Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

elbe

Lancer Evolution VIII
Liittynyt
8 Maaliskuu 2008
Tykkäykset
0
Sijainti
Pori
#1
Elikkäs ostin tiistaina itselleni evo3:sen ja silloin oli jo ongelmaa että tyhjä käynti seilasi 1200-2000rpm välillä. toissa päivänä ajaessani kotii auto sammui liikennevaloihin ja ei enää käynyt tyhjäkäyntiä, otin tyhjäkäynti venttiilin auki puhdistin sen eikä auttanut. seuraavaksi puhdistin maffin liittimen ja taas pelitti n.20km. tänään otin maffin pois ja puhdistin sen, sekä maffin liittimen mutta ei auttanut. otin maffin liittimen irti ja auto kävi tyhjäkäyntiä hyvin 10min sitten alkoi huononemaan. nyt taas ei käy lainkaan oli liitin irti tai kiinni. alkaa ideat loppumaan. ??? voisiko maffi olla rikki? muita ehdotuksia?
 

Tunari-82

Active Member
Club Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Tykkäykset
1
#4
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

Mulla ainakin oli tyhjäkäynti hukassa kun oli akkussa virta vähissä.
Ekan kerran huomasin tuon kun hain autoa ja pantiin se boosterilla käyntiin niin ei käynyt lämpöisenä tyhjää ennenkuin 30km ajon jälkeen.
Toisen kerran huomasin saman kun oli jäänyt valot päälle ja akku tyhjeni,lisävirralla käyntiin ja taas kun kylmäkäynnistys rikastus meni pois päältä ei auto enää käynyt tyhjää ennenkuin oli ajellut jokusen matkaa.
Mutta siitä tuskin tässä tapauksessa on kysymys.
 
Liittynyt
15 Maaliskuu 2007
Tykkäykset
0
Sijainti
Kemi
#6
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

Mulla samaa vikaa.. käyntiin ku lähtee, niin käy nätisti, mutta kun on ajanu koneen lämpimäks, niin ei passaa nostaa pahemmin kierroksia ennen risteystä, sillä kun kytkimen polkasee pohjaan vetasee kierrokset nolliin niin että heilahtaa ja sammuu kokonaan kyselemättä :seina :nykii
 
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Uusmaa
#7
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

Se tyhjäkäynti tasoittuu kun sillä ajelee. Ittellä ainakin oli akku yön pois niin vasta 5h taajama-ajon jälkeen rupes toimimaan.
 

elbe

Lancer Evolution VIII
Liittynyt
8 Maaliskuu 2008
Tykkäykset
0
Sijainti
Pori
#8
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

Kyllähänse on alkanut pelittää paremmin. otin tyhjäkäynti venttiilin uusiks irti ja tein kunnon putsauksen sitten säädin tyhjäkäyntiä isommalle ja nyt pelittää ihan hyvin. ainoa jota ihmettelen välilläkun imuttaa alkaa tyhjäkäynti seilaamaan? seilaa jostain 1300-2000rpm välillä ???
 

KaeVuRi

Holset HX35 Super
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Tykkäykset
0
Sijainti
Espoo
#9
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

Se kuulostaa racelta ku käynti heittelehtii ;D Ainakin oma muija tykkäs siitä :peukku

Mutta ei kai kukaan ole sitten 95 oktaanista tankannut? Eipä se kaiketi tuohon pitäs vaikuttaa, mutta jos siellä jotai ohjelmaa olisikin boksissa...

Kuntoon tuo kuitenkin pitäisi saada. Omassa kun seilasi käynti dumpin takia, niin päästöjen ottaminenkaan ei onnistunut. Japanimportsin pojat oli onneks loihtinu tuon silti leimalle. Tämä vain tulevia katsastuksia varten tiedoksi että ei mee päästöistä läpi jos käynti alkaa katsastuksessa seilaamaan.
 
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Uusmaa
#10
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

Meillä ainaki yhyres kalantis seilas tyhjäkäynti paljon. Päästöt oli liian suuret, mutta kun kierrokset tippui niin alas että kojelautakin tärisi, päästöt oli loistavat ja leima tuli :peukku
 

elbe

Lancer Evolution VIII
Liittynyt
8 Maaliskuu 2008
Tykkäykset
0
Sijainti
Pori
#11
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

Tiedän kun yritin käydä leimaamassa. No mut pitää ajaa iisisti konttoril ettei vaa ala tyhjäkäynti seilaa. :driver
 
Liittynyt
3 Heinäkuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
porvoo
#12
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

Itsellä sama vikaa...alkaa satunnaisesti seilaamaan 1200-2000 välillä. Välillä toimii välillä ei? Missä se vika on? Putsannu kaikki maholliset eikä tunnu hummaaminen loppuvan? Tämän lisäksi tyhjäkäyntiä en saa tippumaan alle 1200rpm, säädöt on tapissa! Apuja!?
 
