Evo 4 hyytyi työmatkalle

ihavaajuuso

Evo 4, 530d
Liittynyt
2 Marraskuu 2015
Sijainti
Vantaa
Työmatkalla kävi niin kiva juttu, että Mitsu jätti tien päälle. :seinaEkat kuusi kilometriä auto toimi normaalisti, mutta moottoritien rampissa kun kiihdytin pintakaasulla autosta katosi vedot. Kaasupoljinta härnäämällä pääsin vielä pari kilometriä eteenpäin. Kun pysähdyin liikennevaloihin auto kävi normaalia tyhjäkäyntiä, mutta sammui heti kun koskin kaasupolkimeen. Auto lähti normaalisti käyntiin, mutta moottorinhäiriövalo jäi palamaan, eikä vieläkään pysynyt käynnissä kun yritin lähteä liikkeelle.

Sain auton tien reunaan ja kurkkasin konepellin alle. Pieni palaneen muovin/kumin haju oli ilmassa. Kaikki letkut ja putket näytti pimeässä olevan kiinni ja ehjiä.

Auto on nyt hinattu pajan pihaan ja töiden jälkeen olisi tarkoitus mennä etsimään vikaa. Onko kellään hyviä vinkkejä mistä vikaa kannattaisi hakea.
 
Vs: Evo 4 hyytyi työmatkalle

Katso ensin virhekoodit. Joko evoscannilla/mut lukijalla taikka klemmarikikalla.
 
Vs: Evo 4 hyytyi työmatkalle

Tasapainoakselin hihna ehkä poikki jos kumi haisee. Jako ehkä myös hypänny, älä ainakaa starttaile autoa enneku kurkkaat jakopään alapäähän.
 
Vs: Evo 4 hyytyi työmatkalle

Harri K sanoi
Tasapainoakselin hihna ehkä poikki jos kumi haisee. Jako ehkä myös hypänny, älä ainakaa starttaile autoa enneku kurkkaat jakopään alapäähän.

+1
 
Vs: Evo 4 hyytyi työmatkalle

Joo pitää lukea vikakoodit kun pääsee autolle.

Jakohihnan ja tasapainoakselinhihnan vasta pari kuukautta sitten vaihdoin. Toivottavasti ei johdu ainakaan niistä. Pitää kuitenkin tarkastaa. Kävisikö auto ollenkaan tyhjäkäyntiä jos kampiakselin asentotunnistin on rikki.

Kun kuuntelin autoa tyhjäkäynnillä en kuullut mitään ylimääräisiä ääniä.
 
Vs: Evo 4 hyytyi työmatkalle

Jakopäätä purkamaan, apulaitehihnoista alkaen niin eiköhän vika löydy.

Hihnapyöriäkin kampiakselin päästä hajoilee, kumin käry siitäkin kai tulee.
Apulaitehihnan kiristyspyörä (eikös näissä semmonen ollut?), laturi tai vesipumppu voinut jämähtää ja hihna luistanut
 
Vs: Evo 4 hyytyi työmatkalle

Apulaitehihnan vaihdoin pari viikkoa sitten. Kiristäjän rullan laakeri oli silloin mennyt ja kiristäjä oli vähän jumissa. Laitoin uuden laakerin, sekä putsasin kiristäjän ja voitelin kunnolla ja liikuttelin ruuvipenkissä. Silloin tuntui toimivan hyvin.
 
Vs: Evo 4 hyytyi työmatkalle

Kun vaihdoit jakopään niin oliko tasapainoakselin kiristinrulla sulla irrallaan?
Ja siihen jatkokysymys: menikö se varmaan oikeinpäin:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=52218.0
 
Vs: Evo 4 hyytyi työmatkalle

Kiristinrulla oli irrallaan ja laitoin sen samalla tavalla takaisin, mutta en ole varma oliko se oikeinpäin.
 
Vs: Evo 4 hyytyi työmatkalle

Nyt kun kerkesin katsoa tarkemmin noita tasapainoakselinkiristinrullien asennuskuvia, niin huomasin eroa omaani verrattuna. Onko tuossa kiristinrullalaakerin päällä joku holkki? Omassa en muista nähneeni tuollaista. Eli hihna on pyörinyt suoraan kiristinrullaa vasten.
 
Vs: Evo 4 hyytyi työmatkalle

Ei vaan sulla on se kiristinrulla väärinpäin eli se ulkoreunan huullos pitää olla ulkoreunalla hihnaa.

edit: korjasin ku kirjotin väärin ajatuksissani.
 
Vs: Evo 4 hyytyi työmatkalle

Harri K sanoi
Ei vaan sulla on se kiristinrulla väärinpäin eli se ulkoreunan huullos pitää olla siellä moottorin puolella eikä ulkoreunalla hihnaa.

Eikös se kuulunut olla juurikin toisinpäin
 
Vs: Evo 4 hyytyi työmatkalle

Täähän nyt on tyhmä kysymys koska jokainenhan jo osaa mitsun hydraulikiristimellä olevan jakopään tehdä, eli tuliko se tehtyä OIKEIN??
 
Vs: Evo 4 hyytyi työmatkalle

Lue vaan ne vikakoodit ensin niin saat mielenrauhan.
Klemmarilla: pinnit 1 ja 4 yhteen ja virrat päälle. Vikavalo vilkuttaa pitkiä (10) ja lyhyitä (1) sykäyksiä.
 
Vs: Evo 4 hyytyi työmatkalle

jooonas sanoi
Täähän nyt on tyhmä kysymys koska jokainenhan jo osaa mitsun hydraulikiristimellä olevan jakopään tehdä, eli tuliko se tehtyä OIKEIN??

Tämän takia tein jakopääremonttia parikuukautta sitten, kun joku ei ollut osannut tehdä sitä oikein ja molemmat nokat oli päässyt kääntymään pykälällä. Itse tein manuaalin mukaan ja nyt jakohihna on pysynyt oikealla kireydellä. Tai ainakin pari viikkoa sitten vielä oli...
 
Vs: Evo 4 hyytyi työmatkalle

Nyt toimii. :drive

Töiden jälkeen kun pääsin auton kimppuun luin vikakoodit. Vilkutti vikakoodia 12, eli airflow sensor. Putsasin vähän liitintä niin lähti taas toimimaan.

Samalla kurkkasin miltä jakohihna ja tasapainoaksenhihna näyttää. Molemmat näytti hyviltä, sekä jako oli kohdallaan. Jopa tasapainoakselin kiristinrulla oli oikeinpäin ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom