Evo 3 hankinnasta

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Terves.
Oon tässä nyt suunnitellu alustavasti jos ensi talveen sais tommosen et myis eclipsen poikkeen ja sitte ostais evo 3 tilalle ja kyselisin vähä viisaammilta niistä paperisodista jne. eli jos ostan taxfree auton minkä hinta on siinä 5k-6000 eekkiä niin paljonko tulee muita kuluja kaupan päälle?
jos joku osaisi sanoa suuntaa antavaa tietoa niin oisin kiitollinen
Ja vielä että onko tuollainen vaikeata saada rekisteriin ja mitenkä pahat on vakuutusmaksut.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 hankinnasta

Etsivä löytää... Tästä kannattaisi varmaan rehdä joku FAQ, kun kerran viikossa joku aina kysyy.
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Evo 3 hankinnasta

Tällähetkellä japanimports&ranaco on kätevin tapa saada japanilainen evo3 kilpiin, ainakin mitä itse olen tutkinut. Ranakolta kuitenkin kannattaa tilata se rekisteröintikatsastus.

(auto 5000-7500€, katsastus ~700-1300€, vero ~5000€)


Taitaa olla myös nokonzokillakin joku juttu... Saa kertoa jos haluaa.
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Evo 3 hankinnasta

öhh.. pahoittelen että tein turhan topiikin aiheesta :O olin vähän tohkeissani ajatuksesta niin päätin kysäistä heti suoraan täällä :/
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 hankinnasta

osku sanoi
Tällähetkellä japanimports&ranaco on kätevin tapa saada japanilainen evo3 kilpiin, ainakin mitä itse olen tutkinut. Ranakolta kuitenkin kannattaa tilata se rekisteröintikatsastus.

(auto 5000-7500€, katsastus ~700-1300€, vero ~5000€)


Taitaa olla myös nokonzokillakin joku juttu... Saa kertoa jos haluaa.

Ei itseasiassa ainakaan toistaiseksi ole. En ole ollut kovin kiinnostunut noista Japanin tuonneista, mutta nyt kun mene tuo Evo kaupaksi niin saas nähdä mihin sitä päätyy. Ollut viime aikoina vaan vähän turhan paljon muuta puuhaa ettei oikei ole kerennyt taas näihin paneutumaan.
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Evo 3 hankinnasta

Niin elikäs tuosta äkkiseltää vaikkapa forssalaisen laskuopin mukaan alle 15tontun sais evon tohon pihalle seisomaan eclipsen tilalle?
Ja tuo rekisteröinti ei enää olis niin vaikeata kun luulen sen olevan :D
Vakio lamput pitää nokalle vaihtaa vai miten se oli? onko jotain muuta vaidettavaa härpätintä siinä vielä sitten lisäksi?
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 hankinnasta

UITTO- sanoi
Niin elikäs tuosta äkkiseltää vaikkapa forssalaisen laskuopin mukaan alle 15tontun sais evon tohon pihalle seisomaan eclipsen tilalle?
Ja tuo rekisteröinti ei enää olis niin vaikeata kun luulen sen olevan :D
Vakio lamput pitää nokalle vaihtaa vai miten se oli? onko jotain muuta vaidettavaa härpätintä siinä vielä sitten lisäksi?

Paperityöt siinä on se suurin ongelma. Ne on useimmiten ainkain näissä vähän hankalammissa tapauksissa syytä jättää asiantuntijoiden huoleksi. Kolmosten tapauksessa taitaa Ranaco olla se paras asiantuntija.
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Evo 3 hankinnasta

okei. et sinne menee yks tonni lisää :D
Mitä kaikkea tuohon osioon verot on laitettu ku sanottiin viittä tonnia? onks siinä sitte noi tullit ja muut mukana?
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Evo 3 hankinnasta

Eiköhän siihen kuulu jo alvikin.

Jos meinaat japanilaisen 3 saada kilpiin muuten kuin ranacon kautta niin menee huomattavasti turhaa rahaa. (päästötestit, melutestit)..


Kuulemma oli tarvittavien dokumenttien hakeminen 6, vain jarrupaperia vailla. ???
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Evo 3 hankinnasta

siis ilman muuta helpointa ja nopeinta (=kalleinta) kautta ton tahtois hoitaa. itse en tommosia asioita hallitte ni mielellään ammattilaiset saavat sen hoitaa mieluummin..
 

markok

New Member
Liittynyt
30 Maaliskuu 2006
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 hankinnasta

Eikö noi rekisteröinti/katsastus asiakirjat ole julkisia asiakirjoja? Joten ne kaikki paperit millä noita evoja saa tai on yleensä saatu kilpiin on saatavissa joko akesta tai katsastus konttorilta?
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 hankinnasta

markok sanoi
Eikö noi rekisteröinti/katsastus asiakirjat ole julkisia asiakirjoja? Joten ne kaikki paperit millä noita evoja saa tai on yleensä saatu kilpiin on saatavissa joko akesta tai katsastus konttorilta?

