Vs: Evo 3 päästöt
niemela86 sanoi
ilmamassamittari on uus joten se ei ainakaan. lambdaa itekki arvelisin..no se vaihdetaan ja kokeillaan
Toi lambda on helppo testata itsekkin yleismittarin jännitemittarilla. Eli mittarin musta johto maihin ja punainen lambdalta tulevaan signaalijohtoon, joka on yleensä musta väriltään tai sininenkin voi olla.
Väristä en ole varma, mutta jos lambda on 4 johtoinen niin kaksi niistä on lämmityksen johdot eli yleensä valkoiset.
Ja jäljelle jääviin johtoihin voi suoraan kytkeä jännitemittarin ja ei ole väliä miten päin kytkee. Näyttää ainoastaan negatiivista jännitettä jos väärin päin. Voi vaikka käyttää nuppineuloja ja lykkää ne lambdan liittimeen sisälle siitä josta johto menee liittimeen. Siinä yleensä kumitiiviste johdon ja liittimen välissä niin ei anna edes vikakoodia, kun autoa käyttää ja lukee mittaria.
Jännitteen pitäisi vaihdella välillä n.0,1V-0,9V ja mitä uudempi auto sitä nopeammin.
Ei kannata mielestäni uusia ennen kun testaa sen, kun ei tämän vaikeampi ole.
Ilmamäärämittarin pystyy mittaamaan samalla tavalla, mutta pitää selvittää mikä johto on signaali eculle. Se näyttää joutokäynnillä n.0,7V ja ajossa lappu lattiassa pitäisi mennä reilusti yli 4V. Tämä riippuu autosta aika paljon ja pienikin heitto jännitteessä vaikuttaa eli tarkkaa arviota ei voi toiminnasta sanoa ilman että tietää raja-arvoja, mutta suuntaa saa toiminnasta.
Samalla tavalla voi myös mitata lämpöanturien toiminnan. Netistä löytyy anturien vastus/jännitearvoja hyvin eli vertaamalla mitattua tulosta arvoihin tietää mitä lämpötilaa anturi näyttää.