Evo 3 ja vesipumppu

sesse

New Member
Liittynyt
4 Kesäkuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Meinaa tuolta jakopäästä tihkua jäähdytinnestettä ja kovasti epäilisin että se on vesipumppu mikä siellä vuotaa niin mistä vehkeestä käy pumppu tuohon? Ja onko mitenkä paha homma vaihtaa? Sen verran oon kahtonu et konetta vissiin täytys puottaa tms. et on mitään toivoo mahtua väliin.
Jakohihna ilmeisesti pyörittää tuota vespumppua joten täytynee aika kiireesti tuo rempata ettei porsi koko kone. Vai onko tuolla muita mahdollisia vuotopaikkoja? Sinäällään ihmetyttää kun konerempasta ei oo kun noin 10tkm niin luulis et st-motorssi ois osannu ton vesipumpun laittaa kunnolla...

Oisko jollain pistää operaatiota helpottavia kuvia, esim jakopään melkeistä yms. mitä tos nyt tarvii tietää...
 

metanolman81

New Member
Liittynyt
8 Kesäkuu 2007
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 ja vesipumppu

Melkeinpä sanoisin tuohon että eikun lavetille ja ST-Motorssille mars... eivät varmaankaan ole sitä vesipumppua uusineet (sekun tuppaa just silloin porsimaan kun sitä EI vaihdeta...), sitä ei läheskään kaikki uusi joka jakopäärempassa eikä mitsuissa muutenkaan huolto-ohjelmasta riippuen vesipumppua uusitakkaan kuin joka toisella jakopääremontilla... Itse olen sen verran oppinut että se ehdottomasti kannattaa uusia joka kerta, kun jakopää rempataan, ensiksikin jo sen takia että menee helposti siinä samoilla vaivoilla kun jakopää on kerta levällään ja toiseksi juuri sen takia että se leviää (huonolla tuurilla tai ei) sit justiinsa jakopääremontin jälkeen, kun sitä ei viitsitty siinä samalla uusia ja avot taas tuli ylimääräistä työtä... ::)

Puhuitkin näemmä koneremontista etkä jakopääremontista, pahoitteluni lukihäröstä, mut onhan se jakopää levällään koneremontissakin kun hihnan joutuu kuitenkin irrottamaan...
 

sesse

New Member
Liittynyt
4 Kesäkuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Evo 3 ja vesipumppu

Joo no se remppa on tehty sillon kun auto oli edellisellä omistajalla ja siitä on about 1.5v niin en tiiä mitenkä ne myöntää hommalle takuuta ::) On mulla siitä rempasta kyl kuitit tallella. Pitää tarkistaa et lukikohan niissä listoissa myydyissä osissa vesipumppu.
Tekivät tosiaan konerempan: kampiakseli, kiertokanget yms. yms. niin tiiä ovatko remmiä vaihtaneet kun sillä ollu ajettu ees 5tkm ja tuskin sillon aatellu pumppuakaan vaihtaa jos ovat luulleet että se ois mahollisesti vaihettu sillon kun hihnakin. Jakopää on tehty sillä heebolla mikä noita tuo maahankin mikä hiton ranaco vai kuka saakeli se oli ei nyt muista sitä mutta tiiätte varmaan kun siitä täällä aina puhutaan ;)

Ei viittis tuon takia raahata autoo eteläsuomeen jos tuon nyt pystyis itekin vaihtamaan joten jelppiä sen suhteen tarviis...
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Evo 3 ja vesipumppu

jakopää ei pyöritä vesipumppua vaan hihnalla kampiakselin päästä.
Osat saat mitsutiskiltä tai googlaamalla vesipumpun varaosanumeroa ja katsomalla vastaavuudet. Numero löytyy haulla.

Kuva lähes samanlaisesta jakopäästä:
http://www.vfaq.com/mods/timingbelt-2G.html

Kun jakopään alueella seikkailet niin tarkista samalla kampiakselin päittäisvälys. Siitäkin löytyy haulla juttua.

Jakopäähän tulee tilaa kun otat moottorinkannakkeen irti ja löysäät vaihteiston alla olevaa tukipalkkia samalla tunkilla tukien moottoria alhaalta päin.
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Evo 3 ja vesipumppu

sesse sanoi
Tekivät tosiaan konerempan: kampiakseli, kiertokanget yms. yms. niin tiiä ovatko remmiä vaihtaneet kun sillä ollu ajettu ees 5tkm

Luultavasti juurikin tehty crankwalkin takia (jos ei oo ollut tehon nosto tavotteet mielessä) Nyt siis on hyvä mitata lähtöarvo ja laittaa muistiin. Sen jälkeen mittailla joka öljynvaihdoissa.
 

sesse

New Member
Liittynyt
4 Kesäkuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Evo 3 ja vesipumppu

Ilmeisesti juurikin tuon crankwalkin takia homma tehty...