On, mutta et sieltä konttorilta kuitenkaan saa siihen itse tuomaasi autoon mitään taikapaperia, koska ne pitää olla runkonumerolle yksilöityjä.
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Evo 3 hankinnasta

ja niiden paperien saaminen sitten japanista/mistä nyt ranako ne saakaan, saattaa olla melko vaikia urakka.
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Evo 3 hankinnasta

Näyttäis muuten olevan japanimportsilla musta evotus 14000 eekin hintaan myynnissä.
taitaa olla ihan katuvalmis paketti että konttorilla et itarttis tehä muuta ku omistajanvaihdospaperit 8)
Mutta ei vielä ainakaan mun ole.
Ehkä sitte ens talvena :)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 3 hankinnasta

Japanimports on Ranacon tytäryhtiö.
Ja se musta on kait polton oma auto...jossai tais olla ettei ois enää myynnis..
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Evo 3 hankinnasta

Ok.
Mitenkäs tuota tuossa juttelin kaverin kanssa tuosta evosta ja sanoi ettei kannata osta koska on rhd.
Argumentteina käytti muunmuassa juuri että se vähentää jälleenmyyntiarvoa huomattavasti koska on oikean puolen ohjaus..
Eiköhän tuollaisella kuitenkin aikalailla ole oma ostajakuntansa..
 

Merliini

Evo IX
In Memoriam
Liittynyt
11 Tammikuu 2007
Vs: Evo 3 hankinnasta

UITTO- sanoi
Ok.
Mitenkäs tuota tuossa juttelin kaverin kanssa tuosta evosta ja sanoi ettei kannata osta koska on rhd.
Argumentteina käytti muunmuassa juuri että se vähentää jälleenmyyntiarvoa huomattavasti koska on oikean puolen ohjaus..
Eiköhän tuollaisella kuitenkin aikalailla ole oma ostajakuntansa..

Kyllähän toi tarvii harrastajan ostajaksi, ei mikään massoille markkinoitava laite oo. Asian tietysti voi kääntää näinkin, kummanpuolisella ohjauksella olevan auton ite ostaisit?
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Evo 3 hankinnasta

sen mikä on helpommin saatavilla. ei itseä tuo oikean puolen ohjaus haittaisi, kun juttua on kuullut niin siihen oppii jo milteis koeajon aikana jo jotenkin. ohitusnäkemän voi korjata asentamalla kameran peilin sisälle ja näytölle puhat keskikonsoliin jos niin pieniä kypäräkameroita löytyy.
Vasemman puolen ohjaus tietty ois ihan jees, mutta tällä hetkellä on vaan yksi myynnissä suomessa valmiiks rekisteröitynä.
Tietty saksan markkinoilta saattasisi löytää moisia, mutta ihan rehtiä japanin tuontia oon harkinnut kyllä.
 

MikkoV

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2004
Vs: Evo 3 hankinnasta

Tuo RHD:n haitta on kyllä melko mitätön, tunnissa oppii auton hallinnan ja ääriviivojen hahmottamisen parissa viikossa, parkeeraaminen on helpompaa, ohittaminen vaikeampaa kuin LHD vastaavalla. Toki silti voi sanoa että on se ohittaminen helpompaa kuin vaikka vaparikoneisella lancerilla ;D

Evosta on vasta hyvin vähän kokemusta mutta Skylineillä tullut ajeltua ja turhaa jännittämistä porukalta tuo RHD pelko, lisääpä eksoottisuuskerronta. Skyllien myyntiäkään ei ainakaan ole ihmeemmin tuntunut haittaavan, kolme mitä mulla on ollut on ainakin tehnyt kauppansa ihan hyvin. RHD pelien määrä tulee lisääntymään täälläkin niin paljon että seikka menettää merkitystään entisestään...
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Evo 3 hankinnasta

joo ite perustelin myyntiä kans sillä et on kyl aikalailla oma ostajakuntansa. et ei ihan jokainen perheenäiti varmaankaan ostaisi ghd evo kolosta :D
 

habahaba

New Member
Liittynyt
8 Tammikuu 2007
Vs: Evo 3 hankinnasta

Eiköhän tuo ole itsestään selvää mutta miten saa muuten n. 10000 eurolla auton, jonka kiihtyvyys 0-100 on n. 5 sek?
Ikävä rikkoa pilvilinnoja, mutta ei taida enää saada EVO3:sta kympillä kilpiin, viimeisimmät veropäätökset ollut yli 5k€, Tullin käyttämä vertailuhinta noin 15k€.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 3 hankinnasta

Muutama EVO3 veropäätös taisi olla alle kolmen tonnin, mutta nyt kun rekisteröityjä alkaa näkymään myynnissä hintatason määrittely alkaa olla helpompaa. Verotus on aina arpapeliä valitettavasti. Sen perusteella mitä olen seurannut niin esimerkiksi keskenään samanlaisista Suprista verot ovat vaihdelleet laidasta laitaan.

RHD kylmäharjoittelussa tuntuu vähän siltä että nopea vaihto kolmoselta kakkoselle olisi hankalinta. Ulkomailta on sen verran kokemusta RHD automaatista että parissa päivässä alkaa hahmottaa auton muodot uudelleen. Samalla toki tuli opeteltua myös ajamaan toisella puolella tietä. Mielenkiintoista nähdä miten Suomessa alkaa sujumaan ja miten nopeassa ajossa radalla auton hahmottaminen onnistuu.
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Evo 3 hankinnasta

mut onhan noita valmiiks regattuja ja veroja maksettuna myynnissä ni aikas tasasesti ovat tossa 14000 15000 hinnoissa.. kilsoista riippumatta.. ei tuo nyt niin pahalta vaikuta.
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Evo 3 hankinnasta

[offtopic] Marko_h olikos se sun evotus mitä kateltiin auran shellillä tänään?[/offtopic]
 

