Vs: Evo 3 voimansiirto
Nyrkkisääntönä laatikko hajoaa väännöstä, takaperä hajoaa tehosta. Launchilla saa kaiken rikki melkein millä vaan tehoilla/väännöillä. Kulmavaihteesta en olisi huolissani kunhan siellä on riittävästik öljyä eli kyllä sieltä joku muu ensin tehosta laukeaa kuin se.
Hevosvoimista on aika turha puhua lootan kohdalla sinänsä koska esim. 500Nm @ 4000rpm (vakioturbo) = 280hv ja sama 500Nm @ 8000rpm (vaikka iso Holset) = 560hv. Vaihdelaatikon kestävyyden kannalta ei ole suurta eroa näillä.
Omassa Galantissa jossa on hyvin samanlainen mutta ainakin teoriassa kuitenkin Evo3:sta heikompi laatikko (kapeammat hammasrattaat, kuulalaakerointia kartiorullien sijaan jne.) on pysynyt väännön/tehon osalta nipussa varsin hyvin vaikka väännöt on yli 500Nm, launchejakin on nähty ja tehoja on se mitä Evo3 ahdin ulos jaksaa työntää eli 360-370hv tienoilla.
En kuitenkaan usko että paljoa enempää ainakaan oma loota kestää, enkä evo3 lootaakaan kutosella alkavilla newtoneilla kiusaisi jos sen on tarkoitus elää pidempäänkin.
Takaperät tuntuu olevan aika hyvin kestäviä joten en ainakaan alle 500-600hv niistä huolestuisi.
Evo3 vaihdelaatikkoa on vähän huono enää vahvistaa koska noissa vakiolaatikoissa vahvistus on valitettavasti lähinnä sitä että vaihdetaan rattaat lootaperheen järeimpiin, laitetaan esijännitykset laakereista himpun kireämmälle, hifistellään synkroja ja vahvistetaan keskitasauspyörästöä (tämä on ehkä se merkittävin todellinen parannus).
Evo3:ssa on jo oman perheensä eli evo1-3/dsm/galant vahvimmat rattaat joten käytännön parannuskohde on vain tuo keskitasauspyörästö joka on syytä päivittää 4-spider malliin ainakin jos aikoo isommilla tehoilla launchailua harrastaa.