Evo 3 -> takaveto?

webezci

New Member
Liittynyt
9 Syyskuu 2009
Eli kysyisin onko minkälainen homma? Kukaan tehnyt näin?

Ja nyt kaikki kysyvät "miksi takaveto ko on nelikko?"
-Eli kesän ajaksi olis tarkotus tehdä takavetoiseksi ja talvella sitten neliveto, muttei taida mennä pelkästään etuvetareiden poistamisella? Kulmavaihde ei jaa tasaisesti vetoa molempiin päihin vai onko näin?


Kiitos etukäteen
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo 3 -> takaveto?

Vaihteiston sisällä oleva viskolukko pitää korvata jäykällä pakalla ja poistaa etuvetarit niin tulee takavetoinen. Muuten ei onnistu. Kulmavaihteeseen ei tarvitse koskea.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 -> takaveto?

Ihan teoreettisella tasolla, minkälaisista tehohäviöistä tällaisessa konstruktiossa puhutaan? Eli toisin sanoen saadaanko penkissä takapyöriltä samat lukemat penkissä kuin nelivedolla mitattaessa, vai onko ratkaisu enemmän häviöllinen? Ei riitä oma järki niin kysytään viisaammilta.
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Evo 3 -> takaveto?

En nyt muista mikä oli osote, mutta japaniasta saa suoraan noita paketteja mitkä disabloi etuvedon ja muistaakseni saa olla vaikka vetarit paikoillas eessä ettei haittaa niiden pyörintä millään tavalla voimansiirtoa taakse.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 -> takaveto?

nokonzok sanoi
Ihan teoreettisella tasolla, minkälaisista tehohäviöistä tällaisessa konstruktiossa puhutaan? Eli toisin sanoen saadaanko penkissä takapyöriltä samat lukemat penkissä kuin nelivedolla mitattaessa, vai onko ratkaisu enemmän häviöllinen? Ei riitä oma järki niin kysytään viisaammilta.

Eiköhän tuossa hieman tehot lisäänny nelivetoon verrattuna, jää kuitenkin esim. parit vetarit pois. Sikäli tehohäviöiltään varmaan suurempi kuin pitkittäiskoneinen takaveto, kun on tuo kulmavaihde välissä. Se ei tosin kun muutaman prosentin tee eroa.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo 3 -> takaveto?

nokonzok sanoi
Ihan teoreettisella tasolla, minkälaisista tehohäviöistä tällaisessa konstruktiossa puhutaan? Eli toisin sanoen saadaanko penkissä takapyöriltä samat lukemat penkissä kuin nelivedolla mitattaessa, vai onko ratkaisu enemmän häviöllinen? Ei riitä oma järki niin kysytään viisaammilta.

Tehohäviö sinänsä pienenee koska etuvetarit ei pyöri lainkaan, eli pienempi hävikki kuin nelivedossa mutta isompi kuin takavedossa koska kulmavaihteen rataspari ja keskitasauspyörästö (joka on tosin viraton sinänsä) pyörii ylimääräisenä mukana. Yhden ratasparin hyötysuhde lienee n. 97-99% luokkaa joten jokunen prossa lisähävikkiä vrt. takaveto voinee laskea.

Käytännössä kuten ast alempana mainitsi niin ei ihan niin yksiselitteistä ei ole jos ja kun penkissä kumpikaan pää ei sudi ja nelikkona jako on 50/50. Riippuu tilanteesta, mutta joka tapauksessa kovin suurta eroa ei taida tulla.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 3 -> takaveto?

Kaikki voima siirretään kahden 90 asteen kulmavälityksen kautta taakse. Ja nämä tuppaavat olemaan niitä eniten häviöllisiä kohtia. Uskoisin että vetopyöräteho tippuu jos etuvedon poistaa käytöstä.
 

ahtopaine

Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2003
Vs: Evo 3 -> takaveto?

poraat viskoon 4kpl 12mm reikiä,laitat 12.9 pultit reijistä läpi ja hitsaat päistä kiinni,halpa ja helppo konsti,sit vaan vetarit eestä irti ja menoksi.tehty tollain myös evo 6:seen penkityksen ajaksi ja ajettu jopa rallicross kisa läpi.oon penkittänyt tollain jokusen mitsun,siis ei oo neliveto penkkiä käytössä,tosin otettu takavetarit silloin pois käytöstä,paremmin pitoa penkissä..
 

AeTc

GALANT VR4 RS//SUBARU IMPREZA WRX (ratapeli)
Liittynyt
27 Lokakuu 2003
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Evo 3 -> takaveto?