MikkoV

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2004
Vs: Evo 3 hankinnasta

marko_h sanoi
Viimeisin tullin sivuilla näkyvä veropäätös on 119 tkm ajetusta EVO3:sta 3868,44 euroa. Auton arvoksi oli määritelty 10934 euroa, joka lienee kohtuullisen lähellä auton oikeaa myyntiarvoa. Päätös on lokakuulta. http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/02_Autoverotus/05_Taulukoita_sovelletuista_verotusarvoista/sove_au_102006_fi_se.pdf

Itse odotan veropäätöstä EVO3:lle. Kilsoja on yli 150 eli saa nähdä, minkä veron tulli arpoo autolle. Pitäisi kirjoittaa valitus tuosta viime kesänkin ostoksesta eli MX-5:stä. Senkin verot katsottiin suoraan taulukosta, vaikka rättikatto on niin vanha, että se on reunoista rikki eikä enää pidä vettä kunnolla. Lisäksi lokasuojissa ja etupuskurissa oli kolhuja. Muutama satanen oli tosin pudotettu verotusarvosta, kun vaadin alennusta kunnon perusteella. Uusi katto maksaa teetettynä merkkiliikkeessä 1400 ja alle tonnilla sitä ei saa teetettyä missään. Maalauksetkin olisivat maksaneet aika paljon, jos ei olisi tuttua automaalaria. Onneksi nykyään veron pitää perustua todelliseen arvoon ja kaikkiin tämäntyyppisiin voi ainakin yrittää vedota verovalituksessa.

Tuo 15000 on kyllä aivan yläkanttiin, kun esim. Japan Importsilla on myynnissä musta Suomen kilpinen EVO3, jolla on ajettu 88 tkm ja hintapyyntö on 14000. Auto on ollut myynnissä jo jonkun aikaa eli tuolla hinnalla ei ole mennyt vielä kaupaksi. Päätöstenhän pitää perustua todelliseen kauppahintaan eikä hintapyyntöön. Eli kuka tuollaiset 5000 euron verot on saanutkaan, niin ehdottomasti kannattaa valittaa. http://www.japanimports.fi/lisatiedot.php?pageid=12&sid=2&ik=1

Ikävä rikkoa pilvilinnoja mutta verot ovat kuulemma kivunneet tasaisesti ja uusimmat tosiaankin +5kE uusimmat päätökset eivät ole vielä listoilla, 6600E tais olla pohjat EVO3 veroille mutta tuosta en tiedä kuinka vanha oli.

Mukavasti ovat kivunneet sillä aikaa kun oma auto oli toimituksessa :-[

Eivät ole tyhmiä tullin markkina-arvoryhmässä ja tajuavat kyllä auton arvon, osaavat peilata hintapyyntejä ja verrata vastaaviin, esim Imppu GT tai STi. Kävin pitkän ja hartaan keskustelun tullin markkina-arvo ryhmän esimiehen kanssa kun GT-R nipponeiden verot hilattiin ylös ja totesin että tuulimyllyjä vatsaan on turha tapella, jälkikäteen toki voi valittaa.

Olikos tuo Japanimportsin musta evo oikeasti myynnissä vai Polton omassa käytössä...?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 3 hankinnasta

MikkoV sanoi
Eivät ole tyhmiä tullin markkina-arvoryhmässä ja tajuavat kyllä auton arvon, osaavat peilata hintapyyntejä ja verrata vastaaviin, esim Imppu GT tai STi. Kävin pitkän ja hartaan keskustelun

Tämähän siinä on "hauskaa". Ei tullin pitäisi manipuloida markkinahintoja vertaamalla jonkun muun merkkisiin autoihin vaan verottaa markkinahintojen perusteella. Jos ei löydy markkinahavaintoja niin käyttäköön takaisinlaskentaa.
 

MikkoV

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2004
Vs: Evo 3 hankinnasta

ast sanoi
Tämähän siinä on "hauskaa". Ei tullin pitäisi manipuloida markkinahintoja vertaamalla jonkun muun merkkisiin autoihin vaan verottaa markkinahintojen perusteella. Jos ei löydy markkinahavaintoja niin käyttäköön takaisinlaskentaa.

R32 GT-R tapauksessa yksi, siis YKSI myynnissä oleva auto riitti markkina-arvon pompauttamiseen melkein 40% ylöspäin, eipä sillä että oikein voisi ketään syyttää. Se myynnissä ollut oli mulla ja seuraavan kohdalla kapsahti omaan nilkkaan.

Ja tuo markkinahintojen manipulointi on aika helppoa tälläisten marginaaliyksilöiden tapauksessa, suuntaan jos toiseen ja tietävät sen tullissakin.

Tämä juttu nyt vaan ihan varoituksen sanana, ettei lasketa sitä autobudjettia pennin päälle jos sattuukin tulemaan muutama tonni enemmän veroa kuin mihin on varautunut. Itse olen varautunut +5kE veroihin, jos tulee alle niin hyvä...
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 3 hankinnasta

Voin kertoa, että sulle tulee liitteenä lappu ny sun veropäätöksessä, jossa sanotaan jotenkin näin "auton vero on määritelty käyttäen xx.. mikäli haluat tarkempia tietoja niin pyydämme palauttamaan tämän lapun"
Korkein hallinto-oikeus on pitänyt voimassa Tullin verotuspäätöksen veroprosentin osalta ja lisäksi katsonut, että autoverotuksessa voidaan määrätä suoritettavaksi arvonlisäveroksi kutsuttavaa veroa (niin sanottu elv). Tullin on kuitenkin avoimemmin ja yksityiskohtaisemmin ilmoitettava verotusarvon perusteena olevat tiedot ja arvonmäärityksen kriteerit.