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Tykkäykset
0
Sijainti
Helsinki
#13
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

herra hoo sanoi
Itsellä sama vikaa...alkaa satunnaisesti seilaamaan 1200-2000 välillä. Välillä toimii välillä ei? Missä se vika on? Putsannu kaikki maholliset eikä tunnu hummaaminen loppuvan? Tämän lisäksi tyhjäkäyntiä en saa tippumaan alle 1200rpm, säädöt on tapissa! Apuja!?
Mitkä säädöt? Etkai ole ilmaruuviin koskenut? Toimiiko tps? Lambda?
 
Liittynyt
3 Heinäkuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
porvoo
#14
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

Kaasuläpän päällä olevaa isoa miinus päistä ruuvia säädin pohjaan ja sain sillä tyhjäkäynti kierrokset tippumaan 1200rpm. onko se siis ilmaruuvi kuitenkin? Voisiko joku laittaa kunnon ohjeet tähän tyhjäkäynnin säätämiseen? Ku auton lyö käyntiinkin nii kylmänä pomppaa tyhjäkäynti 3000rpm ja sitten laskee lämpimällä 1200-1500rpm
 

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
1
#15
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

Tyhjäkäyntihän säätyy ecun ohjaamalla moottorilla, ei ilmaruuveilla.

Ilmaruuvilla laitetaan perus-säätö oikein "sytkät maissa" (ecun moodi jossa mennään ilman ecun ohjausta sytytykseen etc..)
jollon se käy ilman ecun/tk-moottorin ohjausta yleensä 850rpm (tai mitä nyt ecussa onkaan määritetty TK Taulussa),

ja siitä sitten normimoodiin palatessa TK-moottori ohjaa menoa.. ja se vaan toimii.. jos TK-moottori toimii.. yleensähän ne on rikki jota sitten fiksataan milloin milläkin ruuvipatentilla. Uusi maksanee jotain 100-300e väliltä riippuen mistä ostaa, ellei käytettynä hommaa..

Näin siis omassa autossa, Evo 3:essa uskoisin prosessin olevan bout sama.

En tiedä auttaako tämä mutta sieltä pitäisi löytyä semmonen johto tulipellistä jonka vieressä yleensä on se polttoainepumpun testipistoke kanssa:
http://www.vfaq.com/mods/BISS-1G.html .. Voisin kuvitella että evo3:essa on joku samantapainen liitin.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
67
#16
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

Jos epäilet että se tk-moottori on rikki niin suosittelen mittaamaan ohmit siitä. En muista mitä lukuja pitäisi tulla ja tossa on muistaakseni erilainen tk-moottori muutenkin kuin mun evossa mut näät ainakin jos luvut eroaa paljon toisistaan. Se voi olla myös mekaanisesti jumissa ja kannattaa muutenkin puhdistaa. Varo puhdistaessa ettei sisällä oleva jousi pääse karkuun.
 
Liittynyt
3 Heinäkuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
porvoo
#17
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

J. Puhakka sanoi
Tyhjäkäyntihän säätyy ecun ohjaamalla moottorilla, ei ilmaruuveilla.

Ilmaruuvilla laitetaan perus-säätö oikein "sytkät maissa" (ecun moodi jossa mennään ilman ecun ohjausta sytytykseen etc..)
jollon se käy ilman ecun/tk-moottorin ohjausta yleensä 850rpm (tai mitä nyt ecussa onkaan määritetty TK Taulussa),

ja siitä sitten normimoodiin palatessa TK-moottori ohjaa menoa.. ja se vaan toimii.. jos TK-moottori toimii.. yleensähän ne on rikki jota sitten fiksataan milloin milläkin ruuvipatentilla. Uusi maksanee jotain 100-300e väliltä riippuen mistä ostaa, ellei käytettynä hommaa..

Näin siis omassa autossa, Evo 3:essa uskoisin prosessin olevan bout sama.

En tiedä auttaako tämä mutta sieltä pitäisi löytyä semmonen johto tulipellistä jonka vieressä yleensä on se polttoainepumpun testipistoke kanssa:
http://www.vfaq.com/mods/BISS-1G.html .. Voisin kuvitella että evo3:essa on joku samantapainen liitin.
muuten ihan hyvä mutta ei oikeen englannin taidot riitä :D siis tulipellin liitin maihin ja sulakeboxin vierestä 10 nasta maihin, sähkölaitteet pois päältä, kone lämpimänä , vaihde vapaalla ja rattisuorana...sit loppu kielen ymmärrys :D jaksaako joku suomentaa mitä seuraavaks?
 

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
1
#18
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

Bissin säätöön mielestäni riittää se tulipellin liitin menee maihin, ja evossa tarvinnee muutenkin sit sen evoscan softan tuohon toisen toteuttamiseen..
Sillä sen kyllä näkis sen tk-moottorin paikankin.. se rupee vetää viivaa keskelle kun se on oikeassa moodissa.

Onko sulla mahdollisuutta evoscannin käyttöön?

Mut systeemi toimii kuitenkin näin..

TK-moottori siis on tässä tapauksessa keskellä.

BISS ruuvilla säädetään tyhjäkäynnin ilmansaanti, jos sen ruuvin lyö kiinni niin auto muistaakseni sammuu / käy todella huonosti.
Kun se on säädetty oikein niin ecu käskyttää TK-moottoria lämpötilan jne parametrien mukaan säätämään sitä "mäntää" joka painaa kaasuläppää tarvittavan määrän, jos tk-moottori on esim rikki niin ecu voi ohjata moottoria ihan miten tahansa: esim ohjaamalla avaa täysin.. ecu ei tajua että TK-moottori ei tajua ja siksi ohjaa moottoria ylös ja alas = humppaus.. joka fiksataan yleensä pistämällä tk kierrokset sen verta korkealle että tk-moottori pysty vaikuttamaan..

Jotkut pro-jäbäthän on myös ottanut tk-moottorin johdon kokonaan irti.. mutta silloin muistaakseni ecu nostaa kierroksia pakolla olikohan 1200rpm tasoon tms.. riippuen toki bissin säädöistä.
Jos taas haluaa ehkä parhaiten toimivan tk-säädön.. niin mittaa sen anturin ja tilaa uuden jos paskana. esim: http://www.dsmisc.com/dsmweb-dw/index.html Tuolla muuten oli ohjeet mitatakkin .. (toki en mene takeeseen että toimiiko evo3:essa mutta uskoisin)

Jos kielitaito on ongelma niin avuksi löytyy esim. translate.google.com
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Tykkäykset
24
Sijainti
Manse
#19
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

J. Puhakka sanoi
Jotkut pro-jäbäthän on myös ottanut tk-moottorin johdon kokonaan irti..
Pieni OT, tosimiehethän heittää koko TK-motin hyllyn nurkkaan, toimivassa koneessa tarvita tuota kuin ryypyn ajan, ja senkin voi kikkailla..
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
67
#20
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

Onko nuissa vanhemmissa evoissa tk-moottori vain tanko, jolla avataan kaasuläppää?
 
Liittynyt
3 Heinäkuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
porvoo
#21
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

http://www.camskill.co.uk/m8b0s2280p3575/Camskill_Products_-_Idle_Speed_Controller_-_Stepper_Motor_Mitsubishi_Lancer_Evolution_2_and_3_CE9A tollanen mötikkä
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
67
#22
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

Näyttää samalle toimintaperiaatteeltaan ku näissä uudemmissa eli ei töni kaasuläppää vaan ohittaa sen. Eli ton avulla saadaan kaasuläppää tarkemmin ohjattua pieniä ilmamääriä imusarjalle.
 

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
1
#23
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

Sama tyyli siis siis mitsuissa vuodesta 88.. Käytännössä varmaan kaikissa ruiskumitsuissa?
Mut mitäs tuo plungeri ohjaa jos ei paina kaasuläppää? ( http://www.youtube.com/watch?v=l7R3gf7SiAo ) , vai sulkeeko se sitä ilmakäytävää?
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Tykkäykset
0
#24
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

Tässä joku vuosi takaperin eräällä klubilaisella oli kolmosessa samaa ongelmaa (tyhjäkäynti seilasi esim liikennevaloihin himmatessa), ja vika löytyi suuttimien tiivisteistä :)
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
67
#25
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

J. Puhakka sanoi
Sama tyyli siis siis mitsuissa vuodesta 88.. Käytännössä varmaan kaikissa ruiskumitsuissa?
Mut mitäs tuo plungeri ohjaa jos ei paina kaasuläppää?, vai sulkeeko se sitä ilmakäytävää?
Arvelit oikein. Sulkee sitä ilmakäytävää.
 

Urran

New Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Tykkäykset
0
Sijainti
Kerava
#26
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

Basbarduu sanoi
Jos epäilet että se tk-moottori on rikki niin suosittelen mittaamaan ohmit siitä. En muista mitä lukuja pitäisi tulla ja tossa on muistaakseni erilainen tk-moottori muutenkin kuin mun evossa mut näät ainakin jos luvut eroaa paljon toisistaan. Se voi olla myös mekaanisesti jumissa ja kannattaa muutenkin puhdistaa. Varo puhdistaessa ettei sisällä oleva jousi pääse karkuun.
Käsittääkseni 1gen ja 2gen 4G63issa sama moottori: Kuus pinniä liittimen takana ja keskimmäiset molemmissa plussat (pitäisi tulla runkoon mitattuna >12V) -> niistä mitattuna muihin pinneihin pitäisi olla 30ohm



Eli tuosta 1-2, 2-3, 4-5 ja 5-6 välit pitäisi olla mitattuna ~30ohm
 
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Tykkäykset
0
#27
Vs: Evo 3, tyhjäkäynti hukassa?

Yhden galant dynamicin soutava tyhjäkäynti korjattiin muutama viikko sitten ecun vaihdolla. Viallisessa ecussa oli mitsuille tyypillinen kondensaattorien kuivumisen aiheuttama vika. Ne konkat on suht. helppo vaihtaa.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=17275.25

Juha
 
Ylös Bottom