Kyllä toimii toi hyvin mitä mr ahtopaine tossa mainitsi....
Subaru muutettiin kesäks taka vedoks tehtiin vaan viskosta ihan yhtä rautaa...
Eli porattiin ihan suht lähekkäin reikiä ympäriinsä ja poistettiiin se metalli rasva paska sielt sisält ja lähettii puikol täyttää tasasesti pohjalta asti (eli siis sulaa rautaa täyteen) ihan viimosen silauksen vedin sit mikil kunno virral ja hiottii tasaseks pinta ja eiku kiinni ja ajoon kyllä hyvin kesti, takavetoakselit vaan napsahti poikki loppu kesästä (no se oli kyllä vähän oma moka) No nyt taas nelikoks laitettiin talven tulevia rientoja varten... :peukku :driver
 

Hemppis

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2008
Sijainti
Joutsa
Vs: Evo 3 -> takaveto?

AeTc sanoi
takavetoakselit vaan napsahti poikki loppu kesästä (no se oli kyllä vähän oma moka) No nyt taas nelikoks laitettiin talven tulevia rientoja varten... :peukku :driver

Mitenköhän mahtanee kestää perä + vetarit, kun normaalisti osa tehosta menee eteen + taakke, mutta modauksien jälkeen kaikki tulee taakse, vai onko noi muka niin ylimitotettuja että voi huoletta tehä takapotkusen ::)

Laillisestihan liikenteeseen se ei onnistu. Trafin mukaan vetotapaa ei saa huonontaa.
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Evo 3 -> takaveto?

Hemppis sanoi
Mitenköhän mahtanee kestää perä + vetarit, kun normaalisti osa tehosta menee eteen + taakke, mutta modauksien jälkeen kaikki tulee taakse, vai onko noi muka niin ylimitotettuja että voi huoletta tehä takapotkusen ::)

Laillisestihan liikenteeseen se ei onnistu. Trafin mukaan vetotapaa ei saa huonontaa.
Ruottissahan on rifteri mikä on tehty tolla periaatteella ja perä ja vetarit on kestännä kiitettävästi.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 -> takaveto?

Ainakin maailmalla joku Evo IV ei ollut mitenkään parhaiten kestäny riftauskäytössä.

Voihan tuossa nelivedonkin kanssa mennä suuri osa voimasta eteen tai taakse, että ei kai se heti pauku.
 

AeTc

GALANT VR4 RS//SUBARU IMPREZA WRX (ratapeli)
Liittynyt
27 Lokakuu 2003
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Evo 3 -> takaveto?

kyllä uskon että kestää ihan hyvin. ja varsinkin jos ei anna kovia paukutuksia sun muuta sikaa (ite en kyllä säästelly siinä varmaan syy myös vetareille) jos pyörittelee ihan pelkästään kaasun kanssa niin varmasti ei mitään ongelmia tule ja jos tulee nii se on sit jo normaalia.
KoKeiltiin myös ihan kempin liima (100% lukko) takana niin alko olee jo hauskuus kerroin kohallaan.
Mutta esim parkkiin peruuttaessä eturenkaat linkus niin kun yrittää sutia vaan koko ajan niin sen puoleen aika epämukava.
 

jooonas

GALANT DYNAMIC-4 (VR4) -91. L200 K14 2.5 TDIC -88
Liittynyt
12 Tammikuu 2005
Sijainti
Pornainen
Vs: Evo 3 -> takaveto?

mites kun lyö etuvetarit talveksi takas kiinni niin huomaako kuinka paljo muutosta ku visko on jäykkänä?
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 -> takaveto?

Ei ole ainakaan pitävälle alustalle kovinkaan hyvä ratkaisu, rikkoo liene suht äkkiä jotain.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Evo 3 -> takaveto?

kannattaa sitten jättää etunapoihin vetarin tumpit... saattaa karata eturengas muuten...
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 3 -> takaveto?

Mr mmc sanoi
kannattaa sitten jättää etunapoihin vetarin tumpit... saattaa karata eturengas muuten...

Taitaa ne tumpit myös tarvita sinne lootan päähän ettei lootamuljut katoa... ;D
 

AeTc

GALANT VR4 RS//SUBARU IMPREZA WRX (ratapeli)
Liittynyt
27 Lokakuu 2003
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Evo 3 -> takaveto?

Ei siis ole jäykkä talvella kun vaihettiin ihan normi visko takas ja myös perä normi lukollla eli ei kokemusta tosta (tönkkö viskosta nelikossa mutta ei varmasti mikään nautinto varsinkaan pitävällä) paskana olevista nivelistä on hyvä tehdä noi tumpit laatikon ja pyörän navan puolelle....
 
Ylös Bottom