ton kho päätöksen jälkeen laittovat noita lappuja päätöksiin mukaan (mm allekirjoittanut sai sen veropäätöksen mukana). Tämä siksi, koska eivät voi toimittaa jokaisesta autosta yksityiskohtaisia kriteereitä tässä vaiheessa (ainakaan silloin)

Lisäksi, älä tuijota vain tuota kho:n kumoamista..seuraavana päivänähän ajoivat läpi jo uuden veroehdotuksen. Kannattaa tutustua siihenkin. http://www.tulli.fi/fi/01_Ajankohtaista/02_Muut_tiedotteet/vipnews_36765.jsp

Eli käytännössä mikään ei alenna veroja tuon perusteella. Grey-henin tilastoihin peilaaminen vain kyseenalaistettiin. Ja koska niihin peilataan sitä..ja grey-hen puolestaan kerää koko ajan dataa myynnissä olevista ja myydyistä autoista (niin ulkomailla kuin Suomessakin myydyistä) joten markkinahinta tottakai vaikuttaa veroihin.

Se, että mainitset mitkä varusteet ovat autossasi ei vaikuta pxxkan vertaa.
Lisäksi aiemmin mainitut arvonalennukset kolhuista yms ovat prosenttuaaliset joihin ei paljoa voi vedota (~500e/10000e autossa)

Ja auton ostohinta EI edelleenkään kuulu ollenkaan tullille..itse olen aina kopion kauppakirjasta antanut, jossa summat on yliviivattu niin etteivät näy. En tiedä onko auttanut..muttei ole tarvinnu valituksiakaan tehdä :peukku
 

XBora

New Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2007
Sijainti
Kemi
Vs: Evo 3 hankinnasta

onkos tullu mitää uutta tuosta evon verottamisesta???
Itellä ku lähtee arviolta 16. päivä tuolta japaninmaalta tulemaan oma..
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 hankinnasta

Hankin huutokauppatunnukset Japaniin itselleni. Haluaisin ennen kuin huudan sen IX Wagonin kokeilla miten tuo homma toimii. Voisin huudella esim. Evo kolmosen jonkun puolesta ja hoitaa sen laivaamisen tänne. En luonnollisesti ota provikkaa tässä tapauksessa lainkaan. Ilmoitelkaa jos kiinnostaa. Saa se toki olla jokin muukin auto. Itse katselin, että 2 ovisia STI imppuja saa aika sopuhintaan.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 3 hankinnasta

Jos haluaa "itse" huutaa niin kannattaa katsoa esim. www.ibcjapan.co.jp. "Itse" siksi että annat kyllä maksimitarjouksen autosta, mutta firman edustaja oikeasti hoitaa sen huudon paikan päällä tai suljettujen nettijärjestelmien kautta.

Yksi auto huudettu ja tuli ihan ok eikä ollut edes kovin vaikeaa.

Lieneekö yhdelläkään Suomalaisella firmalla ihan oikeaa pääsyä huutokauppoihin vai onko kaikilla joku Japanilainen agentti välissä? Voi olla aika vaikeaa ellei ole omaa edustajaa paikan päällä.
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Evo 3 hankinnasta

ast sanoi
Jos haluaa "itse" huutaa niin kannattaa katsoa esim. www.ibcjapan.co.jp. "Itse" siksi että annat kyllä maksimitarjouksen autosta

Miten tuola ei oo ku 6 lanceria ny. evo 5 ja 6 löytyy, mutta kuka ny semmoosta haluaas ::)
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 hankinnasta

osku sanoi
Miten tuola ei oo ku 6 lanceria ny. evo 5 ja 6 löytyy, mutta kuka ny semmoosta haluaas ::)

Kuka ei haluais vitosta tai kutosta, parhaat koskaan tehtaalta lähteneet Mitsubishit! Osoitteesta www.tradecarview.com löytyy lisää.

Ast: käsittääkseni noita "suoria" tunnuksia ei tosiaan saa ellei ole jonkinlaista paikallista edustusta. Toisaalta kun agentti ottaa välistä vain n. 500 euroa, niin mun mielestä se on aika edullinen hinta kaikesta siitä sählingistä.
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Evo 3 hankinnasta

nokonzok sanoi
Kuka ei haluais vitosta tai kutosta, parhaat koskaan tehtaalta lähteneet Mitsubishit! Osoitteesta www.tradecarview.com löytyy lisää.

Ast: käsittääkseni noita "suoria" tunnuksia ei tosiaan saa ellei ole jonkinlaista paikallista edustusta. Toisaalta kun agentti ottaa välistä vain n. 500 euroa, niin mun mielestä se on aika edullinen hinta kaikesta siitä sählingistä.

Joo, onhan ne 5 ja 6 maharottoman nopeita ja komeitakin on, mutta taitaa vaan maksaa omas tapaukses liikaa siinä vaiheessa kun on kilvet kiinni ja ratti suomipuolella.

Tuolta oon yhtä evo3 jo kattellu jonku aikaa.. Vaikuttaa hyväkuntoselta jne. Taitaa silti omas tapaukses japanimports hoitaa, kun ei ole oikeen kielitaitoa eikä aikaa selvittää tarvittavia asioota.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 3 hankinnasta

nokonzok sanoi
Ast: käsittääkseni noita "suoria" tunnuksia ei tosiaan saa ellei ole jonkinlaista paikallista edustusta. Toisaalta kun agentti ottaa välistä vain n. 500 euroa, niin mun mielestä se on aika edullinen hinta kaikesta siitä sählingistä.

Ehdottomasti - jo pelkästään järkevän hintaisen laivauksen järjestäminen Japanista edellyttäisi luultavasti kielitaitoa ja muutakin tietoa. Puhumattakaan kuljetuksista maan sisällä - jollain se auto pitää saada satamaan sieltä huutokauppapaikasta. Lisäksi itselläni kävi niin että yhden auton kohdalla ei ollut huutokauppalomakkeessa mitään huolestuttavaa ja heitin tarjouksen, mutta agentti ilmoitti moottorin pitävän epänormaalia ääntä eikä huutanut autoa. Se auto mikä sieltä sitten tuli vastasi suhteellisen hyvin sekä huutokauppakuvausta että agentin oston jälkeen tekemää tarkastusraporttia.
 

eskes

New Member
Liittynyt
12 Marraskuu 2006
Sijainti
Lieto
Vs: Evo 3 hankinnasta

Mullekkin tuli veropäätös n.4850. Ja eikun valitusta tekemään. :nykii :peukku
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Evo 3 hankinnasta

onko tuo noin 5000 euroa ehdoton maksimihinta jos kerran tuon hintaisesta verosta valituksia tekee??
 

wesa

Subbe wrx
Liittynyt
4 Maaliskuu 2007
Sijainti
Kyrö
Vs: Evo 3 hankinnasta

Jos ei tee valitusta ei saa ikinä rahojaan takaisin, JOS muuttavat tota verotusta. Ei taida kylläkään näissä japanista tuotetuissa vehkeissä olla sama kuin saksasta tuoduista mistä on jo maksettu autovero eu:ssa olevaan valtioon. Mutta ainahan saa valittaa...
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 hankinnasta

wesa sanoi
Jos ei tee valitusta ei saa ikinä rahojaan takaisin, JOS muuttavat tota verotusta. Ei taida kylläkään näissä japanista tuotetuissa vehkeissä olla sama kuin saksasta tuoduista mistä on jo maksettu autovero eu:ssa olevaan valtioon. Mutta ainahan saa valittaa...

Nyt on mennyt hieman puurot ja vellit sekaisin. Jos ja kun tuota autoverotusta joskus toivon mukaan muutetaan, sei ei tietenkään tule voimaan takautuvasti. Toisin sanoen ei sillä ole mitään merkitystä oletko tehnyt valituksen vai et. Takaisin et sen prusteella kuitenkaan mitään saa. Jos taas käy niin kuin nyt on pari kertaa käynytkin, eli KHO toteaa jonkin käytännön lain vastaiseksi niin ei siinäkään tapauksessa oikaisuun tarvita mitään "ennakolta" tehtyä valitusta. Eri asia on, että tällaisessa tapauksessa hyvitystä ei välttämättä tule automaattisesti. Valituksen voi, ja pitääkin, tehdä jälkeenpäinkin.

Silläkään ei ole autoveron kannalta mitään merkitystä onko auto tuotu Japanista vai Saksasta ja mitä veroja siitä on mihinkin maksettu. Ainoa poikkeus tästä on se, että ostaessasi ALV 0% tai upouuden auton EU-alueelta joudut maksamaan ALV:N Suomeen. Jos se on maksettu vaikkapa Saksaan, sitä ei tarvitse enää Suomessa maksaa. Muualta kuin EU-alueelta tuoduista autoista maksetaan aina ALV ja tulli. Niin, ja Saksassa ei ole autoveroa.

Ainahan saa valittaa, mutta aina voi myös miettiä kannattaako valittaa pelkästä valittamisen ilosta. Mitäs luulette, minkä takia tullissa on vähän ruuhkaa?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 3 hankinnasta

nokonzok sanoi
Ainahan saa valittaa, mutta aina voi myös miettiä kannattaako valittaa pelkästä valittamisen ilosta. Mitäs luulette, minkä takia tullissa on vähän ruuhkaa?

Koko autoverotusjärjestelmämme vuoksi - ei ihmisiä saa syyttää siitä että he yrittävät vain päästä itselleen mahdollisimman hyvään lopputulokseen. Toki jotain uusia tai tullin virheellisesti huomiotta jättämiä perusteita on syytä esittää, muuten valituksesta ei ole mitään hyötyä.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 hankinnasta

ast sanoi
Koko autoverotusjärjestelmämme vuoksi - ei ihmisiä saa syyttää siitä että he yrittävät vain päästä itselleen mahdollisimman hyvään lopputulokseen. Toki jotain uusia tai tullin virheellisesti huomiotta jättämiä perusteita on syytä esittää, muuten valituksesta ei ole mitään hyötyä.

Ilman muuta PITÄÄ valittaa jos päätöksessä on jotain edes orastavasti tulkinnanvaraa. En sitä tarkoittanutkaan. Pointti oli vaan se, että onko mitään järkeä laittaa kuponkia sisään jos päätös on ihan linjassa. Valituksen perusteeksihan ei riitä, että valittajasta tuntuu pahalta maksaa näin paljon autoveroa. Autoverojärjestelmä on aivan hanurista mutta ne valitukset pitää osoittaa eduskunnalle. Ei tullissa voida soveltaa lakia fiilispohjalta yksittäistapausten perusteella.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: Evo 3 hankinnasta

nokonzok sanoi
Autoverojärjestelmä on aivan hanurista mutta ne valitukset pitää osoittaa eduskunnalle. Ei tullissa voida soveltaa lakia fiilispohjalta yksittäistapausten perusteella.

Varsinkin harvinaisten autojen verotus on hanurista.

Kun tuot ensimmäisenä auton Suomeen, niin sille arvotaan joku vero. Sen jälkeen kun laitat sen myyntiin hankintahintaa korkeammalla hinnalla, niin seuraava maksaa korkeammat verot. Tästä seuraa se, että seuraava pyytää myytäessä taas korkeampaa hintaa ja taas Tulli pyytää seuraavalta korkeammat verot. Näin on käynyt monelle muullekin autolle kuin evoillle. Normaalisti autojen hinnat laskevat vuosittain mutta näissä autoissa markkina-arvo voi jopa tuplaantua alle vuodessa. Nykyinen veronlaskenta toiminee kohtuullisesti, kun ostat Saksasta väyrys-mersun mutta jokainen tietää miten hyvin verotus toimii ainakin EVO3:n kohdalla

Eduskuntaan valittaminen tuskin johtaa mihinkään ainakaan nopeasti mutta jollakin tavalla tähän pitäisi saada Tullia sitova päätös. On vain melkoinen duuni lähteä kaivamaan epäselviä verotuspäätöksiä, selvittää lakeja, asetuksia + määräyksiä ja tehdä niiden perusteella valitus jollekin viranomaiselle, joka voi tehdä muutoksia asiaan (Eduskunta, EU, Eduskunnan oikeusasiamies tai joku muu taho). Jotain asialle pitäisi kuitenkin tehdä muuten Tullin markkina-arvoryhmän virkamiehet tekevät kuten ennenkin. Mielestäni ei ole mitenkään hyväksyttävää, että harvinaisten autojen verotusarvot vaihtelevat näin paljon ja auton ostajat joutuvat täysin epätasa-arvoiseen asemaan, kun toinen maksaa samasta autosta pahimmillaan tuplaverot ja toinen on tyytyväinen.

Mikään ei muutu jos kukaan ei tee mitään mutta kuka ehtii/viitsii taistella tuulimyllyjä vastaan???
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 hankinnasta

marko_h sanoi
Varsinkin harvinaisten autojen verotus on hanurista.

Kun tuot ensimmäisenä auton Suomeen, niin sille arvotaan joku vero. Sen jälkeen kun laitat sen myyntiin hankintahintaa korkeammalla hinnalla, niin seuraava maksaa korkeammat verot. Tästä seuraa se, että seuraava pyytää myytäessä taas korkeampaa hintaa ja taas Tulli pyytää seuraavalta korkeammat verot. Näin on käynyt monelle muullekin autolle kuin evoillle. Normaalisti autojen hinnat laskevat vuosittain mutta näissä autoissa markkina-arvo voi jopa tuplaantua alle vuodessa. Nykyinen veronlaskenta toiminee kohtuullisesti, kun ostat Saksasta väyrys-mersun mutta jokainen tietää miten hyvin verotus toimii ainakin EVO3:n kohdalla

Eduskuntaan valittaminen tuskin johtaa mihinkään ainakaan nopeasti mutta jollakin tavalla tähän pitäisi saada Tullia sitova päätös. On vain melkoinen duuni lähteä kaivamaan epäselviä verotuspäätöksiä, selvittää lakeja, asetuksia + määräyksiä ja tehdä niiden perusteella valitus jollekin viranomaiselle, joka voi tehdä muutoksia asiaan (Eduskunta, EU, Eduskunnan oikeusasiamies tai joku muu taho). Jotain asialle pitäisi kuitenkin tehdä muuten Tullin markkina-arvoryhmän virkamiehet tekevät kuten ennenkin. Mielestäni ei ole mitenkään hyväksyttävää, että harvinaisten autojen verotusarvot vaihtelevat näin paljon ja auton ostajat joutuvat täysin epätasa-arvoiseen asemaan, kun toinen maksaa samasta autosta pahimmillaan tuplaverot ja toinen on tyytyväinen.

Mikään ei muutu jos kukaan ei tee mitään mutta ehtii/viitsii taistella tuulimyllyjä vastaan???

Itse olen sitä mieltä, että erittäin harvinaisissa autoissa verotus toimii parhaiten. Silloin sen auton arvoa joudutaan ihan tosissaan pohtimaan. Enemmän ongelmia tulee siitä, että hinta vedetään Grey Henin tietokannoista ja mitään kyseenalaistamatta lätkäistään se päätöksen perustaksi. Mitä olen näitä Evo kolmosten veroja seurannut niin omasta mielestäni ne on varsin hyvin linjassa. Ne heitot mitä noissa esiintyy on ihan hyvin perusteltavissa auton kunnolla. Yksityisten pyyntihinnat eivät todellakaan vaikuta noin yksiselitteisesti verotusarvoon kuin väität. Esimerkkinä toimikoon Evo vitonen. Tuoreimmasta tullitilastosta löytyy verotusarvo 25000 euroa. Sama auto on myynnissä hintapyynnöllä 34 900. Tämän lisäksi Suomessa on toinen Evo V yksilö, joka ei kuitenkaan ole myynnissä. Jos nyt tuon Evo vitosen niin et kai tosissaan yritä väittää, että tämän perusteella verot lätkäistään automaattisesti 10 000 euroa korkeammasta arvosta? Kuulisin mielelläni esimerkin tapauksesta jossa jonkin harvinaisen automallin hinta on tuplaantunut alle vuodessa.

Mitä tulee "tullia sitoviin päätöksiin" niin tullia kokonaisuudessaan ei sido kuin laki. Kuuluu ihan vallan kolmijako-opin perusteisiin, että lakia säätävä ja toimeenpaneva elin ovat erillisiä. Jos siis ihan oikeasti halutaan muutksia aikaiseksi niin nimenomaan eduskuntaan pitää valittaa, siellä ne lait säädetään ja niitten mukaan myös tulli toimii.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 3 hankinnasta

nokonzok sanoi
Sama auto on myynnissä hintapyynnöllä 34 900. Tämän lisäksi Suomessa on toinen Evo V yksilö, joka ei kuitenkaan ole myynnissä.

On sekin myynnissä..hintaa tosin en viitsi edes mainita.. ::)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 3 hankinnasta

Edelläolevaan olisi vaihtoehto, että evo3:set myytäisiin taxfreenä. Silloinha tavara "ei kiertäis" ni monen välikäden kautta tavallaa ja verotki pysyis kurissa.

Itse oon verotuttanu ny 3 eri autoa.. yhdestäkää ei ole tarvinnu tehdä valitusta mielestäni. :peukku
Tiedä sitte onko mitää väliä ollu, mutta yhdestäkään en tullille hankintahintaani suostu näyttämään.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: Evo 3 hankinnasta

Harri K sanoi
Edelläolevaan olisi vaihtoehto, että evo3:set myytäisiin taxfreenä. Silloinha tavara "ei kiertäis" ni monen välikäden kautta tavallaa ja verotki pysyis kurissa.

Joo, eduskuntaan voisi tehdä lakiesityksen, että EVO3:a saa myydä vain tax freenä :D
 

eskes

New Member
Liittynyt
12 Marraskuu 2006
Sijainti
Lieto
Vs: Evo 3 hankinnasta

Jo ensimmäisenä voidaan tulla epäoikeudenmukaisuuteen ensimmäisissä verot ollut huomattavasti alle 3k€ lähempänä 2k€ siitä kannattaa jo lähteä valittamaan ja koska auton viellä tässä kohtaa vanhempi kuuluisi veron olla jo taas pienempi.
Vaikka en näistä asioista mitään tiedä ??? mutta harvemmin auton arvo lisääntyy mallin vanhetessa ja määrän lisääntyessä ???
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 hankinnasta

marko_h sanoi
Tuo Greyhenin tietokanta perustuu esim. väyrys-mersun kohdalla aika moneen havaintoon eli ei se ihan pielessä ole. Esim. Minun autoni verotusarvo on laskettu kolmen EVO 3:n hintapyyntöjen keskiarvona eli kyllä ne hintapyynnöt ainakin hitusen vaikuttivat (33% / ilmoitus). Vuosi sitten Evo 3:n verotusarvo oli alimmillaan n. 7500 euroa ja nyt ne ovat pahimmillaan lähes 15000. Tulli laskee kilometrien vaikuttavan 0,8% / 5000 km eli 100 tkm ero vaikuttaa 16% ja verot ovat nousseet lähes 100%. Esim. moottorivaurio ei Tullin mukaan laske verotusarvoa ollenkaan eli aika suuri alennus on annettu kunnosta.

Grey Hen arpoo ihan kelvollisia tuloksia silloin kun täysin vastaavia autoja on myyty Suomessa uutena edes jonkin verran. Ongelmia tulee heti jos kyseessä on jokin harvinaisempi versio, vaikkapa AMG väyrynen. Valtaosin ovat siis kuitenkin ihan luotettavia arvioita autoliikkeissä toteutuneista hinnoista.. Tottakai on selvää, että harvinaisemmissa autoissa myynti-ilmoitukset otetaan huomioon. Se ei kuitenkaan ole ollenkaan noin kaavamaista. HintaPYYNNÖILLÄhän ei ole sinänsä merkitystä vaan toteutuneilla hinnoilla.

Katselin kaikki Evo kolmosten veropäätökset läpi. Totta on, että kesäkuulta 2006 löytyy yksi auto jonka verotusarvoksi on merkitty 7520 euroa ja toinen 8366 euroa. Molemmissa kilometrejä on 207 000. Kaikkien muiden verotusarvot ovat välillä 10764 € - 16000 €, joista kallein on ensimmäinen Suomessa verotettu Evo III. Päätös on kesäkuulta 2006. Muiden osalta kilometrit korreloi varsin hyvin verotusarvojen kanssa. Tammikuussa 2007 on tehty viisi päätöstä joissa verotusarvot vaihtelevat välillä 10764 € - 14504 €. En tästä aineistosta saa hakemalla haettuakaan kovin merkittävää yleistä hintatason nousua. Nuo kaksi alle 10 k€:n tapausta ovat aikamoisia poikkeuksia massasta, mutta ei niistä voi yleisiä johtopäätöksiä vetää.

EDIT: Verot olivat noissa kahdessa halvimmassa 2660,57 € ja 2959,89. Muissa mentiin välillä 3808,30 € - 5660,80 €.

Moottorivauriot ja vastaavat eivät tosiaan vaikuta verotusarvoon. Se tekisi veron kiertömisen turhan helpoksi ja toisaalta voidaan periaatteessa aivan oikein ajatella, että tämän kaltaiset puutteet ovat kompensoitu hankintahinnassa. Helpointa tietysti olisi jos veroa ei perittäisi lainkaan...

marko_h sanoi
Ongelmana näissä harvinaisissa autoissa on se, että Tulli voi itse nostaa markkina-arvoja nostamalla veroja. Esim. väyrys-mersun hintapyynnöt ei juuri heilahda, vaikka yksittäinen auto saisi pari tonnia liian isot verot. Sen sijaan EVO 3:n kaupallisen myyjän pitää saada katetta ja tuon veron lisäyksen maksaa tietenkin auton ostaja. Ja mitäs tästä seuraa - no tietenkin seuraava maksaa isommat verot -reilua eikös vaan??

Tullilla ei ole mitään erityistä intressiä nostaa markkina-arvoja. Salaliittoteorioiden mukaan näin tietysti tehdään jotta valtio saisi verotuloja, mutta se ei pidä paikkaansa.

Evojen tapauksissa kaupalliset myyjät myyvät autoja 99% tax freenä siitä yksinkertaisesta syystä, että tällaisen auton rekisteröinnin edellytyksenä on se, että se on ykisttäiskappaleena mahantuotu. Jos liike tuo maahan autoja ja myy ne rekisteröitynä, alkaa olla kyseenalaista onko kyseessä enää yksittäiskappaleena maahantuotu auto. Muutenkaan nykyisen lainsäädännön mukaan näitä ei saa rekisteröidä kuin 1 kpl / vuosi / henkilö. Kaupallinen myyjä saa siis katteensa veroista riippumatta. Aivan toinen asia sitten on taas se, että yksityiset kuvittelevat voivansa tehdä muutaman tonnin tilin autolla, josta ovat itse maksaneet reilun kymppitonnin. Ne jotka Evoja edes harkitsee ostavansa ovat varmasti aika hyvin perillä yleisestä hintatasosta. Jonkin verran voi saada ekstraa siitä, että auto on jo maassa ja rekisteröity, sitä pääsee koeajamaan jne. Kuten sanottu, ylisuuret hintapyynnöt eivät sellaisenaan vaikuta verotusarvon määrittelyyn. Jos ne realisoituvat kaupoiksi asti niin silloinhan auton hinta markkinoilla on tosiaan noussut ja silloin siitä lain mukaan on maksettava enemmän verojakin.

marko_h sanoi
Niinhän se on, että Tullia sitoo laki mutta niitä ei helposti/nopeasti muuteta. Esim. korkeimman oikeuden päätökset ovat ennakkotapauksia, jotka perustuvat lakiin ja niillä on välitöntä vaikutusta mm. Tullin toimintaan. Esim. viime syksyisen korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen perusteella Tullin pitää toimittaa laskentaperusteet veronmaksajalle ja huomioida verovelvollisen toimittama materiaali määrätessään veroja yms. Jos ko. mersun tuonut henkilö ei olisi tehnyt mitään, niin mikään ei olisi muuttunut.

Lakia voidaan muuttaa hyvinkin nopeasti jos tahtoa on. Esim. EY-tuomioistuimen päätösten jälkeen lakia on pystytty muuttamaan parin kuukauden viiveellä. Valmisteluun tietysti kannattaa uhrata enemmän aikaa, jotta lopputulos ei olisi samanlaista sekundaa kuin nykyinen laki. KHO:n päätökset eivät tosiaan ole kovin ripeitä. Manitsemaasi päätöstä ei tarvinnut odottaa kuin kolmisen vuotta. Eikä mikään muuta sitä tosiasiaa, että nykyinen laki on todella huono, jolloin ainoa oikea ratkaisu on tehdä täydellinen remontti. Turha siinä on joka pykälää käydä KHO:ssa kokeilemassa. Perusongelmat ovat oikein hyvin tiedossa, nyt pitäisi alkaa hommiin!

On tosiaan hyvä, että näitä aika ajoin kokeillaan ihan käräjillä. Em. tapauksessa veroja oli kuitenkin määrätty tuhansia euroja liikaa, jolloin valittajalla tosiaan oli aika hyvä intressi. Tämä keskustelu täällä pyörähti käyntiin siitä, että joku oli saanut hyvin linjalle osuvan veropäätöksen ja aikoi valittaa ihan valittamisen ilosta. Ei mitään järkeä, eikä tällaisella kiukuttelulla ole mitään tekemistä esim. Siilinin ja tämän viimeisen tapauksen kanssa. Edelleen, se tarmo kannattaa suunnata eduskuntaan, siellä ne lait säädetään.
[/quote]

marko_h sanoi
Lisäksi EU:n määräyksiä on Suomen pakko totella ja sieltä on ennenkin saatu hyviä uudistuksia autoverotukseen. Eli EU:lle kanteleminen voi olla tosi tehokasta.

EU:sta varsinkaan ei tule mitään erityisen nopeasti. Sitäpaitsi direktiivit implementoidaan säätämällä laki. Yksityinen henkilö ei voi kannella EY-tuomioistuimeen vaan kotimainen oikeus (tässä tapauksessa KHO) pyytää sieltä ennakkoratkaisua joka sitten tulee joskus vuoden - puolentoista odottelun jälkeen. Kaikesta tästä vältyttäisiin jos laki olisi kunnossa. Siis jälleen kerran, VALITTAKAA SINNE EDUSKUNTAAN!
 
Ylös Bottom