Evo 3 outo ohjaus

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Alustan vaihdon jälkeen vakiosta coilovereihin ilmeni tälläinen "jännä" ohjaukseen liittyvä ongelma. Jos ajaa mutkan kovaa tai lähinnä pidon rajoilla, niin seuraavalla suoralla ratti ei osoita aivan keskelle, mutta auto kulkee silti täysin suoraan. Jos ohjausta kääntää hieman vastakkaiseen suuntaan tai jousitus painuu, niin ratti on jälleen suorassa. Mitään väljää ohjauksessa ei tunnu. Saman huomaa myös kesken mutkan, eli ohjauskulmaa joutuu hieman lisäämään kesken kaiken. Tekee tästä todella ärsyttävää.

Mistähän tämä voisi johtua? Itse mietin ensimmäisenä jotakin kulahtanutta puslaa, mutta tuleeko kenelläkään mitään parempia arvauksia?
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 outo ohjaus

Toki, -1,6 astetta edessä ja-0,5 astetta takana camberia, auraukset 0,5mm edessä ja 1,1mm takana.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 outo ohjaus

Palaa siis tosiaan aina takaisin "alkuperäiseen" asentoon lopulta, eli en oikein usko että mikään säätö olisi auki tms. Luulisi käyttäytyvän jo todella oudosti...
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Evo 3 outo ohjaus

No eikös tuo käytös juuri ole outoa? ;D

Joku säätö löysällä, esim. tolppien yläpäät, niissä on kuitenkin camber/caster säätö, eikö? Kajosivatko pyörien säädössä yläpäihin (jäikö kiristämättä?)

Voisi aiheuttaa hyvinkin tuon kaltaisia oireita: suunnan muutokset liikuttavat säätöjä, mutta yleensä säädölle on joku asento, johon se luonnollisesti "haluaa" asettua. Mahdollisesti joku ääriasento. Sitten kun säätö palaa liikautuksen jälkeen hissukseen tähän asentoon, vika tuntuu hetkeksi korjaantuneen.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 outo ohjaus

Tätä mietin itsekkin. Yläpäät säädettiin kyllä, ei vaan kovin herkästi taida kuorma päällä liikkua ja outoa että palaisi aina kuitenkin alkuperäiseen asentoonsa. Tuo säätö ei kuitenkaan äärilaidassa ole.
Iskarin alapään pultit tuli kiristettyä pyssyllä, en tiedä olisiko jokin jäänyt sitten liian pieneen momenttiin ja antaisi sieltä periksi.. Siellä olisi kuitenkin mahdollisuus ainakin camber-säädön pieneen muutokseen ja voisi mahdollisesti pysähtyä ääriasentoon. Tosin tämä vika voi liene olla takanakin, jolloin auto menee vain hieman vinoa linjaa suoraan mutkan jälkeen.

Tämä vika on melko identtinen jokaisella toistumiskerralla.

Alunperin tuntui että auto lähti aikaisemmin aliohjaamaan, mutta tuo tunne taisikin johtua tästä. Mennyt kyllä silti parempaan suuntaan tässä, mutkissa ei enää tunnu niin pahasti.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 3 outo ohjaus

Yläpää ei pyöri vapaasti jolloin jolloin pyöriminen tapahtuu jousen ja lautasen välistä jättäen jousen jännitykseen?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Evo 3 outo ohjaus

Yläpäät säädettiin kyllä, ei vaan kovin herkästi taida kuorma päällä liikkua ja outoa että palaisi aina kuitenkin alkuperäiseen asentoonsa.

Kuorma kevenee kaartaessa, kevenee töyssyissä... ja tolpathan eivät ole pystysuorassa, eli kiinnityspinnatkaan eivät ole silloin vaakasuorassa, eli siellä vaikuttaa jo valmiiksi voimia, jotka pyrkivät liikuttamaan säätöjä. Uskon, että löysälle jätetty säätö kyllä pääsee elämään. Kannattaa ne camber/caster-säädöt nyt varmaan tarkistaa kuitenkin, vaikka tämä tällainen hatusta vedetty teoria olikin...
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 outo ohjaus

ast sanoi
Yläpää ei pyöri vapaasti jolloin jolloin pyöriminen tapahtuu jousen ja lautasen välistä jättäen jousen jännitykseen?

Tuon olen kokenut toisessa autossa, ja tämä ei kyllä vaikuta samalta. Tuo aiheuttaisi kyllä sen ettei autokaan kulkisi suoraan? Nyt se tosiaan etenee täysin suoraan mutta ratti ei osoita aivan keskelle.

Pitää nuo cambersäädöt varmuudeksi tarkistaa joo.

EDIT: Tuli tarkistettua ja ihan kireällähän nuo yläpäiden säädöt olivat.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 outo ohjaus

Efekti on huomattavasti voimakkaampi oikealle kääntymisen jälkeen. Myöskin pysähdyttäessä auto jää hetkeksi heilahtelemaan, joten puslat eivät liene aivan ajan tasalla ainakaan. Jostain tuo nyt pääsee elämään..
 
Ylös Bottom