynätolppia. (niin kuin tuolla lukeekin) Yleensä tuollainen "perustolppa" on suunniteltu enemmän ympärivuotiseen käyttöön ja kestänee silloin enemmän suolaakin. Ja niissähän usein on suojakumitkin, jotka auttavat paljon.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 3 alustasarja

Joissain coileissakin on kyllä vastaavat suojakumit kuin perinteisissä tolpissa. Harvemmin ne niissäkään ovat alapäästä tiiviit, tulevat vain iskarin rungon ympärille sopivalla välyksellä.

Esim. D2:n alustassa oli tuollaiset normaalin malliset suojakumit.
 

paspe

evo3 ja turbocivic
Liittynyt
8 Lokakuu 2007
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Evo 3 alustasarja

Täällä lapissa ei tosiaan ole ongelmia alustojen kanssa ystävillä ollut, Evossa mulla on öhlinsin alusta ja se on asiallisesti suojattu. Nyt kun miettii niin coilareihin on tosi hankala lisätä mitään suojaakaan..
 

Toke

New Member
Liittynyt
12 Kesäkuu 2008
Sijainti
Pori
Vs: Evo 3 alustasarja

Nyt tuli sitten purettua yks takaiskari irti ja ei siellä yläpäässä tunnu olevan yhtään väljää :/ Autotohtori, nyrkkipaja ja kaveri takakontissa vannoi, että yläpäät molemmin puolin kolisee kyllä. Ei viittis tosiaan uutta alustaa vielä ostaa, kunnei ole edes varma mikä siellä kolisee ja saako korjattua.. Mikä siellä yläpäässä yleensä väljältä tuntuu, kun kolisee?
 

Hampsu

New Member
Liittynyt
20 Syyskuu 2009
Vs: Evo 3 alustasarja

Etuiskarit pitäs laittaa vaihtoon niin mitäs muuta siinä kannattaa samalla uusia sieltä edestä kun ovat irti?
Onko siellä iskarin yläpäässä joku laakeri/kumi kun kuuluu sellanen natina kun heiluttaa autoa vasemmasta laidasta tai kun kääntyy oikealle.
 
Ylös Bottom