Evo 3 voimansiirto

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Löytyyköhän mistään tietoa, mitä kolmosen voimansiirto kestää normaalikäytössä ilman suurempaa rääkkäämistä ei siis esim. rallikäytössä vaan normiajossa? Esim. laatikko, kulmavaihde jne. Olen koittanut tuota tietoa etsiä mutta hieman huonolla menestyksellä. Ilmeisesti 400 hv/500 Nm pitäisi olla ok vakiovoimansiirrolla mutta entä sen jälkeen?
 

AeTc

GALANT VR4 RS//SUBARU IMPREZA WRX (ratapeli)
Liittynyt
27 Lokakuu 2003
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Evo 3 voimansiirto

Kyllähän normikäytös tuon pitäs kestää. Sen jälkeen tulee sit kokemuksella et mistä ne sulakkeet löytyy ;D. Jos palaa niin korvataan isommalla eli tässä tapauksessa vahvemmalla. :peukku
Kyllähän kaikki hajoo joskus sitä ei kannata pelätä.
Kovaa ajoa vaan... :driver
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Evo 3 voimansiirto

Aihetta sivuten, eihän hevosvoimia kannata listata kun puhutaan voimansiirron kestävyydestä. Vääntöhän ne vaihdelaatikot rikkoo.
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Evo 3 voimansiirto

Rallissa noilla on ++500nm ja ne huolletaan aika usein. Kadulla uskoisin että jos alle 500nm ajetaan, eikä lähetellä paikaltaan niin kyllä sieltä se 500hp saa ottaa pihalle.

Useinmitenhän ne vehkeet hajoaa dynaamisella kuormituksella 10x herkemmin.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: Evo 3 voimansiirto

UITTO- sanoi
Aihetta sivuten, eihän hevosvoimia kannata listata kun puhutaan voimansiirron kestävyydestä. Vääntöhän ne vaihdelaatikot rikkoo.

Tuo on ihan totta. Jenkkisivustoilla kuitenkin puhutaan eniten hevosvoimarajoista. Jonkin verran on puhetta kyllä väännöstäkin eli kyllä siellläkin asia tiedetään. Tokihan vääntökin kasvaa, kun tehoa kasvatetaan eli on noissa hevosvoimarajoissa jotain perääkin.

osku sanoi
Rallissa noilla on ++500nm ja ne huolletaan aika usein. Kadulla uskoisin että jos alle 500nm ajetaan, eikä lähetellä paikaltaan niin kyllä sieltä se 500hp saa ottaa pihalle.

Aika isot tehot näköjään on vakiovoimansiirrollakin mahdollista ottaa irti. Mutta mitä päivityksiä pitäisi tehdä, jos lähtee rakentamaan tuosta ylöspäin tai haluaa esim. ajaa varttimailia. Eli löytyykö tietoa tai kokemuksia esim. after market -vaihdelaatikon sisuskaluista, -kulmavaihteesta, peristä yms. Ja siitä mitä kaikkea olisi hyvä päivittää.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo 3 voimansiirto

Nyrkkisääntönä laatikko hajoaa väännöstä, takaperä hajoaa tehosta. Launchilla saa kaiken rikki melkein millä vaan tehoilla/väännöillä. Kulmavaihteesta en olisi huolissani kunhan siellä on riittävästik öljyä eli kyllä sieltä joku muu ensin tehosta laukeaa kuin se.

Hevosvoimista on aika turha puhua lootan kohdalla sinänsä koska esim. 500Nm @ 4000rpm (vakioturbo) = 280hv ja sama 500Nm @ 8000rpm (vaikka iso Holset) = 560hv. Vaihdelaatikon kestävyyden kannalta ei ole suurta eroa näillä.

Omassa Galantissa jossa on hyvin samanlainen mutta ainakin teoriassa kuitenkin Evo3:sta heikompi laatikko (kapeammat hammasrattaat, kuulalaakerointia kartiorullien sijaan jne.) on pysynyt väännön/tehon osalta nipussa varsin hyvin vaikka väännöt on yli 500Nm, launchejakin on nähty ja tehoja on se mitä Evo3 ahdin ulos jaksaa työntää eli 360-370hv tienoilla.

En kuitenkaan usko että paljoa enempää ainakaan oma loota kestää, enkä evo3 lootaakaan kutosella alkavilla newtoneilla kiusaisi jos sen on tarkoitus elää pidempäänkin.

Takaperät tuntuu olevan aika hyvin kestäviä joten en ainakaan alle 500-600hv niistä huolestuisi.

Evo3 vaihdelaatikkoa on vähän huono enää vahvistaa koska noissa vakiolaatikoissa vahvistus on valitettavasti lähinnä sitä että vaihdetaan rattaat lootaperheen järeimpiin, laitetaan esijännitykset laakereista himpun kireämmälle, hifistellään synkroja ja vahvistetaan keskitasauspyörästöä (tämä on ehkä se merkittävin todellinen parannus).