Pitää nyt tästä lähtee tallille tutkailee tuota hommaa. Olin tosiaan siinä luulossa että jakohihna pyörittäs pumppua ja että se olis siel kopan alla niin aattelin et ei vttu mikä homma. Mutta jos sillä kerta on oma hihna niin se helpottaa huomattavasti niin ei tarvii jakomerkkien yms. kanssa pelailla.
Kiitoksia paljon jo näistä vastauksista, lisäsi paljon motivaatiota kun kuuli ettei se niin ''paha'' olisikaan :)

Eihän siin tosiaan tarvii jakohihnaa ottaa pois eli mahtuuko se pumppu tulemaan pois sieltä? Eli ei mene sinne jakohihnan alle kuten jossain mitsuissa on ::)
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Evo 3 ja vesipumppu

En olekkaan ihan varma, mutta luulisin että joudut purkamaan jakopään. Luultavasti pultti tai pari jakohihnan kiristäjän takana.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: Evo 3 ja vesipumppu

sesse sanoi
Joo no se remppa on tehty sillon kun auto oli edellisellä omistajalla ja siitä on about 1.5v niin en tiiä mitenkä ne myöntää hommalle takuuta ::) On mulla siitä rempasta kyl kuitit tallella. Pitää tarkistaa et lukikohan niissä listoissa myydyissä osissa vesipumppu.
Tekivät tosiaan konerempan: kampiakseli, kiertokanget yms. yms. niin tiiä ovatko remmiä

Paljonko oli hintaa koneremontilla?
 

sesse

New Member
Liittynyt
4 Kesäkuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Evo 3 ja vesipumppu

tepi sanoi
En olekkaan ihan varma, mutta luulisin että joudut purkamaan jakopään. Luultavasti pultti tai pari jakohihnan kiristäjän takana.
Juu sain tänään purettua jakopään auki niin ainakin sen kiristinrullan joutuu ottaa pois et saa pumpun veks. Täytynee pyöritellä jako kohilleen yms. ja koittaa et jos selviäis pelkästään sitä kiristintä hölläämällä ettei koko hihnaa tarviis purkaa pois. Nippusiteillä vetää hihnan kii nokkapyöriin yms. niin ei pääsis jakokaan hyppäämään.

Pirun ahasta kyllä tuppaa olemaan ja se ilmastoinnin kuivainkin niin pirullisesti eessä kun otti sen kannakeen irti. Mut kyl se siitä pikkuhiljaa lähti purkautumaan. Jännä nähä kuka tuota enää kasaa kun nopeesti purki ja pultit ei oo missään järjestyksessä ;D
 

sesse

New Member
Liittynyt
4 Kesäkuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Evo 3 ja vesipumppu

Jep jep, vaihoin vesipumpun ja vuoto hävis :)

Mutta mutta... Kahtelin sillon kun laitoin merkit kohilleen et ö-pumpun merkki oli 90ast ''liian pitkällä'' ja fiksuna kääntelin sen kohilleen kun aattelin et edellinen on vissiin sössiny tuon. Mutta kuon tuo ei näköjään pyörikään yks yhteen kun mitä tuossa konetta pyörittelin niin ei se aina osunu kohillee.
No kasasin koneen kuitenkin kun aattelin et mitä hiton väliä sillä sitten voi olla ja miks ylipäätään ö-pumpulle pitää olla merkit kun en ennen oo semmoseen törmänny. No tulos, tuntuu ihan selvää värinää yläkierroksilla joten kait se tuo sen sitten aiheuttaa.

Josta päästäänkin siihen että mitenkä hitossa mä nyt saan ton pumpun sit oikeeseen asentoon kun oon sitä kerta jo menny kääntelee. Se on noin 90ast pielessä mutta saako sitä enää mitenkään tarkalleen kohilleen ::)

Helvetin helvetin helvetti kun piti taas olevinaan olla fiksu. ois vaan antanu sen olla miten oli kun oli toiminu hyvin nyttenkin :seina :seina
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Evo 3 ja vesipumppu

nyt sitten käytät hakua. TASAPAINOAKSELI 4g63

http://www.mitsubishiclubfinland.com/?sivu=artikkelit/tasapainoakselit

Oisko jo aika ?:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=828.0
 

sesse

New Member
Liittynyt
4 Kesäkuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Evo 3 ja vesipumppu

Niimpä niin... rupesin tuossa noita ohjeita lukemaan niin siellähän se luki ihan selvästi että voi joutua pyörittää 6kierrosta konetta ennen kun kaikki merkit osuu kohilleen koska ö-pumpun välitys on mitä on.
Voi hevon vtun prse. Silleen nopeesti lukasin nuo ohjeet lävite lähinnä ajotusmerkit yms. mutta ois stana taas pitäny lukee kunnolla :seina
 

sesse

New Member
Liittynyt
4 Kesäkuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Evo 3 ja vesipumppu

Joo o, nooh ompahan vkolopuks tekemistä.
Kiitoksia paljon hyvistä vinkeistä, löyty aikapaljon juttua asiasta noista vanhoista aiheista ;)
 
Ylös Bottom