Evo3:ssa on jo oman perheensä eli evo1-3/dsm/galant vahvimmat rattaat joten käytännön parannuskohde on vain tuo keskitasauspyörästö joka on syytä päivittää 4-spider malliin ainakin jos aikoo isommilla tehoilla launchailua harrastaa.
 

KaeVuRi

Holset HX35 Super
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 voimansiirto

markho sanoi
Mutta mitä päivityksiä pitäisi tehdä, jos lähtee rakentamaan tuosta ylöspäin tai haluaa esim. ajaa varttimailia. Eli löytyykö tietoa tai kokemuksia esim. after market -vaihdelaatikon sisuskaluista, -kulmavaihteesta, peristä yms. Ja siitä mitä kaikkea olisi hyvä päivittää.
Kolmosiin saa ainakin "Tarmac Gearin", muuttaa vetosuhteen muisttaakseni 25/75 + siihen päälle after-market takaperä, niin pitäisi kestää jo aikalailla kaiken. Mutta nuo palikat maksaa yhteensä sen 5000e... Ja kyllä itse olen käsittänyt että se kulmavaihde voi antaa periksi jo ennen laatikkoa tai takaperääkin, vaikka olisikin öljyä riittävästi. Laatikkoon on hyvä tehdä tukiristikko ympärille, koska kuoret noista voivat revetä. Samaten pääakselit on katkeillut tehokkaammissa kilpureissa kesken vedon. Tästä puhuttiinkin kyllä jossain topikissa jo vähän aikaa sitten.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo 3 voimansiirto

Kyllä ne rattaat sieltä sileäksi menee sopivilla väännöillä eli ei todellakaan kestä "kaikkea" vaikka keskitasauspyörästö olisi vaihdettu kestävämpään. :) Aika rimpulathan ne on evo3:ssakin kun vertaa johonkin oikeasti kestäviin lootiin esim. supra.
600Nm+ on varmasti pidemmän päälle liikaa noille.

Vahvasti uskoisin että laatikon kuoren repeäminen on seuraus ei syy. Akselien katkeamisesta on Evo3 kohdalla kuultu joskin sekin taitaa enemmän olla kiinni tietynlaisista shokkikuormituksista kuin "normaalista" väännöstä antautumisesta?

Kulmavaihde ainakin DSM/Galant versiona kestää kyllä helposti laatikkoa pidemmälle, ei kai se Evo3 kulmavaihde juuri sen erilaisempi ole, miten ja millä tavalla se siis särkyy ennen laatikon rattaita (vaikeahko uskoa)?
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 voimansiirto

Kestävyyttä saa liene parannettua melkoisesti pelkällä rebuildilla.. :)

Tarmacgear jakoi voiman muistaakseni 35/65, mutta itse en kyllä oikein kyseisestä tuotteesta välittäisi. Yhdistää vaan nelivedon ja takavedon huonot puolet. Varsinkin jos ei sopivaa lukkoa osta niin mahtaa olla kamala.

Rallikäytössä ei kuulemma kovin kestävä laatikko, tietysti rasitus on ihan erilaista. Iskut ja momentin suunnanmuutokset noita tietysti kuormittaa huomattavasti jatkuvaa voimaa enemmän.
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Evo 3 voimansiirto

Jostain jenkeistä sai ~2500$ hintaan laatikon, joka piti kestää ~700hp / xxx nm. En vaan muista tän tarkemmin..

Kolmosen kestävyydestä voi etsiä jenkeistä esim 2g gsx hakusanoilla, joka on lähes sama kuin evo 3 voimansiirto, ellei jopa sama!?
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Evo 3 voimansiirto

Täältä saa myyjän mukaan 1000hp kestävät laatikon osat http://www.ppgearbox.com.au/page.asp?parentid=3&parent2id=16&parent3id=40&productid=24

Hintaa ~4000 - 5000usd?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 3 voimansiirto

KaeVuRi sanoi
Kolmosiin saa ainakin "Tarmac Gearin", muuttaa vetosuhteen muisttaakseni 25/75 + siihen päälle after-market takaperä, niin pitäisi kestää jo aikalailla kaiken. Mutta nuo palikat maksaa yhteensä sen 5000e... Ja kyllä itse olen käsittänyt että se kulmavaihde voi antaa periksi jo ennen laatikkoa tai takaperääkin, vaikka olisikin öljyä riittävästi. Laatikkoon on hyvä tehdä tukiristikko ympärille, koska

Eli kun laitetaan enemmän voimaa taakse heikoimman lenkin eli kulmavaihteen kautta tarmac gearin avustuksella niin sitten voimansiirto kestääkin kaiken? En ymmärrä... ???
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Evo 3 voimansiirto

MakeM sanoi
Tarmacgear jakoi voiman muistaakseni 35/65, mutta itse en kyllä oikein kyseisestä tuotteesta välittäisi. Yhdistää vaan nelivedon ja takavedon huonot puolet.

Olet siis ajanut ja kokeillut ko laitteen huonoksi esim rataajossa ? Toki cuscon suosittelemalla etu ja takalukon kera olevalla laitteella ? Mitä siinä mätti? Itse en ole vielä ehtinyt analysoida paremmin ko laitetta.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 voimansiirto

tepi sanoi
Olet siis ajanut ja kokeillut ko laitteen huonoksi esim rataajossa ? Toki cuscon suosittelemalla etu ja takalukon kera olevalla laitteella ? Mitä siinä mätti? Itse en ole vielä ehtinyt analysoida paremmin ko laitetta.

En. On kyllä muista voimanjaoista kokemusta. Saattaahan tuo olla radalla tai stripillä helpostikkin nopeampi.
Takapainotteisella voimanjaolla irtoaa tietysti helpommin luisuun mutta toisaalta ei voimalla niin helposti oikenekkaan. Riippuu varmaan onko tottunut ajamaan etu- vai takavetoa, ensimmäistähän nuo nelivedot yleensä ajamiseltaan muistuttaa.

Osku: Ei varmaan pahakaan ääni katukäytössä ;D
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo 3 voimansiirto

osku sanoi
Jostain jenkeistä sai ~2500$ hintaan laatikon, joka piti kestää ~700hp / xxx nm. En vaan muista tän tarkemmin..

Kolmosen kestävyydestä voi etsiä jenkeistä esim 2g gsx hakusanoilla, joka on lähes sama kuin evo 3 voimansiirto, ellei jopa sama!?

TRE, Shep ja Jackstransmissions tekee kyllä noita lootia, 700hp:takin luvataan. Mutta väännöt onkin se XXX ja vakio-osilla noikin on kasattu. Joten en usko 600Nm+ kestoihin. Ne on vaan blueprintattuja ja keskitasauspyörästöltä sekä vaihteensiirrolta vahvistettuja. Ihan mainioita lootia mutta ei ne niitä vakiorattaita vahvemmiksi tee, paitsi ehkä cryokäsittelyt.

Automaatille onkin sitten helpompi luvata kovia kestoja mutta se sopinee lähinnä dragstripille.

2G GSX on DSM loota ja lähempänä oikeastaan Dyn-4/VR-4 Galanttia kuin Evo kolmosta.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Evo 3 voimansiirto

kävipä mielessä että evo3 lootassa kun on noi kartiorullat...
kovilla tehoilla/väänöillä kuoret antaa periksi...
vr4/dyny lootassa kuulalaakerit ei aiheuta laatikon muodon muutosta...
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 voimansiirto

Samanlaiset aksiaalivoimat niihinkin laakereihin kohdistuu samoilla väännöillä?
 

RapajuoppoPutkiMies

Galant Gti Dyn4 Ms´n´S V2.2 29q2 -ala Perkamo-
Liittynyt
29 Maaliskuu 2007
Sijainti
Jämsä
Vs: Evo 3 voimansiirto

MakeM sanoi
Samanlaiset aksiaalivoimat niihinkin laakereihin kohdistuu samoilla väännöillä?

Kyllä, mutta tunnetusti heikot mitsun lootankuoret antaa periks ja näin kartiorullien välys kasvaa ja poks.

N. 400 ek km kestää kolmosen kirstu hajoamatta
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 3 voimansiirto

Varmaan juu, mutta eikö tuo välys kasva ihan samalla tavalla molemmissa lootissa..
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo 3 voimansiirto

Enpä ole kuullut tuosta kuorien pettämisestä DSM laatikoiden kohdalla, virilaatikoissa tosin on ilmeisesti tapana ollut laittaa esijännitykset normaalia tiukemmiksi jo valmiiksi. Totta kyllä, että kuulalaakeri on sinänsä vähemmän tarkka siitä kuin kartiorulla. Mutta ei sekään toisaalta paljoa lämmitä jos rattaista lähtee hampaat sileäksi kun akselit ei pysy paikoillaan.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Evo 3 voimansiirto

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=24884.msg172041#msg172041
tuolla on juttua evo vs vr4/dyny
 
V

veikka81

Guest
Vs: Evo 3 voimansiirto

zimppa sanoi
Ketää vaihdellu evo2 laatikkoon laakereita?

Ei ole tullut tuommosta tehtyä. Mutta kolmosen lootan oon laakeroinu ;D. Taitaa olla muuten samanlaiset lootat. Jossakin oli enkkukieliset ohjeet parin kuvan kera. Mutta kun en nyt muista että missä :seina

Loppupeleissä aika yksinkertainen homma

EDIT:

Tossa yksi ohje ----> http://www.vfaq.com/mods/Trannyrebuild.html
 
Ylös Bottom